"Mahdollistetaan korkeakoulututkinnon suorittaminen avoimessa yliopistossa"
"Ja avoimessa ammattikorkeakoulussa. Vapautetaan maksusäätelyä..."
Mitä tarkoittaa tämä puoliväliriihen kirjaus?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni täällä on itse koskaan opiskellut yliopistossa tai avoimessa? Valmistuin nuorena maisteriksi ja opiskelen nyt uutta alaa avoimessa yliopistossa. Nyt kun opintovapaalle jääminen tehtiin käytännössä mahdottomaksi, opiskelu täytyy tehdä täyden päivätyön ohessa. Siinä saa aika paljon nähdä vaivaa. Yksi opintopiste vastaa 27 tunnin työtä, eli lukuvuoden aikana sellaiset 2,5 tuntia päivässä, maanantaista sunnuntaihin. Kurssit, vaatimukset, luennot ja opettajat ovat pitkälti samat kuin tutkinto-opiskelijoilla. Kursseista ei pääse läpi yhtään sen helpommin. Verkko-opinnoissakin on paljon pakollista läsnäoloa Zoomeissa. Jos joku on valmis maksamaan opiskelunsa ja opiskella työn ohella uuteen ammattiin, keneltä se on pois?
Lääkäriliitto ja juristiliitto ainakin haluaa rajata kilpailua pois
Vierailija kirjoitti:
15€ opintopiste eli tutkinto omakustanteisena maksaa
3150€ 210op AMK-tutkinto
4500€ 300op yliopistotutkinto
Kerro tuo kolmella. Opintopisteen hinnaksi muutettiin 45€.
Ihan fiksua rahaja professiot pois, koska niihin liittyy sellaista erityisosaamista, jota oma ala haluaa valvoa. Erilaiset yleistutkinnot tyyliin kasvatustieteen maisteri voi varsin hyvin suorittaa avoimessa, jos on rahaa. Opetus ja tentit on ihan samanlaiset kuin varsinaisilla tutkinto-opiskelijoilla, joten jos ei saa suorituksia aikaan, niin ongelma on ihan oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3150€ 210op AMK-tutkinto
jos se pysyy näissä hinnoissa ja voisi maksaa kurssi kerrallaan kuten tähänkin asti, niin sehän olisi ihan loistava uudistus, moni mielellään suorittaisi näitä työn ohella omaan tahtiin eikä kurssien hinnat yksitellen maksaen ole niin pahoja. Varsinkin kun aikuiskoulutustuki lähti, niin tämä toisi kivaa joustoa.
Sari Multala sanoi ministerin ominaisuudessa, että avoimen kurssien opintopisteen hinta nostetaan 45 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa sitä, että opiskelu maksaa entistä enemmän.
Ei siinä niin sanottu. Älä ankeuta uhkakuvilla jos et tiedä mistään mitään.
Tuosta tiedotteen lauseesta: vapautetaan korkeakoulutuksen maksusäätelyä jne.
No joo. Olen ollut 25 vuotta avoimen korkeakoulun opiskelija. Sopisi mulle. Opintopisteitä lähes 100.
Vierailija kirjoitti:
No joo. Olen ollut 25 vuotta avoimen korkeakoulun opiskelija. Sopisi mulle. Opintopisteitä lähes 100.
Tiedän, olen piilevä kyky. Kukaan ei vaan halua minua opiskelemaan. Professorit inhoavat minua, samoin kanssa opiskelijat. Olen piikki akateemisessa lihassa. Sanon aina väärät sanat väärille ihmisille. Olen hakenut 13 kertaa amk ja korkeakouluun.
Ehkä tuo avoimen kautta tutkinnon suorittaminen sopisi minulle. Valmistuttuani olen nähnyt monta sukupolvea opiskelijoita. Miespolvet painuvat unholaan, tieto elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä haluaisin opiskella mutta en pysty tekemään sitä koska olen työtön työnhakija ja opiskelijana menettäisin ns.entisen elämäni kokonaan. Toivottavasti uudistus mahdollistaa opiskelun työttömänä.
Tää olisi ihan hyvää norminpurkua poistaa työttömiltä tuo yksittäisten kurssien suorittamisen kyylääminen. Veikkaan vaan että työkkärien ja työministeriön virkamiehet vastustaa byrokratian poistoa kun noilla ei ole muuta tekemistä kuin kyylätä työttömiä kaikin mahdollisin tavoin.
Työtön saa jo nyt suorittaa 4,999op/kk!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, olen piilevä kyky. Kukaan ei vaan halua minua opiskelemaan. Professorit inhoavat minua, samoin kanssa opiskelijat. Olen piikki akateemisessa lihassa. Sanon aina väärät sanat väärille ihmisille. Olen hakenut 13 kertaa amk ja korkeakouluun.
Ehkä tuo avoimen kautta tutkinnon suorittaminen sopisi minulle. Valmistuttuani olen nähnyt monta sukupolvea opiskelijoita. Miespolvet painuvat unholaan, tieto elää.
En osaa ilmaista itseäni akateemisen tavoin kielellisesti tai kirjallisesti. Olemus on epäakateeminen. Onkohan meitä muitakin kaltaisiani väliinputoajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi korkeakoulututkinnon suoritus ei olisi mahdollista aikuisille halukkaille ja kyvykkäimle työn ohessa? Ei vain nuorisolle voi varata opiskeluoikeutta kuten nyt
Sehän on mahdollista nytkin. Hakee vaan opintoihin ja tekee niitä työn ohessa. Tunnen paljon ihmisiä, jotka tekevät niin.
Niin, voi opiskella kursseja, mutta ei suorittaa tutkintoa.
Tämä oli minulle ihan uutta. Valmistuin maisteriksi helmikuussa ja olen koko opintojen ajan ollut töissä. Kukaan ei kertonut, että työn ohessa ei voi suorittaa tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3150€ 210op AMK-tutkinto
Kerro tuo kolmella. Opintopisteen hinnaksi muutettiin 45€.
Tuo oli maksimi, ja yliopistot on veloittaneet nollasta lähtien olevia summia kursseistaan.
Vierailija kirjoitti:
AIkoinaan avoimesta yliopistosta kykeni valmistumaan maisteriksi. MInulla oli ysärillä opettaja joka oli valmistunut avoimesta yliopistosta maisteriksi.
Koskakohan tämä aikoinaan on mahtanut olla? Suomalainen lainsäädäntö kun ei moista mahdollisuutta ole koskaan tuntenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3150€ 210op AMK-tutkinto
Kerro tuo kolmella. Opintopisteen hinnaksi muutettiin 45€.Tuo oli maksimi, ja yliopistot on veloittaneet nollasta lähtien olevia summia kursseistaan.
Siis muutetaan vai onko jo? Olen kahdella avoimen kurssilla, hintaa on 15 €/ ov.
Tämä on lähes halpaa, työväenopistossa on kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3150€ 210op AMK-tutkinto
Kerro tuo kolmella. Opintopisteen hinnaksi muutettiin 45€.Tuo oli maksimi, ja yliopistot on veloittaneet nollasta lähtien olevia summia kursseistaan.
Eli se nousee taas?
Vierailija kirjoitti:
Miten lopputyön kanssa avoimessa?
Jonkun voi aina maksaa tekemään sen puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3150€ 210op AMK-tutkinto
jos se pysyy näissä hinnoissa ja voisi maksaa kurssi kerrallaan kuten tähänkin asti, niin sehän olisi ihan loistava uudistus, moni mielellään suorittaisi näitä työn ohella omaan tahtiin eikä kurssien hinnat yksitellen maksaen ole niin pahoja. Varsinkin kun aikuiskoulutustuki lähti, niin tämä toisi kivaa joustoa.
Hinta on max 45€/op ja eiköhän se vain nouse
Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja kolmas tulossa nyt työn ohessa. Olen suorittanut myös tutkintooni osia avoimessa yliopistossa (toisen yliopiston tarjoama kokonaisuus). Nyt opiskelen AMKissa, ja olen havainnut erään asian:
Tutkintoihin kuuluu lähes joka kurssilla ryhmätöitä. Tämä toki auttaa opettajia arvioimaan suorituksia nopeammin, mutta lisäksi se auttaa tumpeloita saamaan kurssit läpi muiden kustannuksella. Valtaosa tutkinto-opiskelijoista on fiksua porukkaa, mutta vastaan on tullut myös muutama lusmu. Eräs tapaus sen sijaan oli täysin toivoton, ei osannut mitään, ei pitänyt aikatauluista kiinni, saattoi koko kurssityön vaikeaan kriisitilanteeseen jolloin heitimme hänet ulos ryhmästä. Hän olikin ilmeisesti avoimen opiskelija.
En tässä nyt dissaa kaikkia avoimen opiskelijoita, mutta huomiona vain, että jos joku tulee "rahalla" haastavalle kurssille takki auki eikä sitoudu työhön, siitä ei ainoastaan ole haittaa hänelle, vaan myös muille opiskelijoille ja opettajille.
Mietin, että jos tämä käytäntö todella tulee jossain vaiheessa mahdolliseksi, niin ei varmaan koske kaikkia tutkintoja/aloja ja ne, jotka voidaan avoimen kautta opiskella ja tehdä, maksavat niin paljon ettei ainakaan esimerkiksi työttömällä ole varaa 🤔 Mutta kannatan kyllä tätä. Olisi todella hyvä uudistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3150€ 210op AMK-tutkinto
Tämäpä juuri. Minulla on ennestään pari korkeakoulututkintoa, mutta voisin suorittaa yhden lisää noilla hinnoilla ja jos sen voi tehdä etänä.
Kummallinen ajatus, että avoimessa työn ohessa menestyksellisesti opiskeleva olisi jotenkin vähemmän pätevä kuin se, joka on sattunut pääsemään ensikertalaiskiintiössä haluamalleen alalle. Opintovaatimukset ovat täsmälleen samat kaikille opiskelijoille. On vain hyvä, jos todella avataan mahdollisuuksia tavoitella unelmiaan myöhemminkin elämässä. Esimerkiksi lääkäreitä tähän maahan tarvittaisiin kipeästi lisää, myös lakimiehiä tarvittaisiin lisää tuomaan kilpailua sillekin alalle, jolla saataisiin esimerkiksi oikeudenkäyntikuluja kohtuullisemmalle uralle. Saa nähdä, ovatko kokoomuslaisten johtamat Lääkäriliitto ja Juristiliitto oikeasti valmiit tähän. Hieman rohkenen epäillä. Naistutkijoita tai kehitysmaantieteen maistereita ei sen sijaan tarvita yhtään lisää, mutta ehkä näille pilipalialoille tulee sitten rajattomat tutkinnonsuoritusmahdollisuudet, jotta mahdollisimman monelle saadaan joku korkeakoulututkinto kv-vertailuja varten.