Miten voin viedä lapsen uimaan kun se ei pärjää yksin miesten puolella?
Lapseni on ekalla, jonkun verran nepsy, eli ei pärjää yksin miesten puolella. Hän ei saa ilman aikuisen ohjausta hoidettua vaatteiden vaihtoa, suihkua ym ja lisäksi eksyy vieraassa paikassa, ei tiedä minne mennä. Ikänsä puolesta ei saa tulla kanssani naisten puolelle. Miten ihmeessä on tarkoitus että voin viedä hänet opettelemaan uintia? Neuvoja? Hänen isä ei osallistu juurikaan hänen elämään eli ei ole ketään miestä joka menisi hänen kanssaan.
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän TÄYTYY osallistua pojan elämään.
Potki isä pihalle ja hanki uusi mies, joka osallistuu. Tuskin sinkkuna haluat elää loppuelämäsi kuitenkaan?
Mistä keksit että se isä asuisi samassa kodissa? Käsitin että isä on häipynyt.
Miksi sinunkin neuvo on aloitukseen että hanki itsellesi mies?
Jos isä on häipynyt, ja asuu eri taloudessa voi hän silti käyttää omaa lastansa uimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsi juoksee. Hän ei ole nepsy vaan tavallinen innokas lapsi. Ja hän juoksee missä vain, vaikka on vuosia opetettu, ohjattu, kielletty, rangaistu. Juoksee siis myös uimahallissa ja suihkussa. Ja liukastuu ja kaatuu. Ainoa tapa estää liukastuminen on olla siinä vieressä muistuttamassa että ei saa juosta. Häntä ei voi todellakaan laittaa yksin miesten puolelle.
Siinähän juoksee, kaatuu ja nuppi kolisee. Oppii nämä tyhmimmätkin kantapään kautta jotain ehkä.
Mutta ymmärräthän, että häntä ei voi laittaa yksin miesten puolelle, koska sitten kun hän siellä juoksee, liukastuu ja kaatuu ja satuttaa itsensä, niin kukaan ei ole auttamassa eikä hän saa mitenkään yhteyttä minuun (äitiin) joka olen naisten puolella suihkussa.
siellä olevat aikuiset miehet ovat kyllä täysin kyvykkäitä hätätilanteessa hakemaan uimavalvojan paikalle, jos tuollaista sattuu, tai antamaan ensiapua yksin hädässä olevalle lapselle siihen asti kunnes uimavaslvoja on haettu. ei ne miehet mitään avuttomia tohveleita ole
En ymmärrä miten täällä ihmiset voi vain väittää, että kyllä apn lapsi pärjää siellä kun hänet vain sinne laittaa. Ettehän te tunne apn lasta. Ette tiedä hänestä mitään. Muuta kuin että hänen äiti sanoo ettei hän pärjää. On paljon lapsia, jotka on vielä ekalla täysin vahdittavia. Etenkin paikassa missä on uima-altaita.
Miten olisi isoisä tai eno tai naapurin Rami. Entä työkaveri voisiko auttaa, e tä ystävätär, jolla on mies ja omia poikia? Käytä mielikuvitustasi.
Jos yhtään luotettavaa miespuolista ihmistä et tunne, niin voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti kasvatettu jos ei perusasiat onnistu. Älä anna sille mitään arvokasta jos pelkäät ettei se osaa käyttää lukkoa kukaan mitään 7 vuotiaan prisman vaatteita pölli. Siis olet epäonnistunut vanhempana jos se ei osaa riisutua ja pukeutua tai käyttää suihkua itse. Kyllä kun itse olin koulussa niin uimatunneilla kaikki osasi käyttää jopa sitä lukkoa
Varmaan kaikissa isoissa uimahalleissa on jo korttilukko. Kortti, joko uimahallin oma tai vaikka oma kirjastokortti, laitetaan oveen ja sitä vastaan saa kaapin käyttöön. Seitsemänvuotiaan pitää tuo tajuta, sitten pitää ottaa se avain ja toimia sen kanssa niin kuin normaalisti avaimen kanssa toimitaan. Kun uimasta palataan, pitää se kortti joko palauttaa infoon tai jos on oma kortti, niin laittaa lompakkoon. Nuo ei ole mitään perusasioita, vaan asioita joita ihan aikuisetkin opettelee ja miettii kun uimahalliin menee. Nykypäivän uimahallit alkaa olla aika moderneja paikkoja, joissa asiat pitää itse selvittää tai jonkun pitää näyttää mallia, että osaa jatkossa siellä toimia.
Jos ap:n lapsella on toiminnanohjauksessa ongelmia ja hän ei voi käyttää niitä uimahallien hirveitä suihkuja, joissa vesi iskeytyy ihoon kuin neulaset ja lämpötilaakaan ei voi vaihtaa, niin sitten hän ei siellä pärjää. Uimahalleissa on monenlaisia suihkuja ja lapsi ei välttämättä edes hahmota miten ne toimivat. Aika usein itsekin joudun/saan ohjata lapsia, jotka eivät osaa toimia itsenäisesti tai ovat esimerkiksi unohtaneet missä heidän pukukaappinsa on. Eihän seitsemänvuotias välttämättä osaa edes lukea.
Voimia ap:lle, toivottavasti löytyy keino saada lapsi uimahalliin ja siellä altaalle.
- uimahallikävijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin poikani on selvästi ja lääkärin/psykologin toteama nepsy, mutta ei ole tullut mieleenkään, että poika tulisi 8-vuotiaana naisten ja tyttöjen puolelle. Miespuolinen uimahallin työntekijä opasti poikaani miesten puolella. Aluksi poika arasteli, mutta on nyt ylpeä, että osaa itse. Älä hyysää poikaasi!
Ekaluokkalaiset ovat monet kuusivuotiaita syksyllä. Silti pitäisi periaatteessa mennä yksin miesten puolelle. No minä otin kyllä naisten pukuhuoneen, ei sitä kukaan erota onko eskari vai ekaluokkalainen.
Kiva, kun uimassa sattuu olemaan tyttöjä vaikka samalta luokalta. He kyllä erottavat. Mutta kun ei osata ottaa huomioon toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsi juoksee. Hän ei ole nepsy vaan tavallinen innokas lapsi. Ja hän juoksee missä vain, vaikka on vuosia opetettu, ohjattu, kielletty, rangaistu. Juoksee siis myös uimahallissa ja suihkussa. Ja liukastuu ja kaatuu. Ainoa tapa estää liukastuminen on olla siinä vieressä muistuttamassa että ei saa juosta. Häntä ei voi todellakaan laittaa yksin miesten puolelle.
Siinähän juoksee, kaatuu ja nuppi kolisee. Oppii nämä tyhmimmätkin kantapään kautta jotain ehkä.
Mutta ymmärräthän, että häntä ei voi laittaa yksin miesten puolelle, koska sitten kun hän siellä juoksee, liukastuu ja kaatuu ja satuttaa itsensä, niin kukaan ei ole auttamassa eikä hän saa mitenkään yhteyttä minuun (äitiin) joka olen naisten puolella suihkussa.
Uimahallissa on henkilökuntaa, jotka auttavat. Ei siellä miesten puolella ole niin epäempaattista porukkaa, etteivät auta. Lapset harvemmin kaatuessaan pahemmin satuttavat itsensä. Taidat olla helikopteriäiti?
Vierailija kirjoitti:
Isän TÄYTYY osallistua pojan elämään.
Potki isä pihalle ja hanki uusi mies, joka osallistuu. Tuskin sinkkuna haluat elää loppuelämäsi kuitenkaan?
Ap on yh, isä ei osallistu lapsen elämään. Miten sellainen isä potkitaan pihalle, joka ei lähtökohtaisesti ole läsnä?
Nepsylapsen äiti tuskin on ensisijassa etsimässä uutta miestä, jos jaksaa juuri ja juuri pitää huolta itsestään ja taistella lapselleen kuuluvat avut siinä lapsen kasvatuksen ohessa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten täällä ihmiset voi vain väittää, että kyllä apn lapsi pärjää siellä kun hänet vain sinne laittaa. Ettehän te tunne apn lasta. Ette tiedä hänestä mitään. Muuta kuin että hänen äiti sanoo ettei hän pärjää. On paljon lapsia, jotka on vielä ekalla täysin vahdittavia. Etenkin paikassa missä on uima-altaita.
täällä on kerrottu, että hankkisi lapselleen sen mieskaverin ja on kerrottu, että alkaisi harjoitella kotona itsestään huolta pitämistä, kuivaharjoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Täysin vahdittavia, kouluikäisiä erityislapsia viedään uimahalliin sitten, kun on samaa sukupuolta oleva henkilö kaitsijana. Piste
Jos itse menisin nyt uimahalliin (en ole käynyt 40 vuoteen) niin en usko että osaisin siellä toimia. Joutuisin miettimään minne mennä, mistä mennä, miten kummassa jotkut älylukot toimii jne. Ja lukemaan ohjeita. Olisin aika pihalla. Minua se ei haittaisi, koska aikuisena en hätäänny kun en tajua ja olen pihalla. Uskallampa kysyä neuvoakin vierailta. Mutta ei kaikki lapset ole tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse menisin nyt uimahalliin (en ole käynyt 40 vuoteen) niin en usko että osaisin siellä toimia. Joutuisin miettimään minne mennä, mistä mennä, miten kummassa jotkut älylukot toimii jne. Ja lukemaan ohjeita. Olisin aika pihalla. Minua se ei haittaisi, koska aikuisena en hätäänny kun en tajua ja olen pihalla. Uskallampa kysyä neuvoakin vierailta. Mutta ei kaikki lapset ole tällaisia.
Lapsi ei mene rikki, jos vähän hätääntyykin. Aina joku aikuinen auttaa lapsia. Ei kaikki miehet ole pahoja tai juntteja.
Jos kerran uimahallissa käynti ei ole aiemmin yhdessä onnistunut eikä poika oppinut mitään äidin kanssa naisten puolella, mikä ihmeen hinku sinne nyt on? Ei uimahallissa käyminen mikään ihmisoikeus ole. Monilla paikkakunnilla ei edes ole uimahallia ja lapset käyvät koulun kanssa hallissa ensimmäistä kertaa. Espoossa ja Helsingissä riittää lapsiystävällisiä rantoja, kesällä pääsee kyllä uimista opettelemaan. Eiköhän suurin osa suomalaisista lapsista opi uimaan järvissä polskiessa.
Kannattaa alkaa hiljalleen tutustumaan vaikka lapsen kaverien vanhempiin. Ei ole lapsen kasvun kannalta hyvä tilanne, että sosiaalisissa ympyröissä ei ole ketään lapselle tuttuja ja turvallisia miehiä. Kävi sitten uimahallissa taikka ei.
Toivoisin todella, että kouluikäisiä lapsia ei vastakkaisen sukupuolen pukuhuoneisiin tuotaisi.
Ps. Omatkin lapset nepsyjä, ja olen itsekin.
Ne korttilukot ja muut on siellä naisten puolella samat ja jso siellä on aikaisemmin käyty niin olisi voinut opetella. Ennen kuin oli myöhäistä.
Avaaja, et voi viedä mitenkään. Sääli, että olet kaksin tässä maailmassa poikasi kanssa.
Pitäisikö eron tullessa antaa pojat isälleen ja tytöt äidilleen, niin ei olisi näin SUURTA ongelmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta ei kyllä selvinnyt lapsen rajoitteiden määrä. Siinä vaiheessa vaikutti, että kuka tahansa mies pärjäisi lähinnä ohjeistamalla ja katsomalla perään, mutta heitä ei vain ap:n maailmassa ole.
Vasta myöhemmin selvisi lapsen erityisyys, joten toki sitten kannattaa kysellä niitä invatiloja. Se on nyt neuvottu moneen kertaan.
En jaksa lukea ketjua pidemmälle, kun samat ohjeet ap:lle vaan toistuu. Miksi ap ei kerro, onko hän kysynyt noita invatiloja? Eikö ap osaa ottaa rakentavia neuvoja vastaan?Nepsy ei ole inva, pitääkö nyt jo oikeasti liikuntavammaisilta viedä tilatkin siksi että äiti on saamaton saapas ?
Täällä tilauspukkarit ovat ylipäätään erityisryhmille ja yhtälailla oikeus varata tarpeeseen, oli se kropassa tahi päässä. Oma nepsy pärjää tavallisella puolella itsenäisesti, en silti käy haukkumaan niitä joiden nepsy ei pärjää. Koskaan ei pelkästään kasvatuksesta oo kiinni kyvyt ja kehitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
täällä on kerrottu, että hankkisi lapselleen sen mieskaverin ja on kerrottu, että alkaisi harjoitella kotona itsestään huolta pitämistä, kuivaharjoittelu.
Tuo kuivaharjoitteluneuvo on mielestäni oikeasti hyvä, mutta miten ihmeessä täällä voidaan vaan neuvoa etsimään mieskaveri? Oletteko te kaikki sellaisia, jotka ystävystytte vastakkaisen sukupuolen kanssa helposti ja ihan salamana? Tai uskotte lapsenne jonkun puolitutun hoitoon kahden keskeiselle uimahallireissulle?
Aikuisena ystävystyminen on ison työn takana ja voin vaan kuvitella, ettei ap:lla ole siihen aikaa tai energiaa. Jos ap nyt jonkun miehen kohtaisikin, ja vielä sellaisen joka suostuu uimahallissa käymään, niin ystävyyteen ja luottamukseen siitä on vielä matkaa ja minusta on vähän epäreilua, että heti ollaan laittamassa haastavaa lasta tämän miehen kanssa uimahalliin. Se poika voi olla vaikka 11v siinä vaiheessa, kun ap on onnistunut ystävystymään jonkun kanssa riittävän hyvin ja siinä vaiheessa on vielä haastavampaa alkaa opettelemaan uimahallietikettiä.
Vierailija kirjoitti:
Sen olen opettanut lapselle minkä teen itsekin jos en heti tiedä. Että katsoo mallia muista. Hallissakaan ei tarvitse samantien osata ja tietää. Sillä sitä oppii että yrittää ja tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä meinaat tehdä kun lapsi on yksinkertaisesti liian iso? Lopetatko uinnit ? Etkö luota kenenkään muun kykyyn auttaa kun omaasi?