Miksi työhuonevähennys poistetaan
Mä en ainakaan varaa enää kämpästäni mitäänbtilaa rauhalliseen etätyöhön. Alan tehdä töitä keittiön ruokapöydän kulmalta, niin saavat molemmat lapset oman huoneen.
Kommentit (284)
Siksi koska työhuonevähennys on oikeastaan vain huijaamista ja veronkiertoa. Hyvä että poistuu se koska lähinnä porvarit on työhuonevähennystä käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Työhuonevähennys pitää sisällään myös esim työhön kuluvan sähkön
Veisikö tuo läppäri sitä sähköä edes 2 euron verran vuodessa.
Jos lasketaan, että kannettava tietokone ("läppäri") kuluttaa sähköä 0,05 kw/h ja se on päällä koko ajan, niin keskihinnalla 5,67 senttiä tulee vuodessa 24,8e. Ole hyvä.
Ei taida tuohon hintaan siirtyä se sähkö.
Hehe, pöytäkone jolla kaikki etätöitä tekee kuluttaa 50 kertaa tuon.
PÖYTÄKONE? Oletko 70-vuotias?
Olipa omituinen kommentti. Läppärissä ei riitä tehoja minkään isomman data-määrä vääntämiseen. Silloin tarvitaan pöytäkone.
Kyllä nykyään minusta riittää jopa raskaimpien kuvankäsittelyalgoritmien pyörittämiseen. -Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin nämä kaikki vähentelyt on ihan per*eestä. Kaikki vähennykset pois ja pienempi tuloverotus. Keep it simple.
Olen keskituloinen ja minun verotukseni kokonaisuutena ottaen kiristyy, kun työhuonevähennys ja ay-vähennys poistuvat. Veroprosenttikin nousi jo viime vuodesta, vaikka tulot eivät ole kasvamassa.
Eroa liitosta ja liity työttömyyskassaan, itse tein niin jo 20 vuotta sitten kun ei huvittanut elättää AY-politrukkeja.
Vierailija kirjoitti:
No meidän naapurit vuokrasi ison asunnon että kummallakin oma työhuone. Heillä ei ole muuta mahdollista käyttöä noille työhuoneille.
Jos heillä on yli 100 km työmatka kyseessä on työasuntovähennys.
Mutta jos työhuonevähennyksen takia hommasivat isomman asnnon niin tuskin on rahasta kiinni. Vähennys on nettona kymppejä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on työnantajien äänitorvi ja työnantajien mielestä etätyö ei kelpaa vaikka hommat tulisivat tehtyä, koska työstä pitää saada mahdollisimman ikävää.
No sitähän se kuuluu ollakin, ei työn pidä olla vapaa-ajan jatke! Se on työ! Jokainen menköön työpaikalle, eikä niin, että toiset on pakotettuja siihen ja toiset saa olla kotona ja saa siitä vielä hyötyäki! Se on etu eikä haitta! Ennemmin pitäisi saada työpaikka vähennys, kun niitä kuluja tulee, kun sinne työpaikalle pitää mennä! On se nyt helvetti, että on saanut olla kotona, ei kuluja työmatkoihin tms. ja siitä saa vielä verovähennyksiä! Tätähän se Suomessa on ollut, että annetaan niille lisää joilla on jo hyvin! Niillä joilla on jo kurjaa niin kurjistetaan lisää. Työhuonevähennys on ollut hyvä ainoastaan silloin, kun oikeasti on joutunut olla muualla töiden takia ja siksi tarvinnut asunnon, sitä ei saisi poistaa. Nyt kukaan ei enää muuta työn perässä sitäkään vähää, kun on sidottu omaan asuntoonsa, jos se on omistusasunto ja/tai ei saa myytyä tai muuten halua siitä luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin nämä kaikki vähentelyt on ihan per*eestä. Kaikki vähennykset pois ja pienempi tuloverotus. Keep it simple.
Olen keskituloinen ja minun verotukseni kokonaisuutena ottaen kiristyy, kun työhuonevähennys ja ay-vähennys poistuvat. Veroprosenttikin nousi jo viime vuodesta, vaikka tulot eivät ole kasvamassa.
Eroa liitosta ja liity työttömyyskassaan, itse tein niin jo 20 vuotta sitten kun ei huvittanut elättää AY-politrukkeja.
Niiden ay-politrukkien ansiosta sinunkin palkkasi on noussut vuosittain ja työehtosi ovat pysyneet kohtuullisina. Ytk. ei noita asioista hoida, sinä olet vapaa-matkustaja. Ei siis kannattaisi haukkua instansseja jotka huolehtivat sinunkin eduistasi, vaikka et edes sille maksa! Ei voi kun ihmetellä tuollaisten asennetta!
Vierailija kirjoitti:
Tässä unohdetaan taas pienyrittäjät jotka tekee töitä kotoa. Ihan kun tässä ei maksettaisi jo tarpeeksi YEL maksuja.
V1tuttaa ja ahdistaa. Otetaan viimeisetkin helpotukset pois.
Pelottava kommentti. Et kai ole täyttänyt tähän asti palkansaajan veroilmoitusta. Laitat tietenkin jyvitetyt kulut yrityksesi veroilmoitukseen. Ei freelancer/yritystoiminnan puolella ole mitään kaavamaista 750€:n palkkatulovähennystä.
Vierailija kirjoitti:
Koska muuten Suomi menee konkurssiin ja koska Riikalla ei ole ollut äitiä yli 35 vuoteen. P.S. Mutku Sanna!
2027: goodbye, persulit!
MINÄ olen VARApääministeri! t. Riikka P.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeistolaista politiikkaa on leikata tavallisilta työssäkäyviltä ja jakaa rikkaille.
Jos on oma yritys niin yhä edelleen voi vuokrata puolet omakotitalostaan yrityksen käyttöön. Näin ollen ei tarvitse maksaa veroja näistä tuloista ollenkaan.
Paitsi että vuokratulosta maksetaan aina veroa riippumatta siitä, kuka on vuokralainen. Kyllähän se etätyöläinenkin voi vuokrata työhuoneensa työnantajalleen, jos työnantaja on tähän suostuvainen.
Vain voitosta maksetaan veroa. Jos vuokratulo vähennettynä vuokrakuluilla on 0€, niin veroa ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Lähteeköhän tuo vähennys myös kotona töitä tekeviltä yrittäjiltä eli vaikkapa graafikoilta, kääntäjiltä, tutkijoilta, vaikka heillä ei ole mitään työtilaa kodin ulkopuolella? Kiva, kiitos vaan taas yksinyrittäjiltä Pulla-riikalle ja lapaselle.
Miksi kommentoija haluaa johtaa ihmisiä harhaan? Se ei ole kivaa. Yrityksen/freelancerin veroilmoituksella ei ole mitään tekemistä palkansajan veroilmoituksen kanssa.
Minulla on jos koronavuosien alusta ollut järjestely, jossa teen töitä kotona ja yritys maksaa minulle vuokraa työhuoneesta. Vuokra on 300€ kuussa, tästä vähennän huoneen yhtiövastikseosuuden, sähköt, kalustevähennyksen, nettiyhteyden, ihan niin kuin normaali vuokranantaja! Ja varsinaisesta jäljelle jääneestä vuokratulosta maksan sitten verot. Joku 2500€ jää käteen vuodessa. Paljon enemmän kuin mistään työhuonevähennyksestä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka moni on tästä hyötynyt? Vaikka olisi 100% vähennys, niin vaikutus on noin 200 Euroa verovähennyksiä, koska aika harvalla on muita työtulovähennyksiä kuin tuo työhuone.
Suurimmalla osalla on myös muita vähennyksiä. Esimerkiksi kääntäjänä tietokone, muut materiaalit, sanakirjat, koulutukset yms yms yms
Kyllä ja nämä kaikki kulut saa vähentää veroilmoituksessa edelleen. Lisäksi myös työhuoneen kulut todellisten kustannusten mukaan. Eihän tässä freelancerilla tai yrittäjällä tule mitään muuta eroa kuin se, että nyt työhuonevähennyksen määrä täytyy itse laskea, kuitit säilyttää 6 vuotta ja työhuoneen kulut menevät veroilmoituksessa eri luukkuun kuin aikaisemmin.
Jos henkilö työskentelee kotona, niin vuokra/yhtiövastike, sähköt, vesi, nettiyhteys, puhelin, ja muut mahdolliset kulut jyvitetään oman ja työkäytön suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio saanut maksaa enemmän työmatkakuluja. Turha tulla valittamaan kun saan maksimit.
Eli saan enemmän vähennyksiä kun huonevähenys poistuu.
Matkakuluvähennystä ei saa, mikäli henkilöllä on voimassaoleva etätyösopimus.
Ohis ei mistään yrityksesta ilmoiteta verottajalle, että jollain yksittäisellä työntekijällä on etätyösopimus. Harvalla edes on etätyösopimusta vaan yrityksellä on etätyölinjaus.
Totta, ei verottaja yleensä kysele etätyösopimuksen perään, mutta mikäli etätyösopimus on olemassa, ja vähentää matkakulut, on kyseessä veropetos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio saanut maksaa enemmän työmatkakuluja. Turha tulla valittamaan kun saan maksimit.
Eli saan enemmän vähennyksiä kun huonevähenys poistuu.
Matkakuluvähennystä ei saa, mikäli henkilöllä on voimassaoleva etätyösopimus.
Ohis ei mistään yrityksesta ilmoiteta verottajalle, että jollain yksittäisellä työntekijällä on etätyösopimus. Harvalla edes on etätyösopimusta vaan yrityksellä on etätyölinjaus.
Totta, ei verottaja yleensä kysele etätyösopimuksen perään, mutta mikäli etätyösopimus on olemassa, ja vähentää matkakulut, on kyseessä veropetos.
Veropetos on sekin, jos löytää pantillisen pullon tai tölkin ja palauttaa sen ja saa panttirahat mutta ei ilmoita niitä veroilmoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on työnantajien äänitorvi ja työnantajien mielestä etätyö ei kelpaa vaikka hommat tulisivat tehtyä, koska työstä pitää saada mahdollisimman ikävää.
Työnantaja säästää etätyöllä pitkän pennin sähköstä.
Tossahan oliskin hyvä säästö vinkki kaikkiin virastoihinkin. Jos etätöissä ei tarvi lämmitystä, valoja, vettä eikä muutakaan, niin kaikista virastoistakin lämmitykset, vedet ja sähköt pois. Kaikki voivat ladata läppärinsä illalla kotona ja tulla sit pimeisiin ja kylmiin toimistoihin päiväks töihin. Eihän sitä mitään tartte juoda, syödä eikä vessassakaan käydä, kun on kotona etätöissä. Kunhan on läppärissä virtaa et selviää töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ei enää saa työhuonevähennystä, niin ainakin kauempana työpaikasta asuvat alkavat vähentää verotuksessa matkakuluja, jotka voivat olla paljon isommat kuin työhuonevähennys, joten epäilyttää vähän tämän vähennyksen poistamisen vaikutus
Tämäpä juuri. Mulla on päivittäinen työmatka yhteensä 56km eikä julkiset kulje ollenkaan, lähin bussipysäkki on 8km päässä. Eli työhuonevähennyksen sijaan tulen tulevaisuudessa vaatimaan täydet matkakulut omalla autolla kuljettuna.
Kandee muistaa, että työmatkakulujen omavastuu on 900/vuosi ja korvaus omalla autolla on 27c/km (vain työpäiviltä, ei esim loma-ajalta)
Kovin mustavalkoista ajattelua täällä taas. Toiset joutuvat säilyttämään kotonaan työhönsä liittyviä tavaroita, jotka vievät tilaa. Menetetystä käyttötilasta on aivan kelpoa saada jonkinlainen korvaus. Tuskinpa tykkäisitte siitä että naapuri veisi puolet häkkivarastostanne ihan ilmaiseksi.
Näin. Jos verottaja/joku kysyisi työnantajaltanni mitkä päivät olen työskennellyt mistäkin niin ei tälläistä tietoa ole missään tallentuneena, eikä missään sopimuksessa kirjattuna.