Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voin viedä lapsen uimaan kun se ei pärjää yksin miesten puolella?

Vierailija
26.04.2025 |

Lapseni on ekalla, jonkun verran nepsy, eli ei pärjää yksin miesten puolella. Hän ei saa ilman aikuisen ohjausta hoidettua vaatteiden vaihtoa, suihkua ym ja lisäksi eksyy vieraassa paikassa, ei tiedä minne mennä. Ikänsä puolesta ei saa tulla kanssani naisten puolelle. Miten ihmeessä on tarkoitus että voin viedä hänet opettelemaan uintia? Neuvoja? Hänen isä ei osallistu juurikaan hänen elämään eli ei ole ketään miestä joka menisi hänen kanssaan.

Kommentit (269)

Vierailija
221/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes haluaa uimahalliin?

Vierailija
222/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele naisten puolelle viemistä, vaikka sitä täällä onkin ehdotettu ratkaisuksi. Nepsyt joutuvat muutenkin helposti kiusatuiksi ja jos vielä joku luokkakaveri näkisi koululaisen naisten puolella, siitäkin varmasti helposti joutuu naurunalaiseksi.

Käykää kesällä ahkerasti maauimaloissa, niissä yleensä pääsee kävelemään suoraan allasalueelle käymättä suihkussa ja tavarat voi viedä ulos. Ei ehkä kovin hygieenistä, mutta niinpä ne monet aikuisetkin näyttävät tekevän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele naisten puolelle viemistä, vaikka sitä täällä onkin ehdotettu ratkaisuksi. Nepsyt joutuvat muutenkin helposti kiusatuiksi ja jos vielä joku luokkakaveri näkisi koululaisen naisten puolella, siitäkin varmasti helposti joutuu naurunalaiseksi.

Käykää kesällä ahkerasti maauimaloissa, niissä yleensä pääsee kävelemään suoraan allasalueelle käymättä suihkussa ja tavarat voi viedä ulos. Ei ehkä kovin hygieenistä, mutta niinpä ne monet aikuisetkin näyttävät tekevän.

Maauimaloissa on suihkut ulkona. Muuten kiva, mutta siellä on aina joko liian kuuma tai kylmä.

Kiusaajien ehdoilla jos yrittää järjestää elämänsä, niin saa taipua mutkalle ja silti aina löytyy syy kiusata. 

Tiedän, että aloituksessa kirjoitettu on yleinen syy, miksi ekaluokkalaisia ei viedä uimahalliin.

Vierailija
224/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo negatiivinen (uupumuksen) kierre alkaa jo lapsen ollessa ihan pieni. Nepsylapset on vauvoina yleensä vaikeasti rauhoitettavia, vaativia ja huonosti nukkuvia. Äiti väsyy, koska ei saa juuri ikinä lepoa itse. Siis jos se isä ei osallistu tai häipyy. Lapsi kasvaa mutta nepsylapsen tapauksessa äiti ei edelleenkään saa lepoa itse vaan arkeen tulee koko ajan vain lisää haasteita. Nepsylapsen kehitys ei etene ikätasoisesti, lapsi ei selviä kaikista arjen asioista normaalisti, on helposti kiukkuisempi kuin einepsyt, alkaa tulemaan kaikenlaisia terapioita joissa käynnit ja niistä saatavat kotiharjoitukset vie paljon aikaa, päiväkodista tulee negatiivista palautetta jne. Äidin uupumus syvenee. Ja näköalattomuus syvenee väsymyksen pahentuessa. Kaikesta joutuu selviytymään yksin ja kaikesta vastaamaan yksin, ilman omaa aikaa, ilman lepoa. Vuodet kuluu ja kierre syvenee. Silloin joku uimahallin mahdottomalta tuntuva pukuhuonesääntö voi olla se viimeinen pisara. No s

Olen nepsy ja kehitykseni eteni ikätasoani edellä. Ei pitäisi yleistää nepsyjen olevan sitä tai tätä, kun me olemme kaikki erilaisia.

Vierailija
225/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa on Leppävaaran maauimala. Pääseekö sinne käymättä suihkun kautta? Voiko sinne mennä jos ei aio edes uida vaan vain ottaa aurinkoa paidassa ja shortseissa ja katsoo omien lasten perään kun ne ui?

Vierailija
226/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut isänsä mukana tähän asti ja tyttö nyt 3.luokalla ja 10v jo alkuvuodesta täyttänyt. Kukaan oo ikinä tullut sanomaan mitään; ollaan menty sen mukaan mikä itsestä ja tytöstä tuntunut sopivalta. Nyt on itse sanonut et voisi mennä yksinkin naisten puolelle tuttuun halliin ja ollaan siis asiasta puhuttu, et olisi varmaan jo aika pikkuhiljaa. En olisi eka- ja tokaluokkalaista edes päästänyt yksinään naisten puolelle. Ja kyseessä ei ole nepsy, mut suht varautunut lapsi kuitenkin eli ei helposti mene yksin outoihin/uusiin paikkoihin tai jos ei selkeästi tiedä paikkoja tms. mitä pitää tehdä ja missä järjestyksessä ja ole ns. selvät sävelet. t.espoolainen 

Vierailija
227/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ei tasan suostu menemään yksin uimahallin puku tai suihkutiloihin. Hän hätääntyy ja menee paniikkiin yksin sellaisessa paikassa. Ei ole nepsy. Ja on kuulkaa harjoiteltu, on yritetty palkintojen ja ties minkä avulla saada rohkeutta, että uskaltaisi mennä yksin johonkin, mutta eipä mene. On mieluummin sitten kokonaan ilman. Koulussa ei ole ongelmia kun siellähän ei ole yksin vaan on koulukavereita. Meillä ei siispä uida ollenkaan, kun uimahalli ei vain onnistu.

Vierailija
228/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri mennä vaikka kaverin tai sisaruksen kanssa yhdessä ilman aikuista pukuhuoneeseen ja suihkutiloihin, mitä ihan yksin. Itse en varmaan ikinä olisi 7 veenä mennyt yksin, sen verran arka olin, mutta onneksi oli vuotta vanhempi sisko tukena. Jos ei olisi itse osannut jotain, niin oli ainakin sisko siinä mukana auttamassa tai yhdessä olisi pähkäilty jotain pukukaapin lukon toimimista, miten joku suihku toimii tms. Välillä oli myös joku kaveri mukana. Helpompaa mitä ihan yksin. Suihkut oli jotain utopiaa aina; ja on vieläkin kun harvoin tulee käytyä kylpylöissä tai jossain uimahalleissa; ei saa aina vettä tulemaan, siinä sitä sitten pähkäilee. Muutenkin kun ilman laseja huononäköisenä yrittää suunnistaa mistä mennään minnekin ja ettei vahingossa mene miesten puolelle tai lähde alasti altaille jne. Onneksi ei tunnista tuttuja, kun ei erota ihmisten kasvoja, se hyvä puoli :D 

Vierailija
229/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa pojalle kaveri mukaan, vai eikö hänellä ole niitä koulussa? Voisi vaikka kaverin isä tulla avuksi. 

Järkevää tietysti olisi ollut opettaa poika uimaan ennen tuon ikärajan ylittämistä, mutta meni jo

Vierailija
230/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi

Vierailija
231/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai joku miespuolinen puolituttu voi auttaa pientä rahallista korvausta vastaan. Lastahan ei tarvitse vahtia ja opettaa kuin ainoastaan pesutiloissa. Lopun ajan voi hyödyntää uimiseen ja sit kun tarvis lähteä nii käy vaan kertomassa kesken uinnin. Näin köyhänä voisin helposti 25 eurolla + pääsylipulla hoitaa moisen palveluksen.

Vierailija
232/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten et vie uimaan. Tyttöjen oikeus olla pukutiloissa ilman poikia menee edelle.

Vierailija
233/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pahin asia, mitä voi todennäköisesti tapahtua, jos laitat pojan vaan miesten puolelle yksin?

Vierailija
234/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahallin sääntöjen mukaan huoltaja ei saa jättää valvomatta uimataidotonta lasta. Eli määräys on, että jos lapsi ei osaa uida, niin hänen pitää olla koko ajan huoltajan kanssa / vieressä. Tämän säännön vuoksi uimataidotonta lasta ei saa päästää yksin sinne suihkutiloihin niin että huoltaja menee eri puolelle. Lapsi saattaa vaeltaa suihkusta altaille ennen kuin huoltaja on tullut toiselta puolelta suihkusta altaille ja näin lapsi on yksin ilman valvontaa altailla. Ja se on ehdottomasti kielletty.

Vierailija
235/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimahallin sääntöjen mukaan huoltaja ei saa jättää valvomatta uimataidotonta lasta. Eli määräys on, että jos lapsi ei osaa uida, niin hänen pitää olla koko ajan huoltajan kanssa / vieressä. Tämän säännön vuoksi uimataidotonta lasta ei saa päästää yksin sinne suihkutiloihin niin että huoltaja menee eri puolelle. Lapsi saattaa vaeltaa suihkusta altaille ennen kuin huoltaja on tullut toiselta puolelta suihkusta altaille ja näin lapsi on yksin ilman valvontaa altailla. Ja se on ehdottomasti kielletty.

Näin.

Vierailija
236/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on pahin asia, mitä voi todennäköisesti tapahtua, jos laitat pojan vaan miesten puolelle yksin?

Joku Namusetä riaskaa ja paetessa lapsi juoksee päin kiuasta ja sen jälkeen juoksee altaille, liukastuu ja hukkuu?

Vierailija
237/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi yksin. Kyllä sen tietää milloin lapsi voi mennä itsenäisesti. Jos tuntuu että ei, niin silloin ei.

Vierailija
238/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusivuotias on liian pieni menemään yksin. Tai seitsemän. 

Vierailija
239/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun kävin uimassa, pukkarissa oli vähintäänkin ekaluokkalaisen näköinen poika äitinsä mukana. En huomannut että tämä olisi häirinnyt ketään. Aino syy, miksi kiinnitin huomiota asiaan oli se, että pukukaappimme olivat ihan vieretysten.

En usko ap, että ketään kiinnostaa ekaluokkalainen pukukopissa. Tärkeää on että lapsi pääsee uimaan.

Et sitten ymmärrä miltä voisi hänen tyttöluokkakaverista tuntua olla alasti samoissa tiloissa? Minä minä minä. Minua ei kiinnosta, nin ei ketään saa häiritä.

Vierailija
240/269 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin poikani on selvästi ja lääkärin/psykologin toteama nepsy, mutta ei ole tullut mieleenkään, että poika tulisi 8-vuotiaana naisten ja tyttöjen puolelle. Miespuolinen uimahallin työntekijä opasti poikaani miesten puolella. Aluksi poika arasteli, mutta on nyt ylpeä, että osaa itse. Älä hyysää poikaasi!

Ekaluokkalaiset ovat monet kuusivuotiaita syksyllä. Silti pitäisi periaatteessa mennä yksin miesten puolelle. No minä otin kyllä naisten pukuhuoneen, ei sitä kukaan erota onko eskari vai ekaluokkalainen. 

Kiva, kun uimassa sattuu olemaan tyttöjä vaikka samalta luokalta. He kyllä erottavat. Mutta kun ei osata ottaa huomioon toisia.

No voi kauhistus. He ovat olleet samassa pukkarissa neljävuotiaana, viisivuotiaana ja eskaril

Oletpa tyhmä. Et ymmärrä tyttöjen kehityksestä mitään.