Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokkaa (50 000 vuodessa) ja silti köyhä

Vierailija
26.04.2025 |

Ihmettelen, että mikä mättää.

Opiskeluaikoina kävin välillä juhlimassa, olin kuukausilahjoittaja hyväntekeväisyysjärjestölle jne. Vaatteitakin oli vara ostella joskus mieluisia. Nyt ei ole enää varaa kumpaankaan. 

Tuo raha vaan leviää eri tahoille. Esim. Kun käteen saan 2900, niin siitä meni autohuoltoon 500, uusiin renkaisiin 700, terveysmenoihin 200e, lemmikkien rokotuksiin ja punkkilääkkeisiin 200 e jne. Lista jatkuu niin kauan, että nyt 3 viikkoa ennen palkkaa, tilillä on 50 e.

Ruokaa on pakastimessa (60 prossan alesta ostettua lihaa, leipää, marjoja viime kesältä vielä). Mutta oikeasti? Teen töitä paljon, auto on pakollinen työnkin vuoksi, mutta kaikki muu - vakuutukset ym. Kaikki menee. Toki on yksi harrastus, joka vie 200 e/kk. Mutta onko sekään paljon? Lapsen harrastukseen sama summa.

Yritän hoitaa asiat hyvin: terveysmenot, lääkkeet, liikunta, vakuutukset, auton ja asunnon huolto/korjaus jne. Viuh ja tili tyhjä. 

Ja en tuhlaa. En ostele vaatteita, ravintolaruokaa tms. Kesälomalla reissu tai pari, n. 400 e /kpl. Onko tämä leveää elämää?

Kommentit (434)

Vierailija
1/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuminen on kallista

Vierailija
2/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuminen on kallista

Ei ole asumisesta kyse. Asumme omistusasunnossa, jonka kulut alle 300 /kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on about sama tulotaso ja säästöön jää huomaamatta yli tonni kuussa. Toisaalta en omista autoa, kallista harrastusta enkä lapsia.

Vierailija
4/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä en taas käsitä, miten meidän rahat riittää mainiosti ja jää aina itsestään säästöön, vaikka tienataan yhteensä miehen kanssa toi 50 000 €/vuosi. No vähän yli ehkä. 

Tyttö ajoi just ajokortin, toi mulle 1000 € laskun maksettavaksi, ajokoulun ope oli kysellyt onko viikko liian lyhyt aika maksaa tai halutaanko maksaa osissa, mutta ei mitään ongelmaa ollut maksaa se heti.

Tililläni on 25 000 € väljää rahaa, kertynyt toki usean vuoden aikana, mutta on matkusteltu eikä pihistelty missään.

Jotain silti selkeästi tehdään eri lailla kuin muut, kun ei oo mitään rahaongelmia, toisin kuin meitä enemmän tienaavillakin nykyään tuntuu olevan. 

Vierailija
5/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan ei käy onnen lahjat. Kun minä saan käteen 2900 niin 2000 menee sijoituksiin ja loput elämiseen. Saan muuten sen 2900 käteen noin 3 kertaa kuukaudessa 25 vuoden säästämisen jälkeen. 25 vuotta sitten sain käteen alle tonnin kuukaudessa, ja siitäkin yli puolet jäi säästöön ja sijoituksiin.

Vierailija
6/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, ne ratkaisee.

Vierailija
7/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama. Olen ns. Hyvätuloinen, mutta seuraavaksi kolmeksi viikoksi on rahaa enää 400 e. Minun piti korjata viime palkasta autoani tonnilla. Ylimääräiset menit vie talouden perukatoon.

Vierailija
8/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, ne ratkaisee.

No ihan tosi? Mutta kyllä 50 000 tuhatta tienaavalla pitäisi olla varaa omaan kotiin, lapsiin ja harrastuksiinkin. 

Vierailija
9/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokan kurjistuminen on maailmanlaajuinen tendenssi. Varallisuus siirtyy vähitellen keskiluokalta yläluokalle. Esimerkkinä hallituksen verouudistus. Työssäkäyvän keskituloisen käteen jää "veroalen" jälkeen vähemmän rahaa, kun otetaan huomioon työhuonevähennyksen ja ay-maksujen verovähennyksen poisto sekä kohonnut kiinteistövero. Yli 100 000 tienaavalle taas jää useita tonneja enemmän.

Vierailija
10/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikka vaatii autoa tuleehan siitä silloin kilometrikorvaukset. No ei ne isoja ole tietenkään 

Vierailija
11/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloon nähden liian kovat elinkustannukset + liian kallis asuntolaina. Vuokralle asumaan pariksi vuodeksi niin kuin munkki tai nunna, niin on jo lähemmäs sata tonnia säästössä

Vierailija
12/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka elää yli varojensa, siitähän se johtuu.  Samaan aikaan valittavat mummohen 1500 euron eläkkeistä, minne ne mummot tommosen jättieläkkeen saa menemään ees.

Vierailija
13/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kuukaudessa käteen 3000 e. Minun osuuteni asumisesta maksaa 1100 e kk (puolet lainasta, yhtiövastikkeesta ja rahoitusvastikkeesta). Kun 1900 eurosta maksan mökin kulut (maksaa kuukaudessa 300 e), vakuutukset (oma auto, koti, matka, mökki), netti ja puhelin. Lisäksi maksan kahden  opiskelijalapseni puhelimet, parturit tms, niin minulle jää ehkä tonni kuussa. Tuosta tonnista maksan ruoat. Se riittää, mutta auta armias, jos auto pitää korjata, silmälaseja ostaa, tai jotain remontoida, tai ostaa talvitakkia tms.

Vierailija
14/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloon nähden liian kovat elinkustannukset + liian kallis asuntolaina. Vuokralle asumaan pariksi vuodeksi niin kuin munkki tai nunna, niin on jo lähemmäs sata tonnia säästössä

Tässä taas yks älyväläys. Aloittaja sanoi, että omistusasunnon kulut on 300e/kk. Miksi mennä vuokralle?

Vierailija
15/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä menee 400e/kk harrastuksiin, niin se on paljon.

Vierailija
16/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Toivottavasti et jää työttömäksi.

Vierailija
17/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto, lemmikit, kalliit harrastukset. Kaikkia kolmea ei yhden tuloilla makseta. 

Vierailija
18/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä terveysmenot vie 200 e kuussa?  Olen sairas eläkeläinen, terveysmenot noin 600 e vuodessa, huom vuodessa, lääkekatto ei täyty,  siihen sopii vuosimaksu terveyskeskukseen,  lääkkeet, yksi hammaslääkärikäyntikin.

Vierailija
19/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan joka palkasta renkaita maksa?

Vierailija
20/434 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas yks älyväläys. Aloittaja sanoi, että omistusasunnon kulut on 300e/kk. Miksi mennä vuokralle?

Aloittaja puhui asumisen kuluista, mutta ei siitä onko asunnosta vielä lainaa. Akuutista rahapulasta päätellen kyllä on. Äly hoi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan