Oh hoh Kirkoon kuulumattomat haudataan kirkon jäsenien maksamalla kirkollisverolla! En ole tiennytkään tätä ennen
Tästä pitää tehdä loppu. En halua kustantaa näiden hautaamisia, sori vaan!
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirkkoon kuulumattomat pitäisi edes haudata? Hehän eivät usko Jumalaan, joten madäntyköön takapihalla.
Kirkkoon kuulumattomia on jo kauan polttohaudattu, ja tuhkat ripoteltu luontoon.
Monet suosivat ruumiin tuhkaamista myös kirkkomailla, sillä tuhkauurnaa on helpompi käsitellä kuin kantaa raskasta arkkua. Se tuhkauurnan hautaan laskeminen tapahtuu erikseen sovittuna ajankohtana vain lähiomaisten kesken eikä varsinaisen siunaustilaisuuden yhteydessä. Kun ruumista tuhkataan, niin ei joudu myöskään matojen ruuaksi.
Vierailija kirjoitti:
Valtion varoista voisi jatkossa maksaa kuolinpesälle suoraan hautauskulut. Jättää sen välikäden eli kirkon välistä.
Hautauskulut maksetaan vainajan perinnöstä yksityiselle hautaustoimistolle eikä kirkolle. Samassa yhteydessä sovitaan muutkin asiat hautakivestä ateriapalveluun siunaustilaisuuden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkosta eronneet on vapaa matkustajia.
Toivottavasti tähän saadaan muutos.
Se on hiljattain muuttunut niin että kaikille sama maksu, ennen se oli kalliimpi kirkkoon kuulumattomilla.
Ei ole hiljan muuttunut. Hautaustoimilaki tuli voimaan vuonna 2003 ja ainakin niin kauan monttu on ollut saman hintainen kaikille, kuuluit kirkkoon tai et. Sen lisäksi kirkkoon kuulumattomilla on myös oikeus vaatia hautapaikka tunnustuksettomalta alueelta niin halutessaan ja seurakunta on velvollinen sen paikan myös järjestämään.
Vierailija kirjoitti:
Eiko teitä kirkkoon kuulumattomia yhtään hävetä, kun ette edes hautaan pääse omin kustannuksin, vaan pitää siihenkin kilkkiä rahat maksavilta kirkon jäseniltä?
Voisin maksaa palveluista, joita tarvitsen. Semmonen lähes puoltoista tonnia vuodessa palveluista, joita tarvitaan kaks-kolme kertaa elämässä, tuntuu vähän paljolta. Missään jumalanpalveluksissa ei käydä.
"Miksi kirkkoon kuulumattomat pitäisi edes haudata? Hehän eivät usko Jumalaan, joten madäntyköön takapihalla."
Eikö kristinuskoon kuulu ajatus yksin jumalan armosta? Eli pelkkä usko riittää, rahan pyytäminen taivaaseen pääsyn ehtona on anekauppaa.
Kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa.
No viddu tätähän olen itsekin toivonut, mutta kun ei voi kun "ympäristösyyt" tms., kiitos viherpiipertäjät.
Ps sen verran kuitenkin tiedän, että ilmaiseksi kirkkokaan ei sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion varoista voisi jatkossa maksaa kuolinpesälle suoraan hautauskulut. Jättää sen välikäden eli kirkon välistä.
Hautauskulut maksetaan vainajan perinnöstä yksityiselle hautaustoimistolle eikä kirkolle. Samassa yhteydessä sovitaan muutkin asiat hautakivestä ateriapalveluun siunaustilaisuuden jälkeen.
Kuolinpesän varoista seurakunnalle maksettavaa:
Seurakuntien kulut
Tuhkausmaksu
Hautapaikan lunastaminen
Hautausmaksut
Kappelimaksu
Haudanhoitomaksu
Hintahaarukat seurakuntien kuluihin:
Uusi arkkuhautapaikka (sis. 2 hautasijaa): 190€ 1700€
Hautausmaksu arkkupaikka: 450€ 770€
Tuhkausmaksu: 110€ 440€
Uusi uurnahautapaikka: 70€ 400€
Hautausmaksu uurnahautapaikka: 80€ 250€
Muistolehto: 80€ 245€
Sirottelualue: 70€ 240€
Ja
Muut kulut hautaustoimisto laskuttaa myös kuolinpesältä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, eihän se kirkkoon kuulumaton mitään siunauksia halua. Eli kuluttaa vain noita hautauspalveluja (kuopan kaivuu, hautausmaan ylläpito, jne.) ja ne on yhteiskunnan kustantamia palveluita.
No viddu tätähän olen itsekin toivonut, mutta kun ei voi kun "ympäristösyyt" tms., kiitos viherpiipertäjät.
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoon kuulumattomat pitäisi työntää lähimpään jokeen virran vietäviksi.
Tänne saatava piti tämän vastauksen olla, mutta vauva sylkee nyt ihan väärään paikkaan
Juu minut voi jättää katuojaan ja kusta päälle. Persut tykkäisivät.
Itseasiassa hautapaikka ja haudan avaus maksaa sanan verran kaikille.
Ei mun takia tartte rakentaa kappeleita tai matkalaukkupuistoja. Nehän aiheuttaa kuluja.
En kaipaa ruohonleikkurilla nyljettyä nurmikkoa tai begoniapenkkejä. Metsä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautapaikasta ja haudan avaamisesta maksetaan seurakunnalle. Ja hinta on sama kaikille. Aloitus on siis ilkeää disinformaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Eiko teitä kirkkoon kuulumattomia yhtään hävetä, kun ette edes hautaan pääse omin kustannuksin, vaan pitää siihenkin kilkkiä rahat maksavilta kirkon jäseniltä?
No kuule, ei ole minkäänlaista aikomusta tulla haudatuksi millekään uskovaisten hautausmaalle.
Minut tuhkataan ja tuhkaani ei kirkkomaalle tule. Minulle ei tule myöskään siunausta, virsiä, pappia, ristisymboleita sun muuta roskaa.
Ja jos mietit, miksi kirkkoon kuulumaton voi "päästä" kirkkomaan hautaan, niin se johtuu vain kirkkosi ahneudesta. Luopukoon valtionkirkon asemasta, niin loppuu se.
Vierailija kirjoitti:
Heh. No mitäs se kuolinhetken jälkeen enää mitään mikään meinaa? Kuolinhetkellä kaikki nollaantuu ja menettää kuolleen kannalta merkityksensä. Ei minua hävetä mikään kuolemani jälkeen tapahtuva, sillä enhän minä siinä itseäni hautaa, vaan joku toinen hautaa minut. Minä siinä vaiheessa ole enää mitään kenellekään kustantamassa.
No ei ole mikään pakko maksaa sitä kirkollisveroa.
Itse lopetin sen noin 15 vuotta sitten.
Kannattaa laskea, paljonko itse maksaa, ja miettiä, kannattaako.
Se on ihan oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Juu minut voi jättää katuojaan ja kusta päälle. Persut tykkäisivät.
Kokoomuslaiset tykkäävät vielä enemmän.
Vain osittain jäsenten maksamilla rahoilla. Hautaamisesta peritään maksuja sekä kirkon jäseniltä että kirkkoon kuulumattomilta, ja valtio maksaa kirkolle avustusta, mutta ne eivät kata kaikkia kuluja, ja valtio leikkaa taas reippaasti omaa osuuttaan.
Kirkko on tähän asti hoitanut hautaustoimen suhteellisen mielellään, koska moni kirkossa ajattelee, että niin homma hoidetaan asiaan kuuluvalla arvokkuudella. Kirkon työehtosopimuksen palkkataulukot ovat myös sellaiset, että mikään muu taho ei tule pystymään hoitamaan hautaustoimea halvemmalla. Voimme kaikki kuvitella, miten hyvin hautaustoimi hoidettaisiin kaikesta säästävillä hyvinvointialueilla, joilla ei ole mahdollisuutta ottaa vähän sieltä kirkollisverokassasta kun rahat eivät muuten riitä.
Jännä nähdä kerta toisensa jälkeen miten epäkristillisiä konservatiivikristityt ovat.
Heidän takiaan en kuulu kirkkoon, vaikka tein tälläkin viikolla neljä päivää vapaaehtoistyötä seurakunnalle.
En myöskään usko Jumalaan. En pysty. Järki estää uskomasta henkiolentoon, jonka seuraajat on noin ilkeitä ja typeriä.
En halua siunausta enkä hautausmaalle. Ongelma on, että vaikea on maattoman tuhkia muuallekaan sijoittaa. Toivon pääseväni kansallispuistoon, mutta se jää elävien vastuulle.
Hautaustoimen kuluja en ole tilannut enkä päättänyt. Ne muodostuvat hautausmaiden puutarhanhoidosta ja kiinteistönhuollosta sekä rekisterinpidosta.
Miksei näitä voi vain lakkauttaa? Tuhkataan kaikki. Siivotkoon omaiset kivien ympärystän jos viitsivät.
Vierailija kirjoitti:
Kirkosta eronneet on vapaa matkustajia.
Toivottavasti tähän saadaan muutos.
Joo! Vaikka sellainen muutos, että kirkko tulkoon täysin toimeen omillaan eli jäsentensä jäsenmaksuilla!
Ei mitään valtionkirkon asemaa, vaan ihan vaan oma yhteisönsä.
Kannatan! (Paljonko olet valmis maksamaan?)
Sitähän minä en voi tietää, haluaako joku muu monumentin. Puhuin itsestäni, että minä en halua.
Veikkaanpa, että jo olemassa olevia monumenttejä ei huutokaupata, vaan ne saa olla niillä sijoillaan. Niitähän ei kirkko ole maksanut.