Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
Vierailija kirjoitti:
Aloitekyky on kadonnut ja itketään että auta valtio
terveet aikuiset
Mistä tiedät avunhakijoiden terveydentilan? Mä olen joutunut hakemaan ekaa kertaa elämässäni tttukea, koska olen sairaslomalla vakavan sairauden takia.
Ovatko afrikkalaiset ja lähi-itäläisetkin nälkiintyneitä ja huonoissa vaatteissa, viimeisillä voimillaan raahustavat masut tyhjinä ja mieli täynnä epätoivoa ja näköalattomuutta kohti sosiaalityöntekijän vastaanottoa?
Ei aloitekykyä, ei näkemystä, ei minkäänlaista elämänhallintaa. Ei koulutusta, ei kykyä oppia, ei lukutaitoa, ei motivaatiota, ei itsekuria eikä tulevaisuutta.
Juuri ne syyt jotka näkyvät joka päivä ja yhä enemmän.
Purralla, Orpolla ja Essayahilla on tähän ratkaisu jota ovat toteuttamassa juuri nyt. On köyhän ja vähäisaisen oma etu että autetaan kannustinloukuista pois, avarretaan näkymiä ja mahdollisuuksia.
Tarttukaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Siitä, että tuosta perusosasta maksetaan usein vuokraa. Tai siitä, että Kela hylkää hakemuksia oudoilla perusteilla (saa laskelmalla näyttämään, että rahaa on, vaikka ei oikeasti olisi, keinoja tuohon on monia). Siitä, että on velkoja. Siitä, että on omaisuutta, jota ei saa myytyä, eikä siksi saa tt-tukea. Siitä, että auto on joillain pakollinen (ei julkista liikennetttä). Jne.
Vierailija kirjoitti:
1.Olet/oletteko sostyöntekijät laittaneet vetoomuksia, kysymyksiä, vaatimuksia eduskunnalle tai ministeriöön?
2.Paljonkos olette puoltaneet yhteistyökumppanin eli poliisin lakkoa?
Jaahas, sadistien kokoontumisajot täällä. Menkää törmäilemään toisiinne vaikka ulos tai jotain. Hus hus, näin ulkona lihavan ihmisen, juoskaapas nyt kipin kapin.
Vierailija kirjoitti:
Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..
Lintsi ei ole ihmisoikeus. Eikä lapsia pidä tehdä laskemalla turvaverkkojen jamuiden varaan. Sinä vanhempana olet aina viime kädessäkin vastuussa, ei muut. Perhe mitoitetaan sen mukaan, minkä verran jaksat ja pystyt itse hoitamaan ja elättämään, vaikka tulisi tilapäistä taloushuolta. Jos sen sijaan olet pysyvästi muiden elätettävä, älä nyt ainakaan enää lisäänny.
Olen myös sosiaalityöntekijä. Lapsiperheiden häädöt ovat lisääntyneet tänä vuonna tosi paljon. Todella moni perhe kertoo vaikeuksista maksaa laskuja. Järjestöiltä on leikattu niin ihmiset eivät saa mm kriisispua, mielenterveyspalveluita jne. Jonot terveydenhuollon palveluihin ovat räjähtäneet. Ihan järjetöntä on hallituksen toihu
Erään auttajan näkemys: Toimeentulotuen leikkaukset räjähtivät kasvuun tässä syy | Politiikka | Yle
"Esimerkiksi yksin asuvan, lapsettoman ihmisen perusosa on tänä vuonna 587,71 euroa kuukaudessa. 20 prosentin leikkauksen jälkeen rahaa jäisi käyttöön enää 470,17 euroa, 40 prosentin jälkeen enää 352,63 euroa kuukaudessa.
Sillä pitäisi kattaa välttämättömät menot, kuten ruoka, vaatteet ja puhelin. Miten näin pienellä summalla oikein pärjää?
Vastaava sosiaalityöntekijä Elina Halonen kuvailee monien asiakkaiden olevan hyvin säästeliäitä.
He ovat oppineet ottamaan vastaan sen, mitä taloustilanne tuo eteen, ja elämään sen mukaan. Tietysti tässä voi näkyä myös pimeä työ, tai että saadaan varoja muilla keinoin, eli kuitenkin sitten pärjätään. Tämän takia on sitten sellaista välinpitämättömyyttä perusosan alentamista kohtaan."
Edellinen kesä meni 40 %:lla alennetulla perusosalla ja näyttäisi, että tämäkin kesä menee. En taatusti ole väliinpitämätön perusosan alentamista kohtaan, mutta muita vaihtoehtoja ei ole, kun en halua asunnottomaksi. Onhan tuo vähän sama kuin joutuisi kotiarestiin, mutta rikosta ei tarvitse tehdä ja perusteeksi riittää ettei suostu palkattomaan pakkotyöhön tai olemaan kauppatavarana.
Ei tuolla kymmenellä eurolla juurikaan kotiseinien ulkopuolelle lähdetä edes kesällä. Eivät voi koko vuodeksi alentaa, mutta tuottaahan se suurempaa tyydytystä kun ajoittavat alentamisen kesälle. Talvella tuolla perusosan alentamisella ei ole juurikaan merkitystä, koska talvella kylmä sää muutenkin pakottaa köyhää pyörimään asunnon lähiympäristössä. Kiitos vaan auttajille ja toivon koko sydämenstäni, että joskus saatte elämässänne tuta samanlaista apua.
Nälkiintyneitä? :D Ihan v_tun varmasti, juu juu. Ei helvetti, kaikkea sitä saa lukea. Saahan sitä itsensä haamun näköiseksi Kelan maksamalla keskioluella ja tupakalla, ihan varmasti. Raha kokonaan pois näiltä perkeleen sosiaalipummeilta. Pelkkä henkilökohtainen ruokailu jossakin keskuksessa näille, jota ei voi vaihtaa viinaan/huumeisiin.
Kyllä se vähän niin on, että suurin osa on itse syypää tuohon tilanteensa. Kun rahaa tulee, niin kaikki vaan wolttiin ja temuun ja sitten itketään, kun rahat on loppu ja hallitus on paska.
En oikein enää jaksaisi näitä köyhyystarinoita. Just oli Ylen juttu siitä Minnasta, joka itki ettei raha riitä mihinkään ja kohta on lapsuudenkoti ulosotossa. Somessa kun tuota tätiä seuraa, niin rahaa kyllä näyttää liikenevän kaikkeen muuhun kun asuntolainan maksuun. Ulkona syömistä, kauneuskuvauksia ym. En edes ymmärrä kuinka kehtaa valittaa julkisesti tilanteestaan.
Itse olen ollut aina säästäväinen ja pitkään olin myös pienituloinen. Kertaakaan ei tarvinnut missään leipäjonossa seistä tai ulosottoa pelätä. Järkevää taloudenhallintaa ja suunnitelmallisuutta, niin hyvin pärjää, vaikkei tulot kummoiset olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös sosiaalityöntekijä. Lapsiperheiden häädöt ovat lisääntyneet tänä vuonna tosi paljon. Todella moni perhe kertoo vaikeuksista maksaa laskuja. Järjestöiltä on leikattu niin ihmiset eivät saa mm kriisispua, mielenterveyspalveluita jne. Jonot terveydenhuollon palveluihin ovat räjähtäneet. Ihan järjetöntä on hallituksen toihu
Terveydenhuollon jonot on Sannan hallituksen suhmuroiman sote-hirviön seurauksia. Rahat on loppu, mikään sotessa ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..
Ruokaa ja lintsiä saa, kun menee töihin tai edes lopettaa sen röökaamisen/juopottelun+nisteilyn ja alkaa pitää lapsistaan & itsestään huolen.
Silti näillä köyhillä on kolme lasta, neljä lemmikkiä ja rööki huulessa. Go figure.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen sosiaalityöntekijä. Trollaan palstalla päivät ja esitän viranomaisia. Ihana minä!🥰
Vierailija kirjoitti:
Ei aloitekykyä, ei näkemystä, ei minkäänlaista elämänhallintaa. Ei koulutusta, ei kykyä oppia, ei lukutaitoa, ei motivaatiota, ei itsekuria eikä tulevaisuutta.
Juuri ne syyt jotka näkyvät joka päivä ja yhä enemmän.
Purralla, Orpolla ja Essayahilla on tähän ratkaisu jota ovat toteuttamassa juuri nyt. On köyhän ja vähäisaisen oma etu että autetaan kannustinloukuista pois, avarretaan näkymiä ja mahdollisuuksia.
Tarttukaa siihen.
Tarttukaa MIHIN?
Samaan aikaan kun leikataan tukia, niin työpaikkoja katoaa jopa nopeammin, ja lisää työttömiä tulee!!
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Riittäähän se, kun Kela maksaa vuokran ja kaikki laskutkin. 600 eurolla saa myäs kivasti tupakkaa, pillereitä ja kaljaa & viinaa - hetkeksi. Ihan koko kuukautta ei voi bilettää sossun rahoilla. Sitähän nämä rotat itkevät aina kuun puolen välin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston trolli olet. Suomessa ei kukaan näe nälkää. Täällä valtio maksaa yltäkylläisen ylläpidon jokaiselle rajojen sisällä.
Minä näen nälkää. Tukeni on ollut leikattuna jo 8kk ajan. Ystäväsuhteet katkenneet kun olen lainannut rahaa ruokaan. Nyt ei oo enää ketään keneltä lainata ja en oo syöny 4 päivään
Tämä onkin tavoite. Kun turvaverkkosi on hävinnyt, niin sosiaalityöntekijät pääsevät paremmin auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Edellistä kompaten: veikkaan että noilla "nälkiintyneillä" on riittänyt hienosti kuitenkin rahaa tupakkaan ja alkoholiin. Joillakin ei ole asioiden tärkeysjärjestys ihan sama kuin terveillä ihmisillä.
EI OLE RIITTÄNYT!!
Miksi sä teet tollasia oletuksia???!! Että mua ottaa päähän tollaset ihmiset!
En ole ostanut alkoholia lainkaan tänä vuonna, enkä koskaan polttanut tupakkaa!!
T: toinen nälkiintyneistä
Köyhdyttäminen on tavoite.Siitä päästään seuraavaan agendaan.