Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko alaikäinen hakea pikkusisaruksensa päivähoidosta?

Vierailija
23.04.2025 |

Siinäpä se kysymys jo tulikin. Kiitos vastauksesta sille, joka tietää faktoja:) koitin googlailla, mutta en löytänyt tietoa.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 vuotta sitten ihan normaalia,nykyään sääntö suomi niin ei onnistu enää.

Ei tarvita edes noin pitkää aikaväliä

15-vuotiaani haki parikymmentä vuotta sitten pari kertaa kuussa pikkusisarensa hoidosta, kun työt venyivät. Toki oli sovittu päiväkodin kanssa.

Ei ole voinut, noin 30v jo oli että ei saa!

juurikin kun tuli ma-muja, oisivat haetuttaneet isoilla siskoilla

Vierailija
42/102 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 17-vuotias tulee hakemaan vanhemman luvalla, eikä lasta luovuteta, niin sitten pitävät omalla vastuullaan. Kun mikään laki ei tuota kiellä, ja 16-17-vuotias voi olla aivan vastuullinen hakija, niin ei se päiväkoti oikein voi jättää luovuttamattakaan jos vanhemmalla on vaikka töitä.

En toki pidä hyvänä järjestelynä jos lukioikäisellä olisi usein tuollainen vastuu mutta silloin tällöin tuo on aivan normaalia elämää.

Miksi et pidä hyvänä järjestelynä? Minä ainakin hain pikkuveljeni aikaan usein tarhasta ja leikimme legoilla tai katselimme Transformerseja, vähän päivästä riippuen. Tämä tietenkin 1980-luvulla, jolloin riitti että lapsi tunsi hakijan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sain 80-luvulla lähteä päiväkodista ihan itsekseni kotiin, kun tuli päivän tunnut täyteen. Kotimatkaa oli noin kilometri. 

Nykyään ei saa edes 16- vuotias hakea sisarustaan...

Näin kasvatetaan uutta sukupolvea, joka ei osaa lukea, kirjoittaa eikä lukea kellotaulua

... ja joka ahdistuu pienimmästäkin, kun ei koskaan ole joutunut käyttämään metriäkään neuvokkuutta.

Vierailija
44/102 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään Suomen laki tai varhaiskasvatuslaki ei kiellä, joten riippuu kunnasta/päiväkodista miten päättävät. Itse olen töissä päiväkodissa jossa saa hakea. Ei ole sanottu mitään alaikärajaa, tapauskohtaisesti katsotaan, ainakin omassa ryhmässä 13v isosisko hakee säännöllisesti. 

En kyllä jättäisi päiväkoti-ikäistä yksin 13-vuotiaan vastuulle edes päiväkotimatkan ajaksi.

Aha. No sinä et sitten jättäisi.

Vierailija
45/102 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Siitä on jopa oikeusasiamiehenpäätös, vuodelta 2017, eikä sen jälkeen ole tehty uutta kantelua. 

https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/5646/2016

Vierailija
46/102 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/varhaiskasvatuksen-turvalli…

Keskustelussa otetaan esille kotimatkan turvallisuuteen liittyviä asioita, kuten lapsen ikä ja kehitystaso, noutavan henkilön ikä ja kykeneväisyys huolehtia lapsen turvallisuudesta, kotimatkan pituus, liikenteen riskit ja muut riskitekijät (esimerkiksi lapsen terveys, vuorokauden aika, sääolosuhteet ja ympäristö). Keskustelun tarkoituksena on päästä vanhemman kanssa yhteisymmärrykseen lapsen turvallisuudesta kotimatkalla. Ratkaisu kotimatkan turvallisuudesta tehdään yhteistyössä vanhemman kanssa käyttäen tapauskohtaista kokonaisharkintaa.

Lapsen turvallisuudesta ja kehitystä edistävästä huolenpidosta velvollisuus on aina huoltajilla sekä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstöllä. Varhaiskasvatuksessa olevien lasten ei ole suositeltavaa kulkea yksin kotimatkaa ilman riittävän turvallista saattajaa.

Jos huoltajien kanssa päädytään ratkaisuun kotimatkaan liittyvästä erityisjärjestelystä, tulee se kirjata lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan. Jos henkilöstö on asiasta eri mieltä huoltajien kanssa, on myös se hyvä kirjata suunnitelmaan. Tässä tapauksessa huoltajia voidaan pyytää tekemään kirjallinen suostumus kotimatkan kulkemiseen, jossa käy ilmi se, että kotimatka toteutetaan heidän vastuullaan.

Vierailija
47/102 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 17-vuotias tulee hakemaan vanhemman luvalla, eikä lasta luovuteta, niin sitten pitävät omalla vastuullaan. Kun mikään laki ei tuota kiellä, ja 16-17-vuotias voi olla aivan vastuullinen hakija, niin ei se päiväkoti oikein voi jättää luovuttamattakaan jos vanhemmalla on vaikka töitä.

En toki pidä hyvänä järjestelynä jos lukioikäisellä olisi usein tuollainen vastuu mutta silloin tällöin tuo on aivan normaalia elämää.

Miksi et pidä hyvänä järjestelynä? Minä ainakin hain pikkuveljeni aikaan usein tarhasta ja leikimme legoilla tai katselimme Transformerseja, vähän päivästä riippuen. Tämä tietenkin 1980-luvulla, jolloin riitti että lapsi tunsi hakijan.

Koska olen itse hoitanut monta pikkusisarta ja pidän parempana lähtökohtana että arki on suunniteltu niin että vanhemmat hoitavat pienet lapset. Toki on hyvä että isosisko saa sopivissa määrin vastuuta ja on apuna, mutta pidän optimaalisena sitä että vastuu ei ole alaikäisellä. 

Olen toki päässyt elämässä pitkälle, ehkä osittain siksi koska sain lapsena paljon vastuuta, mutta olisin halunnut tuossa iässä keskittyä lukioon. Onneksi pieleen mennyt lukio ei sulkenut mitään ovia elämässä.

Vierailija
48/102 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelussa otetaan esille kotimatkan turvallisuuteen liittyviä asioita, kuten lapsen ikä ja kehitystaso, noutavan henkilön ikä ja kykeneväisyys huolehtia lapsen turvallisuudesta, kotimatkan pituus, liikenteen riskit ja muut riskitekijät (esimerkiksi lapsen terveys, vuorokauden aika, sääolosuhteet ja ympäristö). Keskustelun tarkoituksena on päästä vanhemman kanssa yhteisymmärrykseen lapsen turvallisuudesta kotimatkalla. Ratkaisu kotimatkan turvallisuudesta tehdään yhteistyössä vanhemman kanssa käyttäen tapauskohtaista kokonaisharkintaa.

Lapsen turvallisuudesta ja kehitystä edistävästä huolenpidosta velvollisuus on aina huoltajilla sekä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstöllä. Varhaiskasvatuksessa olevien lasten ei ole suositeltavaa kulkea yksin kotimatkaa ilman riittävän turvallista saattajaa.

Jos huoltajien

Mitenkähän hyvin tuo kirjallinen suostumus pitää oikeudessa, kun on laista kyse...

Vierailija
49/102 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen voi hakea ne joilla on lapsen huoltajien lupa hakea lapsi, käytännössä tämä on usein huoltajat sekä mahdolliset varahakijat.

Lapsen voi hakea myös ne joilla on lapsen huoltajan erillinen lupa hakea lapsi ja tästä on ilmoitettu päiväkodille. Esimerkiksi isosisarus voi hakea, jos päiväkotiin on vaikka aamulla ilmoitettu että tänään sitten hakee isosisarus.

50/102 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa. Siitä on jopa oikeusasiamiehenpäätös, vuodelta 2017, eikä sen jälkeen ole tehty uutta kantelua. 

https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/5646/2016

Samaa olin tulossa linkittämään.

(ei selvinnyt miltä vuodelta tämä kirjoitus on)

Lainsäädännössä ei ole säädöksiä siitä, minkä ikäinen henkilö voi hakea lapsen varhaiskasvatuksesta. Tällöin huoltajien kanssa tulee käydä keskustelu kotimatkan turvallisuuden arvioinnista. Keskustelussa otetaan esille kotimatkan turvallisuuteen liittyviä asioita, kuten lapsen ikä ja kehitystaso, noutavan henkilön ikä ja kykeneväisyys huolehtia lapsen turvallisuudesta, kotimatkan pituus, liikenteen riskit ja muut riskitekijät (esimerkiksi lapsen terveys, vuorokauden aika, sääolosuhteet ja ympäristö). Keskustelun tarkoituksena on päästä vanhemman kanssa yhteisymmärrykseen lapsen turvallisuudesta kotimatkalla. Ratkaisu kotimatkan turvallisuudesta tehdään yhteistyössä vanhemman kanssa käyttäen tapauskohtaista kokonaisharkintaa.

51/102 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi ja pitääkin. Jos vanhemmilla on jotain tärkeämpää tekemistä esim. istua Winstonissa.

Mikä on Winston?

Baari.

52/102 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porilainen räkälä.

Porilainen baari on, mutta ei nyt mielestäni räkäläbaarikategoriaa. Vrt. Puistikon saluuna, Citypub (tämä villasukkabaari, oliko se nykyään Black Horse), Pöhlöbaari Pihlavassa.

Vierailija
53/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän päikystä voi hakea vain täysi-ikäinen hakija. 

Entä sitten, jos vanhempi on itsekin alaikäinen? Pitääkö silloin järjestää erikseen täysi-ikäinen hakija.

Vierailija
54/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen voi hakea ne joilla on lapsen huoltajien lupa hakea lapsi, käytännössä tämä on usein huoltajat sekä mahdolliset varahakijat.

Lapsen voi hakea myös ne joilla on lapsen huoltajan erillinen lupa hakea lapsi ja tästä on ilmoitettu päiväkodille. Esimerkiksi isosisarus voi hakea, jos päiväkotiin on vaikka aamulla ilmoitettu että tänään sitten hakee isosisarus.

17-vuotiaalla isommalla sisaruksella voi olla jo ajokortti, ja voi hakea pienemmän kotiin koulumatkalla.

Vierailija
55/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista ja linkeistä! Nyt on kättä pidempää mitä näyttää jos meidän pikkukunnassa eivät tiedä laista. 

Vierailija
56/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on muistaakseni oikeusasiamiehen lausunto, että päiväkodilla ei ole oikeutta kieltää alaikäistä hakemasta lasta päiväkodista.

Todennäköisesti jos asia menisi oikeuteen, niin päiväkotia syytettäisiin vapaudenriistosta jos eivät luovuta lasta.

Vierailija
57/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos äiti on vaikka 17v?

Vit-tu

Vierailija
58/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran kysyttiin että onnistuuko 15v pojan hakea pikkuveljensä kun olin työreissussa kauempana. Sanoivat, että ei onnistu, mihin totesin että pitäkää siellä sitten ja tulen kymmeneltä illalla hakemaan itse, kun töiltäni pääsen. Kummasti onnistuikin sitten lopulta.

Lasuhan tuosta tullu, jos jätät noin pitkäksi aikaa alaikäisen kans ja vaadit päikystä edesvastuuttomuutta kiristämällä. Joten pas-kaa puhut. 

Vierailija
59/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran kysyttiin että onnistuuko 15v pojan hakea pikkuveljensä kun olin työreissussa kauempana. Sanoivat, että ei onnistu, mihin totesin että pitäkää siellä sitten ja tulen kymmeneltä illalla hakemaan itse, kun töiltäni pääsen. Kummasti onnistuikin sitten lopulta.

Lasuhan tuosta tullu, jos jätät noin pitkäksi aikaa alaikäisen kans ja vaadit päikystä edesvastuuttomuutta kiristämällä. Joten pas-kaa puhut. 

Perinteisesti oli paljon teini-ikäisiä lastenvahteja, mutta nytkö sekin on lasun paikka ja sossut hakevat lapsen lastenkotiin?

Vierailija
60/102 |
24.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sääntö-Suomi sentään! Ajattelen että olisi ihan hyväkin idea jos vastuullinen nuori hakee pienemmän sisaruksen hoidosta ja vanhempi voi vaikka käydä lapsivapaasti kaupassa, säästyy kaikkien aika ja hermot. Jos talous sallii ja toiminta säännöllistä niin voisin maksaa pienen korvauksen tästä "palvelusta". Kai tämä nykyään olisi jonkun mielestä jopa lasun paikka vaikka vanhemmat kasvavalta osin "hoidattavat" lapsensa älylaitteilla. 

Meillä keskisuuressa kaupungissa sai eskarilainen kävellä itse kotiin vanhempien luvalla, 2010-luvulla ainakin. Itse opetin myös eskarissa lasta olemaan yksin kotona alkuillasta kun kävin kaupassa, meillä toki oli tutut ja pitkäaikaiset naapurit. 10-vuotiaat heiluvat energiajuomien, toiset jopa vapen, kanssa kylillä ja ovat paremmista perheistä ja ketään ei kiinnosta. Sitten kun yh-äiti tulee kotiin työvuorosta klo 21 tai 22 niin sormi pystyssä puhutaan yläkoululaisen kohdalla heitteillejätöstä. En ole yh mutta meillä oli alakoululainen pakosta yksin toisinaan illalla kun puoliso työmatkalla ja itse olin töissä. Siksi aloitimmekin valmistautumisen hyvissä ajoin. Yhtä kertaa lukuun ottamatta sujui hienosti ja nuori on reipas lukiolainen nykyään :)