Keskiluokkaa (50 000 vuodessa) ja silti köyhä
Ihmettelen, että mikä mättää.
Opiskeluaikoina kävin välillä juhlimassa, olin kuukausilahjoittaja hyväntekeväisyysjärjestölle jne. Vaatteitakin oli vara ostella joskus mieluisia. Nyt ei ole enää varaa kumpaankaan.
Tuo raha vaan leviää eri tahoille. Esim. Kun käteen saan 2900, niin siitä meni autohuoltoon 500, uusiin renkaisiin 700, terveysmenoihin 200e, lemmikkien rokotuksiin ja punkkilääkkeisiin 200 e jne. Lista jatkuu niin kauan, että nyt 3 viikkoa ennen palkkaa, tilillä on 50 e.
Ruokaa on pakastimessa (60 prossan alesta ostettua lihaa, leipää, marjoja viime kesältä vielä). Mutta oikeasti? Teen töitä paljon, auto on pakollinen työnkin vuoksi, mutta kaikki muu - vakuutukset ym. Kaikki menee. Toki on yksi harrastus, joka vie 200 e/kk. Mutta onko sekään paljon? Lapsen harrastukseen sama summa.
Yritän hoitaa asiat hyvin: terveysmenot, lääkkeet, liikunta, vakuutukset, auton ja asunnon huolto/korjaus jne. Viuh ja tili tyhjä.
Ja en tuhlaa. En ostele vaatteita, ravintolaruokaa tms. Kesälomalla reissu tai pari, n. 400 e /kpl. Onko tämä leveää elämää?
Kommentit (434)
400e/kk on järkyttävä summa harrastuksiin yhdestä palkasta.
Eli sulla menee lapsen ja sun omiin harrastuksiin 400e/kk + lemmikkiin se mitä 100e/kk kun laskee kaikki sen kulut?
Siinä on jo puoli tonnia. Ja sanot, ettet tuhlaa rahaa
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan joka palkasta renkaita maksa?
Jep. Tämmöisiä ennalta tiedettyjä kuluja varten kannattaa säästää jotenkin ennakkoon.
Jos renkaat kuitenkin jätetään huomiotta, niin tiukkaahan se on elo itse kullakin. Vyötä tiukemmalle kunnes talous alkaa taas kulkemaan.
Samassa tuloluokassa, mutta meillä rahaa jää jatkuvasti ylimäärin. Näkyy erityisesti nyt, kun ei viitsi sijoittaa tällaisessa poliittisessa ympäristössä.
Se mättää, että tuhlaat rahoja ja sinulla on valtavasti suuria menoja.
Samoin meille riittää hyvin tuo raha. Sä et hallitse sun taloutta. Jaa niitä menojasi eri kuukausille. Laita säästöön lemmikkejä varten ja samoin renkaita varten. Renkaat ostetaan tosi harvoin.
Meillä on myös lemmikkejä ja nyt kahta hoidetaan eläinlääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Saan kuukaudessa käteen 3000 e. Minun osuuteni asumisesta maksaa 1100 e kk (puolet lainasta, yhtiövastikkeesta ja rahoitusvastikkeesta). Kun 1900 eurosta maksan mökin kulut (maksaa kuukaudessa 300 e), vakuutukset (oma auto, koti, matka, mökki), netti ja puhelin. Lisäksi maksan kahden opiskelijalapseni puhelimet, parturit tms, niin minulle jää ehkä tonni kuussa. Tuosta tonnista maksan ruoat. Se riittää, mutta auta armias, jos auto pitää korjata, silmälaseja ostaa, tai jotain remontoida, tai ostaa talvitakkia tms.
Opiskelijat voi tehdä töitä. Onneks meidän ei tarvinnut opiskelijoille antaa kuin satunnaisesti rahaa, halvasti soluissa asuivat, tekivät töitä ja yks nosti opintolainan.
Ja jos kerran lapsilla on isä/äiti ( kumpi si ä nyt oletkin, eihän aikuisten lasten maksut yksin sinulle kuulu.
Miten mökki voi maksaa 300 e kuussa vaikka siellä olisi sähkökin? Mun sähkötön mökki,kiint vero vuodessa 200 euroa, kaksi tienhoitoyhdistystä, niihin 250 yhteensä, jätemaksut noutoineen (kimppa) noi.n 150 euroa vuosi. Noudot vain touko-lokakuu. Siis vuodessa. 600 euroa vuosi. Vai onko se vuokramökki, 300 e kuukausivuokra?
Etkö käsitä että 2% yritysten verotuksen lasku lankeaa muille maksuun? Näitä yhteisöverojen maksajia ovat pankit kuten nordea, oko , sampo jne ja monet muut. He käyttävät ministeriöiden palveluita , teitä ilmailua jne hyväkseen ja maksavet siitä. Nyt maksu siirrettiin sinulle . Eli sait 60€ ja maksat tulevaisuudessa 200€. Reilua ja rehellistä persväli-KOK- KRISTL_RKP. Ilmeisesti olet tyhmä? En usko
Vierailija kirjoitti:
Mikä hemmetti edes syö noin paljon rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokan kurjistuminen on maailmanlaajuinen tendenssi. Varallisuus siirtyy vähitellen keskiluokalta yläluokalle. Esimerkkinä hallituksen verouudistus. Työssäkäyvän keskituloisen käteen jää "veroalen" jälkeen vähemmän rahaa, kun otetaan huomioon työhuonevähennyksen ja ay-maksujen verovähennyksen poisto sekä kohonnut kiinteistövero. Yli 100 000 tienaavalle taas jää useita tonneja enemmän.
On täysin keskiluokkaisen oma vika jos raha ei riitä. PISTE.
Voi kuule, on yli kymppitonnin tulot käteen ja tili on aivan samalla tavalla tyhjä. Kyllä kaikki menee mikä tulee. Siinä on vaan hieman suuremmat asuntolainat jne, ei vaadi mitään ihmeellistä. Ihminen asettaa elämänsä usein taloustilanteeseen sopivaksi ja samat haasteet kaikilla, ellei sitten olla todella rikkaita. Toki silloinkin voi tehdä konkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuloon nähden liian kovat elinkustannukset + liian kallis asuntolaina. Vuokralle asumaan pariksi vuodeksi niin kuin munkki tai nunna, niin on jo lähemmäs sata tonnia säästössä
Tässä taas yks älyväläys. Aloittaja sanoi, että omistusasunnon kulut on 300e/kk. Miksi mennä vuokralle?
Aloittaja puhui asumisen kuluista, mutta ei siitä onko asunnosta vielä lainaa. Akuutista rahapulasta päätellen kyllä on. Äly hoi!
Tuossa toinen kirjoittaja puhui asuntolainasta
Meitä on kaksi yli 50t tienaavaa + kaksi lasta. Ei ylimääräistä hirveesti jää, vaikka mukavasti elellään. kaksi keskihintaista autoa, okt kehyskunnassa. Molempien töihin sekä lasten harrastuksiin tarvii autoa.
Asuntolaina, sähkölaskut, autolainat, bensa, vakuutukset jne vie kuukausittain reilusti. Onneksi talo oli varsin edullinen. Säästöön menee kuitenkin myös (liian vähän). Ylimenevät säästetään lomia varten.
Autoon piti ostaa renkaat, 570€. Nyt jakohihnan vaihto ym 900€. Tiskikonekin hajosi jo tänä vuonna ja piti uusia. En tajua miten ihmiset selviää oikeasti pienillä tuloilla... En käy itse kampaajalla kuin 1-2 krt vuodessa, en käy käy kosmetologilla tai hierojalla tms. Oikeastaan mitään palveluja ei tuu ostettua. Ei woltata, ulkona syödään harvoin paitsi töissä lounaita.
Minä kehuin täällä aiemmin 70 000 € palkalla ja vaimo saa 20 000 vuodessa.
4 lasta, asuntolaina 700€, mökki-ja remppa- ja autolainat noin 40 000€ , niitä lyhennellään noi. 1200€ kuussa. Ruokaan menee 1200-1500 € kuussa. Kukaan ei harrasta mitään. Kaikki rahat menee, syödään paljon keittoja ja kasviksia, laitetaan itse ruokaa halvoista raaka- aineista. Ainoa, mihin panostetaan, on vaimon ja lasten vaatteet. Itse kuljen kuluneissa ryysyissä, kengässäkin on reikä, auto 20 vuotta vanha romu, vaimolla uudempi, mutta se tahtoisi Volvon. Millä se sekin maksetaan?
Et omista mitään ja olet onnellinen. T. Klaus-setä
Tarvitset talousneuvojan. Noin hyvä palkka. Asuminen halpaa ja olet persaukinen. Ei kuule käy yhtään sääliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hemmetti edes syö noin paljon rahaa?
Tätä myös ihmettelen, että mikä aikuisten harrastus maksaa 200 kuussa. Varmaan joku sellainen. jota en samalla tulotasolla edes harkitsisi.
Minä en todellakaan ymmärrä keskiluokan jatkuvaa kitinää rahasta. Itse tienaan nettona noin 1500 euroa kuussa ja pärjään sillä hyvin vaikka kaikki onkin muutaman vuoden sisällä kallistunut. Autokin löytyy.
Aloittaja vastaa, et asuntolaina on maksettu. 300 e on ihan ylläpitokuluja.
Ja ei toki joka kuukausi mene autoon 1200 + bensat. Mutta joka kuussa on joku rahasyöppö yleensä. Joskus se on vakuutus, toissakuussa hajosi tiskikone, sitä edellisenä jotain muuta. Ja toki jää säästöönkin joskus. Ei me nollasäästöillä olla.
Joku sanoi et työnantaja maksaa km korvaukset. No ei todella maksa. Kyse on kodin ja työpaikkojen välisistä matkoista. Verovähennys on toki, se kattaa noin neljäsosan kuluista jos sitäkään.
Pointti oli, että keskiluokan tulot, keskiluokan menot, rahaa ei ole.
Se että lapsella on mieluinen liikuntaharrastus, jossa on kavereiden kanssa, on kuin rahaa pankkiin. Sama itselläni.
Joku ihmetteli terveysmenoja. No emme ole kaikki samanlaisia. Minulla on krooninen sairaus eikä sen hoito ole ilmaista. Työterveys ei tällaista kata.
Jos sinulla riittää rahat paremmin, niin onneksi olkoon.
Joka kuukausi ei ole huoltoja, renkaita ja koirien kuluja. Eikö muina kuukausina jää yhtään säästöön? Itsellä samat tulot ja en pystyisi noita kaikkia yhdestä tilistä kerralla maksamaan. Isoja kuluja ei kuitenkaan ole joka kuukausi eli renkaat menisi säästöstä ja huollon voi tarvittaessa siirtää eri kuukaudelle renkaiden oston kanssa. Juuri tultiin kymppitonnin reissulta, joten säästötili vähän kuivilla.