Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saatteko usein kutsuja talkoisiin? Siis että ok-talossa asuva perhe pyytää heidän pihaansa laittamaan keväisin/syksyisin?

Vierailija
26.04.2025 |

Sisältää myös ikkunanpesua yms. En ole missään muualla törmännyt vastaavaan että jonkun toisen pihaa ja puutarhaa kävisi laittamassa sukulaisia ja kavereita talkoilla kuntoon kesäksi/talveksi.

Näillä yksillä alkaa olla jo monivuotinen perinne.

Eikö yleensä ihmiset itse hoida tällaiset? Kuitenkin siinäkin perheessä ihan käteviä ja taitavia ihmisiä 5 kpl eivätkä saa edes ikkunoitaan pestyä ilman "talkoita"?

Miksi tämä tuntuu vähän, hassulta?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti on jokin syy, jota sinä ap et nyt vaan tiedä. Vakava sairaus esimerkiksi. Tiedän monia samanlaisia tapauksia. 

Raju on sairaus jos se on iskenyt kaikkiin viiteen perheenjäseneen ja vielä niin kovasti, että ei voi tarjota mitään ruokaa. 

Vierailija
42/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin kaverin mökeillä kyllä. He hakevat meidät päivällä hyvissä ajoin. Mökillä tehdään tietyt remppajutut ja sen jälkeen tarjoavat loppuillan ruoat ja juomat, saunotaan ja uidaan. Oikein mukavaa on ollut ja mielellään aina lähdetään isommallakin porukalla 😊

Ko. perhe ei kylläkään tarjoa ruokaa vaan ihmiset lähtevät kotiinsa kun talkoot on valmiit.

Kyllä nämä "perheet" tarjoavat, joiden mökillä ollaan talkoissa oltu.

No nämä taas ei joista kirjoitin. Eikä kyseessä ole mökkikään vaan ihan ok-talo ja aivan perushommat kuten ikkunoiden pesu. Vaikka omaa perhettäkin on 5 henkilöä eivätkä itse osallistu muiden talouksien ikkunoiden pesuun, todellakaan.

- No menittekö talkoisiin ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samahan tuo on, että kutsuisi talkoisiin kerrostaloasuntoon ja siivottaisi talkoovierailla kämppänsä.

Vierailija
44/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kutsuttu moisiin talkoisiin enkä kyllä menisikään. Jokainen hoitakoot hommansa tai hankkiutuu talosta eroon, jos ei kykene pihaa tai ikkunoitaan huoletimaan ihan itse. Tai voivathan vaikka ostaa ne palvelut joltain yrittäjältä. Nii, ne ei tee ilmatteeks...

Vierailija
45/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa. Pari kaveria asuu yksin omakotitalossa, mutta ei he ole koskaan pyytäneet talkoisiin vaan itse hoitavat hommat tai ovat ostaneet apua joltain firmalta. 

Vierailija
46/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on vanha, suomalainen perinne

Jonnet ei vaan muista. Puolin ja toisin on ennen autettu. Talkoisiin pyytävä on tarjonnut ruuat, saunomisen ja kahvit. Ja tullut itse toisen talkoisiin. 

Älä puhu paskaa. Ei koskaan pyydetty perus kotihommiin talkoovoimia, kuten ikkunanpesuun jne.. Ei niitä ikkunoita ole edes pakko pestä vaan antaa olla vain likaisena. Silloin ei edes linnut lennä ikkunaan, joten parempi niin. 

Vierailija
47/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin kaverin mökeillä kyllä. He hakevat meidät päivällä hyvissä ajoin. Mökillä tehdään tietyt remppajutut ja sen jälkeen tarjoavat loppuillan ruoat ja juomat, saunotaan ja uidaan. Oikein mukavaa on ollut ja mielellään aina lähdetään isommallakin porukalla 😊

Ko. perhe ei kylläkään tarjoa ruokaa vaan ihmiset lähtevät kotiinsa kun talkoot on valmiit.

Kyllä nämä "perheet" tarjoavat, joiden mökillä ollaan talkoissa oltu.

No nämä taas ei joista kirjoitin. Eikä kyseessä ole mökkikään vaan ihan ok-talo ja aivan perushommat kuten ikkunoiden pesu. Vaikka omaa perhettäkin on 5 henkilöä eivätkä itse osallistu muiden talouksien ikkunoiden pesuun, todellakaan.

Miksi kukaan edes menee heidän talkoisiin? Oletko mennyt? Talkoissa on kyllä aina tarjoilua joten kuulostaa että laiskoja ja pihvejä ovat. Tuollaisia töitä voi palkata ammattilaiset tekemään jos ei itse viitsi, ehdi tai halua.

Vierailija
48/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti on jokin syy, jota sinä ap et nyt vaan tiedä. Vakava sairaus esimerkiksi. Tiedän monia samanlaisia tapauksia. 

Lorvikatarri. 

Vierailija
49/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissähän toimii se vastavuoroisuus, eli jeesataan puolin ja toisin. Naapurilla voi olla traktori, jota tarvii lainata ja toisella voi olla jotain sähkäriosaamista tai voi osallistua johonkin maalausprojektiin tms. Jos asiat toimii molempiin suuntiin niin ihan ok. Toisten hyväntahtoisuuden hyväksikäyttö ei ole ok. 

Vierailija
50/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinätöissä olen ollut talkoissa, kun on pitänyt saada heinät nopeasti seipäille. En kyllä mihinkään ikkunapesutalkoisiin osallistuisi tai johonkin vastaavaan. 

Vierailija
51/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei. Ei ole tuttua, koskaan kuullutkaan että joku voisi toimia noin.

Sukulaisten ja ystävien kesken ja kanssa talkoilu on kyllä tuttua itsellenikin, jolloin kaikki osallistuvat yhdessä.