Tsernobylin katastrofista tänään 39 vuotta. Mitä muistat tapauksesta?
Kommentit (68)
Nuorten naisten rintasyövät ovat lisääntyneet Tshernobylin jälkeen räjähdysmäisesti.
Olisipa nykyäänkin uutiset noin asialliset ja viralliset.
Vierailija kirjoitti:
Olin raivoissani, kun tapahtunut palastui.
Oli aurinkoiset kevätsäät ja lapset rymysivät ulkona aamusta iltaan. Jos olisi varoitettu, olisin pitänyt sisällä.
Ajattelepa Pripjatin lapsia eli voimalan lähell' asuvia ihmisiä. Koululaiset kävivät koulua ja pikkulapset leikkivät pihalla ja raskaana olevat naiset nautivat ulkona kevätsäästä. Kamalaa. Oma muistini alkaa selvästi heikentyä, sillä luulin, että päivä on vasta huomenna.
11 vuotias peruskoululainen olin, enkä hirveästi siitä muista muuta kuin uutisissa kohinaa asiasta. En muista että mikään olisi muuttunut. Ei kai siitä ihan heti edes tiedetty mikä ja missä oli säteilyn lähde, tai mitä tapahtunut. Sitten kun tiedettiin, oli jo myöhäistä. Kouluun piti mennä kuten tavallista, jne. Joo 26.4.86 oli lauantai, mutta tarkoitan seuraavaa maanantaita, ei muuta kuin kouluun vaan vaikka ilma olisi kuin sakeana ydinsaasteesta.
lensin kreikkaan lomalle ukrainan yli. äitini oli huolissaan, minä kuulin vasta kotiin tultuani asiasta.
Olin 10-v. Odotin vesisateessa bussia koululla kun äiti oli kuullut radiosta että radioaktiivista laskeumaa sataa. Tuli pienellä autolla hakemaan kaikki lapset kyydissä kotiin. Muutamaan vuoteen ei kerätty marjoja eikä sieniä.
Ensimmäinen herätys miten vähän viranomaiset välittävät ihmisistä.
Eivätkä välitä vieläkään.
Äskettäin Briteissä oli litiumakkujen kierrätyslaitos lentänyt ilmaan jo toista kertaa vuoden sisällä, kaikki supermyrkyllinen paska satanut kilometrien säteellä maahan. Viranomaisten ohje lähinnä että pysykää sisällä älkääkä hengittäkö...
Rapakoissa ei saanut leikkiä, marjoja ei poimittu.
Vain sen, että itänaapurissa oli tapahtunut jokin ydinonnettomuus. Olin silloin 26-vuotias.
Olin seuraavan päivän ulkona monta tuntia, ioli satanut, mutta päivä oli aurinkoinen Stadissa. Istuin aurinkotuolissa ja luin. Mulla on jopa valokuva tuosta tilanteesta, koko perhe oli ulkona.
Juu, olen nyt syöpäpotilas, rintasyöpä. En tiedä, oliko tuolla vaikutusta. Sukurasitusta ei ole.
En ollut olemassa vielä vuosikymmeneen, mutta erittäin kiinnostava lukea kokemuksia. Hurja ajatella, mitä kaikkea ihmisiltä pimitettiin aluksi.
Oliko siinä ajassa samoja tunteita kuin koronan alussa 2020?
Tuliko sellaista tukahdettua oloa, kun uimaan, marjaan tai sienestämään ei saanut mennä?
Ei oikein aluksi tiedetty, mitä on tapahtunut, oli muutama päivä vain huhuja.
Sitten ei saaneetkaan lapset leikkiä hiekkalaatikolla. Kiellettiin poimimasta sieniä.
Ei siitä loppujen lopuksi paljoa hiiskuttu.
Vierailija kirjoitti:
Olin 10-v. Odotin vesisateessa bussia koululla kun äiti oli kuullut radiosta että radioaktiivista laskeumaa sataa. Tuli pienellä autolla hakemaan kaikki lapset kyydissä kotiin. Muutamaan vuoteen ei kerätty marjoja eikä sieniä.
Mikäköhän tuollainen radiokanava on ollut. En muista, että oma arki olisi häriintynyt mitenkään ja marjoja poimittiin entiseen malliin heti seuraavana syksynä.
Olin tuolloin vähän alle 4-vuotias. Minulle ei kerrottu koko asiasta ennen kuin vuosia myöhemmin. Ihan hyvä niin, en tuon ikäisenä olisi osannut käsitellä asiaa.
Neuvostoliittohan ei tiedottanut yhtään mitään negatiivista, en edes tiedä montako päivää myöhemmin säteilyn mittaajat alkoivat ihmettelemään säteilyä.
Millaiset mittarit oli ja missä ei aavistustakaan, sen muistan, että Ruotsista tieto ensin tuli ja lopulta NLkin oli tunnustettava, että heiltä se tulee. Aikaa meni varmaan viikko siitä kun onnettomuus oli tapahtunut.
Hyvin epämääräistä oli tieto mihin laskeumaa Suomessa tuli, sen muistan että mielestäni en ollut sellaisella alueella, rauhallisesti asia otettiin.
Silloinen poikaystävä oli armeijassa oppinut, jos tulee säteilyä laitetaan sadetakki päälle ja mennään pöydän alle ja kun säteily on ohi harjataan säteily sadetakista ja jatketaan elämää normaalisti, tälle ohjelle kyllä naurettiin jo silloin.
Olin n. 20 v. Muistan Hesarin sivun mittaisen artikkelin ja N-liiton tiedon pimityksen.
Varoiteltiin sienten ja marjojen pitoisuuksista, kuulin ensimmäistä kertaa jodin tärkeydestä kilpirauhaselle.
Kuvia räjähdyspaikasta oli vaikea hahmottaa. Vieläkin ydinonnettomuuden laajuutta ja vaikutusta on vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla koska aloitimme kesäkahvilan toukokuussa ja siellä muistan kuinka tämä tapahtui.
7 toukokuutas tämä tapahtui.
26.4. tapahtui, mutta Neukkula myönsi vasta toukokuussa.
Ukrainan ulkoministeriö Tšernobylin onnettomuuden vuosipäivänä: Maailman on estettävä vastaavien tragedioiden toistuminen
Maailman on muistettava, että Tšernobylin rikos ja tragedia olivat suora seuraus Kremlin vastuuttomasta politiikasta, jossa ihmiselämä uhrattiin ideologian nimissä.
Ukrainan ulkoministeriö totesi näin lausunnossaan Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuuden 39. vuosipäivän yhteydessä.
"Katastrofi oli seurausta riskialttiista kokeesta, jonka Moskova määräsi omien tavoitteidensa edistämiseksi, selkeistä turvallisuusprotokollien rikkomisista huolimatta. Hyväksymättömät manipuloinnit reaktorissa johtivat hallitsemattomaan reaktioon, räjähdykseen ja ytimen sulamiseen. Neuvostohallinto syyllistyi rikokseen paitsi aiheuttamalla katastrofin myös salaamalla totuuden siitä", ministeriö totesi.
Ministeriö totesi myös, että neuvostoviranomaisten yritykset peitellä onnettomuuden laajuutta johtivat siihen, että miljoonat ihmiset altistuivat säteilylle. Yli 145 000 neliökilometriä aluetta, mukaan lukien 2 218 asuinaluetta Ukrainassa, saastui radionuklideilla. Radioaktiivinen saaste levisi kymmeniin Euroopan maihin. Yhteensä lähes viisi miljoonaa ihmistä kärsi katastrofin seurauksista. Ukrainan yhteenlasketut taloudelliset menetykset on arvioitu kymmeniksi miljardeiksi Yhdysvaltain dollareiksi.
"Tänään kunnioitamme sankarillisten raivaajien muistoa. He omalla terveydellään ja hengellään pysäyttivät säteilyn leviämisen ja estivät vielä pahemman katastrofin. Ilmaisemme syvän kiitollisuutemme Tšernobylin voimalan ja suljetun vyöhykkeen työntekijöille, jotka vuonna 2022 urheasti ylläpitivät kriittistä infrastruktuuria Venäjän miehityksen aikana", lausunnossa todetaan.
Ministeriö muistutti myös, että helmikuussa 2025 Venäjä jälleen kerran ajoi maailman uuden katastrofin partaalle iskemällä lennokilla Tšernobylin tuhoutuneen 4. reaktorin suojarakenteisiin. Hyökkäyksessä vaurioituivat uuden suojarakennelman sekä ulkoiset että sisäiset osat, mikä aiheutti vakavan riskin rakenteen vakaudelle.
Lausunnon mukaan nykypäivän Venäjä jatkaa samoja toimintatapoja: propagandaa, disinformaatiota, ihmiselämän halveksuntaa, kansainvälisen oikeuden rikkomista ja maailmanlaajuisen turvallisuuden uhkaamista.
Ministeriö korosti, että Ukrainan täysi hallinta kaikista ydinlaitoksista omalla suvereenilla alueellaan on välttämätön edellytys globaalin ydinturvallisuuden takaamiseksi.
"Kehotamme kansainvälistä yhteisöä tehostamaan toimiaan vastaavien uhkien estämiseksi noudattamalla avoimuuden, vastuullisuuden ja kansainvälisen oikeuden periaatteita. Tšernobylin tragedian vuosipäivänä korostamme jälleen: hiljaisuuden, kyynisyyden ja rankaisemattomuuden hinta on liian korkea. Vain yhteistoimin voimme pysäyttää Venäjän terrorin ja estää vastaavien tragedioiden toistumisen", ministeriö totesi.
26. huhtikuuta 2025 tulee kuluneeksi 39 vuotta Tšernobylin ydinvoimalan 4. reaktorin räjähdyksestä - ihmiskunnan historian tuhoisimmasta teknologisesta onnettomuudesta. (Ukrinform)
Muisti pettää joskus.