Miksi meitä 5000-7000 e/kk tienaavia vihataan?
Veronalennuksen kärsijä: kaikissa muissa tuloluokissa käteen jäävä summa nousee reilusti?? Kylläpä kannustaa tekemään töitä kun jollain 3000 e tienaavalla jää muutaman satalapun ehkä just ja just vähemmän kuin itsellä... Huh.
Kommentit (96)
Jos henkien pelastaminen tässä nyt on se pointti, niin auton käyttöjäjrjestelmän koodaaminen pelastaa myös aika paljon päivittäin. ;) "huishais lennä luuta ei päin kivee, ei päin puuta"
"Kylläpä kannustaa tekemään töitä kun jollain 3000 e tienaavalla jää muutaman satalapun ehkä just ja just vähemmän kuin itsellä"
Esitä laskelma!
Ja jos olisikin noin, niin todennäköisesti tuo välisumma on sellainen joka sulla on varaa sijoittaa ja vertailukohdallasi ei, 10 vuoden päästä olette aivan erilaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä teet niin hyvin ett' ansaitset keskimäärin tuplasti kuin muut. Pelastatko henkiä?
Tämä on jotenkin kovin yksiviivainen tapa ajatella asiaa, ikään kuin vain lääkärit ja hoitohenkilökunta yms. pelastaisivat henkiä. Käytännössä, jotta se henkien pelastaminen sairaalassakaan onnistuu, tarvitaan toimiva yhteiskunta siihen ympärille, ja sen toimivan yhteiskunnan pyörittämiseen tarvitaan paljon eri alojen asiantuntijoita, jotka siis epäsuorasti myös pelastavat henkiä, vaikkei heidän työnsä suoraan ole sitä. Esim. minä olen siltainsinööri. Kyllä ne sillat jotka ei romahda huonon rakenteen tai ylläpidon puutteen takia, on ihan tärkeitä ettei henkiä menetetä, ja että ne ambulanssitkin pääsee turvallisesti sairaalaan.
Pointti oli varmaan yleistasolla se, että työt eivät ole aina sillä tavoin palkattuja minkälaisiksi ihmiset niitä moraalitasolla arvostavat. Tottakai teet järkevää ja arvokasta työtä mutta sitten on kaikenlaisia myyntiedustajia, somevaikuttajia, pörssimeklareita ja mitä vielä joiden työ ei oikeastaan hyödytä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä teet niin hyvin ett' ansaitset keskimäärin tuplasti kuin muut. Pelastatko henkiä?
Tuollaiset on ihan normaalit tulot joita tienaa suuri joukko ihmisiä. Itse olen koodari ja tienaan tuon verran. Enkä elä mitenkään leveästi sillä.
Suomalaisten palkan mediaani on edelleen jotain 3400 euroa, joten hitokseen moni myös tienaa sinuun nähden hyvin vähän. Mutta verotushan siitä syö melkein puolet.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkien pelastaminen tässä nyt on se pointti, niin auton käyttöjäjrjestelmän koodaaminen pelastaa myös aika paljon päivittäin. ;) "huishais lennä luuta ei päin kivee, ei päin puuta"
Entäs jos ajetaan autoilla ihan ilman niitä ajotietokoneita ja käyttöjärjestelmiä kuten ennenvanhaan? Ei niitä tarvittu eikä tarvita nykyäänkään oikeasti.
Minä vihaan teitä koska minunkin pitäisi koulutuksen perusteella tienata tuon verran. Nyt tienaan hanttihommissa n. 2000 e/kk. Teillä nyt vaan sattui olemaan se joku sukulainen tai tuttava, joka järjesti teille tuon työpaikan, minulla ei.
Vierailija kirjoitti:
Höpö-höpö. Reilun 7000€ kuukausipalkasta kilahtaa ainakin minulle tilille reilut 4500€.
Mieheni tienaa vähän vajaat 3000€ ja käteen jää se reilut 2000€.
Itse tienaan 5500 e/kk. Tilille kilahtaa 3300 euroa. Tienaan siis 2500 enemmän kuin miehesi, mutta saan käteen 1300 enemmän. On siinä aika jyrkkä progressio.
Ei me teitä vihata, koska te ette tienaa noin paljon. Muita kyllä
Vierailija kirjoitti:
Ei teitä vihata. Teiltä vaan otetaan, kun teiltä on varaa ottaa.
Ymmärrätkö että 5000 euron palkka on aika vidun pieni summa? Siitä jää käteen 3000 euroo, eikä sillä eletä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä ovat ne, jotka pitää pelastaa. Sen takia niille ei pidä maksaa paljoa kun ovat jatkuvasti niiden avun varassa.
No miks se koodari ja insinööri tienaa 3 tonnia enemmän kun henkien pelastaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teitä vihata. Teiltä vaan otetaan, kun teiltä on varaa ottaa.
Ymmärrätkö että 5000 euron palkka on aika vidun pieni summa? Siitä jää käteen 3000 euroo, eikä sillä eletä.
Kyllä sillä elää, mutta ei sillä tavalla kun voisi kuvitella, eikä välttämättä tavalla jolla esim. Keski-Euroopassa eläisi vastaavan ammatin harjoittajana. Esim. itse kun tienaan tuon verran, niin ei mulla sillä lailla tiukkaa ole että ruokakaupassa pitäisi laskea koko ajan että mihin on varaa, kierrellä kirpputoreja vaatteita ja huonekaluja varten yms. Mutta, kun siitä kolmesta tonnista vetäistään reilu tonni vuokraan ja 400 autolainaan (auto välttämätön työssä), niin eipä siitä myös jää semmoisia tuloja, että ökykulutuksesta olisi vaaraa. Ihan ok pystyy elämään eikä arki ole tiukkaa, mutta eipä sitä kovin usein reissata, tai hankita mökkiä, tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset on ihan normaalit tulot joita tienaa suuri joukko ihmisiä. Itse olen koodari ja tienaan tuon verran. Enkä elä mitenkään leveästi sillä.
Kyllä elät. 1400 €/kk tienaava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten palkan mediaani on edelleen jotain 3400 euroa, joten hitokseen moni myös tienaa sinuun nähden hyvin vähän. Mutta verotushan siitä syö melkein puolet.
Ja rahat ei riitä koodarilla 😁 Mulla jää 3700 bruttopalkasta joka kuukausi +- 1000 e säästöön. Vaikka asuntolainan rippeitä lyhennän. Toki eri asia, jos on lauma lapsia, ylivelkaantunut tms.
Vierailija kirjoitti:
No miks se koodari ja insinööri tienaa 3 tonnia enemmän kun henkien pelastaja?
Lääkärit kyllä tienaa paremmin. Hoitajat ei, mikä johtunee paljolti siitä, että hoitajat on pääosin julkisella sektorilla, ja toiseksi osaajaksi on ehkä vähän helpompi kuitenkin kouluttaa ihmisiä - tarkoitan siis että on enemmän ihmisiä, jotka soveltuvat kykyprofiilinsa puolesta hoitoalalle, kuin vaikka koodaamaan tai siltainsinööriksi. Matemaattis-loogisesti vaativista töistä usein maksetaan paljon.
käteen jäävä osuus pitäisi kaikilla tasata 2500 euroon oli sitten työtön tai 10 000 tienaava. Kun ei 10 tonnin ukko ole sen arvokkaampi kuin työtönkään. Ja meitä korkeasti koulutettuja on myös työttöminä. Mutta homma on se että jostain syystä toisille maksetaan aina enemmän. Kunhan on tyrkky ja pyrkyri niin johan rahaa tulee, oli tuottavuus mitä hyvänsä. En usko hetkeäkään että yli 5 tonnia / kk olisi ansaittua, oli työ mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Minä vihaan teitä koska minunkin pitäisi koulutuksen perusteella tienata tuon verran. Nyt tienaan hanttihommissa n. 2000 e/kk. Teillä nyt vaan sattui olemaan se joku sukulainen tai tuttava, joka järjesti teille tuon työpaikan, minulla ei.
Tuo yleistys sieppaa ehkä kaikkein eniten, että väistämättä kaikki vähänkään parempaa tulotasoa saavat ovat muka saaneet työnsä ihan vaan suhteilla. Itse kun on aloittanut työuransa 15-vuotiaana keräämällä kiviä pellolta ja vapaaehtoisena valmentamalla lapsia, niistä saanut hyvät suositukset niin että on parin vuoden päästä päässyt ihan kunnon kesätyöhön ja niin edelleen. Kunnes lopulta on saman firman sisällä edennyt ihan jopa omaa korkeakoulutusta vastaaviin hommiin. Ihan ilman että on tarvinnut pelata millään suhteilla missään vaiheessa elämää.
elinkustannuksissa on jotain mätää mikäli 5 keurosta per kk ei jää käteen mitään ja kaikki menee mitä tulee. typerys.
menetkö oikein paikalliseen kuppilaan esittäytymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo yleistys sieppaa ehkä kaikkein eniten, että väistämättä kaikki vähänkään parempaa tulotasoa saavat ovat muka saaneet työnsä ihan vaan suhteilla. Itse kun on aloittanut työuransa 15-vuotiaana keräämällä kiviä pellolta ja vapaaehtoisena valmentamalla lapsia, niistä saanut hyvät suositukset niin että on parin vuoden päästä päässyt ihan kunnon kesätyöhön ja niin edelleen. Kunnes lopulta on saman firman sisällä edennyt ihan jopa omaa korkeakoulutusta vastaaviin hommiin. Ihan ilman että on tarvinnut pelata millään suhteilla missään vaiheessa elämää.
No sitten olet ollut vain oikeassa paikassa sopivasti. Muista että sieltä korkealta voi tulla myös alas yksissä ytssä.
Tämä on jotenkin kovin yksiviivainen tapa ajatella asiaa, ikään kuin vain lääkärit ja hoitohenkilökunta yms. pelastaisivat henkiä. Käytännössä, jotta se henkien pelastaminen sairaalassakaan onnistuu, tarvitaan toimiva yhteiskunta siihen ympärille, ja sen toimivan yhteiskunnan pyörittämiseen tarvitaan paljon eri alojen asiantuntijoita, jotka siis epäsuorasti myös pelastavat henkiä, vaikkei heidän työnsä suoraan ole sitä. Esim. minä olen siltainsinööri. Kyllä ne sillat jotka ei romahda huonon rakenteen tai ylläpidon puutteen takia, on ihan tärkeitä ettei henkiä menetetä, ja että ne ambulanssitkin pääsee turvallisesti sairaalaan.