Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko alaikäinen hakea pikkusisaruksensa päivähoidosta?

Vierailija
23.04.2025 |

Siinäpä se kysymys jo tulikin. Kiitos vastauksesta sille, joka tietää faktoja:) koitin googlailla, mutta en löytänyt tietoa.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos äiti on vaikka 17v?

Vit-tu

Sillähän sitä äidiksi tullaan, että oikeilla jäljillä olet.

Vierailija
62/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran kysyttiin että onnistuuko 15v pojan hakea pikkuveljensä kun olin työreissussa kauempana. Sanoivat, että ei onnistu, mihin totesin että pitäkää siellä sitten ja tulen kymmeneltä illalla hakemaan itse, kun töiltäni pääsen. Kummasti onnistuikin sitten lopulta.

Lasuhan tuosta tullu, jos jätät noin pitkäksi aikaa alaikäisen kans ja vaadit päikystä edesvastuuttomuutta kiristämällä. Joten pas-kaa puhut. 

Perinteisesti oli paljon teini-ikäisiä lastenvahteja, mutta nytkö sekin on lasun paikka ja sossut hakevat lapsen lastenkotiin?

Jep. Äitini hoiti kesätöinä 14-vuotiaana kolmea alle 10-vuotiasta saman perheen lasta, enkä kykene tänä päivänäkään näkemään asiassa mitään väärää, jos hoitaja vaan on sellainen, että vaikuttaa ottavansa homman tosissaan ja olevan siihen kypsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain täysi-ikäinen voi toimia varahakijana eli ei voi.

Miten joku ei tiedä tuota?

Mitä tietämistä tuossa on, kun asia vaihtelee päiväkodista toiseen? 

Vierailija
64/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin mäkin 14-vuotiaana jo vieraassa kaupungissa hoitamassa pikkulasta. Sitä ennen hoidin vuosia naapuruston muksuja.

Mikä teitä vaivaa? Tuleeko ihmiselle jotenkin vasta täysikäisenä järki päähän? 

Vierailija
65/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä mieleen, kun vein pari kertaa mun pikkuveljen aamulla hoitoon yläasteikäisenä, kun molemmat vanhemmat olivat estyneet. Pyörällä tietenkin.

Vierailija
66/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla kaverin vanhemmat jätti lapset keskenään viikoksi, kun lähtivät etelään. Kaveri 9v ja isosisko 14v. Vähän on ajat muuttuneet siitä

Vierailija
67/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että et viitsi hakea penskaasi hoidosta itse?

Vierailija
68/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tästä mieleen, kun vein pari kertaa mun pikkuveljen aamulla hoitoon yläasteikäisenä, kun molemmat vanhemmat olivat estyneet. Pyörällä tietenkin.

Niin, ja lisäksi vein pikkuveljeni kouluun hänen ensimmäisenä koulupäivänään. Siellä sitten seisoimme muiden lasten vanhemmat ja minä. Vanhemmat olivat jälleen estyneet töiden takia.

Vierailija
69/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa. Kerran olin jumissa ruuhkassa ja pyysin ystävääni hakemaani meidän 5-vuotiaan samalla kun hakee omansa. Lähetin 12-vuotiaan päiväkodin portille veljeään vastaan ja kävelivät päiväkodilta kahdestaan kotiin. Ihan sama olisi ollut vaikka olisi hakenut päiväkodin pihaltakin. Meillä matkaa päiväkodille 100m, ei kadunylitystä.

Sinänsä on hassua ettei edes eskarilaista saa sisarus hakea. Meidän joulukuussa syntynyt oli 6v 8kk kun meni kouluun ja 2km koulumatka oli kuljettava aika pian jo ilman aikuista. Tammikuussa syntynyt eskarilainen ei saa lähteä 16v sisaruksensa kanssa päiväkodista kotiin, vaikka on koko kevään jo yli 7v.

Vierailija
70/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei saa. Kerran olin jumissa ruuhkassa ja pyysin ystävääni hakemaani meidän 5-vuotiaan samalla kun hakee omansa. Lähetin 12-vuotiaan päiväkodin portille veljeään vastaan ja kävelivät päiväkodilta kahdestaan kotiin. Ihan sama olisi ollut vaikka olisi hakenut päiväkodin pihaltakin. Meillä matkaa päiväkodille 100m, ei kadunylitystä.

Sinänsä on hassua ettei edes eskarilaista saa sisarus hakea. Meidän joulukuussa syntynyt oli 6v 8kk kun meni kouluun ja 2km koulumatka oli kuljettava aika pian jo ilman aikuista. Tammikuussa syntynyt eskarilainen ei saa lähteä 16v sisaruksensa kanssa päiväkodista kotiin, vaikka on koko kevään jo yli 7v.

Lain mukaan saa hakea. Asian voi viedä eteenpäin johtajalle jos rivihenkilökunta kieltäytyy.

Eskarilainen saa kulkea yksinkin matkansa mikäli on paikalla vain eskariajan.

Vierailija
71/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita tehdään vaikeiksi... Olen minäkin 15-vuotiaana hoitanut kesätyönäni vauvaa, jonka vanhemmat olivat töissä. Olisin ollut kyllä kykenevä hakemaan esim. pienemmän sisarukseni päiväkodista. 

Vierailija
72/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikausia sitten, Lauttasaaren Myllykallion neljännellä luokalla ollessani hain läheisestä kirkon lastentarhasta kuusivuotiaan pikkuveljen joka päivä kotiin. Olin AIVAN LIIAN NUORI siihen tehtävään, joten ymmärtän hyvin, että määräyksiä on tullut. 

Vierailija
73/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen voi hakea ne joilla on lapsen huoltajien lupa hakea lapsi, käytännössä tämä on usein huoltajat sekä mahdolliset varahakijat.

Lapsen voi hakea myös ne joilla on lapsen huoltajan erillinen lupa hakea lapsi ja tästä on ilmoitettu päiväkodille. Esimerkiksi isosisarus voi hakea, jos päiväkotiin on vaikka aamulla ilmoitettu että tänään sitten hakee isosisarus.

17-vuotiaalla isommalla sisaruksella voi olla jo ajokortti, ja voi hakea pienemmän kotiin koulumatkalla.

Ei ole = täysi-ikäinen! 

Vierailija
74/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran kysyttiin että onnistuuko 15v pojan hakea pikkuveljensä kun olin työreissussa kauempana. Sanoivat, että ei onnistu, mihin totesin että pitäkää siellä sitten ja tulen kymmeneltä illalla hakemaan itse, kun töiltäni pääsen. Kummasti onnistuikin sitten lopulta.

Lasuhan tuosta tullu, jos jätät noin pitkäksi aikaa alaikäisen kans ja vaadit päikystä edesvastuuttomuutta kiristämällä. Joten pas-kaa puhut. 

Perinteisesti oli paljon teini-ikäisiä lastenvahteja, mutta nytkö sekin on lasun paikka ja sossut hakevat lapsen lastenkotiin?

Itsekin lukeudun niihin, jotka joskus saanut sisarusta hakea tai viedä ja hoitanu lapsia kesäisin alaikäisenä. Toki tuosta 40 vuotta kulunut!

Vierailija
75/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos äiti on vaikka 17v?

hyvänen aika, se on aivan eri asia!

Miten niin muka? Kai perheessä voi se perheen 17-vuotiaskin osata pitää huolta pienemmästä sisaruksestaan siinä missä jonkun toisen perheen 17-vuotias äiti. Ei se vanhempana / huoltajana oleminen mitään ydinfysiikkaa ole.  Kaikki riippuu siitä miten kypsä ja vastuuntuntoinen se 17-vuotias on.

Vierailija
76/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on nyt viskari, aloittaa syksyllä eskarin. Asumme 150m päässä tulevasta eskarista ja esikoisen koulusta. Syksyllä työaikani vaihtuu niin, että ajoittain työt alkavat klo 5. Voiko kunta kieltää lastani kävelemään sisaruksen kanssa tuon matkan?

Vierailija
77/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin mäkin 14-vuotiaana jo vieraassa kaupungissa hoitamassa pikkulasta. Sitä ennen hoidin vuosia naapuruston muksuja.

Mikä teitä vaivaa? Tuleeko ihmiselle jotenkin vasta täysikäisenä järki päähän? 

Noi on niitä ihmisiä, jotka kuvittelevat, että lapseton ei voi millään ymmärtää, että piei lapsi tarvitsee suojaa, ruokaa ja lepoa ja että pieni lapsi ei osaa itse arvioida tekemistensä seurauksia (esim. sitä, että avoimeen kaivoon voi tippua, josta syystä lasta ei pidä päästää kurkkimaan avoimeen kaivoon, koska sinne voi tippua). Tuollaistahan ei lapseton voi tajuta mitenkään ;D

Vierailija
78/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on nyt viskari, aloittaa syksyllä eskarin. Asumme 150m päässä tulevasta eskarista ja esikoisen koulusta. Syksyllä työaikani vaihtuu niin, että ajoittain työt alkavat klo 5. Voiko kunta kieltää lastani kävelemään sisaruksen kanssa tuon matkan?

Kunta saattaisi huolestua siitä että 6-vuotias on aamulla mahdollisesti useamman tunnin yksin ilman valvontaa kotona ( alakoululaista Ei katsota päteväksi seuralaiseksi)

Vierailija
79/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vaka eli päiväkodintäti

Vierailija
80/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opetushallitus ja eduskunnan apulaisoikeusasiamies katsovat, ettei varhaiskasvatuspalveluiden tuottaja voi määrätä, kenellä on oikeus hakea lapsi päivähoidosta. Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja antoi ratkaisunsa syyskuussa 2017 Kauniaisissa asuvan naisen kanneltua asiasta." https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000006305648.html