Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tsernobylin katastrofista tänään 39 vuotta. Mitä muistat tapauksesta?

Vierailija
26.04.2025 |

?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että paska haisi ja balalaikka soi. 

Vierailija
2/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti käski sisälle leikkimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhassyöpää.. paikoitellen Suomessa

Vierailija
4/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään,olin vasta valmistumassa.

Vierailija
5/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Olin puolivuotias.

Vierailija
6/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se vähän huvittavaa, että lähes- 2-kielinen, sen ajan koulutuksen tulos huom.Mutsini totesi, että: jassåpå, se on radio asennettava svenska-kanavalle ja ostettava Rautatieasemalta oikeita uutisia.

Itse olin 10v., sateella ulkona pelaamassa fudista - tästä kohistiin kauan, informaation puutteessa.

Vierailija
7/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun bändi teki siitä biisin. Eräs julkisuuden henkilö soitti muuten siinä bändissä bassoa. 

Vierailija
8/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä säteilyjätettähän on vieläkin Suomenkin metsissä. Muistan kyllä hämärästi, että täysin munattomat viranomaiset eivät uskaltaneet  venääseen ottaa yhteyttä, suu auki vain ihmeteltiin lukemia. Meni monta päivää, ja sitten ruotsalaiset kertoivat mistä päin tuulee.

Vierailija
9/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin interreilaamassa, ja kuulin siellä uutisen. Vähän hätä tuli soittaa Suomeen että mikä tilanne, kun ei portugalikielisistä uutisista oikein saanut käsitystä.

Vierailija
10/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo meitä kauheasti huolettanut. Syötiin ihan tyytyväisinä radioaktiivisia sieniä, kuten ennenkin. 

Vierailija
11/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsernobyl coctail - Jodipilleri ja lasi vettä

Vierailija
12/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin amiksessa silloin ja opettaja mittaili säteilyarvoja koulun ympäristössä.

Vierailija
13/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohonneet säteilyarvot huomattiin/julkistettiin ensin Ruotsissa, ja siksi ensin luultiin, että kyseessä on vuoto ruotsalaisessa ydinvoimalassa. Ryzzälästä tietoa alkoi tihkua vasta myöhemmin. Kun sitten tieto oli jo Suomessakin uutisissa joskus toukokuun alussa, mietin uskallanko mennä ulkoiluttamaan koiraani sateella. Olin tuolloin kuudesluokkalainen.

Vierailija
14/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin röntgenhoitajaksi ja olin työharjoittelujaksolla YTHS:n röntgenissä. Tosi monet potilaat olivat ihan hysteerisiä säteilyn suhteen, yksi karkasi kesken kuvaan asettelun. 

Vierailija
15/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla koska aloitimme kesäkahvilan toukokuussa ja siellä muistan kuinka tämä tapahtui. 

7  toukokuutas tämä tapahtui.

Vierailija
16/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin raivoissani, kun tapahtunut palastui.

Oli aurinkoiset kevätsäät ja lapset rymysivät ulkona aamusta iltaan. Jos olisi varoitettu, olisin pitänyt sisällä.

Vierailija
17/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin oli todella lämmintä. Hiihdettiin shortseissa järven jäällä. Myöhemmin satoi omituisen väristä vettä/räntää. Televisiossa asiantuntija sanoi, ettei neuvostoliittolainen ydinvoimala voi räjähtää.

Vierailija
18/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joditabletit loppuivat apteekista. Metsästä ei saanut sinä vuonna kerätä sieniä tai marjoja.

En ymmärtänyt silloin tilanteen vakavuutta.

Vierailija
19/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin ulkona leikkimässä kun satoi harmaata vettä. Se kirveli ihoa ja jotkut saivat siitä rakkuloita. Otettiin joditabletit ja mentiin viranomaisten käskystä kerrostalon kellariin muutamaksi päiväksi.

Vierailija
20/68 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla koska aloitimme kesäkahvilan toukokuussa ja siellä muistan kuinka tämä tapahtui. 

7  toukokuutas tämä tapahtui.

https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1ernobylin_ydinvoimalaonnettomuus

Vuosipäivä on tänään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi