Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko yläluokkaisia köyhiä

Vierailija
25.04.2025 |

Tiedättekö tai tunnetteko ketään yläluokkaista, joka asuisi esimerkiksi vuokralla ja elättäisi itsensä matalapalkka-alalla?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luokitellaan köyhä? Eikai sitä kukaan kenenkään pankkitilin saldoa tiedä ja syytä miksi hän tekee työtä mitä tekee. Muutamia aatelisen sukunimen omaavia tullut vastaan ihan tehdashommissa lattiatasolla. Yhdessä tunnetussa lähiössä asui kaupungin vuokrakämpässä naapurissa, aatelisen sukunimen omaava henkilö. Ihan normaaleja ihmisiä heistä suurin osa on, harva onnistunut säilyttämään suvun omaisuuden, eikä sitä välttämättä edes ole ollut.

Vierailija
42/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En.Kaikki ystävät on työelämässä ja ne muutamat, jotka ei oo, on perinneet suvulta asunnon jossa asuvat.

Implikoitko kuuluvasi yläluokkaan?

En,mutta lapsena keväisin käytiin umplimassa aina, se oli kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aatelinen, oikeasti.

Olen ollut työeläkkeellä suht nuoresta asti. Siksi olen köyhähkö. Tosin olen perinyt omaisuutta, ja lahjoittanut jo eteen päinkin. Lyhyen työurani ajan palkkani oli kumminkin suht hyvä. 

En tunne tarvetta pröystäillä, ajan yli 20 v autoa. 

Aateluus on henkistä, sisäinen ominaisuus. En koe yhteyttä matalapalkkalaisiin, ja rahasta puhuminen/valittaminen on melko moukkamaista.

Vierailija
44/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Itseni. Olen suomenruotsalaisen bisnessuvun musta lammas. Mielisairas ja rutiköyhä. Sukulaiset eivät halua olla missään tekemisissä, eikä minua ole heille olemassa. Häpeävät silmät päästään. 500v sitten minut olisi varmaan lukittu johonkin linnan torniin, ja tuotu ruokaa kerran päivässä.

Vierailija
45/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kyllä niin pieni yläluokka - jos sitä nyt oikein edes on kun ei meillä ole aatelisia kuten esim. Ruotsissa - että en ehkä osaa vastata kysymykseesi...

Tunnen yhden vanhan rouvan, joka aikanaan on kyllä elänyt aika yläluokkaista elämää. Ollut kotirouva, puolisonsa jokin erikois-/ylilääkäri. Iso asunto keskustassa arvoalueella. Rouvalle vain kävi niin, että puoliso halusi eron, lähti kai toisen matkaan. Rouva jäi asumaan tuohon valtavaan asuntoon yksin, mutta hänellä ei ole mitään työhistoriaa, joten ei ole juuri eläkettäkään. Puhuu aika avoimesti taloushuolistaan ja esim. kerää pulloja kaupungilla. On jotenkin surullinen näky - fiksun oloinen ihminen, valtava asunto, mutta joutuu joka ikisen pennin miettimään, että riittää ruokaan raha. 

Miten ei onnistu rahastamaan asunnollaan?

Vierailija
46/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-Euroopasta löytyy köyhtynyttä aatelistoa.

On Suomessakin. He (vai pitäisikö sanoa me, kun omassakin suvussa on taustaa) ovat sulautuneet osaksi yhteiskuntaa. Jotkut omistavat vielä maatiloja ym, kuten Rosenlewit. 

Vierailija
47/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako ap köyhiä ihmisiä, jotka eivät vastaa palstalaisten stereotyyppistä mielikuvaa köyhistä ihmisistä? Kyllä, sellaisia on olemassa vaikka kuinka paljon. 

Vierailija
48/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni. Ei olla hienoa väkeä aatelisia tms, mutta suomenruotsalainen perhe, ja perittyä omaisuutta kahden asunto-osakkeen verran. Korkeakoulutus on ja itse teen väitöskirjaa. Rahat on vähissä vaikka seinissä tietysti niitä onkin. Aika moni tutkija onkin matalapalkkainen.

Vierailija
49/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni kaveri on aatelinen. Tuli tutuksi jo lapsena kun oli käytännössä aina meillä. Milloin joulupukkina, milloin vietämässä aikaa, milloin ryyppäämässä, milloin jonkun synttäreillä, milloin vahtimassa minua ja sisaruksiani. Asui samassa kerrostalolähiössä. Jonkinlainen suvun musta lammas. Mukava ihminen, ehkä jonkinlainen impulsiivinen luonne. Lähti Ruotsiin 70-luvulla töihin, tuli 80-luvulla takaisin. Mieleeni on jäänyt muisto, kun hän vei koko "pihan" lapset haravoimaan vanhempiensa talon pihaa. Asuimme lähiössä ja hänen vanhempansa isossa omakotitalossa. Palkkioksi saimme daim patukat. Muistan vieläkin, että pihalla oli suihkulähde. Se ja daimin maku on painunut muistoihin. Mutta joo, hän oli ihan tavallinen duunaria hommia tekevä ihminen. Tosin myöhemmin varmaan peri rahaa.

Vierailija
50/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työeläkkeellä suht nuoresta asti. Siksi olen köyhähkö. Tosin olen perinyt omaisuutta, ja lahjoittanut jo eteen päinkin. Lyhyen työurani ajan palkkani oli kumminkin suht hyvä. 

Aateluus on henkistä, sisäinen ominaisuus. En koe yhteyttä matalapalkkalaisiin, ja rahasta puhuminen/valittaminen on melko moukkamaista.

Millä tavalla et tunne yhteyttä matalapalkkaisiin?

Vierailija
51/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika noloa leikkiä parempaa vanhempien tai muiden sukulaisten maineella ratsastellen. Kun niitä omia ei ole.

Vierailija
52/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopiston tutkijat ovat sellainen porukka, jota tavallinen kansa pitää varmasti jotenkin todella hienona ja yläluokkaisena. "Oooh, naapurin Maijan poikahan kuule on ihan Helsingin yliopistossa, jotakin väitöskirjaa tekee ja kemiaa tutkii, niin oli vaikealta kuulosta aihe, etten mitään ymmärtänyt..."

Todellisuudessa tutkijat elävät apurahalla, mikä voi olla niin pieni, että hyvä jos nenä on köyhyysrajan yläpuolella. Ja työttömiä tohtoreitahan Suomi on pullollaan. 

Tämä oli itsellenikin pieni yllätys, kun silloinen miesystäväni teki yliopistolla osana tutkimusryhmää jotain hienolta kuulostavaa lääketieteen alan tutkimusta. Palkka eli tutkimusryhmän saama apuraha oli niin pieni, että todennäköisesti olisi päässyt paremmille ansioille esim. lähihoitajan töitä tekemällä.

Ei ole kyllä koskaan tullut mieleen, että yliopiston tutkijat olisivat YLÄLUOKKAISIA. 

Hassun paljon yläpeukkuja tuossa viestissä. 

Vierailija
53/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläluokkaa voisivat nykypäivänä olla presidentit, ministerit, yliopistojen rehtorit ja kanslerit, isoimpien yritysten johtajat, ministeriöiden ylin johto jne. Tällaiset ihmiset eivät ole köyhiä. Kenties myös aateliset voisivat kuulua tähän joukkoon ja heidän joukossaan voi olla köyhiä. 

Vierailija
54/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on aina vähän vaikeita, kun yläluokkainen voi kaiketi olla kuulumatta varsinaisesti yläluokkaan. 

Vierailija
55/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempään keskiluokkaan teoriassa kuuluvat sellaiset, joilla on ylempi korkeakoulutus tai tutkijakoulutus ja alempaan keskiluokkaan ne, joilla on alempi korkeakoulutus. Toisaalta nykypäivänä kummassa ryhmässä vain voi olla aika samanlaisia ihmisiä, joissa ei kulttuurisesti näy mitään eroa ja siksi puhutaan myös pelkästään keskiluokasta. Työväkeä on sitten ne, joilla on toisen asteen koulutus. Näissäkin on kuitenkin sellaisia, jotka istuvat toimistossa töissä ja siten vaikuttavat keskiluokkaisilta. 

Vierailija
56/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenties myös aateliset voisivat kuulua tähän joukkoon ja heidän joukossaan voi olla köyhiä. 

Unohtamatta myös aatelittomien vanhojen säätyläissukujen jäseniä. 

Vierailija
57/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten tekee ihmisestä yläluokkaan kuuluvan?

Itse asun vuokralla, palkka on noin 2000-3000 e/kk riippuen siitä mitä töitä teen, kaksi korkeakoulututkintoa ja omaisuutta on jonkin verran. 

Suku, perhetausta, verkostot, ystäväpiiri, mihin identifioituu, arvot ja arvostukset, kulttuuri. Palkka ei ole ratkaiseva, mutta tietysti jos ei ole rahaa, se rajoittaa elämäntyyliä. 

Vierailija
58/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläluokkaa voisivat nykypäivänä olla presidentit, ministerit, yliopistojen rehtorit ja kanslerit, isoimpien yritysten johtajat, ministeriöiden ylin johto jne. Tällaiset ihmiset eivät ole köyhiä. Kenties myös aateliset voisivat kuulua tähän joukkoon ja heidän joukossaan voi olla köyhiä. 

En kyllä jotain Riikka Purraa ja Petteri Orpoa pidä yläluokkaisina, vaikka ovatkin ministereitä. Ei myöskään yliopiston työntekijät. Yritysjohtajatkin aika taviksia. 

Aateliset varmaan, ja ylipäätään vanhat sivistys- ja teollisuussuvut. 

Vierailija
59/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Itseni. Olen suomenruotsalaisen bisnessuvun musta lammas. Mielisairas ja rutiköyhä. Sukulaiset eivät halua olla missään tekemisissä, eikä minua ole heille olemassa. Häpeävät silmät päästään. 500v sitten minut olisi varmaan lukittu johonkin linnan torniin, ja tuotu ruokaa kerran päivässä.

Saanko ystävällisesti kysyä, mitä sinulle on tapahtunut? Onko lapsuuden traumoja? Samaistun vahvasti, koska olen itse ylemmän keskiluokan sivistyssuvusta, mutta en ns. hienosti koulutettu kuten melkein kaikki sukulaiseni. Olen myös ainut sinkkunainen ja lapseton koko suvun naisista. 

Vierailija
60/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100% olet oikeassa siinä, että aateluus on henkistä ominaisuutta. Ihailen teitä yli kaiken, varsinkin köyhtyneitä aatelisia. Uusrikkaat ovat sitten oma lukunsa...