Sairausloma tietotyössä
Olen asiantuntijatyötä tekevä yli 60-vuotias nainen. Teen työtäni ns. hybridimallilla.
Onko tosiaan niin, että minulla ei ole sairauslomaoikeutta? Näin totesi lääkäri, kun olisin tarvinnut leikkauksen jälkeen viikon tai parin sairausloman. En siis pyytänyt kuukautta tai puolta vuotta. Lääkäri kieltäytyi kirjoittamasta päivääkään, koska "sinullahan on mahdollisuus etätyöhön"
Kommentit (42)
omiin itse tilattuihin kauneusleikkauksiin ei saa saikua
No totta kai olet oikeutettu sairauslomaan. Ei ensinkään tarvitse tarkemmin työstään kertoa, ei siitä että tekeekö etänä vai mitä. jos et voi koneen ääressä istua ja töihin ajaa niin olet oikeutettu lomaan. ja mikäli aivot tai sormet eivät toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noin. Jos ei ole työkykyinen, ei ole työkykyinen, vaikka olisi etätyömahdollisuus.
Toki siis jos se työ etänä tehtynä onnistuu ilman sairauslomaa, sitten on asia erikseen, mutta yleensä siis tietotyöläiselläkin se työpäivän tekeminen vaatii sitä, että jaksaa sen ajan istua tietokoneen ääressä. Ja se on lähinnä sama istuuko sen työpäivän ajan kotona vai konttorilla, joten se rasittaa samalla tavalla. Tarkoitan siis sanoa, että jos työn teko ei lääkärin mielestä onnistu työpaikalla työpisteen ääressä, millä perusteella hänen mielestään se onnistuu muka kotona työpisteen ääressä.
Unohdit, että työnteko kotona ja toimistolla voi onnistua, mutta työmatka ei.
En unohtanut. Lue toisen kappaleen ensimmäinen lause.
Se lause on "Toki siis jos se työ etänä tehtynä onnistuu ilman sairauslomaa, sitten on asia erikseen, mutta yleensä siis tietotyöläiselläkin se työpäivän tekeminen vaatii sitä, että jaksaa sen ajan istua tietokoneen ääressä.". Missä tuossa on muistettu työmatka?
Siinä, että tuo kattaa kaikki ne tilanteet, joissa työntekijä pystyy tekemään työpäivänsä etänä, vaikka ei toimistolla sitä pystyisikään tekemään. Esim. vaikka tuo jossain kommentissa mainittu "pystyy makaamaan sohvalla ja naputtelemaan konetta ja soittelemaan puheluita" tai se skenaario, missä pystyy kävelemään työhuoneeseen asti, mutta toimistolle meneminen on liian haastavaa. Nämä ovat tapauskohtaisia asioita ja liittyvät siihen, minkä tyyppistä se kunkin työntekijän työ on.
Useimmiten kuitenkin on niin, että jos ei pysty tekemään toimistolla, ei pysty myöskään etänä, mutta poikkeuksiakin saattaa olla. En jaksanut niitä tuohon kaikkia luetella, mutta tän palstan tuntien, pitäisi jokainen skenaario erikseen miettiä ennen vastaamista, jotta ei päästäisi saivartelemaan.
Vierailija kirjoitti:
En saanut sairauslomaa nilkkamurtuman takia, kipsi ja sauvakävelyharjoitukset ja etätöitä jalka koholla. Lääkäri totesi, että nykyisin ei yleensä kirjoiteta työkyvyttömyysajasta sairauslomaa kuin silloin, kun sairaus konkreettisesti estää tekemästä työtä. Jos olisin töissä raksalla betoniraudoittajana, sairausloma olisi kirjoitettu.
Minusta hyvä uudistus. Ihan turha maksattaa työnantajalla palkkaa tilanteissa, joissa pystyy tekemään töitä, mutta jokin työhön liittymätön vaiva hankaloittaa normaalia tekemistä.
Niin totta. Miksi murtuneesta nilkasta pitäisi saada sairaslomaa. Hyvin voi tehdä etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kauneusleikkauksiin ei saa saikkua
Varmasti saa saikkua, mutta tuskin palkallista.
No sun leikkaus lääkärin mielestä.ei ole niin iso että saikkua tarvitaan
Itse en etätyöläisenä saanut (enkä edes halunnut) sairaslomaa, kun varvas murtui. Sitten taas sain, kun käsi leikattiin, enkä ylipäätään pystynyt tekemään töitä. Samoin kyllä flunssassa olen sairaslomalla, kun ei se sijainti vaikuta siihen, että esim. kuumeessa ei ajatus kulje sitten yhtään.
Vierailija kirjoitti:
...istua sohvalla konetta nakuttamassa... joopa joo. Mutta jos työ vaatii isoja erillisiä näyttöjä. Ja sekö parantaa tilannetta, että istun hankalasti sohvalla..
Kai se sitten parantaa. Olen vai liian vanha ymmärtääkseni.
Töissä kaksi iso näyttöä. Ja asiantuntijatyö. Läppärillä ei tietenkään samalla tahdilla pysty tekemään ja vaatii kynää + paperia viereen. Vaihtelen asentoja työskennellessä.
Ei sitä automaattisesti sairauslomaa tule vaan se riippuu siitä SAIRAUDESTA oletko työkykyinen. Kun minulla oli murtuma, joka esti liikkumisen 4 kuukaudeksi, niin en tietenkään ollut saikulla 4 kk vaan kotona etätöissä 4 kk, koska enhän minä jaloilla töitä tee.
Vastaavasti jos olisin ollut vaikka kiinteistöhoitaja niin varmasti olisin ollut saikulla tuon ajan tuosta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä automaattisesti sairauslomaa tule vaan se riippuu siitä SAIRAUDESTA oletko työkykyinen. Kun minulla oli murtuma, joka esti liikkumisen 4 kuukaudeksi, niin en tietenkään ollut saikulla 4 kk vaan kotona etätöissä 4 kk, koska enhän minä jaloilla töitä tee.
Vastaavasti jos olisin ollut vaikka kiinteistöhoitaja niin varmasti olisin ollut saikulla tuon ajan tuosta syystä.
Ei onnistuisi minulta mitenkään, työnkuvan takia. Liian virhealtista hyppää kolmen Excel taulukon välillä ja vielä yksi varastonhallintaohjelma auki lisäksi. Sähköposteja, puheluita. No can do
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistuisi minulta mitenkään, työnkuvan takia. Liian virhealtista hyppää kolmen Excel taulukon välillä ja vielä yksi varastonhallintaohjelma auki lisäksi. Sähköposteja, puheluita. No can do
Eli et ole tehtäviesi tasalla osaamisessasi. Onnittelut olet siis saavuttanut sen urasi huipun, eli tehtävän vaatimukset ylittävät pätevyytesi.
Sähköpostit ja puhelut ovat ihan arkea KAIKILLE tietotyössä oleville, ja 3 exceltaulukkoa ei edes ole vielä paljon, eikä siihen päälle YKSI muu ohjelma. Ei mitenkään erityisen monimutkaiselta vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos leikkaus on sellainen että ei haittaa työntekoasi etänä, niin eipä sitä silloin viikkojen sairaslomaa saa. Itse olen lähtenyt leikkauksien jälkeen heti samana päivänä töihin, vaikka on fyysinen työ.
Miten etätyö eroaa toimistotyöstä?
No vaikka matkustamisen osalta.
Toki teille trolleille on turha mitään oikeasti selittää. :)
Jos leikkauksessa on sairaudenhoidosta kyse, eikä leikkauksen jälkeen kykene etätyöhönkään, niin silloin on työkyvytön. Jos kykenee etätyöhön, on työkykyinen. Voi olla myös osittain työkykyinen ja lääkärintodistuksella voi olla mahdollisuus tehdä työtä kevennettynä (esim. useampi tauko, jotta saa hoitotoimenpiteitä tehtyä välillä).
Jos leikkauksessa ei ole kyse sairaudenhoidosta, vaan se tehdään muista syistä, silloin työkyvyttömyysaika tulee kattaa vuosilomapäivistä tai sopia työnantajan kanssa palkatonta vapaata.
Vierailija kirjoitti:
...istua sohvalla konetta nakuttamassa... joopa joo. Mutta jos työ vaatii isoja erillisiä näyttöjä. Ja sekö parantaa tilannetta, että istun hankalasti sohvalla..
kykenet kuitenkin surffailemaan täällä netissä ja valittamaan asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Kauneusleikkauksiin ei saa saikkua
"Saikku" ei tarkoita palkallista sairauslomaa. Ihminen voi olla työkyvyttömyysaikansa sairauslomalla palkallisena tai palkattomana tapauksestaan riippuen.
60+ nainen joka ei tiedä vielä työelämästä ja joutuu kyselemään apua vauva-palstalta...
jep jep
Vierailija kirjoitti:
60+ nainen joka ei tiedä vielä työelämästä ja joutuu kyselemään apua vauva-palstalta...
jep jep
Siksi kysynkin. Hienoa, että saan vastauksia teiltä nuorilta, jotka työelämästä paljon tiedätte. Tämähän vain kertoo siitä, että olen itse pudonnut kehityksen rattailta jo pari vuosikymmentä sitten. Enkä valitettavasti taida olla ikäluokassani edes ainoa..
Kiitos kuitenkin ja anteeksi.
"Itse olen lähtenyt leikkauksien jälkeen heti samana päivänä töihin, vaikka on fyysinen työ."
Kiinnostaisi tietää, minkälaisista leikkauksista on ollut kyse, koska tällaisella kommentilla annetaan ymmärtää, että leikkauksen kuin leikkauksen jälkeen on ihan heti työkunnossa, vaikka se ei mitenkään pidä paikkaansa.