Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nukahtamislääkkeitä on markkinoilla, jos niitä ei haluta määrätä?

Vierailija
24.04.2025 |

Mulla vaikean elämäntilanteen aiheuttamaa nukahtamisvaikeutta, minkä seurauksena taas psyykkisen voinnin ja toimintakyvyn laskua. Olen viimeisten viikkojen ajan useamman kerran käynyt työterveyslääkärissä ja saanut nukahtamiseen mm.

1) Doksepiini (masennuslääke) pienellä annostuksella, ei vaikuttanut mitenkään 

2) mirtazapin (masennuslääke) pienellä annoksella, aiheutti kamalan tokkuran koko seuraavaksi päiväksi 

3) ketipinor (psykoosilääke?) pienellä annoksella, aiheutti myös ihan käsittämättömän tokkuran koko seuraavaksi päiväksi 

4) atarax (allergialääke), ei vaikuttanut mitenkään 

5) dormix (allergialääke) ei vaikuttanut mitenkään 

Mietin, että olisikohan ihan mahdoton ajatus saada jossain vaiheessa oikeaa nopeavaikutteista nukahtamislääkettä, jolla saisin unta vaikka edes klo 22-4 ilman seuraavan päivän tokkuraa? Aiemmin vuosia sitten mulla näin toiminut mm nukahtamislääke Stillnoct. Ymmärrän nukahtamislääkkeiden riippuvuus- ja toleranssin liittyvät riskit, mutta minkä ihmeen takia niitä on markkinoilla, jos niitä ei voi määrätä? Uskon, että jos olisin heti alkuun saanut vaikka viikon kuurin nukahtamislääkettä ja sillä edes jossain määrin nukuttua, tilanne ei olisi päässyt kroonistumaan näin pahaksi. Nyt mennyt viikkoja siinä, että säädetään lääkitystä työterveydessä. Samalla vointi menee koko ajan huonommaksi niin fyysisen kuin psyykkisen kunnon osalta. 

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa kehkosyöpäkokemukseni aikaan. En saanut nukahdettua kuin kerran viidessä vuorokaudessa, mutta en saanut mitään unilääkettä. Lisäksi, en saanut tarpeeksi lievittävää kipulääkitystä, vain 100ug/vrk fentanyylilaastaria sekä laimeaa 60mg/tbl oxycodonia tasaamaan kivun piikkejä. Mutta siten pananuttuani, kun sain viimein vieroitettua itseni niistä, tajusin kirkkaasti että olivat oikeassa. Vahvat opioidit vievät helposti mennessään niin ettei paluuta ole.

Vierailija
62/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska noihin varsinaisiin unilääkkeisiin kasvaa toleranssi niin nopeasti. Se hyöty on siis kovin hetkellinen. Samaan aikaan ne aiheuttaa riippuvuuden, että et kyllä taatusti nuku sekuntiakaan jos et sitä lääkettä ota. Kyllä noita oikeita unilääkkeitä yleensä saa sen viikon kuurin, mutta kun se on vedetty, niin se on sitten kanssa vedetty. 

Se viikon kuuri useinkin nimenomaan auttaa katkaisemaan unettomuuskierteen. Jos saa muutaman yön nukuttua, on jo melko uusi ihminen. Luen tätä ketjua, koska itsellä noita unettomuuskausia on ollut satunnaisesti, ja pelottavalta kuulostaa, jos niihin ei enää saa toimivaa lääkettä.

Viikon kuuri ajoissa unettomuuskierteen katkaisuun auttaa myös siihen, että nukkumaanmenosta ei tule sellaista nukahtamisen estävää peikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bentsot on hyviä, halpoja, toimivia ja satunnaisesti käytettäviä lääkkeitä. Myös olleet pitkään käytössä ja turvallisia jos määrät pieniä.  Lyhytvaikutteisia ja eivät sotke aivokemiaa.

Siksi ne ovat huonoa bisnestä.

Ihmiset pitää saada säännöllisesti käyttämään uusia kalliita mielialalääkkeitä, lääkefirmat kiittää kun ihmisten ovat näihin koukussa.

Siinäpä todellinen syy.

Minulle on lääkäri määrännyt nukahtamislääkkeen satunnaisesti otettavaksi ja Ketipinorin muuten. Joudun hoitamaan kaikki asiat silloin kun käytän nukahtamislääkettä koska silloin olo on normaali ja virkeä. Saan aikaan asioita. Suurimman osan ajasta möllötän sohvassa koska olo on tokkurainen. Näin on lääkäri halunnut. Ihan sairasta että joku saa mielivaltaisesti päättää kuinka toinen viettää elämänsä.

Vierailija
64/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täällä lääkeriippuvaista väkeä. Pitkä ulkoilu ja hikiliikunta hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa ja terveellistä ruokaa ilman alkoholia niin pääsee jo pitkälle stressin, masennuksen ja unettomuuden vaivatessa. Mutta kun ei viitsitä edes kokeilla.

Tiedän, sohaisin muurahaispesää ja ihan tarkoituksella. 

Ei, etsohaissut muurahaispesää vaan osoitit täydellisen tietämättömyytesi ja empatiakyvyttömyytesi.

Vierailija
65/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae Virosta, niin kunnolliset työssäkäyvät ihmiset joutuvat nykyään tekemään elleivät halua ostaa jotain katukaupan mömmöjä joista ei voi olla varma mitä sisältävät

Kerro oi kerro mihin siellä kannattaa hakeutua niin lähden heti. T. Krooninen unettomuus

https://perekliinik.ee/fi/hinnasto/

Kävin tuolla juuri tällä viikolla. Hyväa palvelua ja uudet viihtyisät tilat. 

Vierailija
66/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun yksityinen lääkäri jää eläkkeelle. Otan vuorokaudessa 2-4 opamoxia. Tämä sama annos on ollut jo 20 vuotta. Auttaa silti. Illalla otan 2 ja jos herään, niin toiset 2. Ei tokkurassa aamulla. 

Ongelma, kuka jatkossa kirjoittaa. 

Siis syötkö noita ihan päivittäin?

Mulle kehittyisi äkkiä sekä toleranssi että riippuvuus/viekkarit.

Joo, otan päivittäin. Ei ole tullut onneksi toleranssia. Vieroitusoireista en tiedä. Varmaankaan en saisi sitten nukuttua. 

Vierailija
67/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun yksityinen lääkäri jää eläkkeelle. Otan vuorokaudessa 2-4 opamoxia. Tämä sama annos on ollut jo 20 vuotta. Auttaa silti. Illalla otan 2 ja jos herään, niin toiset 2. Ei tokkurassa aamulla. 

Ongelma, kuka jatkossa kirjoittaa. 

Kysy siltä lääkäriltä, jos se osaisi neuvoa. Kyllähän ne tuntevat toistensa toimintatapoja. 

Pyydä lääkäriltä vapaamuotoinen lausunto tilanteestasi jonka sitten esität seuraavalle lääkärille (ja kysy vielä vanhalta lääkäriltä ketä se suosittelee lääkäriksi). Noin minä säästyin ongelmilta ja uusi lääkärisuhde on ollut toimiva.

Joo, hän on kyllä aikeissa kirjoittaa sellaisen, mutta psykiatreista on aikamoinen pula ja ovat valtavan kalliita. Eläkkeelle jäävä oli huokeahintainen. Hän ei osannut suositella muita kuin omanikäisiään, jotka siis ovat juurikin eläkeiässä. 

Vierailija
68/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täällä lääkeriippuvaista väkeä. Pitkä ulkoilu ja hikiliikunta hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa ja terveellistä ruokaa ilman alkoholia niin pääsee jo pitkälle stressin, masennuksen ja unettomuuden vaivatessa. Mutta kun ei viitsitä edes kokeilla.

Tiedän, sohaisin muurahaispesää ja ihan tarkoituksella. 

Ei, etsohaissut muurahaispesää vaan osoitit täydellisen tietämättömyytesi ja empatiakyvyttömyytesi.

🎯 ja uppos

Vierailija
69/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtazapinia on myös 1mg tehoisena, ei auta seuraavalle päivälle sumua. Ensin itselle kirjoitettiin 15mg resepti.

Vierailija
70/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2) mirtazapiinia pitää käyttää muutama viikko. Sitten tokkuraisuus katoaa. Yleensä puolikas on riittänyt, neljäsosa nukuttaa todella paljon

Vierailija
71/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirtazapinia on myös 1mg tehoisena, ei auta seuraavalle päivälle sumua. Ensin itselle kirjoitettiin 15mg resepti.

Siis ei aiheuta seuraavalle päivälle sumua tai tokkuraisuutta.

Vierailija
72/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse joutuu vääntämään ja perustelemaan varsinkin uusille lääkäreille miksi juuri vain se Tenox toimii ja monesti sanotaan ensin että eivät kirjoita sitä, mutta väännön ja hyvien perustelujen jälkeen ovat vielä kirjoittaneet. Tuo lääkitys ollut mulla yli 15v enempi vähempi ja olen 35v työssäkäyvä nainen.

Työelämässä ollessani duunin lääkäri kirjoitti Tenoxia, käytin lähes 10vuotta, siis en säännöllisesti. Kun jäin eläkkeelle neljä vuotta sitten eipä tarvii Tenoxia enää.... 

Oli varmaankin stressiä töistä :(

Vierailija
73/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita nukahtamislääkkeitäkin lienee ainakin muutamia erityyppisiä (esim. Stillnoct ei ole bentso). Mielenkiintoista olisi tietää, mitä näyttöä niiden haitallisuudesta on; voiko ne kaikki todella niputtaa yhteen ja jättää määräämättä vakavien sivuvaikutusten takia.

Vierailija
74/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bentsot on hyviä, halpoja, toimivia ja satunnaisesti käytettäviä lääkkeitä. Myös olleet pitkään käytössä ja turvallisia jos määrät pieniä.  Lyhytvaikutteisia ja eivät sotke aivokemiaa.

Ihmiset pitää saada säännöllisesti käyttämään uusia kalliita mielialalääkkeitä, lääkefirmat kiittää kun ihmisten ovat näihin koukussa.

Siinäpä todellinen syy.

Kaikkiin bentsodiatsepiineihin voi kehittyä riippuvuus.

Bentsodiatsepiinit väsyttävät, altistavat tapaturmille ja aiheuttavat havaintohäiriöitä, muistivaikeuksia ja jopa sekavuutta ja levottomuutta.

Joskus bentsodiatsepiinit laukaisevat päihteiden sekakäytön tai väkivaltaisen käyttäytymisen. Ne lisäävät alkoholin himoa ainakin osalla päihteitä paljon käyttävistä.

Bentsodiatsepiinit läpäisevät istukan, joten raskauden aikana lääkkeen edut ja haitat on punnittava yksilöllisesti yhteistyössä hoitavan lääkärin kanssa.

Bentsodiatsepiinit haittaavat liikenteessä ja työelämässä toimimista, vaikka tätä ei itse tunnistaisi.

Hyvin suuret bentsodiatsepiiniannokset ovat hengenvaarallisia, samoin pienikin sekakäyttö alkoholin tai muiden päihteiden kanssa.

Unilääkkeiden hyöty on vahvistettu tieteellisesti vain lyhytaikaisessa käytössä.

Vierailija
75/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita nukahtamislääkkeitäkin lienee ainakin muutamia erityyppisiä (esim. Stillnoct ei ole bentso). Mielenkiintoista olisi tietää, mitä näyttöä niiden haitallisuudesta on; voiko ne kaikki todella niputtaa yhteen ja jättää määräämättä vakavien sivuvaikutusten takia.

Nukahtamislääkkeet eivät ole bentsoja. Pitkävaikutteisemmat unilääkkeet toimivat myös rauhoittavina ja lienevät yleensä bentsoja. Lyhytaikaisessa käytössä niidenkin hyödyt ovat suunnattomasti suuremmat kuin haitat. Kaikkien nukahtamis- ja unilääkkeiden tarkoitus on nimenomaan katkaista unettomuuskierre, joka on paljon lääkkeitä vaarallisempi ja haitallisempi. Olen kokenut tämän elämässäni kolmesti. Viime aikoina olen nukkunut taas huonosti, mutta en ole joutunut kierteeseen, koska tiedän että kaapissa on jäljellä muutama ei vielä kovin pahasti vanhentunut pilleri pahan päivän varalle.

Vierailija
76/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän Halcionia (triatsolaami). Sitä kun ottaa, niin uni tulee noin 10 minuutissa. Uni kestää vain noin 5-6 tuntia mutta positiivisena puolena on, että ei ole mitään tokkuraa herätessä vaan on pirteä kuin peipponen. Halcion on lyhytvaikutteinen bentsodiatsepiini.

Vierailija
77/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä todellinen syy.

Kaikkiin bentsodiatsepiineihin voi kehittyä riippuvuus.

Bentsodiatsepiinit väsyttävät, altistavat tapaturmille ja aiheuttavat havaintohäiriöitä, muistivaikeuksia ja jopa sekavuutta ja levottomuutta.

Joskus bentsodiatsepiinit laukaisevat päihteiden sekakäytön tai väkivaltaisen käyttäytymisen. Ne lisäävät alkoholin himoa ainakin osalla päihteitä paljon käyttävistä.

Bentsodiatsepiinit läpäisevät istukan, joten raskaud

Myös Mirtazapin voi aiheuttaa sekavuutta, huimausta, suun kuivumista, uneliaisuutta. Pahinta on, että Mirtazapin aiheuttaa monille nopeasti painonnousua. Mirtazapin myös läpäisee istukan ja menee sikiöön.

Vierailija
78/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle taas oikein tyrkytettiin. En suostunut edes kokeilemaan, koska suvussa on päihderiippuvaisia, enkä usko olevani riippuvuuden yläpuolella, jos löytyy sopiva päihde. Laillisia olen kokeillut kerran ja todennut, että niistä ei ole mitään iloa mulle. 

Ymmärrätkö miksi tekivät näin? Juuri siksi,että ollut tiedossa päihdeongelmat suvussa. Lisää päihderiippuvaisia,lisää liksaa sosiaalityölle ja päihdekuntoutukseen. Sinä osoitit olevasi mömmöjen yläpuolella ja juuri siksi niitä sinulle haluttiin tunkea. Käänteispsykologiaa,jota näkee sotessa päivittäin. Työntekijät ovat aivottomia lampaista ja mt-ongelmaisia,rikollisia  lääkäreitä myöten. 

Vierailija
79/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Ainoa toimiva apu unettomuuteen minulle on ollut tenox. Se on auttanut ylläpitämään työkykyäni, kun edes parina päivänä viikossa saan hyvät unet tenoxin avulla. Yksityiseltä on pitänyt nämä hakea.

Nyt järkytyksekseni huomasin, että tämä lääkäri on jäänyt eläkkeelle. En tule saamaan tenoxia varmaan enää mistään. Ehkä sitten lopulta päädyn työkyvyttömäksi unettomuuden vuoksi, kun tämä pari krt viikossa käyttö on niin kamalaa.

Vierailija
80/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tenoxia. Ei mitään ongelmaa ollut saada sitä. Olisiko 30 tabletin purkki. Uusin noin puolentoista vuoden välein.

Eli otat yhden tabletin vajaan kolmen viikon välein. Tai puolikkaan n. joka 10. päivä. No eipä tuo kummoiselta unettomuudelta vaikuta!

Jos sinulla on kausittaista unettomuutta, otat ilmeisesti "viikon kuurin" muutaman kerran puolentoista vuoden aikana.

Vai miten tämä Tenoxin tarve(?) on käsitettävä?

Selvästi provo tämä kirjoittaja. Hän ei edes ole varma oliko tablettipurkin määrä 30 vai jotain sinne päin. Uusii puolentoista vuoden välein, tuskin lääkäri näkee hänen edes sitten tarvitsevan lääkettä, liikunnalla, vaikkapa kamomillateetä juomalla ja puhelimen pois laitolla tuntia ennen nukkumista kun tuollaisesta selviää:D Ehkä hän on niitä ihmisiä, jotka kokoavat kaappiin eri lääkkeitä, kuin jotkut keräilevät viskejä, mutta niihin ei ehdottomasti saa koskea, ne ovat ylpeilyn aihe.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi