Miksi ihminen haluaa ja hankkii toisen lapsen, ellei han jaksa tai halua itse hoitaa ensimmaistakaan? Kun vastasyntyneen aiti ei jaksa kiinnostua vauvasta
ja vauvan hoidosta, puhutaan pahasta masennuksesta, jota hoidetaan lääketieteen keinoin. Kun kaksivuotiaan lapsen (koti)äiti ei halua hoitaa itse lastaan, vaan hankkii hänelle päivähoitopaikan, puhutaankin perheiden vapaasta valinnasta ja erilaisuudesta. Kertokaa minulle, minkä ikäisen lapsen hylkiminen on sairasta ja minkä ikäisen tervettä ja normaalia? Missä se raja menee?
Kommentit (236)
Vierailija:
miksi näissä " äiti EI saa missään tapauksessa hankkia mitään apua lastenhoitoasioihin jos lapsia on hankittu" -keskusteluissa unohtuu superäiti-vaahtoajilta aina se, että ammoisista heimoajoista lähtien yhden äidin lapsien hoitoon ovat aina osallistuneet lukuisat eri ihmiset syntymästä lähtien? muut heimon naiset, sukulaiset yms. ei siitä kovin kauaa ole, kun saman katon alla vielä asui useampi sukupolvi, ja äidillä oli hoitoapua tarjolla jatkuvasti. tämä eristäytyminen ja erakoituminen, jota nykyisin harrastetaan, on aivan viime aikojen kulttuurillinen tapa, ja poikkeaa tähän saakka lajinkehityksessä vallinneesta käytännöstä. ja sitten vielä ihmetellään, miksi nykyäideillä on niin vaikeaa jaksaa yksin. ei ole TARKOITUS jaksaa yksin, eikä edes yksin miehen kanssa. äiti tarvitsee muita naisia avuksi lastensa hoidossa ja muutenkin tukena voidakseen hyvin, ja tämä käytäntö on ihan nykyaikaa lukuunottamatta toteutunut aina.
Nyt äidin pitää heti synnäriltä lähteä isomman kanssa puistoihin, retkille, kerhoihin, askarrella, leikkiä, tehdä ruokaa, siivota....
Ja jos joku uupuu (ja se todellakaan ole ihme!) sitten jeesustellaan, että mitäs teit lapsia.
Vierailija:
hän kuuluu ikäluokkaan, joka muutti Helsinkiin nuorena. Hoiti silti neljä lasta kotona kouluikään, ja sairastelevan isäni samalla.
äitisi on ollut vahva nainen. mutta tarkoitin aikaa muutama sukupolvi taaksepäin, silloinhan yleisesti asuttiin useampi sukupolvi saman katon alla tai samassa pihapiirissä. lisäksi, niin vahva kuin äitisi on ollutkin, ei yksittäisen ihmisen pärjääminen tarkoita, että kukaan ei tarvitsisi apua ja etteikö kaikki siitä hyötyisi. varmaan äitisikin elämää olisi helpottanut, jos apua olisi ollut luontaisesti ja spontaanisti tarjolla.
t. 46
Käyn aina lukemassa näitä ketjuja vahingonilosta virnistellen. Olette niin huvittavia vaahdotessanne asiasta, jolle ette voi mitään ja joka ei tule koskaan muuttumaan mielenne mukaiseksi. Tsih!
Ennen vanhaan naiset kyllä nousivat suoraan synnytyksestä navettaan ja tehtaisiin. Jotain lapsivuodeaikoja oli kuninkaallisilla ja aatelisilla.
Se että joku tekee äitiydestään tuollaista suorittamista retkineen ja puistoineen ja urakoineen, on sitten eri asia.
ai ai, jättikö siksi aikaa huutamaa vai kehtasko pyytää apua??
Vierailija:
Ennen vanhaan naiset kyllä nousivat suoraan synnytyksestä navettaan ja tehtaisiin. Jotain lapsivuodeaikoja oli kuninkaallisilla ja aatelisilla.Se että joku tekee äitiydestään tuollaista suorittamista retkineen ja puistoineen ja urakoineen, on sitten eri asia.
niin se meilläkin meni, kun minä olin lapsi. Viisivuotias isosiskoni minut hoiti, kun olin vauva.
Vierailija:
Ennen vanhaan naiset kyllä nousivat suoraan synnytyksestä navettaan ja tehtaisiin. Jotain lapsivuodeaikoja oli kuninkaallisilla ja aatelisilla.Se että joku tekee äitiydestään tuollaista suorittamista retkineen ja puistoineen ja urakoineen, on sitten eri asia.
Ja missäs ne lapset oli, joiden äidit lähti suoraan synnytyksestä pellolle?? Etteivät vaan olisi olleet jollakin HOIDETTAVANA tai jopa aivan KESKENÄÄN!
pöydänjalkaan sitomiset ja viisivuotiaan sisaruksen " hoitajana" käyttämiset ovat sitten parempia vaihtoehtoja, kuin kunnon hoitajan apuna käyttäminen? tämähän menee ihan absurdiksi :)
46
Vierailija:
niin se meilläkin meni, kun minä olin lapsi. Viisivuotias isosiskoni minut hoiti, kun olin vauva.
hetkellä pitäisi lasten hoidosta yhtäkkiä selvitä ihan itse, muuten on surkea äiti. Äiti on usein nykyään valmiiksi poikki työelämästä vauvan syntyessä. Itse hoidin vauvani täysin itse vallitsevan ihanteen mukaisesti. Isä oli lähinnä henessä mukana. Olin rättiväsynyt.
ja osa oli mukana pellolla töissä. Ihan tavallista oli lapsityövoiman käyttö ennen aikaan. Osa oli yksin paimenessa lehmien kanssa. Ihan alle kouluikäiset, kuulkaa.
Joten jos nykyään äiti joutuu yksinään (yhteiskunnan tukiessa taloudellisesti) hoitamaan pari omaa lastaan, eikä muuta tarvitse tehdä ja tarjolla on kaikki mukavuudet, se on ruhtinaallinen parannus entisiin oloihin.
Lukekaa nyt herran tähden vähän historian kirjoja (tai vaikka viimeisin Finlandia-palkittu) ennen kuin alatte haikailla jotain lapsivuodeaikoja.
Vierailija:
ja osa oli mukana pellolla töissä. Ihan tavallista oli lapsityövoiman käyttö ennen aikaan. Osa oli yksin paimenessa lehmien kanssa. Ihan alle kouluikäiset, kuulkaa.Joten jos nykyään äiti joutuu yksinään (yhteiskunnan tukiessa taloudellisesti) hoitamaan pari omaa lastaan, eikä muuta tarvitse tehdä ja tarjolla on kaikki mukavuudet, se on ruhtinaallinen parannus entisiin oloihin.
Lukekaa nyt herran tähden vähän historian kirjoja (tai vaikka viimeisin Finlandia-palkittu) ennen kuin alatte haikailla jotain lapsivuodeaikoja.
Ja sinä väität, että lapsen on parempi tehdä raskasta fyysistä työtä, kuin olla päiväkodissa?!
Kannattaisikohan sunkin lukea jotain enemmän.... ;)
Samoten nro 45.
Onhan se nyt ihan oikeasti niin, että aikuisen ihmisen on osattava kantaa vastuuta omista valinnoistaan - ja siksi myös siis hoitaa hankkimansa lapset parhaalla mahdollisella tavalla (parhaaksi mahdolliseksi hoidoksi alle 2 vuotiaalle ei ole paikka poissa kotoa!)
KAIKKI MUU ON SELITYKSEN MAKUA!
Ja sinulle nro 51 (varsinainen valopää mukana näköjään jälleen); sitten, kun sinun esikoisesi oireilee tuota (huonoa) ratkaisuasi, niin muista tuo kikattelusi täällä tälle vakavalle asialle - tälläinen " hälläväliä" asenne mua alkaa tosissaan ärsyttämään.
että ennen vanhaan ihmiset olisivat kuolleet nälkään, jos he eivät olisi tehneet töitä. Ei ollut sosiaaliturvaa ja oltiin oikeasti köyhiä.
Ei silloin äiti voinut miettiä, jaksaako vai ei, oli pakko.
Nämä nykyiset " äidit" on täysin järkyttäviä urputtaessaan kahden lapsen hoitamisen raskaudesta. Minusta tämä on lastenleikkiä.
Vierailija:
ja osa oli mukana pellolla töissä. Ihan tavallista oli lapsityövoiman käyttö ennen aikaan. Osa oli yksin paimenessa lehmien kanssa. Ihan alle kouluikäiset, kuulkaa.Joten jos nykyään äiti joutuu yksinään (yhteiskunnan tukiessa taloudellisesti) hoitamaan pari omaa lastaan, eikä muuta tarvitse tehdä ja tarjolla on kaikki mukavuudet, se on ruhtinaallinen parannus entisiin oloihin.
T: neljän yh
että kyllä äidin nyt vaan pitää jaksaa hoitaa ne omat lapset. Se ei ole niin raskasta.
Ja minä en ollut se joka haikaili menneiden hyvien aikojen perään (se oli se ruhtinasten sukua oleva lapsivuoteessa rypijä), vaan sanon vaan, että nykyään meillä äideillä on sairaan helppoa, joten tehdään nyt edes se. Hoidetaan ne kaksi, kolme lastamme itse. Ei ole liikaa pyydetty.
Ihminen ei ole muuttunut, aika on.
1. Ennen vanhaan synnyttäneillä äideillä oli turvaverkko ympärillään.
Lapsia hoitivat muutkin kuin äiti.
Äiti teki synnytettyään muutakin kuin hoiti lapsiaan.
2. Nykymaailmassa -kiitos globalisaation- synnyttänyt nainen asuu usein hyvin kaukana turvaverkostaan.
Nykyäiti on yksin vastuussa lapsistaan.
3. Myös nykyäiti tarvitsee turvaverkkoa, kuten se entisaikojen äiti.
Luonnollista, " kolmannen sektorin turvaverkkoa" ei kuitenkaan monella suurhelsinkiläismammalla ole.
4. Päivähoitolaitos voi toimia turvaverkkona nykyäidille.
Päivähoitaja voi olla äidille sama asia kuin anoppi/täti/sisko oli entisaikojen äidille.
5. Päivähoitoon vieviä äitejä ei saa syyllistää siitä, että he putoavat oman turvaverkkonsa (s. o. subjektiivinen päivähoito-oikeus) varaan.
Kukaan ei syyllistänyt entisaikojen äitiä, kun hänen esikoisensa vietti päivät mummonsa kanssa.
6. Jos subjektiivinen ph-oikeus purettaisiin (,mitä ei tapahdu), tilalle tulisi luoda jokin muu järjestelmä.
Tämä siksi, että myös meidän aikamme äiti on heikko, apua tarvitseva ihminen, vaikkakin maailma perustuukin jatkuvan teknologisen kehityksen varaan.
Teknologia ei uuvu, äidit uupuvat.
hän kuuluu ikäluokkaan, joka muutti Helsinkiin nuorena. Hoiti silti neljä lasta kotona kouluikään, ja sairastelevan isäni samalla.