Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saatteko usein kutsuja talkoisiin? Siis että ok-talossa asuva perhe pyytää heidän pihaansa laittamaan keväisin/syksyisin?

Vierailija
26.04.2025 |

Sisältää myös ikkunanpesua yms. En ole missään muualla törmännyt vastaavaan että jonkun toisen pihaa ja puutarhaa kävisi laittamassa sukulaisia ja kavereita talkoilla kuntoon kesäksi/talveksi.

Näillä yksillä alkaa olla jo monivuotinen perinne.

Eikö yleensä ihmiset itse hoida tällaiset? Kuitenkin siinäkin perheessä ihan käteviä ja taitavia ihmisiä 5 kpl eivätkä saa edes ikkunoitaan pestyä ilman "talkoita"?

Miksi tämä tuntuu vähän, hassulta?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä talossa pidettiin joskus jotain pihatalkoita mutta siellä vietettiin muutenkin porukalla paljon vapaa-aikaa pihalla hengaten keväästä syksyyn. Muuten olisi kieltämättä hieman outoa, että aikuiset kykenevät ihmiset pyytävät haravoimaan pihaansa, pesemään ikkunoitaan jne. On meillä muillakin ihan omat pihat ja ikkunat hoidettavanamme.

Vierailija
22/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti on jokin syy, jota sinä ap et nyt vaan tiedä. Vakava sairaus esimerkiksi. Tiedän monia samanlaisia tapauksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on ymmärretty talkoot väärin! Ei ihmisiä pyydetä talkoisiin tekemään normaaleja koti- ja pihatöitä, vaan jotain suurta ja harvinaista, mihin tarvitaan porukka. Ja tarjoilut/illanvietto/sauna tms kiva juttu kuuluu ilman muuta asiaan, kun homma on tehty.

Vierailija
24/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menisin sinne talkoisiin, sattumoisin olisin sixpäkin juonut ja kainalossa toinen. 

Vierailija
25/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkoot ilman olutta on olkoot.

Vierailija
26/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin kaverin mökeillä kyllä. He hakevat meidät päivällä hyvissä ajoin. Mökillä tehdään tietyt remppajutut ja sen jälkeen tarjoavat loppuillan ruoat ja juomat, saunotaan ja uidaan. Oikein mukavaa on ollut ja mielellään aina lähdetään isommallakin porukalla 😊

Ko. perhe ei kylläkään tarjoa ruokaa vaan ihmiset lähtevät kotiinsa kun talkoot on valmiit.

Jos haluaa olla hyväksikäytettävä hölmö, niin saa olla hyväksikäytettävä hölmö. Saa myös kieltäytyä menemästä.

Vierailija
27/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti on jokin syy, jota sinä ap et nyt vaan tiedä. Vakava sairaus esimerkiksi. Tiedän monia samanlaisia tapauksia. 

Just näin. Aloittaja ei vaan tiedä mitään tilanteesta, ja hermostuu asioista jotka ei hänelle kuulu. Turhaan on kateellinen.

Vierailija
28/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut, että kukaan olisi järjestänyt vastaavaa. Ei siis kutsujakaan ole tullut. Mutta joskus olen miettinyt, kuinka kiva sellainen pihanhoitorinki olisi. Käytäisiin vuoron perään porukalla hoitamassa joku työläämpi ja tympeä aikaa vievä homma, vaikka alkukesästä perusteellinen kitkentäkierros jokaisen pihassa. 

Vierailija
29/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole vielä keksineet pyytää talkoisiin viikkosiivoukseen?

Vierailija
30/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuo AP:n mainitsemat ole mitkään talkoot. Hehän vain pyysivät sinua siivoamaan heidän kotiaan/pihaansa ja keksivät kutsua tätä "talkoiksi" 🤣

Tavalliset kotityöt eivät todellakaan ole mitään talkoita vaikka ne yrittäisikin nakittaa muiden tehtäväksi 😁

Vierailija
31/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ja ei. Ei saada kutsuja eikä myöskään itse kutsuta. Nuo hoidetaan ihan itse.

Vierailija
32/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen koronaa tänne maalle (peräti 7 km kaupungin keskustaan!) muutti parikin perhettä, joilla oli oletuksena saada talonsa kuntoon naapureiden tekemillä talkoilla. FB-ryhmässä pyydettiin soraa ja kaivonrenkaita, haettiin lapiomiehiä talkoisiin tekemään sitä ja tätä, oli kutsu kattotalkoisiin jne., mutta ei kertaakaan talkootarjoilua eli kunnon liha/lohisoppaa ja sämpylöitä, halvinta kaljaa kyllä. Parin kerran jälkeen porukka ei enää mennyt ilmaiseksi töihin etenkin kun  alkoi tulla kaikenlaisia rajariitoja ja naapurin koira kantoi jäniksen meidän portaille jne.

Talkoot on vastavuoroisia. Kaiva sinä meille oja, minä tulen mukaan keritsemään teidän lampaita.

Vierailija
33/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en menisi jos ei huvita. 

Eipä siinä sen enempää, ap.

Vierailija
34/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on vanha, suomalainen perinne

Jonnet ei vaan muista. Puolin ja toisin on ennen autettu. Talkoisiin pyytävä on tarjonnut ruuat, saunomisen ja kahvit. Ja tullut itse toisen talkoisiin. 

Talkoot eivät kyllä liittyneet ihan tavallisiin toistuviin kotihommiin.

Vierailija
35/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap asutteko Oulun seudulla?

Vierailija
36/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap asutteko Oulun seudulla?

Minä asun enkä ole törmännyt kotihommien muilla teettämiseen.

Vierailija
37/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä talkooväelle kuuluu ruoka, juoma ja mahdollisesti sauna. 

Kuulostaa hyväksikäyttäjiltä tämä perhe. 

Vierailija
38/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen veli pyysi meidät joskus talkoisiin. Olisi ollut puiden kantoa puuliiteriin tms. Meillä oli silloin itsellä pienet lapset ja omakotitalo niin mietin että ei meilläkään kukaan tule puita kantamaan vaan itse kannetaan. Miehen sukulaiset oli siellä hommissa. Heillä ollut myös muita talkoita, mutta minua ei ole pyydetty sen jälkeen. 

Vierailija
39/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on jotain isompia projekteja, jotka pitää saada vaikka sään vuoksi tehtyä tietyssä ajassa, jolloin on varmaan ihan perusteltua tehdä talkoona. Talkoolaisille sitten kunnon palkka (ruoka, sauna ja juomat / rahaa tai muu vastapalvelus) työstä ja sitä vastoin sitten itse osallistuu heidän talkoisiin, jos sellaisia on.

Esim. Siskoni asuu yksin maalla ja tarvitsee apukäsiä välillä vaikkapa puusavotassa, mutta koska on parturi koulukseltaan niin leikkaa talkoolaisten hiukset ilmaisiksi. Siis ei silloin talkootöiden lomassa, mutta muulla ajalla. 

Vierailija
40/51 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan.Itse nykyään kerrostaloasujana voisin jopa osallistua tuttujen pihatalkoisiin,jos tiedossa olisi esim. sauna,ruoka ja juomat.