Voiko alaikäinen hakea pikkusisaruksensa päivähoidosta?
Siinäpä se kysymys jo tulikin. Kiitos vastauksesta sille, joka tietää faktoja:) koitin googlailla, mutta en löytänyt tietoa.
Kommentit (102)
Meillä on sovittuna, että tiukan paikan tullen voi alaikäinen pikkusisaruksen hakea. Hän on tehnyt samaan päiväkotiin työharjoittelun.
Vierailija kirjoitti:
40 vuotta sitten ihan normaalia,nykyään sääntö suomi niin ei onnistu enää.
Ei tarvita edes noin pitkää aikaväliä
15-vuotiaani haki parikymmentä vuotta sitten pari kertaa kuussa pikkusisarensa hoidosta, kun työt venyivät. Toki oli sovittu päiväkodin kanssa.
Ei nykyään voi.
1970-80--luvuilla oli mahdollista.
Jos 17-vuotias tulee hakemaan vanhemman luvalla, eikä lasta luovuteta, niin sitten pitävät omalla vastuullaan. Kun mikään laki ei tuota kiellä, ja 16-17-vuotias voi olla aivan vastuullinen hakija, niin ei se päiväkoti oikein voi jättää luovuttamattakaan jos vanhemmalla on vaikka töitä.
En toki pidä hyvänä järjestelynä jos lukioikäisellä olisi usein tuollainen vastuu mutta silloin tällöin tuo on aivan normaalia elämää.
Mä sain 80-luvulla lähteä päiväkodista ihan itsekseni kotiin, kun tuli päivän tunnut täyteen. Kotimatkaa oli noin kilometri.
Nykyään ei saa edes 16- vuotias hakea sisarustaan...
Vierailija kirjoitti:
Mä sain 80-luvulla lähteä päiväkodista ihan itsekseni kotiin, kun tuli päivän tunnut täyteen. Kotimatkaa oli noin kilometri.
Näin kasvatetaan uutta sukupolvea, joka ei osaa lukea, kirjoittaa eikä lukea kellotaulua
Riippuu kuinka sisko on, lupa täytyy olla tietenkin vanhemmilta, kaikilta lupa, lasta ei anneta edes mummille ellei oo lupaA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kasvatetaan uutta sukupolvea, joka ei osaa lukea, kirjoittaa eikä lukea kellotaulua
On kouluja peruskouluja siis missä menee hyvin, lapset haluavat oppia, vanhemmat sparraa, peruskoulu ei oo enää tasa-arvoinen , nk sosioekonominen asema
Tottakai voi ja pitääkin. Jos vanhemmilla on jotain tärkeämpää tekemistä esim. istua Winstonissa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi ja pitääkin. Jos vanhemmilla on jotain tärkeämpää tekemistä esim. istua Winstonissa.
Mikä on Winston?
Jos eivät suostu luovuttamaan lasta huoltajan kirjallisesti hyväksymällä hakijalle, soittaisin poliisit paikalle katsomaan tilanteen. Siinä vaiheessa viimeistään ratkeaa.
Meillä ainakin sai vanhempien luvalla. Ei kyllä hakenut, mutta kysyin vain mahdollisuutta, jos tulee eteen asia. Vanhin lapsi oli tuolloin 16v.
Vierailija kirjoitti:
Mikään Suomen laki tai varhaiskasvatuslaki ei kiellä, joten riippuu kunnasta/päiväkodista miten päättävät. Itse olen töissä päiväkodissa jossa saa hakea. Ei ole sanottu mitään alaikärajaa, tapauskohtaisesti katsotaan, ainakin omassa ryhmässä 13v isosisko hakee säännöllisesti.
En kyllä jättäisi päiväkoti-ikäistä yksin 13-vuotiaan vastuulle edes päiväkotimatkan ajaksi.
Kukas sitä 16-vuotiasta sitten kotona vahtii? Aina on oltava joku täysi-ikäinen paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos äiti on vaikka 17v?
Tässä tapauksessa lapsi jää tarhaan.
90-luvulla, kun olin 9 -vuotias hain 5-vuotiasta siskoani päiväkodista ja hoidin häntä kotona koko illan kunnes äitini tuli töistä klo 22. Tämä oli päiväkodin työntekijöille silloin ok.
Vielä 2000-luvun alkipuolella kun olin 14-15 vuotias, hain 3-4 vuotiasta veljeäni myös usein päiväkodista.
Nykyään ainakin omien lasteni päiväkodissa täytyy olla täysi-ikäinen hakija ainakin vuodedta 2015 siis ollut näin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos äiti on vaikka 17v?
hyvänen aika, se on aivan eri asia!
Vierailija kirjoitti:
Kerran kysyttiin että onnistuuko 15v pojan hakea pikkuveljensä kun olin työreissussa kauempana. Sanoivat, että ei onnistu, mihin totesin että pitäkää siellä sitten ja tulen kymmeneltä illalla hakemaan itse, kun töiltäni pääsen. Kummasti onnistuikin sitten lopulta.
Hyvin tehty.
Ei tuohon ole mitään muuta syytä kuin sääntö-Suomi, jolla vanhemmuudesta yritetään kaikin tavoin tehdä mahdotonta.
En tiedä virallisesti, mutta taannoin erään vähemmistön poika haki veljensä todeten ettei vanhemmat pääse hakemaan, kun ne on putkassa. Lapsen suusta muutenkin kuului aina totuus "mun isä on putkassa" ja ainakin kerran oli äitikin samaan aikaan.