Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työhaastattelussa kysyttiin paljonko haluan palkkaa.

Vierailija
25.04.2025 |

Sanoin että kolme tonnia brutto. Se kysyi mihin se perustuu. Sanoin että olen hyvä työntekijä ja en ole koskaan ollut sairaslomalla ja hoidan työt varmasti ja lisäksi suomi on kallis maa elää joten laskut pitää saada maksettua. No eipä tullut työhön kutsua.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti ne oli valmiita maksamaan vaan 2500e max

Vierailija
22/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain joskus vuosia sitten myymäläpäälliköksi huonekaluliikkeeseen. Nämähän ovat sopimuspalkkoja. Kysyivät palkkatoivetta ja annoin hyvin maltillisen toiveen 2600€. Oli liikaa pyydetty, kuulemma vähän enemmän kuin olivat ajatelleet maksaa. Kokemuksesta tiedän että siinä työssä pääsee tekemään ainakin kahden ihmisen työt ja vapaallakin puhelin pitää olla aina auki ja lähettyvillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmässä työhaastattelussa kysyttiin palkkatoivetta. Kerroin, että mielellään ei ainakaan laskisi tämänhetkisestä, joka oli 13,5€/t. Sanoi, että ovat maksaneet 15€ tunnilta muille. Tuumasin, että katsokaa työjälkeä vähän aikaa ja maksakaa sen mukaan. Palkkaa tuli 16/t.

Vierailija
24/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuokin on vähän hassu arvausleikki, kun työnantajalla on kuitenkin selkeästi tiedossa millaista palkkaa aikoo maksaa, niin miksi sitä hakijan pitää yrittää arvailla? Yritetäänkö hakija saada vahingossa suostumaan pilkkahinnalla itsensä myymään? Jos pyytää kolmea tonnia vaikka firmassa muille maksetaan neljää tonnia samoista hommista, niin naureskellaanko vaan, että saatiinpa halvalla töihin? Ja muodon vuoksi vielä tingitään palkkapyynnöstä pari sataa pois.

Kyllä, tekevät juuri näin. Neuvottelin itselleni niin pienen aloituspalkan, että esihenkilö on antanut minulle joka vuosi maksimikorotukset enkä vieläkään ole kuronut muita kiinni. Pyysin 2800e, ja tarjottiin vastaehdotuksena 2600e mihin suostuin pitkin hampain kun oletin sen olevan normaali. Muut saivatkin yli kolmea tonnia heti alkuun, olinkin vain surkea neuvottelija ja ajattelin, että he tarjoaa palkkaa joka on n

Juuri näin. Tuttava haki työpaikkaa jossa olisi ollut paljon reissaamista ja Viron puolella asiointia tehtaassa. Esitti palkkatoiveena 1500€. Hän ei ollut yhtään perillä esimiesten palkoista, oli tehnyt toimistotyötä noin 1200€ palkalla. Ihan pihalla. Sanoimme että 3000€ pyyntikin olisi ollut halpa. Hän sanoi että yrittäjä soittelee jatkuvasti vaikka hän jo peruikin hakemuksensa. Tietysti soittelee ja yrittää kääntää pään, kyllähän käytännössä ilmainen työntekijä kelpaa kenelle tahansa. Ottakaa hyvät ihmiset selvää palkkatasoista, liitostakin voi kysellä.

Jokaikinen yrittäjä yrittää myös huijata palkanmaksussa. Voin 30 v kokemuksella vannoa. Pitäkää puolenne!

Vierailija
25/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuokin on vähän hassu arvausleikki, kun työnantajalla on kuitenkin selkeästi tiedossa millaista palkkaa aikoo maksaa, niin miksi sitä hakijan pitää yrittää arvailla? Yritetäänkö hakija saada vahingossa suostumaan pilkkahinnalla itsensä myymään? Jos pyytää kolmea tonnia vaikka firmassa muille maksetaan neljää tonnia samoista hommista, niin naureskellaanko vaan, että saatiinpa halvalla töihin? Ja muodon vuoksi vielä tingitään palkkapyynnöstä pari sataa pois.

Kyllä, tekevät juuri näin. Neuvottelin itselleni niin pienen aloituspalkan, että esihenkilö on antanut minulle joka vuosi maksimikorotukset enkä vieläkään ole kuronut muita kiinni. Pyysin 2800e, ja tarjottiin vastaehdotuksena 2600e mihin suostuin pitkin hampain kun oletin sen olevan normaali. Muut saivatkin yli kolmea tonnia heti alkuun, olinkin vain surkea neuvottelija ja ajattelin, että he tarjoaa palkkaa joka on n

"Maksimikorotukset" Hohhoijaa, sua kusetetaan edelleenkin. Sun palkkaa voidaan korottaa vaikka viisi sataa heti tänään jos vain halutaan, ei siihen ole mitään "maksimikorotusta" olemassa.

Vierailija
26/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä.perusteluja siihen tarvitaan että.paljonko haluaa palkkaa?

Minä olen valmis myymään teille aikaani ja vaivaani hintaan se ja se. Mitä ihmeen perusteluja tämä vaatii? 

Se on minun asiani miksi olen valmis tekemään juuri tohon hintaan työtä. 

Ei työnantajalle kuulu ne perustelut mitenkään.

En minäkään kysy siiivousfirmalta että mikä on niiden perustelu tuntiveloitukselle jostakin työstä.

Enkä minä kysy k-kauppiaalta perustelua sille miksi siellä joku tuote maksaa 20% enemmän kuin jossakin toisessa kaupassa.

3000 tonnin palkalla et oletettavasti ole hakenut globaalin suuryrityksen johtotehtäviin kuitenkaan. Tai kehittämään maailman johtavia teloälyjärjestelmiä. 

Suomessa kohdellaan työnhakijoita kuin. jotakin kuraa. 

Vierailija
27/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silleen kävi minulle, että sain mukisematta pyytämäni palkan, joka oli minulle aika reilu korotus entisen työpaikan palkkaan verrattuna, ja ihan tyytyväinen olin. Mutta sitten noin vuoden päästä kehityskeskustelussa esimies totesi, että olen kyllä tosiaan palkkakuopassa ja lienee ihan aiheellista nostaa palkka samalle tasolle kuin muillakin.

Kehityskeskustelusaa ei sovita palkasta. Sitä varten käydään eri neuvottelut. Jos puhuitte palkasta asialla ei ollut mitään tekemistä kehityksesi kanssa.

Joo, no siinä asia kuitenkin jotenkin tuli esille vaikka en ollut lisä palkkaa edes kinuamassa.

Vierailija
28/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vastata että vähän vähemmän kuin se jonka tilalle olen tulossa ja jonka potkitte pois.

Vierailija
29/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs työnvieroksuja käyttää just sitä kikkaa. Töitä hakiessa siltä kysytään palkkatoivetta, niin vastaa että 20 tonnia kuussa - nettona! Työstä, josta maksetaan korkeintaan 2500 euroa kuukaudessa. Eipä ole tyypin tarvinut tässä euroaikana paljon töitä tehdä. Muuten täyttää aina kaikki työkkärin ehdot työnhaun suhteen. Hakee kyllä paljon töitä ja sitten kun valehtelee hirveästi työhistoriastaan, niin työnantajat kiinnostuvat ja kutsuvat haastatteluun. Siellä sitten pistää pelleilyksi överillä palkkapyynnöllä. Sitten heittää, kuinka pitäisi Saksasta Audi hakea. Tyyppi edes osaa saksaa tai muitakaan kieliä, että paljonpa siinä mitään käydään Saksasta hakemassa. Haastatteluissa antaa muistitikun, jolla on hänen oma CV, johon hän on kirjoittanut hirveän litanian itse keksimiään työsuhteita, koulutuksia, osaamista, kokemuksia, kielitaitoa yms. Ihan täysi satukirja hänen CV. Tyypillä ihme tarinoita. Härskein palkkatoive hänellä on ollut 30 tonnia kuukaudessa ja asunto ja autoetu palkan päälle. Haki varastohommaa Tokmannilta. Joo. Tyyppi ollut kerran työsuhteessa, kesätöissä jäätelökioskilla. Vuosi oli 1999. Sen jälkeen se aloitti tuon, että pitäisi saada hirveästi palkkaa jo ihan lehdenjakohommasta. Oli mennyt syksyllä 2000 haastatteluun koskien lehdenjakotyötä. Oli mennyt paikalle omistajan elkein, istuutunut tuolille oikein leuhkasti, nosti jalat pöydälle ja heitti että jos nyt ihan aluksi lähdetään siitä liikkeelle, että mun palkka on verojen jälkeen miljoonan vuodessa ja joku saa olla mun sijainen, kun mä istun kotona soffalla ja katson leffaa. 

Onhan tuokin tapa saada pysytellä työttömänä. Kun aina iskee pöytään ihan hulvattoman palkkapyynnön, ei ole mitään riskiä joutua johonkin palkatuksi ja työtä tekemään.

Vierailija
30/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatoivomuksen kysymiseen on kaksi syytä. Tietysti tuo sinun mainitsemasi, eli saadaan epätoivoinen työntekijä pilkkahinnalla ja toisaalta nähdään onko hakijalla minkäänlaista käsitystä palkkatasosta ja luottamusta omaan osaamiseensa.

On muuten tosi ikävä tilanne mennä vaikkapa pitkään työttömänä olleena alipalkalla töihin. Palkan nostaminen oikealle tasolle on hyvin vaikeaa eikä onnistu oikeastaan muuten kuin vaihtamalla työpaikkaa, tai tekemällä kolmiloikan, eli hankkii toisen työpaikan, tekee sopimuksen, mutta jääkin nykyiseen kun saa työnantajalta kunnon palkakorotuksen ja muita etuja.

Vierailija
31/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ei ole positiivisia kokemuksia? 

Vierailija
32/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika koomista kun etsitään työntekijää, usein määräävänä kriteerinä on se halvin työntekijä erityisesti matalapalkka alalla. Kannattaa kysyä firman rekrytoijalta että kun sinä menet auto- tai asuntokaupoille, niin kysytkö että mikä on teidän halvin auto tai asunto mitä teillä on myynnissä, ja luonnollisesti myös valitset sen koska se on halvin?

Vierailija
33/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kysyä myös työnantajalta että onko taloudellinen tilanteenne heikko jos joku 3000 euron palkka kokopäiväisestä työstä on muka täysin liikaa. Kyllä tuosta mulle herää kysymys että yrityksen talous on heikko tai sitten tarkoitus on vain haastatella 100 hakijaa ja etsiä joukosta se joka halua tehdä työn 1200 eurolla. Suomen nykyisellä kustannustasolla kolme tonniakin on pieni palkka. Ainakin jos asuu kasvukeskuksissa.

USA on pa*ka maa mutta siellä usein ilmoitetaan palkka lähes suoraan avoimesti. 

USA:saa ei saa kysyä myöskään työnhakijan ikää. 

Tavallaan hyvä systeemi mun mielestä. 

Vierailija
34/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain joskus vuosia sitten myymäläpäälliköksi huonekaluliikkeeseen. Nämähän ovat sopimuspalkkoja. Kysyivät palkkatoivetta ja annoin hyvin maltillisen toiveen 2600€. Oli liikaa pyydetty, kuulemma vähän enemmän kuin olivat ajatelleet maksaa. Kokemuksesta tiedän että siinä työssä pääsee tekemään ainakin kahden ihmisen työt ja vapaallakin puhelin pitää olla aina auki ja lähettyvillä.

Myymäläpäällikkö 2600e? WTF?

Vierailija
35/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän Suomessa ei voida sanoa palkkaa suoraan? Jos haluatte tietää mitä jossain maksetaan, niin linkedinistä samalla tehtävällä olevia henkilöitä ja verotoimistoon katsomaan viime vuoden tulot. Tarkoitus tietenkin on maksaa mahdollisimman vähän...

Vierailija
36/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kysyä myös työnantajalta että onko taloudellinen tilanteenne heikko jos joku 3000 euron palkka kokopäiväisestä työstä on muka täysin liikaa. Kyllä tuosta mulle herää kysymys että yrityksen talous on heikko tai sitten tarkoitus on vain haastatella 100 hakijaa ja etsiä joukosta se joka halua tehdä työn 1200 eurolla. Suomen nykyisellä kustannustasolla kolme tonniakin on pieni palkka. Ainakin jos asuu kasvukeskuksissa.

USA on pa*ka maa mutta siellä usein ilmoitetaan palkka lähes suoraan avoimesti. 

USA:saa ei saa kysyä myöskään työnhakijan ikää. 

Tavallaan hyvä systeemi mun mielestä. 

Kyllähän ihmisen iän näkee ihan muutaman vuoden tarkkuudella CV:stä, jos työ historiassa ei ole isoja aukkoja. Ja hyvin usein myös oletetun sukupuolen. Niin, ja täällä on tapana että nimenomaan alipalkatuista p...skaduuneista jätetään se palkka ilmoittamatta siinä työpaikka ilmoituksessa. Itse en ole ikinä hakenut yhteenkään paikkaan töihin mikä ei ilmoita palkkaa heti haussa, koska se ilmoittamatta jättäminen kertoo jo kaiken oleellisen siitä paikasta. Teen töitä vain ja ainoastaan palkan ja rahan takia, ja samalla periaatteella toimii myös yritykset.

Vierailija
37/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos firman palkkataso on keskimääräistä alempi, se tarkoittaa myös automaattisesti että se yritys on myös keskimääräistä huonompi työnantaja. Työntekijöiden vaihtuvuus kertoo myös lähes kaiken firman johtamis kulttuurista.

Vierailija
38/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi tietää sairaslomistasi tulevaisuudessa, menneisyys ei ole tae mistään.

Tai sit tuo voi kuulostaa siltä, että on sairaana töissä. Ei sanonu, että ei ole ikinä sairas,vaan et ei pidä sairaslomaa ja käy kaikki muut sairastuttamassa.

Niin, luusereiden maailmassa ei ole mahdollistakaan, että joillakin menee kaikki oikeasti nappiin ja immuniteetti on hyvä.

Itselle sattunut pari tällaista luuseri-esimiestä ja he vetävät mukanaan luuseriuteen jos antaa mahdollisuuden. Työntekijänkin kannattaa olla tarkkana, ettei hyppää häviäjien junaan.

Vierailija
39/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myymäläpäällikkö 2600e? WTF?

Oliko mielestäsi liikaa pyydetty?  

Edellisessä työpaikassa maksettiin 1900€ myymäläpäällikön työstä mutta oli pieni myymälä konkurssin partaalla. Sitä ennen olin myymälänhoitaja 1600€ palkalla yksityisellä pienyrittäjällä. Sitä ennen myyjänä 9€/h osa-aikaisesti. 

Vierailija
40/41 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän Suomessa ei voida sanoa palkkaa suoraan? Jos haluatte tietää mitä jossain maksetaan, niin linkedinistä samalla tehtävällä olevia henkilöitä ja verotoimistoon katsomaan viime vuoden tulot. Tarkoitus tietenkin on maksaa mahdollisimman vähän...

Jokin sivusto on netissä missä voi ilmoittaa nimettömästi työnantajan ja maksetun palkan. En nyt muista mikä sivusto se on.