Miten voin viedä lapsen uimaan kun se ei pärjää yksin miesten puolella?
Lapseni on ekalla, jonkun verran nepsy, eli ei pärjää yksin miesten puolella. Hän ei saa ilman aikuisen ohjausta hoidettua vaatteiden vaihtoa, suihkua ym ja lisäksi eksyy vieraassa paikassa, ei tiedä minne mennä. Ikänsä puolesta ei saa tulla kanssani naisten puolelle. Miten ihmeessä on tarkoitus että voin viedä hänet opettelemaan uintia? Neuvoja? Hänen isä ei osallistu juurikaan hänen elämään eli ei ole ketään miestä joka menisi hänen kanssaan.
Kommentit (269)
Kyllä se osaa kun opettaa. Moni äiti pelkkää tätä ihan turhaan. Vaan uikkarit ja pyyhe mukaan. Neuvot että vatteet päältä kaappiin. Heti uimahousut päälle ja pyyhe suihkun naulakkoon. Suihku ja altaalle. Kotona voi valmiiksi peseytyä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut isänsä mukana tähän asti ja tyttö nyt 3.luokalla ja 10v jo alkuvuodesta täyttänyt. Kukaan oo ikinä tullut sanomaan mitään; ollaan menty sen mukaan mikä itsestä ja tytöstä tuntunut sopivalta. Nyt on itse sanonut et voisi mennä yksinkin naisten puolelle tuttuun halliin ja ollaan siis asiasta puhuttu, et olisi varmaan jo aika pikkuhiljaa. En olisi eka- ja tokaluokkalaista edes päästänyt yksinään naisten puolelle. Ja kyseessä ei ole nepsy, mut suht varautunut lapsi kuitenkin eli ei helposti mene yksin outoihin/uusiin paikkoihin tai jos ei selkeästi tiedä paikkoja tms. mitä pitää tehdä ja missä järjestyksessä ja ole ns. selvät sävelet. t.espoolainen
Kyllä tuo on todella noloa, 10v on jo esiteini ei pieni lapsi!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut isänsä mukana tähän asti ja tyttö nyt 3.luokalla ja 10v jo alkuvuodesta täyttänyt. Kukaan oo ikinä tullut sanomaan mitään; ollaan menty sen mukaan mikä itsestä ja tytöstä tuntunut sopivalta. Nyt on itse sanonut et voisi mennä yksinkin naisten puolelle tuttuun halliin ja ollaan siis asiasta puhuttu, et olisi varmaan jo aika pikkuhiljaa. En olisi eka- ja tokaluokkalaista edes päästänyt yksinään naisten puolelle. Ja kyseessä ei ole nepsy, mut suht varautunut lapsi kuitenkin eli ei helposti mene yksin outoihin/uusiin paikkoihin tai jos ei selkeästi tiedä paikkoja tms. mitä pitää tehdä ja missä järjestyksessä ja ole ns. selvät sävelet. t.espoolainen
Lapsi vaan sinne naisten puolelle, oppii kun tekee homman kerran yksin. Mun ensimmäisellä luokalla oleva lapsi on jo opetellut yksin pärjää pukuhuoneessa, ne ovat niitä valmiuksia mitä elämään tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on 15 vuotias nepsylapsi, jota ei voi laittaa yksin vieraaseen pukkariin operoimaan, vaikka näennäisen toimintakykyinen onkin. Oletan siis jossain määrin ymmärtäväni pulman, mutta silti en ihan. Itse kun olen vuosia pyytänyt ihmisiltä apuja, sen lisäksi että olen loputtomasti etukäteen soitellut ja selvitellyt mihin meidän kannattaa mennä ja mihin ei.
(Itse siis olen pukkariasiassa saanut apuja miespuolisilta tutuilta sen pari kertaa kun on tarvittu. Oma teini ei siis tykkää uida, kun äänet, roiskeet ja vaihtuvat lämpötilat ovat liikaa.)
Eli ymmärrät siis pulman muuten, mutta et ymmärrä sitä miten minulla ei ole ketään miestä jota pyytää menemään lapsen kanssa uimaan? Kun vain ei ole. Minulla ei ole miespuoleisia kavereita, en nyt osaa sanoa miksi, ei vain ole tullut ystävystyttyä hyvin (vain ystävänä) kenenkään miehen kanssa. Ap
Erittäin kunnallinen tilanne jos ei yhtään miestä tunne. Kellään kaverilla oo edes miestä puolisona? Kyllä saa pyytää apua lähipiiriltä. Myös tukihenkilö tai avustaja ois mahdollista lapselle hakea. On olemassa myös erityislasten ryhmiä uimakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni ei tasan suostu menemään yksin uimahallin puku tai suihkutiloihin. Hän hätääntyy ja menee paniikkiin yksin sellaisessa paikassa. Ei ole nepsy. Ja on kuulkaa harjoiteltu, on yritetty palkintojen ja ties minkä avulla saada rohkeutta, että uskaltaisi mennä yksin johonkin, mutta eipä mene. On mieluummin sitten kokonaan ilman. Koulussa ei ole ongelmia kun siellähän ei ole yksin vaan on koulukavereita. Meillä ei siispä uida ollenkaan, kun uimahalli ei vain onnistu.
Lapsi voi pyytää kaverin mukaan uimaan, tarvitsee tietysti olla aikuinen altaalla mukana vahtimassa heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin poikani on selvästi ja lääkärin/psykologin toteama nepsy, mutta ei ole tullut mieleenkään, että poika tulisi 8-vuotiaana naisten ja tyttöjen puolelle. Miespuolinen uimahallin työntekijä opasti poikaani miesten puolella. Aluksi poika arasteli, mutta on nyt ylpeä, että osaa itse. Älä hyysää poikaasi!
Ekaluokkalaiset ovat monet kuusivuotiaita syksyllä. Silti pitäisi periaatteessa mennä yksin miesten puolelle. No minä otin kyllä naisten pukuhuoneen, ei sitä kukaan erota onko eskari vai ekaluokkalainen.
Kiva, kun uimassa sattuu olemaan tyttöjä vaikka samalta luokalta. He kyllä erottavat. Mutta kun ei osata ottaa huomioon toisia.
No voi kauhistus. He ovat olleet samassa pukkarissa neljävuotiaana, viisivuotiaana ja eskaril
Kyllä pahinta on jos omalta luokalta tai koulusta on lapsia samassa pukuhuoneessa, voi olla todella nolo tilanne lapsille ja voi joutua koulussa kiusatuksi. Se koulun alku monesti lapselle on sellainen tilanne että mieltään itsensä jo isoksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse menisin nyt uimahalliin (en ole käynyt 40 vuoteen) niin en usko että osaisin siellä toimia. Joutuisin miettimään minne mennä, mistä mennä, miten kummassa jotkut älylukot toimii jne. Ja lukemaan ohjeita. Olisin aika pihalla. Minua se ei haittaisi, koska aikuisena en hätäänny kun en tajua ja olen pihalla. Uskallampa kysyä neuvoakin vierailta. Mutta ei kaikki lapset ole tällaisia.
Lapsi ei mene rikki, jos vähän hätääntyykin. Aina joku aikuinen auttaa lapsia. Ei kaikki miehet ole pahoja tai juntteja.
Ei se lapsi siitä hätääntymisestä mitään hyödykään. Pahimmillaan kieltäytyy jatkossa menemästä uimahalliin, koska on yhdistänyt paikan turvattomuuteen. Täällä jotenkin ei nyt hahmoteta sitä, että ei kaikki lapset pysty kysymään apua. Ihan oikeasti. Vaikka olisi kuinka paha pulma, niin
Ne taidot ois voinu opettaa ajat sitten siellä naisten puolella. Mutta nähty on että äidit pesee ja kuivaa ja pukee ne isotkin lapset niin eivät he opi yhtään mitään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alat sitten opettaa sitä lastasi kotona selviytymään itse suihkusta, tee hommasi! ei nepsyys mikään älyllinen kehitysvamma ole
Olettepa te ilkeitä ihmiselle joka yrittää kysyä apua. Lapseni osaa kotona oikein hyvin käydä suihkussa. Mutta hän ei osaa suunnistaa ja toimia täysin vieraassa tilassa (uimahalli) ja hätääntyy ja lamaantuu paikoilleen. Hän ei myöskään kestä tietynlaisia suihkuja, koska vesipisarat sattuu ihoon, jos ne tulee liian kovaa (nepsyoire, aistisäätelyn häiriö) ja jonkun aikuisen pitää olla auttamassa suihkussa jos se suihku sattuu olemaan tuollainen. Ap
Tuollainen lapsi ei kuulu uimahallin ollenkaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
alat sitten opettaa sitä lastasi kotona selviytymään itse suihkusta, tee hommasi! ei nepsyys mikään älyllinen kehitysvamma ole
Olettepa te ilkeitä ihmiselle joka yrittää kysyä apua. Lapseni osaa kotona oikein hyvin käydä suihkussa. Mutta hän ei osaa suunnistaa ja toimia täysin vieraassa tilassa (uimahalli) ja hätääntyy ja lamaantuu paikoilleen. Hän ei myöskään kestä tietynlaisia suihkuja, koska vesipisarat sattuu ihoon, jos ne tulee liian kovaa (nepsyoire, aistisäätelyn häiriö) ja jonkun aikuisen pitää olla auttamassa suihkussa jos se suihku sattuu olemaan tuollainen. Ap
Lapsi adoptioon, sulla ei oo mitään kykyä häntä kasvattaa, jos nyt on jo noin vaikeaa.
rannalle ensi kesänä ja itse opetat tai uimakouluun kesällä. myös,että-palkkaat- ikäänkuin jonkun sinne uimahallikaveriksi.odotat kahvilassa-katsomossa. uimataito on tärkeä.
Menet itse sinne miesten puolelle.
soita uimahalliin ja kysy. pk- seudulla on paljon uimahalleja, eiköhän jollain ole joku sopiva ratkaisu. Mutta missään nimessä ei enää naisten puolelle. tytöt kehittyy aikaisemmin ja tulevat hyvin kehotietoiseksi jo varhain. 10-11 vuotiaalla voi olla jo täysi murrosikä käynnissä. eivät todellakaan halua nähdä vaikkapa saman koulun poikia suihkutiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän diagnoosi sulla on kun kyselet tätä samaa jatkuvasti?
Tuota käytöstä kutsutaan trollaamiseksi. Tarkoitus on häiritä, ärsyttää tai muutenvain tappaa aikaa.
Ei siellä uimahallissa ole kovin vaikeaa suunnistaa. Ensin mennään pukuhuoneen ovesta sisälle. Vaatteiden vaihdon jälkeen voi miettiä, että mitä kolmesta ovesta käyttäisin? Menenkö takaisin aulaan vai suihkuun? No, ehkä nepsy ei osaa näistä valita ja menee uikkareissa sinne aulaan. No jos se kuitenkin pääsee suihkuun niin siellä onkin usein jo kolme valintaa. Mennäkö takaisin pukkariin, vessaan vai altaalle? Jotenkin tuntuu, että se nepsykin osaa päätellä, että kun nyt tultiin uimaan niin silloin pitää mennä altaalle.
Isän on pakko osallistua edes niin, et vie lapsensa uimahalliin ja huolehtii hänestä. Yksinkertaista ! Pakotat vain hänet. Tai sitten lapsen ukkikin voisi osallistua. Mikäs ongelma tämä o ? Ja ei siihen mitään NS ikärajaa ole, et pojat tulee naisten puolelle, he menevät sinne jo heti, kun vaan tulevat koko uimahalliin ! Samoiten tytöt naisten puolelle heti, ku vaan sinne tulevat ! Ja on siellä hallissa olemassa henkilökuntaa, joka voi tarvittaessa auttaa. Rohkeasti vain kysymään !
Pojalla ei vissiin ole kavereita? Semmoisenkin voisi pyytä mukaan niin yhdessä kävisivät läpi tämä vaikean matkan kassalta altaalle.
Ap, jos vielä luet näitä kaikkien ikävien kommenttien jälkeen, niin olisiko mahdollista saada jotain kautta tukihenkilö lapselle? Mielellään miespuolinen. Kun olisi tutustunut lapseen kunnolla voisi viedä uimaan, tai ehkä voisitte yhdessä mennä kaikki, niin olisit itse altaalla mukana. Tukihenkilön avulla saisit itsekin edes pienen hengähdystauon kerran viikossa ja poika uusia kokemuksia.
Meillä autistinen lapsi joka aikoinaan nuorena sai kahteen otteeseen tukihenkilön. Kuviot oli niin monimutkaiset, etten suoraan osaa sanoa mistä nämä edes tulivat. Toinen oli ehkä autismisäätiön kautta ja toinen kunnallisten palvelujen kautta. Tekivät tosi erilaisia juttuja kahvittelusta museoihin, liikuntaan jne. Toinen oli varsinkin tosi hyvä, kun oli nuorempi nainen ja paremmin ymmärsi nuorta. En tiedä miten pienille lapsille tukihenkilön voi saada, meillä oli jo murrosikäinen. Kysy joltain hoitavalta taholta olisiko joku reitti tukihenkilön saamiseksi olemassa?
Lisäksi toki kannattaa tehdä se suositeltu soittokierro uimahalleihin.
Et mitenkään. Odota, että se oppii pärjäämään yksin miesten puolella. Olet kahdestaan poikasi kanssa tässä maailmassa.
Kouluikäisen lapsen voi viedä uimahalliin vain kun hänellä on samaa sukupuolta oleva henkilö ohjaamassa tai kun hän pärjää itse yksin pukuhuone- ja suihkutiloissa.
Uimavalvojien pitää huolehtia, ettei kouluiläisiä lapsia ole väärällä puolella ja tarvittaessa ohjata heidät sukupuolensa mukaisiin tiloihin.
Muutenkin valvonta pukuhuone- ja suihkutiloissa pitäisi olla pakollista, että myös turistit ja muista kulttuureista tulleet peseytyisivät hyvin. Nykyään ei enää pelkästään ohjetaulut riitä.
Tässähän olisi työttömille töitä. Toki rikosrekisteriote pitää olla työhön määrätyille, ettei rikolliset pesiydy noihin valvontahommiin.
Minä olisin mielelläni halunnut nähdä luokkani tyttöjä miesten puolella kun olin lapsi