Voiko alaikäinen hakea pikkusisaruksensa päivähoidosta?
Siinäpä se kysymys jo tulikin. Kiitos vastauksesta sille, joka tietää faktoja:) koitin googlailla, mutta en löytänyt tietoa.
Kommentit (102)
Voi jos vanhemmilta kirjallinen lupa
Meidän päikystä voi hakea vain täysi-ikäinen hakija.
Vain täysi-ikäinen voi toimia varahakijana eli ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vain täysi-ikäinen voi toimia varahakijana eli ei voi.
Miten joku ei tiedä tuota?
Saako 15-vuotias hakea iskän aamulla autolla juoppoputkasta?
Ei voi edes kirjallisella luvalla. Hakijan tulee olla täysi-ikäinen.
40 vuotta sitten ihan normaalia,nykyään sääntö suomi niin ei onnistu enää.
Ainakin silloin joskus kun siskoni ja veljeni olivat vielä päiväkodissa, mä kävin hakemassa heidät ulkoilupihan portilta, mutta siitä näki, että meidän auto oli parkkipaikalla eli äiti tai isä oli mennyt sisälle hakemaan reput yms. ja vain mä tulin portille... Olin jostain 15 tuolloin...
Ainakin meillä Vantaan kunnallisessa päiväkodissa saa hakea. Mitään lakia ei ole että ei saisi. Eikä tarvitse edes kirjallista lupaa. T:Vo
Kuulin juuri, että tutun 16 -vuotias haki pitkän ajan sisaruspuoltaan päiväkodista. Kunnes päiväkodissa selvisi , ettei hän ole täysi-ikäinen, tuli hakukielto. Ei ikää oltu tietoisesti peitelty, mutta ei vaan ollut tullut puheeksi aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista sääntöä. Kyllä saa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos äiti on vaikka 17v?
Silloin kyseessä on lapsen huoltaja.
Mikään Suomen laki tai varhaiskasvatuslaki ei kiellä, joten riippuu kunnasta/päiväkodista miten päättävät. Itse olen töissä päiväkodissa jossa saa hakea. Ei ole sanottu mitään alaikärajaa, tapauskohtaisesti katsotaan, ainakin omassa ryhmässä 13v isosisko hakee säännöllisesti.
Kerran kysyttiin että onnistuuko 15v pojan hakea pikkuveljensä kun olin työreissussa kauempana. Sanoivat, että ei onnistu, mihin totesin että pitäkää siellä sitten ja tulen kymmeneltä illalla hakemaan itse, kun töiltäni pääsen. Kummasti onnistuikin sitten lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Ysärilläkin hain pienemmän sisarukseni usein päiväkodista ollessani yläasteella.
Tapauskohtainen. Huoltaja arvioi tilanteen.
Kuulemani mukaan kuntakohtaisia eroja. Jossain pitää olla täysi-ikäinen, jossain 15-16 vuotias voi hakea (tässäkin eroa).
Nykyään ei voi. Itsekin hain pikkuveljen aina päikystä, olin itse 12 kun hän aloitti hoidossa.
Tarviikohan siihen erillisen luvan vanhemmilta, että saisi, ehkä.