Työhaastattelussa kysyttiin paljonko haluan palkkaa.
Sanoin että kolme tonnia brutto. Se kysyi mihin se perustuu. Sanoin että olen hyvä työntekijä ja en ole koskaan ollut sairaslomalla ja hoidan työt varmasti ja lisäksi suomi on kallis maa elää joten laskut pitää saada maksettua. No eipä tullut työhön kutsua.
Kommentit (41)
Varmaan pyysit liian vähän ja ajattelivat, että et edes tiedä palkkatasoa alalla 🤢
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pyysit liian vähän ja ajattelivat, että et edes tiedä palkkatasoa alalla 🤢
Jos on usein tuollaista yllättävää pahoinvointia, kannattaa tarkastella oma ruokavaliota.
Kolme tonniahan on todella pieni palkka.
Keskusteluun olisi paljon helpompi osallistua, jos avauksen tekijä olisi vaivautunut mainitsemaan mitä työtä hän haki, mikä on hänen työkokemuksensa ja mihin perustuu hänen arvionsa hyvästä työntekijästä.
Et voi tietää sairaslomistasi tulevaisuudessa, menneisyys ei ole tae mistään.
Vierailija kirjoitti:
Et voi tietää sairaslomistasi tulevaisuudessa, menneisyys ei ole tae mistään.
Tai sit tuo voi kuulostaa siltä, että on sairaana töissä. Ei sanonu, että ei ole ikinä sairas,vaan et ei pidä sairaslomaa ja käy kaikki muut sairastuttamassa.
Työntekijän palkka (yleensä) perustuu työtehtäviin ja työn vaativuuteen. Esim. "Olen hyvä työntekijä" tai "Suomi on kallis maa" ei ole noita asioita.
No tuokin on vähän hassu arvausleikki, kun työnantajalla on kuitenkin selkeästi tiedossa millaista palkkaa aikoo maksaa, niin miksi sitä hakijan pitää yrittää arvailla? Yritetäänkö hakija saada vahingossa suostumaan pilkkahinnalla itsensä myymään? Jos pyytää kolmea tonnia vaikka firmassa muille maksetaan neljää tonnia samoista hommista, niin naureskellaanko vaan, että saatiinpa halvalla töihin? Ja muodon vuoksi vielä tingitään palkkapyynnöstä pari sataa pois.
Kutsuivat hommin sen tukityöllistetyn joka ei osaa suomea.
Näin tapahtuu se palkkojen alentaminen vasemmiston keksimillä tukitekeleillä ja saadaan väestönvaihto tapahtumaan myös työpaikoilla.
Vasemmisto ei ole kiinnostunut suomalaisista.
Meillä on tilaa.
T. Vasemmisto
Olisivat varmaan toivoneet enemmän kuvausta osaamisesta. Nuo ap:n antamat perustelut ovat perus oletuttamuksia ihan jokaiselta työntekijältä.
Vierailija kirjoitti:
No tuokin on vähän hassu arvausleikki, kun työnantajalla on kuitenkin selkeästi tiedossa millaista palkkaa aikoo maksaa, niin miksi sitä hakijan pitää yrittää arvailla? Yritetäänkö hakija saada vahingossa suostumaan pilkkahinnalla itsensä myymään? Jos pyytää kolmea tonnia vaikka firmassa muille maksetaan neljää tonnia samoista hommista, niin naureskellaanko vaan, että saatiinpa halvalla töihin? Ja muodon vuoksi vielä tingitään palkkapyynnöstä pari sataa pois.
Kyllä, tekevät juuri näin. Neuvottelin itselleni niin pienen aloituspalkan, että esihenkilö on antanut minulle joka vuosi maksimikorotukset enkä vieläkään ole kuronut muita kiinni. Pyysin 2800e, ja tarjottiin vastaehdotuksena 2600e mihin suostuin pitkin hampain kun oletin sen olevan normaali. Muut saivatkin yli kolmea tonnia heti alkuun, olinkin vain surkea neuvottelija ja ajattelin, että he tarjoaa palkkaa joka on normi eikä palkkaa, johon olen riittävän hölmö suostumaan.
Työpaikkailmoituksissa pitäisi vähintään olla palkkahaitari etenkin, jos työnimike on joku yleinen kuten "assistentti". Niitä assistentteja, kun on jostain parintonnin kahvinkeittäjistä neljäntonnin johdonassistentti. Ja firmoissa yleensä kuitenkin on joku palkkahaitari olemassa.
Hain viime talvella assarin paikkaa ja pyysivät hakemukseen palkkatoivetta. Olin laittanut siihen 3000 euroa, mutta haastattelussa kysyivät kävisikö vähän alempi, kun koska katto oli matalampi. Kyllä se mulle kävi, mutta olisi ollut ihan kiva, jos se olisi voitu ja ilmoitukseen laittaa, ettei arvaile omiaan.
Tosin ap vastasi tosi huonosti kysymykseen, joten jos on samalla tavalla vastaillut muihin haastattelun kysymyksiin, en ihmettele, ettei paikkaa ole lohjennut. Ei ketään kiinnosta antaa palkkaa sillä perusteella, että Suomi on kallis maa ja on yleisesti hyvä työntekijä. Omaa osaamistaan pitäisi pystyä perustelemaan konkreettisemmin.
Silleen kävi minulle, että sain mukisematta pyytämäni palkan, joka oli minulle aika reilu korotus entisen työpaikan palkkaan verrattuna, ja ihan tyytyväinen olin. Mutta sitten noin vuoden päästä kehityskeskustelussa esimies totesi, että olen kyllä tosiaan palkkakuopassa ja lienee ihan aiheellista nostaa palkka samalle tasolle kuin muillakin.
Vastasit melkoisen moukkamaisesti. Työhaastattelussa olen itse vastannut ihan nuoresta lähtien tuohon kysymykseen, että mikä on palkkatarjouksenne, siitä syntyy yleensä sitten keskustelu. Lisäksi en menisi ollenkaan sanomaan että Suomi on kallis maa ja laskut pitää saada maksettua. Voi voi ja otit ihan sairastamisenkin esille, sitä nyt ei kukaan osaa etukäteen sanoa millaisia sairauksia/onnettomuuksia ihmiselle tulevaisuudessa sattuu ja tapahtuu. Omakehua myös tuo, että olet hyvä työntekijä...
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin aloilla, jossa ylipäätään esitetään palkkatoiveita, kaikki matalapalkkaiset tai normaalit työthän menevät ihan joidenkin taulukkojen tai vastaavien järjestelmien mukaan, eikä mitään toiveita ole edes olemassa.
Vierailija kirjoitti:
No jos vastaavassa duunissa muut saavat 2400 €/kk niin onhan se hyvä palkka. Mutta sun käsityskykysi ei riitä ajattelemaan loogisesti. Sorry.
Kun minulta kysyttiin palkkatoivetta niin vastasin kymppitonni. Ai kuukaudessa kysyi se haastattelija. Vastasin ei kun se on tuntipalkka. Enhän mä nyt ilmaiseksi tee töitä.
Vierailija kirjoitti:
Silleen kävi minulle, että sain mukisematta pyytämäni palkan, joka oli minulle aika reilu korotus entisen työpaikan palkkaan verrattuna, ja ihan tyytyväinen olin. Mutta sitten noin vuoden päästä kehityskeskustelussa esimies totesi, että olen kyllä tosiaan palkkakuopassa ja lienee ihan aiheellista nostaa palkka samalle tasolle kuin muillakin.
Kehityskeskustelusaa ei sovita palkasta. Sitä varten käydään eri neuvottelut. Jos puhuitte palkasta asialla ei ollut mitään tekemistä kehityksesi kanssa.
Ensin pitää utsia mikä on yrityksen palkkataso juuri siinä tehtävässä. Sitten pitää selvittää mitä muut hakijat ovat pyytäneet ja sitten laskelmoida mitä kannattaa pyytää että saa töitä. On työnhaku ja erityisesti palkkatoive tehty vaikeaksi.