Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko yläluokkaisia köyhiä

Vierailija
25.04.2025 |

Tiedättekö tai tunnetteko ketään yläluokkaista, joka asuisi esimerkiksi vuokralla ja elättäisi itsensä matalapalkka-alalla?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin yhden aatelissuvun jäsenen, joka perheineen asui omakotitalossa.

Määrittele yläluokka.

Vierailija
22/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläluokkaisuus on käsite jota ei oikeastaan ole olemassa. Sen ajatellaan usein sisältävän tiettyjä asioita, mihin kukaan ei ole itse voinut vaikuttaa. Lisäksi, esimerkiksi aatelisuudessa on se kääntöpuoli on, että ovat yleensä olleet hyvinkin sisäsiittoisia, koska oman säädyn alapuoleltahan ei voinut naida ja saatettiin ajatella että on parempi naida se oma serkku tai pikkuserkku. No, kaikkihan tietää mitä siitä seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on yläluokkainen köyhä? Joku rahaton aatelinen vai? Von jotain?

Vierailija
24/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minusta kyllä on ollut aika yläluokkaista, kun perhe on elänyt 60-luvulla jossain Töölössä 150 neliön asunnossa, mies ylilääkäri taijotakin ja rouva kotona. Sellainen sukunimi, että suurin osa suomalaisista sen tunnistaa. Mutta elämä tosiaan kokenut sittemmin aika ison muutoksen.

Eihän tuossa ole mitään yläluokkaista. Ihmisen omat ansiotaan ja käytös määrittävät tämän, ei muiden saavutukset ja valmiina saadut asiat.

Vierailija
25/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun suku on ylempää keskiluokkaa ja itse olen pitkäaikaistyötön, kouluttamaton alkoholisti

Täällä toinen, kohta jo eläkkeellä. Yläluokkaa? Yläluokka on Suomessa todella pieni.

No joskus Kekkosen aikaan rikkaiden perheiden pennuilla oli tapana alkaa taistolaisiksi.

Vierailija
26/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa yläluokkaa? Itse olen aina mieltänyt yläluokan aatelistoksi Ruotsin ja Britannian tapaan, ja sellaisiksi ihmisiksi, joilla on peritty arvonimi tai perittyä rahaa niin paljon, että ei tarvitse käydä esim. töissä ollenkaan.

Onko Suomessa tällaisia ihmisiä? 

Minusta sellaiset Westendissä asuvat lääkärit, juristit, menestyvien yritysten johtajat jne ovat kuitenkin ylempää keskiluokkaa, eivät yläluokkaa.

Vierailija
27/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin pitäisi määritellä, ketä yläluokkaan kuuluu. Siitä ei koskaan ole ainakaan tällä palstalla päästy yhteisymmärrykseen. Minusta kolmannen polven apurahalla elävä tutkijatohtori vuokraluukussaan ei ole mitään yläluokkaa.

Minulla oli aikoinaan suomenruotsalainen alainen, jolla oli miljoonien arvoinen sukutila pääkaupunkiseudulla. En minä tätä pelkän peruskoulun käynyttä rasvanäppiä kovin yläluokkaiseksi ajatellut.

Jos raharikkaus määrittäisi yläluokkaisuuden niin Trump olisi yläluokkaa. Ei ole. Kyse on hengen perinnöstä ja sille on varsin tyypillistä viitata kintaalla maalliselle mammonalle. Esim. papisto tekee köyhyyslupauksen ja kuninkaat kumartavat heitä.

Vierailija
28/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa yläluokkaa? Itse olen aina mieltänyt yläluokan aatelistoksi Ruotsin ja Britannian tapaan, ja sellaisiksi ihmisiksi, joilla on peritty arvonimi tai perittyä rahaa niin paljon, että ei tarvitse käydä esim. töissä ollenkaan.

Minusta sellaiset Westendissä asuvat lääkärit, juristit, menestyvien yritysten johtajat jne ovat kuitenkin ylempää keskiluokkaa, eivät yläluokkaa.

Jos ajatellaan arvonimiä ja omaisuuksia niin niitä jakelee vain kuninkaallinen, eli käytännössä suvussa on ollut kuninkaan perseennuolija. Raha on kuitenkin tehty todennäköisesti vääryyksillä tai typeryyksillä, ihan niin kuin nykyäänkin tehdään. Edelleenhän ihmisiä aateloidaan ympäri maailmaa ja kuningashuoneet jakelevat titteleitä ja omistuksia. 

Vierailija
29/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ketkä sitten on keksiluokkaa ja millä perusteilla?

Vierailija
30/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN TUNNE MUTTA VAJAA MIELISIÄ TIEDÄN purra ja orpo.

Vierailija
31/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ihmisiä pitäisi määrittää keski- tai yläluokkaisiksi ollenkaan. Kaikki on suhteellista ja mitä ihmeen väliä?

Ihan samoja hommia esimerkiksi minä ja yksi työkaveri tehdään, meillä on samanlainen koulutus ja palkka, vaikka toinen on syntynyt varakkaaseen perheeseen ja perinyt alaikäisenä vanhempansa ja toisen vanhemmilla ei ole peruskoulua kummempaa koulutusta, ei töitä eikä omaisuutta.

Et oo nähny vielä mittään..

Vierailija
32/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuon yleisimmän määritelmän mukaa yläluokkaisuus olisi sitä, että perseilu on tapahtunut sen verran monta sukupolvea sitten, ettei sitä enää muista kukaan. Nykypäivän perseilijöitä pidetään ylempänä keskiluokkana tai "rikastuneina". Tämän rikastumisen myötä sitten vasta alkaa se yläluokkaistuminen, eli kun aika ei mene enää perseilyyn ja riistoon, on aikaa ja varaa keskittyä filosofointiin, omistusten siirtelyihin, pöydissä istuskeluun, etiketin opettelemiseen, juhlissa edustamiseen, suvun brändin kasvattamiseen ja sen sellaiseen.

Vierailija
33/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tietenkin.

Vierailija
34/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa työtä minäkin tein kollegani kanssa sillä erotuksella että hänellä on kotona jopa butler.

Vierailija
35/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että yläluokkaa, kas kun ei oikein aatelia:) Minua on alkanut tosissaan ärsyttämään möllisuomalaisten jatkuva lässytys jostain luokista kuin briteissä ikään. Milloin Suomen tilanne muuttui? En ole koko ikäni aikana (45v) kuulunut mihinkään "luokkaan" eikä minun tuntemassani Suomessakaan käytetty moisia termejä enkä todellakaan aio nyt alkaa kopioimaan jonkin luokkayhteiskunnan termejä. 

On vain varakkaat/rikkaat(muutama prosentti) (perus)duunarit(hyvin toimeentulevat/matalapalkka-alaiset) ja vähävaraiset/köyhät.

Eniten yhteiskuntaluokista puhutaan Yhdysvalloissa, ja kyllä luokista puhuttiin Kekkosen aikaan yötäpäivää Suomessa.

Vierailija
36/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkärit, juristit, isojen yritysten johtajat Westendin hulppeissa taloissaan ovat ylempää keskiluokkaa, niin tavalliseksi keskiluokaksi miellän esimerkiksi useimmat korkeakoulu- tai yliopistotason koulutuksen ja sen mukaisessa ammatissa työskentelevät. Esimerkiksi opettajat, insinöörit, papit, markkinointi- ja viestintäalan asiantuntijat, kaikenlaiset toimistoissa siisteissä kauluspaidoissa koneen ääressä töitä tekevät ihmiset ovat mielestäni keskiluokkaa.  

Vierailija
37/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkärit, juristit, isojen yritysten johtajat Westendin hulppeissa taloissaan ovat ylempää keskiluokkaa, niin tavalliseksi keskiluokaksi miellän esimerkiksi useimmat korkeakoulu- tai yliopistotason koulutuksen ja sen mukaisessa ammatissa työskentelevät. Esimerkiksi opettajat, insinöörit, papit,

Mitkä asiat tarkalleen tekee heistä sitä keskiluokkaa?

Vierailija
38/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkärit, juristit, isojen yritysten johtajat Westendin hulppeissa taloissaan ovat ylempää keskiluokkaa, niin tavalliseksi keskiluokaksi miellän esimerkiksi useimmat korkeakoulu- tai yliopistotason koulutuksen ja sen mukaisessa ammatissa työskent

Koulutustaso ja tulotaso, ja niiden mukanaan tuoma tapa kuluttaa&elää, tekevät opettajista, insinööreistä ja toimistoissa koneen ääressä työskentelevistä kauluspaitaihmisistä keskiluokkaa.

Vierailija
39/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkärit, juristit, isojen yritysten johtajat Westendin hulppeissa taloissaan ovat ylempää keskiluokkaa, niin tavalliseksi keskiluokaksi miellän esimerkiksi useimmat korkeakoulu- tai yliopistotas

Koulutustaso ja tulotaso, ja niiden mukanaan tuoma tapa kuluttaa&elää, tekevät opettajista, insinööreistä ja toimistoissa koneen ääressä työskentelevistä kauluspaitaihmisistä keskiluokkaa.

Entä mikä sitten on tämä "niiden mukanaan tuoma tapa kuluttaa ja elää"? Mitä siihen siis käytännössä kuuluu?

Vierailija
40/90 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin ensimmäisen polven akateemisilla on usein kova tarve yhteiskuntaluokkien määrittelyyn.

Asutko pääkaupunkiseudulla koko sukusi on ollut akateemista jo 1800-luvulta lähtien?

Vai miksi luulet ihmisten olevan innokkaita yhteiskuntaluokkien määrittelijöitä.