Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko alaikäinen hakea pikkusisaruksensa päivähoidosta?

Vierailija
23.04.2025 |

Siinäpä se kysymys jo tulikin. Kiitos vastauksesta sille, joka tietää faktoja:) koitin googlailla, mutta en löytänyt tietoa.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään taitaa olla valtaosassa päiväkodeissa käytäntö, että vain täysi-ikäinen hakija, meidän lasten päiväkodissa ainakin oli.

Kun olin itse 5-6v, kuljin yksin päiväkotimatkat, kun asuimme päiväkodin vieressä, eli matkaa kotiovelta päiväkodin portille oli noin 10 metriä jalkakäytävää pitkin. Olin koulussa, kun muutimme ja silloin pikkusisarukseni oli sen 5-6 ja matkaa kotiin päiväkodilta noin 600 metriä, kävin hänet hakemassa usein koulupäivän jälkeen ja kävelimme kahdestaan kotiin ja olimme keskenemmä tunnin tai kaksi, ennen kuin vanhemmista jompikumpi tuli kotiin. Silloin sitä ei kukaan kyseenalaistanut, nykyään ei tulisi kuuloonkaan.

Vierailija
82/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos äiti on vaikka 17v?

Äiti ja isä ovat huoltajat, heidän iällä ei ole merkitystä, mutta heidän pitää silti hommata täysi-ikäinen varahakija...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei saa. Kerran olin jumissa ruuhkassa ja pyysin ystävääni hakemaani meidän 5-vuotiaan samalla kun hakee omansa. Lähetin 12-vuotiaan päiväkodin portille veljeään vastaan ja kävelivät päiväkodilta kahdestaan kotiin. Ihan sama olisi ollut vaikka olisi hakenut päiväkodin pihaltakin. Meillä matkaa päiväkodille 100m, ei kadunylitystä.

Sinänsä on hassua ettei edes eskarilaista saa sisarus hakea. Meidän joulukuussa syntynyt oli 6v 8kk kun meni kouluun ja 2km koulumatka oli kuljettava aika pian jo ilman aikuista. Tammikuussa syntynyt eskarilainen ei saa lähteä 16v sisaruksensa kanssa päiväkodista kotiin, vaikka on koko kevään jo yli 7v.

Sun pitää sopia asiasta päiväkodissa, monesti eskarissa saa kulkea yksin kotiin, jos se on hyvin perusteltua.

Vierailija
84/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen voi hakea ne joilla on lapsen huoltajien lupa hakea lapsi, käytännössä tämä on usein huoltajat sekä mahdolliset varahakijat.

Lapsen voi hakea myös ne joilla on lapsen huoltajan erillinen lupa hakea lapsi ja tästä on ilmoitettu päiväkodille. Esimerkiksi isosisarus voi hakea, jos päiväkotiin on vaikka aamulla ilmoitettu että tänään sitten hakee isosisarus.

17-vuotiaalla isommalla sisaruksella voi olla jo ajokortti, ja voi hakea pienemmän kotiin koulumatkalla.

Onko turvallista? Osaako kiinnittää turvaistuimen oikein? 

Vierailija
85/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain 80-luvulla lähteä päiväkodista ihan itsekseni kotiin, kun tuli päivän tunnut täyteen. Kotimatkaa oli noin kilometri. 

Nykyään ei saa edes 16- vuotias hakea sisarustaan...

Näin kasvatetaan uutta sukupolvea, joka ei osaa lukea, kirjoittaa eikä lukea kellotaulua

Lait ja vakuutukset on nykyään syy miks niitä säännöksiä pitää noudattaa niin tarkasti...

Vierailija
86/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen käytäntö on laiton, jos ei anneta alaikäisen sisaruksen hakea, jos vanhemmat ovat katsoneet, että kykenee suoriutumaan tehtävästä. Tuolla oli linkkikin edellisellä sivulla.

Vierailija
87/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä Vantaan kunnallisessa  päiväkodissa saa hakea. Mitään lakia ei ole että ei saisi. Eikä tarvitse edes kirjallista lupaa. T:Vo

Taidat juksata. Päiväkodin henkilökunnalla pitää olla tiedossa, ketkä saavat hakea lapsia, koska muutenhan niitä kaapattaisiin alvariinsa.

Vierailija
88/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jouduttiin vääntämään siitä, että 16-vuotias isosisko olisi 4-vuotiaan sisaruksensa varahakija. Päiväkodista oli kotiin vain 100 m ja siskon piti olla varahakijana vain tilanteissa, joissa mun työpalaveri venyi yli päiväkodin sulkemisajan. Riitti siis, että sisko huolehtisi veljensä kotiin - odotin kotona ja palaverini oli joko päättynyt tai päättymässä 5 min sisään. Näitä tilanteita oli äärimmäisen harvoin, max. 2 kertaa vuodessa.

Isosisko oli käynyt MLL:n lastenhoitajakurssin ja piti monesti useampia tunteja huolta kolmestakin alle kouluikäisestä kerrallaan. Hän myös mielellään haki veljensä, ja veli tykkäsi, kun sisko hakee. Mutta päiväkodissa koettiin, että vastuu oli 16-vuotiaalle liikaa. Pitkin hampain suostuivat sitten merkitsemään siskon varahakijaksi, mutta muistuttelivat vielä silloinkin, että 16-vuotias on lapsi eikä hänelle kuulu tällainen vastuu. Kuulosti siltä, että jotenkin olettivat minun luistavan hommistani ja vaativan teiniltä liikaa, melkein lastensuojelun asia jos heiltä kysyttiin :-/ 

Vierailija
89/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni tästä on jossain linjaus, että voi huoltajien luvalla, mutta kunnat usein yrittävät kieltäytyä. Mutta jos vanhemmat käskevät luovuttamaan lapsen sisarukselle, joka on riittävän kypsä huolehtimaan lapsesta, voi ilmoittaa vaikka poliisille, että päiväkoti kieltäytyy luovuttamasta lasta. 

Vierailija
90/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin onnistui muutama vuosi sitten Helsingissä. Aamulla vain ilmoitti päiväkotiin että sisarus noutaa. Tai että lapsi lähtee jonkun toisen hoidossa olevan lapsen vanhemman matkaan.

Vierailija
91/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän päikystä voi hakea vain täysi-ikäinen hakija. 

Outoa, minua pyydettiin 14 - 15- vuotiaana päiväkotiin töihin. En mennyt, mutta sain hakea sieltä usein 2-vuotiasta siskontyttöäni.

Vierailija
92/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä Vantaan kunnallisessa  päiväkodissa saa hakea. Mitään lakia ei ole että ei saisi. Eikä tarvitse edes kirjallista lupaa. T:Vo

Taidat juksata. Päiväkodin henkilökunnalla pitää olla tiedossa, ketkä saavat hakea lapsia, koska muutenhan niitä kaapattaisiin alvariinsa.

Eiköhän se riitä, kun huoltaja ilmoittaa lasta viedessään, että sisarus hakee hänet täältä kotiin. Eikä täysijärkinen lapsi edes lähtisi vieraan matkaan. Aina hoitaja voi kysyä, että kuka sinua tuli hakemaan ja kun lapsi vastaa oikein, niin eiköhän asia ole selvä.

Vierailija
93/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen voi hakea ne joilla on lapsen huoltajien lupa hakea lapsi, käytännössä tämä on usein huoltajat sekä mahdolliset varahakijat.

Lapsen voi hakea myös ne joilla on lapsen huoltajan erillinen lupa hakea lapsi ja tästä on ilmoitettu päiväkodille. Esimerkiksi isosisarus voi hakea, jos päiväkotiin on vaikka aamulla ilmoitettu että tänään sitten hakee isosisarus.

17-vuotiaalla isommalla sisaruksella voi olla jo ajokortti, ja voi hakea pienemmän kotiin koulumatkalla.

Oli perheessämme tilanne, että minull äitinä ei ollut terveyssyistä ajokorttia, niin 17-vuotias ajokortillinen sisarus haki juurikin näin koulumatkalla pienemmän sisaruksensa hoidosta. Oli kaikille ok. Asutaan pienessä maalaiskunnassa.

Vierailija
94/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko turvallista? Osaako kiinnittää turvaistuimen oikein? 

No se istuinhan voidaan laittaa yhdessä vanhempien kanssa autoon jo aiemmin.

Vierailija
95/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lukiossa, toimin MLL:n kautta  lapsenvahtina monelle perheelle ja nimenomaan hakenut lapsen tai lapset päiväkodista ja ollut heidän kanssaan kunnes ovat menneet nukkumaan. Sitten tein läksyt. 

Ei nuoret opi kantamaan vastuuta, jos heille ei anneta siihen mahdollisuutta eikä heihin luoteta. 

Vierailija
96/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lukiossa, toimin MLL:n kautta  lapsenvahtina monelle perheelle ja nimenomaan hakenut lapsen tai lapset päiväkodista ja ollut heidän kanssaan kunnes ovat menneet nukkumaan. Sitten tein läksyt. 

Ei nuoret opi kantamaan vastuuta, jos heille ei anneta siihen mahdollisuutta eikä heihin luoteta. 

Näen tämän samoin. Siitä vaan opiskelemaan ja opettelemaan elämää? Kun tuntuu välillä palstaa lukiessa, että velvoittamalla lapsensa osallistumaan kotitöihin pilaa lapsensa täysin. Olen vastuuttanut heitä ja nyt jo osa aikuisia ja omillaan. Hyvin pärjäävät!

Minulla on välillä yrittäjänä päivytysluonteisia muutaman tunnin hommia ja isommat voivat tuon ajan joutua katsomaan nuorempiaan. Kukaan ei ole koskaan valittanut. Lapset tietää, että minun työssä voi tulla yllättäviä tilanteita. Isovanhempia ei ole.

Vierailija
97/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin itse aamuisin päiväkotiin noin 5-vuotiaasta alkaen. Päiväkodin portti oli jäykkä ja minua ahdisti aina etukäteen, saanko sen auki. No aina siellä oli joku avaamassa. Muutenkin olin hyvin omatoiminen lapsi, jo 8-9 vuotiaana lämmitin itse päivällisruoat grillissä. Nykyään työskentelen lääkärinä ja työssäni sekä omatoimisuus että nopeus ovat valttia.

Vierailija
98/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa. 15-vuotias voi olla lapsenvahtinakin. Minusta tuo on vanhempien valinta. Eskari-ikäisen voi mielestäni hakea vaikka 10-vuotias. Sen ikäisethän voi muutenkin kävellä vaikka yhdessä kauppaan. Riippuu tietysti lapsista, reitistä yms. mutta vanhempien harkinnan mukaan.

Minä kyllä sain päiväkodin luovuttamaan 5-6 -vuotiaana pikkusisaruksen 16-vuotiaalle. Herranen aika, joillainhan on 16-vuotiaana pieni lapsikin. 

Vierailija
99/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hassulta ettei esim yli 16v voisi. Voi kuitenkin hoitaa lapsia työkseenkin esimerkiksi koulun ohella. Ja voi olla jo oma lapsikin 

Vierailija
100/102 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti ei voi estää jos on huoltajan päätös ja ilmoitus. Mikään laki ei sano, että varhaiskasvatuksella on oikeus määritellä hakijan ikä.