Stressitön työ - löytyykö sellaista enää?
Olin pari vuotta rivityöläisenä logistiikkakoordinaattorina, ja puoli vuotta sitten minut siirrettiin tiimini esihenkilöksi.
Jo ennen ylennystä työstä tuli osaamisen mukana aina vain vaativampaa, mitä enemmän osasit, sitä useammin myös ylimääräiset tehtävät kaatuivat päälle.
Viimeiset kuukaudet työ on ollut todella raskasta, kiire on jatkuvaa ja päivät koostuu kymmenistä eri tehtävistä joita pitää pystyä tekemään samaan aikaan. Työ on alkanut tulla uniini ja vapaa-aikaan, ja ikävöin kovasti rivityöläisen huoletonta elämää. Mietin myös usein alan vaihtoa, mutta jokainen työpaikkailmoitus kuuluttaa tehokkaan ja nopean työntekijän perään.
Onko olemassa työtä jossa joku ei kokoajan hengitä niskaan, vaadi enemmän kuin pystyt tekemään, joka antaa edes puolet siitä mitä se ottaa?
Työpäivän jälkeen kotona odottaa perhe ja harrastukset, ja alan olla kyllästynyt siihen että minusta on jäljellä hermoraunio raato vain päivän päätteeksi, ei tämä elämää ole. Vai kuuluuko tämä juuri esihenkilöiden työnkuvaan, kun kaikki sonta sysätään vähän paremman palkan takia vain sinulle?
Kommentit (83)
Minulla on aina ollut huono stressinsietokyky. Ei sitä tietenkään sillei mainosta työhaastattelussa... Kaikki työpaikat onkin sitten olleet tyyliin massiivista rahallista vahinkoja ja jopa ihmishenkiä vaarantavia jos mokaa.
Vierailija kirjoitti:
Noh, olen kaupassa hyllyttäjänä. Palkka surkea, mutta työ sinällään aika iisiä.
Jos palkasta on valmis tinkimään, voi varmaan saada stressitöntä työtä.
Miten pääsee kauppaan hyllyttäkäksi? Tuo olisi unelmahommaa, mutta ei ole huolittu.
Perustin yrityksen, sillä ei ole asiakkaita, henkilökuntaa eikä myyntiä. Se kuitenkin tekee hyvää tulosta eikä vaadi aikaa kuin tunnin päivässä, aina ei sitäkään.
Suomessa on nykyisin työpaikkoja, joissa ennen teki kolme ihmistä työt, mutta nykyisin vain yksi henkilö. Palkka ei ole kolmen ihmisen vaan yhden. Ja sitten ihmetellään miksi ihmiset sairastuvat
Minkälainen sellainen yritys oikein on?
Ei kai mikään voi pyöriä jos ei ole asiakkaita?
Olen kanssa haaveillut omasta yrityksestä. Nyt kun olen nähnyt kuinka hurjaan työpanostukseen kykenen, olen vakuuttunut että selviäisin oman yrityksen perustamisesta ja pyörittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan tavaroiden hyllyttämistä. Olin töissä pienessä myymälässä, missä piti hyllyttää aina uudet tuotteet. Ihan jokapäivä ei edes tullut mitään, mutta kerran meni niin hermot, että huitaisin monta hyllyllistä pitkin myymälää. Ei sekään siis kaikille sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan tavaroiden hyllyttämistä. Olin töissä pienessä myymälässä, missä piti hyllyttää aina uudet tuotteet. Ihan jokapäivä ei edes tullut mitään, mutta kerran meni niin hermot, että huitaisin monta hyllyllistä pitkin myymälää. Ei sekään siis kaikille sovi.
Siis kettuiliko ne tuotteet sulle vai miksi meni hermo?
Olen metalliduunari isossa konepajassa. Palkkani 2800€/kk ja ei stressiä. Teen 8h töitä ja seuraavana päivänä en edes muista mitä eilen tein. Koskaan en kotona mieti työasioita.
M38
Pitää tehdä tolkullinen ihmisen osa. Ei ole työntekijän murhe, jos työpaikka palaa raunioiksi tai uppoaa pohjaan. Harva meistä kuitenkaan on ihmishengistä vastuussa ja on ihan helvetin sama mitä työpaikalla puuhastellaan.
Maa- ja vesirakennusalalle kannattaa mennä. Ei pahemmin stressaa hommat.
Joku menestyvän firman toimitusjohtaja. Hae sellaiseen johtajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen metalliduunari isossa konepajassa. Palkkani 2800€/kk ja ei stressiä. Teen 8h töitä ja seuraavana päivänä en edes muista mitä eilen tein. Koskaan en kotona mieti työasioita.
M38
Itsekin olen metalliduunari, tosin palkkani on vain 1800€/kk. Mutta silläkin pärjää kun nuukasti elää. Työ on todella huoletonta, enkä tosiaan mieti kotona töitä. Olen ollut joskus paremmin palkatussa työssä ja stressin takia halusin vaihtaa alaa.
Ongelma tuntuu olevan siinä että vastuu ja tehtävät vain ajan kanssa ujuttautuvat työhösi, vaikka itsekin alusta asti sanoin etten ole kiinnostunut vastuullisemmasta työstä. Ja ihmettelin silloin alkuun pomojen stressaantunutta meininkiä, ei koskaan kahvitaukoja tai vitsailua, ja päätin ettei minusta tule sellainen. No aikaa kului ja taidan olla valunut samaan kuoppaan muiden pomojen kanssa.
Haluaisin oikeasti vain tehdä jotain maailman hyväksi, tai ainakin olla pahentamatta tilannetta. Istua vaikka pelloreunassa ihailemassa lintuja. Mutta ei, aina on kiire, vielä toi ja toi tekemättä!
Kirjastonhoitajan ja -virkailijan työ ainakin yleisesissä kirjastoissa on stressitöntä.Olin kirjastonhoitajana muutaman vuoden ja sitä ennen todella stressaavassa työssä. Ero kuin yö ja päivä.
Miten kirjastonhoitajaksi pääsee? Rakastan kirjoja ja lukemista, se olisi varmasti mukavaa puuhaa! Toki aika kuollut tunnelma nykyiseen työhön verrattuna, mutta terveydelle olis varmasti parempi.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen sellainen yritys oikein on?
Ei kai mikään voi pyöriä jos ei ole asiakkaita?
Olen kanssa haaveillut omasta yrityksestä. Nyt kun olen nähnyt kuinka hurjaan työpanostukseen kykenen, olen vakuuttunut että selviäisin oman yrityksen perustamisesta ja pyörittämisestä.
Se on yhtiö joka on perustettu oman pääoman varainhoitoon.
Tämäpä hyvä aloitus. Löytyykö vielä stressitöntä työtä? Itsellä ihan sama tilanne ja jaksaminen kovilla. Olen jo yli 50v joten tuntuu että työstä ei palaudu lainkaan ja työ on koko elämä.
Mun entisellä työpaikalla on tilanne, että yksi ihminen tekee siellä neljän ihmisen työt. YT:n myötä hän jäi tämän osaston ainoaksi työntekijäksi ja minä ja 2 muuta sai kenkää. Tämä meidän porukka olisi tarvinnut potkujen sijasta 2-kertaisen määrän lisäkäsiä.
Silloin tällöin juttelen hänen kanssaan ja hän on niin poikki, että pelkää henkensä puolesta. Ei uskalla jäädä sairaslomallekaan, koska muuten koko organisaatio menisi sekaisin.
Ei ole helppoa itselläkään, puoli vuotta työttömänä eikä yhtään haastattelukutsua.