Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menettääkö kielitaidottomana paljon asioita? Jos on yksikielinen?

Vierailija
25.04.2025 |

Saa kertoa.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Paljon on suhteellista. Mutta toki menettää, esim aika paljon matkailumahdollisuuksia, ihmissuhteita,, töitä, viittauksia, yhteyksiä... Jopa N:nen kielen oppiminen avaa aina uusia asioita, ei vain toisen. 

Vierailija
2/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään jos ei englantia osaa niin maailma jää aika kapeaksi. Tietysti jos tykkää elää osin erakoituneena niin yksi kieli riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu menettää. On paljon helpompaa ja nopeampaa asioida matkoilla paikallisella kielellä, tai edes jollain sellaisella jota muutkin osaavat.

Itselle on matkoilla riittänyt (edes alkeet) englanti, espanja, saksa, ruotsi ja ranska, ei missään tietyssä järjestyksessä.

Vierailija
4/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Ei ole kokemusta siitä.

Vierailija
5/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään jos ei englantia osaa niin maailma jää aika kapeaksi. Tietysti jos tykkää elää osin erakoituneena niin yksi kieli riittää.

Nykyään myös googlekääntäjä auttaa. Kovinkaan usein en kyllä englantia tarvi vaikka en erakko olekkaan.

Vierailija
6/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menettää. Joutuu ottamaan ulkomaanmatkoille mukaan jonkun tulkiksi, ei ymmärrä esim. englanninkielisestä musiikista mitään. Jopa KAJ'n laulujen sanoitukset jäävät tajuamatta.

Vierailija
7/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se sääli. t. Kielten lehtori

Vierailija
8/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Paljon on suhteellista. Mutta toki menettää, esim aika paljon matkailumahdollisuuksia, ihmissuhteita,, töitä, viittauksia, yhteyksiä... Jopa N:nen kielen oppiminen avaa aina uusia asioita, ei vain toisen. 

Olen enemmän luontoihminen ja viihdy paremmin mökillä kuin turistirysissä. Kirjoitan siellä kirjoja. Olen kirjoittanut 8 tiedekirjaa, joista 7 on englanninkielisiä.  Lisäksi olen kirjoittanut lukuisia tiedeartikkeita englannin kielellä. 

Vierailija
9/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaillessa ihan sama, hyvin pärjää elekielellä ja pari opetellulla fraasilla. Usein kohdemaan asukkaatkaan eivät puhu kuin omaa kieltään. 

Lähinnä itselle tulee mieleen eri kielien erot ja niihin sisältyvä ajattelutapa, itse ajattelu. Mitä useampaa kieltä osaa, sitä moniulotteisemmin kykenee ajattelemaan. Liitän hyvän kielitaidon tietynlaiseen älykkyyteen.

Vierailija
10/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkaillessa ihan sama, hyvin pärjää elekielellä ja pari opetellulla fraasilla. Usein kohdemaan asukkaatkaan eivät puhu kuin omaa kieltään. 

Lähinnä itselle tulee mieleen eri kielien erot ja niihin sisältyvä ajattelutapa, itse ajattelu. Mitä useampaa kieltä osaa, sitä moniulotteisemmin kykenee ajattelemaan. Liitän hyvän kielitaidon tietynlaiseen älykkyyteen.

Ei luonnollisen kielen oppiminen korkeaa älykkyysosamäärää vaadi.

Vierailija
11/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieleni rajat ovat maailmani rajat, sanoi jo Wittgenstein. Kyllä siinä maailmankuva jää aika yksipuoliseksi, jos osaa vain suomea. Tosin sama pätee osittain, jos osaa vain suomea ja englantia - maailmassa kun on aika paljon muitakin kieliä ja kulttuureita.

Vierailija
12/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kouluaikoina huono vieraissa kielissä ja käänsin sen junttimaisen tyypilliseksi uhoksi, että ei niitä mihinkään tarvitse. Nelikymppisenä elämän seesteydyttyä aloin opetella englantia. Katsoin videoita ja jopa lastenohjelmia. Turhauduin kun en ymmärtänyt ja palasin helpompaan. Sinnikkäästi jatkoin kunnes alkoi sujua.

Voin sanoa, että oma maailma oikeasti avautui uudella tavalla, kun pystyy katsomaan suomentamattomia ohjelmia, ymmärtää mistä lauluissa puhutaan ja käyttämään englanninkielisiä keskustelualustoja. On aika paljon laajemmin näkökulmia kuin av:lla.

On kiva, että sähköiset kääntäjätkin kehittyvät, mutta eivät ne osaamista korvaa. Englanti onkin onneksi monella vahva. Minä vain olin jäädä muumioksi. 

Vierailija
13/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunutkaan oppimisesta.

Vierailija
14/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieleni rajat ovat maailmani rajat, sanoi jo Wittgenstein. Kyllä siinä maailmankuva jää aika yksipuoliseksi, jos osaa vain suomea. Tosin sama pätee osittain, jos osaa vain suomea ja englantia - maailmassa kun on aika paljon muitakin kieliä ja kulttuureita.

Tieteen peruskieli on matematiikka. Perustiedettä ei voi ymmärtää ymmärtämättä itse matematiikkaa. Ja jos ei ymmärrä tiedettä, niin mitä oikein sitten ymmärtää?

Vierailija
15/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rautalangasta, en kirjoittanut, että kyky oppia kieliä korreloisi älykkyyden kanssa. Pointtini oli aivan muualla.

Vierailija
16/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys määritellään nykyään oppimiskykynä.

Vierailija
17/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menettää tietenkin. Tulkkien palkkiot ovat hirmuisen kalliita, 50-80 euroa  tunnilta + kulut. 

Vierailija
18/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun näkökulmastani menettää ja paljon. Itse käytän arjessa päivittäin viittä eri kieltä, joten on hyvin vaikea kuvitella millaista elämäni olisi kielitaidottomana. Äidinkieleni on suomi, mieheni on ulkomaalainen (ja osaan siis myös hänen kieltänsä), asumme kahden maan välillä, osaan molempien maiden kielet ja käytän niitä päivittäin, ja lisäksi käytän päivittäin myös englantia. Näiden lisäksi osaan vielä muutamaa kieltä, mutta en mitenkään sujuvasti.

Vierailija
19/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menettää. Olen aina tykännyt opiskella kieliä ja niistä tuli myös ammattini. Omat lapset ovat kaksikielisiä, käytännössä puhuvat sujuvasti kolmea kieltä, ja se on kyllä avannut ovia.

Vierailija
20/67 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys määritellään nykyään oppimiskykynä.

Voi hyvin olla niinkin, mutten siltikään puhunut oppimisesta vaan ajattelemisen taidosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan