Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateistit, käykö lapsenne riparin?

Vierailija
30.07.2023 |

Millaiseen ratkaisuun olette päätyneet ja kuinka paljon vanhemmat ohjasi lapsen päätöstä? Riparin puolesta puhuu ainakin se että kaveritkin menee riparille ja omakohtaiset kokemukset kirkon toiminnasta auttaa saamaan paremman käsityksen kansankirkosta, josta tietäminen kuuluu yleissivistykseen. Tavallisilla ripareilla ei myöskään tuputeta mitään (kuulemma kaikki isosetkaan ei usko mihinkään, vaan moni menee isoseksi pelkästään siksi kun leireillä on niin kivaa). Kukaan ei myöskään pakota riparin käyvää lasta liittymään kirkkoon ja osallistumaan konfirmaatioon, vaan lapselle voidaan muutenkin järjestää riparin jälkeen omat juhlat lahjoineen. Eli miten on? Kannattaako lapsen käydä protu, ripari vai molemmat?

Kommentit (143)

Vierailija
1/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en lähetä niitä myöskään koraanikouluun....

Vierailija
2/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän eri asia. Ymmärrät varmaan miksi jos viitsit vähän ajatella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän eri asia. Ymmärrät varmaan miksi jos viitsit vähän ajatella.

no ei ole.

Vierailija
4/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän seuraavaksi ihmettelet.

"Vegaanit, opetatteko lapsenne syömään veristä T-luupihviä?"

Vierailija
5/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten tullut mieleen, että ateistiperheen lapsi saattaa itse haluta riparille tai ainakin miettiä pitäisikö sinne mennä kun kerran kaveritkin menee?

-ap

Vierailija
6/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kansankirkosta, josta tietäminen kuuluu yleissivistykseen"

Miten niin? Miten kuuluu yleissivistykseen tietää jostain organisaatiosta, johon ei itse kuulu? Tuo kansankirkko-sanakin alkaa olla vähän muinaisjäänne, kun päivä päivältä pienempi osa kansasta on jäseniä.

Vierailija
7/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he ehdottomasti haluavat, niin saavat mennä, mutta teen kyllä sen verran aivopesua että toivottavasti eivät halua.

Vierailija
8/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän seuraavaksi ihmettelet.

"Vegaanit, opetatteko lapsenne syömään veristä T-luupihviä?"

Parempi vertaus olisi kysyä, miten vegaanivanhemmat toimii jos lapsi ei ehkä tahdokaan olla vegaani, ja onko muutenkaan oikein tuputtaa veganismia lapselle ainoana vaihtoehtona.

Vierailija
9/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Miten kuuluu yleissivistykseen tietää jostain organisaatiosta, johon ei itse kuulu? Tuo kansankirkko-sanakin alkaa olla vähän muinaisjäänne, kun päivä päivältä pienempi osa kansasta on jäseniä.

No miksi yleissivistykseen kuuluu tietää mitään Ruotsista, jos ei ole koskaan käynyt siellä eikä koskaan aiokaan käydä siellä?

Vierailija
10/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prometheus-leirille. Olen lapseton 3-kymppinen, haluan lapsia kyllä. Itse kävin Protun ja haluan myös lapseni käyvän sellaisen.

Vierailija
11/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on sääli, että vanhemmat riistää lapselta tällaisen kokemuksen. Omasta kirkkoon kuulumisesta voi päättää nuori itsekin myöhemmin mutta ripari on silti mukava kokemus ja lapset saa siitä paljon iloa.

Vierailija
12/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi yleissivistykseen kuuluu tietää mitään Ruotsista, jos ei ole koskaan käynyt siellä eikä koskaan aiokaan käydä siellä?

Eiköhän ne yleissivistykseen kuuluvat kohdat opeteta ihan siellä yleissivistävässä peruskoulussa. Ei sitä varten tarvitse mennä mihinkään Ruotsi-leirillekään.

Vierailija
13/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon niin anarkistiateisti, että mun lapset saavat päättää asian ihan itse.

Vierailija
14/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiokirkko on oikea sana, mutta siitä oli pakko luopua, kun muistutti liikaa Irania ja Saudi-Arabiaa. Länsimaissa on säännönmukaisesti valtiolaitos, joka on sekulaari eli erotettu kirkosta ja uskonnosta. Tilalle kehiteltiin sitten "kansankirkko" poliittisesti korrektiksi termiksi.

Vierailija
15/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne yleissivistykseen kuuluvat kohdat opeteta ihan siellä yleissivistävässä peruskoulussa. Ei sitä varten tarvitse mennä mihinkään Ruotsi-leirillekään.

Miten joku voi olla niin lapsellinen että uskoo että koulujen opetus on jotenkin ideologia-vapaata? Siellähän opetetaan ihan puppua.

Vierailija
16/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisivat mennä, jos haluaisivat, mutta kotikasvatukseen on kuulunut sen verran itsenäistä ja kriittistä ajattelua, että eivät perusta moisesta. Protuleirille menevät niinkuin melkein kaikki kaverinsakin.

Vierailija
17/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on sääli, että vanhemmat riistää lapselta tällaisen kokemuksen. Omasta kirkkoon kuulumisesta voi päättää nuori itsekin myöhemmin mutta ripari on silti mukava kokemus ja lapset saa siitä paljon iloa.

On olemassa myös Prometeus-leiri. Sinne tahtoo moni kristittykin.

Vierailija
18/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei tietenkään ole pakko tehdä, mutta Ruotsista saa silti paremman käsityksen jos käy siellä itse kuin että pelkästään lukisi millaista siellä on. Samalla tavalla kirkostakin saa paremman käsityksen, jos osallistuu sen toimintaan.

Se on tietysti asia erikseen, kuinka tärkeää ja hyödyllistä tällä tavalla saatu tieto on. Varmaa on vain se, että jotkut arvostaa sitä enemmän kuin toiset.

Vierailija
19/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ateistiperheen (nyt jo aikuinen) lapsi. Kävin protu-leirin ystäväni kanssa, mutta minulla oli myös riparille meneviä ystäviä. Vanhemmat olisivat päästäneet myös riparille, jos olisin tahtonut, ja varmaan sinne koraanikouluun myös, jos olisin halunnut ja osannut perustella kantani heille.

Vierailija
20/143 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaisi niin antaisin mennä, mutta kysyisin kyllä, että ymmärtääkö hän, että tulee valinneeksi kristinuskon.

Kun ei se kirkko mikään hollitupa ole. Ei pääse ripille jos ei kuulu kirkkoon, eli pitäisi olla kastettu. Tai tulla kastetuksi ennen konfirmaatiota. Ja miksi kirkko erityisesti haluaisi sinne jonkun fiilistelemään, jos ei edes liittyisi kirkkoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi