Saatteko usein kutsuja talkoisiin? Siis että ok-talossa asuva perhe pyytää heidän pihaansa laittamaan keväisin/syksyisin?
Sisältää myös ikkunanpesua yms. En ole missään muualla törmännyt vastaavaan että jonkun toisen pihaa ja puutarhaa kävisi laittamassa sukulaisia ja kavereita talkoilla kuntoon kesäksi/talveksi.
Näillä yksillä alkaa olla jo monivuotinen perinne.
Eikö yleensä ihmiset itse hoida tällaiset? Kuitenkin siinäkin perheessä ihan käteviä ja taitavia ihmisiä 5 kpl eivätkä saa edes ikkunoitaan pestyä ilman "talkoita"?
Miksi tämä tuntuu vähän, hassulta?
Kommentit (51)
En saa. Ja vaikka saisinkin niin en lähtisi. Talkookiintiö tulee täyteen urheiluseurassa.
Kyseessä on vanha, suomalainen perinne
Jonnet ei vaan muista. Puolin ja toisin on ennen autettu. Talkoisiin pyytävä on tarjonnut ruuat, saunomisen ja kahvit. Ja tullut itse toisen talkoisiin.
Parin kaverin mökeillä kyllä. He hakevat meidät päivällä hyvissä ajoin. Mökillä tehdään tietyt remppajutut ja sen jälkeen tarjoavat loppuillan ruoat ja juomat, saunotaan ja uidaan. Oikein mukavaa on ollut ja mielellään aina lähdetään isommallakin porukalla 😊
En. En kyllä menisikään. Ihan riittävästi on hommaa omankin pihan kunnossapidossa.
Vierailija kirjoitti:
Parin kaverin mökeillä kyllä. He hakevat meidät päivällä hyvissä ajoin. Mökillä tehdään tietyt remppajutut ja sen jälkeen tarjoavat loppuillan ruoat ja juomat, saunotaan ja uidaan. Oikein mukavaa on ollut ja mielellään aina lähdetään isommallakin porukalla 😊
Ko. perhe ei kylläkään tarjoa ruokaa vaan ihmiset lähtevät kotiinsa kun talkoot on valmiit.
Vierailija kirjoitti:
Jonnet ei vaan muista. Puolin ja toisin on ennen autettu. Talkoisiin pyytävä on tarjonnut ruuat, saunomisen ja kahvit. Ja tullut itse toisen talkoisiin.
Kun tämä toinen puoli jää kokonaan välistä, siis ruoat, saunat kahvit sekä se vastavuoroisuus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko. perhe ei kylläkään tarjoa ruokaa vaan ihmiset lähtevät kotiinsa kun talkoot on valmiit.
Kyllä nämä "perheet" tarjoavat, joiden mökillä ollaan talkoissa oltu.
Vierailija kirjoitti:
Talkoilla ei kyllä mennä tavallisia pihahommia tekemään. Talkoilla rakennetaan taloa tms. sellaista, mitä ei yksi ihminen yksinään voi tehdä.
En ole eläissäni kuullut tuollaisesta tavasta. Kuulostaa täysin hullulta.
Meillä ihan kuntakin järjestää talkoita, ja harmittaa tosi paljon kun ne on aina arkipäivänä. Mielelläni osallistuisin, mutta en halua ottaa töistä vapaata talkoiden vuoksi. Virka-ajan jälkeen tai viikonloppuisin osallistuisin ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tämä toinen puoli jää kokonaan välistä, siis ruoat, saunat kahvit sekä se vastavuoroisuus...
No sitten on eri juttu. Kyllä talkoisiin kuuluu aina vastavuoroisuus, ja se, että ruuat tarjotaan. Ja.sauna, jos sellainen on.
Ikävää, että talkooperinne ja naapuriapu ovat kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nämä taas ei joista kirjoitin. Eikä kyseessä ole mökkikään vaan ihan ok-talo ja aivan perushommat kuten ikkunoiden pesu. Vaikka omaa perhettäkin on 5 henkilöä eivätkä itse osallistu muiden talouksien ikkunoiden pesuun, todellakaan.
Lehtien haravointi syksyisin tuttavaperheen pihalla on ainut mihin on pyydetty ja olen mielelläni mennytkin.
Ilahduin, kun sain kutsun talkoisiin pari vuotta sitten. Mutta siihen liittyi harvemmin nähtyjen ihmisten tapaamista ja muuta yhdessäoloa myös. Samaan tyyliin kuin jollakin edellä on mökkitalkoita. Myös hyväntekeväisyysjärjestölle annan mielelläni oman panokseni talkoilun muodossa.
Mutta en minä usein jaksaisi osallistua, enkä tosiaan vain puuhailun ilosta, jos se yksin olisi koko käynnin sisältö. Nykyään ihmisten aikakin on rahaa ja hyväksikäytön maku karvas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talkoilla ei kyllä mennä tavallisia pihahommia tekemään. Talkoilla rakennetaan taloa tms. sellaista, mitä ei yksi ihminen yksinään voi tehdä.
Tehdään talon perustukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nämä taas ei joista kirjoitin. Eikä kyseessä ole mökkikään vaan ihan ok-talo ja aivan perushommat kuten ikkunoiden pesu. Vaikka omaa perhettäkin on 5 henkilöä eivätkä itse osallistu muiden talouksien ikkunoiden pesuun, todellakaan.
Pöyristyttävää, en todellakaan osallistuisi.
Ei kukaan tule ilman runsasta korvausta tekemään mitään. Vanhemmilleni tehtiin tietysti kaikkea mahdollista, mutta
en olisi edes rohjennut kysyä ketään. Siitä olisi myöhemmin tullut sanomista. Kerran sain kyydin lähisukulaiselta 10 km päähän ja sitä jauhoi sitten vuosien ajan, että piti kuljettaa. Partskele,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä sua ahdistaa? Etkö kehtaa kieltäytyä?
Ei ole ikinä pyydetty mihinkään enkä ole itse pyytänyt. Rivarissa kyllä vinguttiin koko ajan talkoisiin vaikka mieluiten olisin rahalla kuitannut kaikki hommat.