Miksi ihminen haluaa ja hankkii toisen lapsen, ellei han jaksa tai halua itse hoitaa ensimmaistakaan? Kun vastasyntyneen aiti ei jaksa kiinnostua vauvasta
ja vauvan hoidosta, puhutaan pahasta masennuksesta, jota hoidetaan lääketieteen keinoin. Kun kaksivuotiaan lapsen (koti)äiti ei halua hoitaa itse lastaan, vaan hankkii hänelle päivähoitopaikan, puhutaankin perheiden vapaasta valinnasta ja erilaisuudesta. Kertokaa minulle, minkä ikäisen lapsen hylkiminen on sairasta ja minkä ikäisen tervettä ja normaalia? Missä se raja menee?
Kommentit (236)
Oikeassakin elämässä asiattomaksi muuttuneesta keskustelutilanteesta pyritään yleensä eroon. En moiti.
Kiitos paljon sanoistasi, olen kanssasi tismalleen samaa mieltä - enkä voi ymmärtää miten voi olla mahdollista, etteivät ihmiset / äidit näe tätä asiaa tältä kantilta.
Tuohan on aivan totta,
turha sitä on kierrellä.
178
(joka nyt menee myös nukkumaan, ja kiittää myöskin ap:ta tämän tärkeän keskustelun avauksesta!)
Vierailija:
joten omaatuntoani ei kolkuta.
olet kyllä todellinen nero! enpä ole ennen kohdannut kaltaistasi ihmistä!
oletko harkinnut tienaamista tuolla yliluonnollisella kyvylläsi? olisi kuule kova kysyntä tyypille, joka voi pelkän nettiviestin perusteella määritellä toisen ihmisen psyykkisen- ja henkisen terveyden, tarpeet ja tunteet.
Jos ei muuta niin päiväuniaikaan. MInä olen itse laittanut ihan hyvällä omallatunnolla esim. Teletapit siksi aikaa kun siivoan. Ei ne vaarallisia ole ;). Meillä on opittu paljon uusia sanoja ja lauseitakin tapeista.
Kyse on nyt kuitenkin siitä, että puhutaan lapsivuodemasennuksesta, mutta ei edellytetäkään, että leikki-ikäistä pitäisi jaksaa hoitaa. -ap
Vierailija:
aikuisen kypsän ihmisen elämää, paitsi nyt ehkä riitaisa suku... Mutta eivät todellakaan mitään päivähoitoperusteita.18
Ihanko totta ei ole perusteita hoitoonviemiselle, on vaan tavallista arkea??
Tässäpä sulle tavallista arkea, kerrotko, miten tässä pitäisi toimia, kun muita lapsia ei saa viedä hoitoon:
Kolme lasta ja äiti. Isommat lapset ovat olleet päiväkodissa äidin ollessa töissä. Kuopuksen raskausaikana äiti jää lasten kanssa yksin.
Äiti ottaa kuuliaisesti isommat pois hoidosta, kavereiden parista. Kotipiirissä ei ole samanikäisiä lapsia. Vauva syntyy, eikä olekaan terve. Samaan aikaan äiti sairastuu masennukseen. Mihin muut lapset laitetaan, kun äiti käy vauvan kanssa sairaalassa? Mihin isommat menee, kun äiti menee juttelemaan omista ongelmistaan?
Ja tässä esimerkissähän on
-turvaverkon puute
-sairas lapsi
-sairas vanhempi
Siis sinä jaksoit hyvin kotona ja on rangaistavaa jos laitan lapsen hoitoon samankaltaisessa tilanteessa jossa SINÄ saatoit jaksaa?? 29
Vierailija:
Kyse on nyt kuitenkin siitä, että puhutaan lapsivuodemasennuksesta, mutta ei edellytetäkään, että leikki-ikäistä pitäisi jaksaa hoitaa. -ap
Ei varmasti kukaan järkevä tuomitse. Kyllä se on vauvalle, isommille lapsille ja äidille paras ratkaisu. Ei vastaväitteitä.
Ei lapsen laittaminen pois kotoa ole ratkaisu. Aina voi myös miettiä, miksi niitä lapsia hankitaan ja olla hankkimatta ainakaan yhtään enempää.
Vierailija:
Ei varmasti kukaan järkevä tuomitse. Kyllä se on vauvalle, isommille lapsille ja äidille paras ratkaisu. Ei vastaväitteitä.
34:llä ei ole turvaverkkoa!! Mitä eroa siinä on, että lapsi on päivähoidossa kuin että se olisi muualla hoidossa? ei 34
Vierailija:
Vierailija:
Ei lapsen laittaminen pois kotoa ole ratkaisu. Aina voi myös miettiä, miksi niitä lapsia hankitaan ja olla hankkimatta ainakaan yhtään enempää.
Pitäisiköhän sunkin yrittää hiukan miettiä, ennen kuin lauot noita sun " totuuksiasi" ....
Vierailija:
34:llä ei ole turvaverkkoa!! Mitä eroa siinä on, että lapsi on päivähoidossa kuin että se olisi muualla hoidossa? ei 34
Mistä jaksamattomuus johtuu?
- Siitä, ettei vauva nuku 2 h pitempään ja itse ei nuku sitäkään vähää. Ei päivällä tai yöllä. Mies käy päivätyössä, muita lastenhoitajia ei ole.
Miksi lapsia hankitaan?
- Toinen lapsi hankittiin, koska lapsiperheen arki ei tuntunut kovin raskaalta vaikka esikoinen heräili ekat 6 kk 3-4 h välein. En arvannut, ettei toinen lapsi juurikaan nuku ennen 1 v. Enkä arvannut, ettei läheiset halua auttaa masentunutta ja uupunutta äitiä. 35
Vierailija:
Esikoinen laitettiin hoitoon 1v10kk ikäisenä omien erityistarpeidensa vuoksi, vauva oli tuolloin 8kk. Mielestäni loistava ratkaisu meille kaikille. Esikoinen on saanut päivähoidosta jo näiden parin kuukauden aikana uutta puhtia, itse olen saanut nauttia rauhallisemmista hetkistä vauvan kanssa ja uskon noiden hetkien tuottaneen tulosta myös vauvan omassa kehityksessä.
En edes pidä kotiarkea meillä mitenkään erityisen raskaana vaikka usein onkin kädet täynnä työtä. Nyt on esikoinen vapaalla päiväkodista viikonlopun kunniaksi ja miehen vuorotyön ansiosta pyöritän nämä pari päivää tätä arkea yksin, ihan niin kuin tekisin silloinkin kun esikoinen olisi kotihoidossa. Ja ihan hyvin olen tänäänkin saanut kotihommat tehtyä lasten ohessa ja nyt päiväunien aikaan jää jopa tätä omaa aikaa istuskella koneella.
Eli siis pärjättäisiin varmasti täyspäisinä ilman tuota päivähoitoakin, mutta koen sen tuoneen uutta vapautta ja piristystä arkeen. Aiemmin ajattelin etten olisi vienyt esikoista hoitoon ilman noita hänen omia ongelmiaan, mutta nyt en ole enää varma siitäkään. Täällä on ihan normikäytäntönä että vanhemmat lapset ovat (lyhyttä päivää) hoidossa silloin kun äiti on vauvan kanssa kotona ja voipi hyvin olla että olisin itsekin mukautunut tähän vallitsevaan kulttuuriin. Hyvin nuo lapset tuntuvat hoidossa viihtyvän ja muutama tunti leikkiä kavereiden kanssa tuskin vahinkoa tekee.
Äidillä ei ollut ymmärrystä sen vertaa, että tajuaisi esikoisen olevan elämässä myös vauvan lisäksi ? (vastaus kun ei saa nukkua päivällä?) Äidillä/perheellä oli siis laaja tukiverkko, joka katosi KOKONAAN vauvan synnyttyä ? Jos tukiverkkoa ei ollutkaan, eikö perhe ymmärtänyt tukiverkon merkitystä ? Jne,jne.
Kaikki, mitä sanoit, tuntuu selitykseltä. Ja se, että et ole ITSE varautunut toisen lapsen syntymään, EI ole syys viedä esikoista päivähoitoon.
Vierailija:
Mistä jaksamattomuus johtuu?
- Siitä, ettei vauva nuku 2 h pitempään ja itse ei nuku sitäkään vähää. Ei päivällä tai yöllä. Mies käy päivätyössä, muita lastenhoitajia ei ole.Miksi lapsia hankitaan?
- Toinen lapsi hankittiin, koska lapsiperheen arki ei tuntunut kovin raskaalta vaikka esikoinen heräili ekat 6 kk 3-4 h välein. En arvannut, ettei toinen lapsi juurikaan nuku ennen 1 v. Enkä arvannut, ettei läheiset halua auttaa masentunutta ja uupunutta äitiä. 35Vierailija:
miksi näissä " äiti EI saa missään tapauksessa hankkia mitään apua lastenhoitoasioihin jos lapsia on hankittu" -keskusteluissa unohtuu superäiti-vaahtoajilta aina se, että ammoisista heimoajoista lähtien yhden äidin lapsien hoitoon ovat aina osallistuneet lukuisat eri ihmiset syntymästä lähtien? muut heimon naiset, sukulaiset yms. ei siitä kovin kauaa ole, kun saman katon alla vielä asui useampi sukupolvi, ja äidillä oli hoitoapua tarjolla jatkuvasti. tämä eristäytyminen ja erakoituminen, jota nykyisin harrastetaan, on aivan viime aikojen kulttuurillinen tapa, ja poikkeaa tähän saakka lajinkehityksessä vallinneesta käytännöstä. ja sitten vielä ihmetellään, miksi nykyäideillä on niin vaikeaa jaksaa yksin. ei ole TARKOITUS jaksaa yksin, eikä edes yksin miehen kanssa. äiti tarvitsee muita naisia avuksi lastensa hoidossa ja muutenkin tukena voidakseen hyvin, ja tämä käytäntö on ihan nykyaikaa lukuunottamatta toteutunut aina.
aloitit aiheen, ja seuraukset on kestettävä.. Yhä edelleen jaksan ajatella, että yleensä vanhemmat/ äidit ajattelevat lastensa hyvää ja parasta, olkoon se virikettä kodin ulkopuolella tai arjen askareita kotona, kukin arvojensa ja maailmansa mukaisesti. Täällä ei kukaan ole tunnustanut ajattelevansa lapsen parasta " haukkumalla" tämän vanhempaa, joten yhä edelleen säilytän empatiakykyni nettivanhempiakin kohtaan ja yritän antaa anteeksi itselleni väärät valintani.. Toivotan hyvää teille kaikille ja varsinkin teidän " pennuille" ..