Tsernobylin katastrofista tänään 39 vuotta. Mitä muistat tapauksesta?
Kommentit (68)
Kävin silloin yläastetta ja se oli yhtä helvettiä. Kiusaamisen rinnalla tsernobylit oli pientä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin oli todella lämmintä. Hiihdettiin shortseissa järven jäällä. Myöhemmin satoi omituisen väristä vettä/räntää. Televisiossa asiantuntija sanoi, ettei neuvostoliittolainen ydinvoimala voi räjähtää.
Suomettumista aina vain. No itse olin 12 päivää vanha ja ulkona vaunuissa. Nykyään sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, ainoana suvusta.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhassyöpää.. paikoitellen Suomessa
Minullakin todettiin kilpirauhassyöpä 10 vuotta tuosta tapauksesta.
Kuulun x-sukupolveen. Ensin pelättiin Aidsia ja sitten pelättiin Tshernobyliä. Sitten kaatui Berliinin muuri ja Neuvostoliitto. Siis vissiin aika huoletonta nuoruusaikaa.
Suomut putosi silmiltä. Kotimaiseen informaatioon ei voi luottaa eli aina kun suomalainen viranomainen tiedottaa tyyliin, ei vaikuta Suomeen/ suomalaisiin = todellakin vaikuttaa!
Hanki tietoa ulkomailta luotettavista lähteistä.
Vierailija kirjoitti:
Äiti käski sisälle leikkimään.
Niin siinä vaiheessa, kun vahinko oli jo tapahtunut.
Olin 11-v koululainen. Asuin alueella, johon osui laskeuma toiseksi koviten. Sinä kesänä ei saatu uida eikä kerätty mustikoita. Tuntui pahalta nähdä uutisia asiasta. Luokan pojat keksivät hauskan yksityiskohdan onnettomuuspaikan nimestä: tserno-pili
Vierailija kirjoitti:
Oltiin ulkona leikkimässä kun satoi harmaata vettä. Se kirveli ihoa ja jotkut saivat siitä rakkuloita. Otettiin joditabletit ja mentiin viranomaisten käskystä kerrostalon kellariin muutamaksi päiväksi.
Ei Suomessa kuitenkaan?
Tv-uutiset aiheesta ja marjoja ei kerätty
Vierailija kirjoitti:
Kohonneet säteilyarvot huomattiin/julkistettiin ensin Ruotsissa, ja siksi ensin luultiin, että kyseessä on vuoto ruotsalaisessa ydinvoimalassa. Ryzzälästä tietoa alkoi tihkua vasta myöhemmin. Kun sitten tieto oli jo Suomessakin uutisissa joskus toukokuun alussa, mietin uskallanko mennä ulkoiluttamaan koiraani sateella. Olin tuolloin kuudesluokkalainen.
Muistat aivan väärin
että laskeuma tuli tuolloin etenkin Pirkanmaalle mutta tuolloin kuten nykyäänkin valtamedia ja hallinto valehtelivat että mitään ongelmaa ei ole eikä huolen häivää, ei tarvitse välittää laskeumista...
Muistan sen kun tietoa asiasta alkoi tulla vähitellen. Ensin ei tiedetty mitään, sitten että joku pikku onnettomuus olisi ollut, ja sitten totuus alkoi vähitellen valjeta. Ihan normaalisti ekettiin siihen asti. Vasta kesällä tuli se marjojen ja sienien poimintavaroitus.
Koulukaveri sai syövän, onneksi selvisi elossa. Leikittiin kai rapakoissa ihan normaalisti, kun se laskeuma tuli.
Olin 3 kk ja varmaan ulkoilemassa lasten vaunuissa. En muista satoiko vettä. Viranomaiset informoi asiasta vasta muutama päivä jälkikäteen, kun oli viisarit alkaneet väpättämään.
Kaisa Raatikainen oli sisäministeri ja kertoi ettei mitään vaaraa ole Suomessa.
Eräällä pahalla alueella oli viimeiset lumet sitten värjäytynyt?
Vierailija kirjoitti:
Oltiin ulkona leikkimässä kun satoi harmaata vettä. Se kirveli ihoa ja jotkut saivat siitä rakkuloita. Otettiin joditabletit ja mentiin viranomaisten käskystä kerrostalon kellariin muutamaksi päiväksi.
Höpö höpö! On jollain taas mielikuvitusta.
Olen syönyt sieniä tosi paljon koko ikäni, olen syntynyt 1971. Nyt epäillään vatsasyöpää, tutkimukset on 8.5. Suomessa on paljon vatsasyöpää, varmasti Tsernobilin aiheuttamaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomut putosi silmiltä. Kotimaiseen informaatioon ei voi luottaa eli aina kun suomalainen viranomainen tiedottaa tyyliin, ei vaikuta Suomeen/ suomalaisiin = todellakin vaikuttaa!
Hanki tietoa ulkomailta luotettavista lähteistä.
Sama juttu itselläni. Meni luotto Suomen viranomaisiin ja hallintoon. Mutta ymmärtäähän sen. Silloin nuoltiin vielä Ryzzälän perzerrä, eikä uskallettu tiedottaa mitään. Ruotsista tosiaan tuli kyselyä Suomeen, kun säteilyarvot niin korkeat. Sitten oli pakko kertoa.
Milloin täällä olisi vasta varoiteltu jollei Ruotsi olisi ehtinyt ensin kun vielä oltiin niin rähmällään Neuvostoliittoon.Juuri tuo ihmetys miten työntekijöillä sitten säteilyä kun olivat vasta tulossa töihin.