Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko vanhemmat kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille (lapsivapaille) ?

Vierailija
23.04.2025 |

Oletko havainnut kateutta tai katkeruutta?

Kommentit (689)

Vierailija
321/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Vanhemmat eivät myöskään ole ikinä eläneet sellaista elämää jossa ovat lapsettomia ja tietävät etteivät lapsia aio jatkossakaan tehdä. "

Luepas nyt uudestaan tuo kommentti.

Luin ja ymmärsin. Vanhemmat halusivat saada lapsia. Siksi he eivät voi koskaan voi ymmärtää ihmistä joka ei koskaan halua saada lasta. Vanhemmat eivät voi koskaan elää lapsivapaata elämää elämänsä loppuun asti koska he ovat vanhempia.

Yksinkertaista.

-eri

Näin juuri. Lisääntynyt ihminen on kyllä elänyt lapsetonta elämää, mutta ei vapaaehtoisesti lapsetonta. Sellaista joissa ollaan onnellisia lapsettomuudesta ja tiedetään että ollaan sitä jatkossakin.

Vierailija
322/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toisekseen äitiys ei todellakaan ole lapsille välttämättä samanlainen kokemus kuin heidän äidilleen on ollut. Minun äitini on ollut henkeen ja vereen vain äiti. Itse taas olen halunnut ja saanut elämältäni enemmän. Äidilläni ei edelleenkään eläkeläisenä ole muuta elämää kuin me lapset ja lapsenlapset. Tuntuisi todella vieraalta itselle, että lapseni olisi ainoa elämäni sisältö koko loppuelämäni."

Aika iso ero siinä, että siinä, että "lapset ovat elämäni suurin saavutus" vs. "lapsi on elämäni ainoa sisältö koko loppuelämäni".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Vanhemmat eivät myöskään ole ikinä eläneet sellaista elämää jossa ovat lapsettomia ja tietävät etteivät lapsia aio jatkossakaan tehdä. "

Luin ja ymmärsin. Vanhemmat halusivat saada lapsia. Siksi he eivät voi koskaan voi ymmärtää ihmistä joka ei koskaan halua saada lasta. Vanhemmat eivät voi koskaan elää lapsivapaata elämää elämänsä loppuun asti koska he ovat vanhempia.

Yksinkertaista.

-eri

Näin juuri. Lisääntynyt ihminen on kyllä elänyt lapsetonta elämää, mutta ei vapaaehtoisesti lapsetonta. Sellaista joissa ollaan onnellisia lapsettomuudesta ja tiedetään että ollaan sitä jatk

Noh itse olin kolmekymppiseksi asti vela ja siihen saakka ajettelin aina olevanikin. Sitten alkoikin mieli muuttumaan pikkuhiljaa. Eli enkö elänyt siihen saakka velan elämää?

Vierailija
324/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin hommata yhden lapsen jos olisi rahaa. Tienaan vuodessa 35 000e ja sillä tulen itsekseni nippa nappa toimeen.

Vierailija
325/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista.

-eri

Näin juuri. Lisääntynyt ihminen on kyllä elänyt lapsetonta elämää, mutta ei vapaaehtoisesti lapsetonta. Sellaista joissa ollaan onnellisia lap

Et, sillä et ole vela.

Vierailija
326/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkea pitää polarisoida? Elämät ovat niin erilaisia. En minä ainakaan osaa toisten puolesta sanoa olisiko heidän elämänsä parempaa vai huonompaa ilman lapsia vai lasten kanssa. 

Itse tässä pohdin jääkö lapsiluku kahteen vai pitäisikö kolmatta yrittää. Tällä hetkellä puolison kanssa ollaan sitä mieltä että tähän jää. Välillä kuitenkin läikähtää tunne että kyllä se kolmaskin olisi kultaa

Vierailija
327/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jokainen elää omaa elämäänsä, mutta tottakai toivon omille lapsilleni sitä minkä itse olen elämässä kaikkein tärkeimmäksi asiaksi oivaltanut."

Miksi mutta-sana? Miksi et hyväksy lapsiasi sellaisina kuin he ovat, esimerkiksi jos he valitsevat vapaaehtoisen lapsettomuuden? Mitä jos lapset eivät "oivalla" kuten sinä olet? Aiotko purkaa pettymyksen lapsiisi jos näin kävisi?

Mitä vanhemmuutta se sellainen on että ladataan lapselle paineet ja toiveodotukset miten hänen pitäisi elää hänen elämää?

Vierailija
328/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi lapsi. Olen aina kokenut jotenkin vaikeaksi samaistua monen lapsen vanhempiin enkä sitten ole lapsetonkaan. Ainakaan yhden lapsen kanssa eläessä ja ollessa ei tule mieleen yhtäkään syytä, miksi olisin kenellekään kateellinen. Halusin olla äiti ja elää lapsiperhe-elämää. Valitsin poimia vain rusinat pullasta vanhemmuuden suhteen ja jätin lapsiluvun yhteen.

Vierailija
329/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkea pitää polarisoida? Elämät ovat niin erilaisia. En minä ainakaan osaa toisten puolesta sanoa olisiko heidän elämänsä parempaa vai huonompaa ilman lapsia vai lasten kanssa. 

Itse tässä pohdin jääkö lapsiluku kahteen vai pitäisikö kolmatta yrittää. Tällä hetkellä puolison kanssa ollaan sitä mieltä että tähän jää. Välillä kuitenkin läikähtää tunne että kyllä se kolmaskin olisi kultaa

Ensimmäinen lapsi oli valtava muutos ja rahallinen kustannuserä. Toinen lapsi meni elämäntavan ja kustannusten suhteen aika lailla siinä samalla. Kolmas lapsi oli taas suuri muutos ja merkittävä rahallinen kustannuserä. Kolmen kanssa KAIKKI on niin paljon kalliimpaa, hyvin harvoin kaikki kolme ovat pystyneet olemaan puolta tuntia sovussa keskenään, AINA tulee riitaa, jossa kaksi liittoutuu yhtä vastaan. Ainoastaan liittoumat vaihtelee. Ja päivääkään en vaihtaisi pois. :)

Vierailija
330/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton ja miehetön elämä on parasta <3

Vierailija
331/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kroppa ei muuttunut lasten myötä. Lapset jo aikuisia ja ikää vähän päälle 40. Lapsista saanut äärettömästi iloa ja sitä samaa yhä. Miten kivaa on saada halutessaan reissulle seuraksi ihan paras matkakaveri tai valmistella joulua ym juhlapyhiä yhdessä leipoen ja fiilistellen sekä niitä viettäen. Ystävät voi pettää mennen tullen kun priorisoivat ymmärrettävästi omia asioitaan aina. Lapset ja suku on sulla tukena aina ja kaikessa ja kun ne on sun geeneistä niin todennäköisesti myös olette suht samanlaisia. Enkä koskaan ole kokenut lasten estävän mitään mitä haluaisin. Kaikelle on aikansa. 

Vierailija
332/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toisekseen äitiys ei todellakaan ole lapsille välttämättä samanlainen kokemus kuin heidän äidilleen on ollut. Minun äitini on ollut henkeen ja vereen vain äiti. Itse taas olen halunnut ja saanut elämältäni enemmän. Äidilläni ei edelleenkään eläkeläisenä ole muuta elämää kuin me lapset ja lapsenlapset. Tuntuisi todella vieraalta itselle, että lapseni olisi ainoa elämäni sisältö koko loppuelämäni."

Aika iso ero siinä, että siinä, että "lapset ovat elämäni suurin saavutus" vs. "lapsi on elämäni ainoa sisältö koko loppuelämäni".

No mikä saavutus ne lapset on? Melkein kuka vaan voi lisääntyä. Ennemmin se on saavutus, että pystyt tarjoamaan lapsille tasapainoisen ja hyvän kasvuympäristön ja heillä on hyvät eväät elämään, kun lentävät pesästä. Mutta ei se lasten saaminen itsessään ole mikään saavutus. 

Vierailija
333/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jokainen elää omaa elämäänsä, mutta tottakai toivon omille lapsilleni sitä minkä itse olen elämässä kaikkein tärkeimmäksi asiaksi oivaltanut."

Miksi mutta-sana? Miksi et hyväksy lapsiasi sellaisina kuin he ovat, esimerkiksi jos he valitsevat vapaaehtoisen lapsettomuuden? Mitä jos lapset eivät "oivalla" kuten sinä olet? Aiotko purkaa pettymyksen lapsiisi jos näin kävisi?

Mitä vanhemmuutta se sellainen on että ladataan lapselle paineet ja toiveodotukset miten hänen pitäisi elää hänen elämää?

Sinulla on paljon oletuksia. Toiveita voi olla itse kullakin, mutta ei kaikilla vanhemmilla todellakaan ole tarvetta toimia siten, että "ladataan lapselle paineet ja toiveodotukset miten hänen pitäisi elää hänen elämää".

Vierailija
334/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle vastasit mutta sehän on vanhemman tehtävä nro 1 opettaa lapselle asioita perushoivan lisäksi. Sinullakin on varmasti elämänkatsomuksia ja arvoja, joita lapsellesi jakaisit. On paljon välimuotoja siinä tuputtaako lapselle asioita vai onko täysin vapaan kasvatuksen hedelmä

Vierailija
335/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kroppa ei muuttunut lasten myötä. Lapset jo aikuisia ja ikää vähän päälle 40. Lapsista saanut äärettömästi iloa ja sitä samaa yhä. Miten kivaa on saada halutessaan reissulle seuraksi ihan paras matkakaveri tai valmistella joulua ym juhlapyhiä yhdessä leipoen ja fiilistellen sekä niitä viettäen. Ystävät voi pettää mennen tullen kun priorisoivat ymmärrettävästi omia asioitaan aina. Lapset ja suku on sulla tukena aina ja kaikessa ja kun ne on sun geeneistä niin todennäköisesti myös olette suht samanlaisia. Enkä koskaan ole kokenut lasten estävän mitään mitä haluaisin. Kaikelle on aikansa. 

Se että suku olisi tukena, ei ole mikään itsestäänselvyys. Sekään ei ole tae että lapset olisivat yhteydessä kun muuttavat omilleen. Lapsi voi muuttaa ulkomaille eikä enää koskaan tule näkemään. Lapsi voi myös kuolla ennen vanhempaansa. Lisäksi jos lapsi riitautuu vanhempiensa kanssa, lapsista ei sen jälkeen kuulu mitään. Tyhjät vanhainkodit hyvä esimerkki siitä vaikka vanhainkodeissa suurin osa lienee vanhempia, lapset ei käy.

Vierailija
336/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari lähes 50v lapsetonta ystävää ja ei todellakaan käy kateeksi. Elämä on työntekoa ja sitten vapaat pitäisi pörrätä jossain baareissa, kun ei muutakaan ole. Mun baarijuoksut on juostu ja parikymppisenä ja musta on ihanaa viettää aikaa oman perheen kesken, toki meillä käy paljon ystäviäkin ja tehdään yhdessä kaikenlaista. 

Minä ja pari velaystävääni emme pörrää baareissa vaan matkustelemme kotimaassa ja ulkomailla tutustuen kulttuuriin, paikalliseen väestöön yms.-vela 60v.

Ja lapsiperhe ei voi matkustella ja tutustua paikalliseen kulttuuriin? Meillä on kaksi omaa taloa eri kohteissa ulkomailla, hyvin on 4 lapsen kanssa päästy reissaamaan ja näkemään maailmaa

Kulkeeko lapset yön yli muka

Me tykätään pyöräillä ja kiipeillä yms. aktiivilomasta. Ei kyllä lapsi menisi siinä sivussa. Ehkä jollain altaan reunalla istuskelulomalla menee, mutta ei aktiivilomalla.

Vierailija
337/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä saavutus ne lapset on? Melkein kuka vaan voi lisääntyä. Ennemmin se on saavutus, että pystyt tarjoamaan lapsille tasapainoisen ja hyvän kasvuympäristön ja heillä on hyvät eväät elämään, kun lentävät pesästä. Mutta ei se lasten saaminen itsessään ole mikään saavutus. 

Olen eri jolle vastasit, mutta tuskin kukaan tässä ketjussa on puhunut pelkästä raskaudesta ja synnytyksestä, kun ovat puhuneet lasten saamisesta...

Vierailija
338/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä hyvä huomio. Lähes kuka tahansa ihminen pystyy lisääntyä. Sitä on eläinkunnassa osattu jo satoja miljoonia vuosia myös vähemmän kehittyneissä eläinlajeissa. Maapallolla on ollut miljardeja ihmisiä koko maailman historian aikana.

Suurempia saavutuksia on esim. juurikin laadukas vanhemmuus, mutta myös harvinaisen uuden taidon opettelu, tohtorin tutkinto, keksinnön keksiminen, kirjan julkaisu, koska kaikki nämä vaativat kognitiivisesti ihmiseltä enemmän kuin lisääntyminen.

Vierailija
339/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe hyvää lastenkasvatusta kognitiivisena, vaan ennen kaikkea emotionaalisena ponnistuksena. Siinä ihminen joutuu käymään läpi oman lapsuutensa, ottamaan sieltä hyvän ja jättämään taakseen huonon. Kyllä, sen voi tehdä ilman lapsiakin, mutta yllättävän harva siinä täysin onnistuu.

Vierailija
340/689 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on paljon oletuksia. Toiveita voi olla itse kullakin, mutta ei kaikilla vanhemmilla todellakaan ole tarvetta toimia siten, että "ladataan lapselle paineet ja toiveodotukset miten hänen pitäisi elää hänen elämää".

Miksi toivoa toiselle (lapselle) asiaa, jos hän ei halua sitä? Se on odotusten asettamista lapsen näkökulmasta. Mitä jos lapsi toivoo, että sinä lopetat toivomisen hänen elämänvalinnoistaan?