Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairausloma tietotyössä

Vierailija
23.04.2025 |

Olen asiantuntijatyötä tekevä yli 60-vuotias nainen. Teen työtäni ns. hybridimallilla. 

Onko tosiaan niin, että minulla ei ole sairauslomaoikeutta? Näin totesi lääkäri, kun olisin tarvinnut leikkauksen jälkeen viikon tai parin sairausloman. En siis pyytänyt kuukautta tai puolta vuotta. Lääkäri kieltäytyi kirjoittamasta päivääkään, koska "sinullahan on mahdollisuus etätyöhön"

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noin. Jos ei ole työkykyinen, ei ole työkykyinen, vaikka olisi etätyömahdollisuus.

Toki siis jos se työ etänä tehtynä onnistuu ilman sairauslomaa, sitten on asia erikseen, mutta yleensä siis tietotyöläiselläkin se työpäivän tekeminen vaatii sitä, että jaksaa sen ajan istua tietokoneen ääressä. Ja se on lähinnä sama istuuko sen työpäivän ajan kotona vai konttorilla, joten se rasittaa samalla tavalla. Tarkoitan siis sanoa, että jos työn teko ei lääkärin mielestä onnistu työpaikalla työpisteen ääressä, millä perusteella hänen mielestään se onnistuu muka kotona työpisteen ääressä.

Vierailija
2/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leikkaus on sellainen että ei haittaa työntekoasi etänä, niin eipä sitä silloin viikkojen sairaslomaa saa. Itse olen lähtenyt leikkauksien jälkeen heti samana päivänä töihin, vaikka on fyysinen työ. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et kykene etätyöhön? Jos et, miksi et? Jos taas kykenet etätöihin ei tietysti sairaslomaa heru.

Vierailija
4/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos leikkaus on sellainen että ei haittaa työntekoasi etänä, niin eipä sitä silloin viikkojen sairaslomaa saa. Itse olen lähtenyt leikkauksien jälkeen heti samana päivänä töihin, vaikka on fyysinen työ. 

Miten etätyö eroaa toimistotyöstä?

Vierailija
5/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, käytännöt eivät ole tässäkään asiassa enää kuten 80-luvulla. Ennenhän pidettiin sairaalassakin jopa viikko tarkkailussa niiden operaatioiden jälkeen joiden jälkeen nykyään kotiutetaan 0-1 päivässä :D

Vierailija
6/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti leikkauksesta. On eri asia leikataanko vaikka vaivasenluu tai paksusuolisyöpä.

Vierailija
7/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut sairauslomaa nilkkamurtuman takia, kipsi ja sauvakävelyharjoitukset ja etätöitä jalka koholla. Lääkäri totesi, että nykyisin ei yleensä kirjoiteta työkyvyttömyysajasta sairauslomaa kuin silloin, kun sairaus konkreettisesti estää tekemästä työtä. Jos olisin töissä raksalla betoniraudoittajana, sairausloma olisi kirjoitettu.

Minusta hyvä uudistus. Ihan turha maksattaa työnantajalla palkkaa tilanteissa, joissa pystyy tekemään töitä, mutta jokin työhön liittymätön vaiva hankaloittaa normaalia tekemistä.

Vierailija
8/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa keskittymistä ja istumista työ vaatii etänä kuin toimistollakin. Ainoa ero on pois jäävä työmatka kotoa toimistolle ja takaisin. 

Mutta selvästi nykyinen malli tulee ajatusta, että etänä pitää jaksaa puolikuntoisenakin.

Vierailija
9/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole noin. Jos ei ole työkykyinen, ei ole työkykyinen, vaikka olisi etätyömahdollisuus.

Toki siis jos se työ etänä tehtynä onnistuu ilman sairauslomaa, sitten on asia erikseen, mutta yleensä siis tietotyöläiselläkin se työpäivän tekeminen vaatii sitä, että jaksaa sen ajan istua tietokoneen ääressä. Ja se on lähinnä sama istuuko sen työpäivän ajan kotona vai konttorilla, joten se rasittaa samalla tavalla. Tarkoitan siis sanoa, että jos työn teko ei lääkärin mielestä onnistu työpaikalla työpisteen ääressä, millä perusteella hänen mielestään se onnistuu muka kotona työpisteen ääressä.

Unohdit, että työnteko kotona ja toimistolla voi onnistua, mutta työmatka ei.

Vierailija
10/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja pystyy osoittamaan työtä mitä voi tehdä. Niin ainakin matalapalkka-alalla. Selkävaivainen tekee sitten kevyempää työtä.

Vierailija
11/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa keskittymistä ja istumista työ vaatii etänä kuin toimistollakin. Ainoa ero on pois jäävä työmatka kotoa toimistolle ja takaisin. 

Mutta selvästi nykyinen malli tulee ajatusta, että etänä pitää jaksaa puolikuntoisenakin.

Oletko oikeasti puolikuntoinen 6 vko ajan, jos jalkasi on murtunut ja teet työksesi kirjanpitoa?

Vierailija
12/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En unohtanut. Lue toisen kappaleen ensimmäinen lause.

Vierailija
13/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, käytännöt eivät ole tässäkään asiassa enää kuten 80-luvulla. Ennenhän pidettiin sairaalassakin jopa viikko tarkkailussa niiden operaatioiden jälkeen joiden jälkeen nykyään kotiutetaan 0-1 päivässä :D

Muistan tämän ajan. Suonikohjuleikkauksen jälkeen piti olla petipotilaana sairaalassa 4 vrk ajan, vessaan ja takaisin sai kävellä ja tukisukat laitettiin aina aamulla jalkaan suihkun jälkeen. Nyt leikkaus on päiväkirurginen, seuraavana päivänä pääsee töihin.

Vierailija
14/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn etänä olemaan vaakatasossa sohvalla konetta nakuttamassa tai puheluja soittelemassa. Eikä tarvitse siirtyä fyysisesti toimistolle. Huonompi juttu että työpäivät etänä tuppaa välillä venymään turhankin pitkiksi.

Vierailija
15/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero on siinä, ettei tarvitse kulkea työpaikalle. Työpaikalla voi olla myös muita esteellisyyksiä. Esimerkikisi palohälytyksen sattuessa ei voi käyttää hissiä, mikä olisi tarpeen jalkaleikkauksen jälkeen.

Vierailija
16/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn etänä olemaan vaakatasossa sohvalla konetta nakuttamassa tai puheluja soittelemassa. Eikä tarvitse siirtyä fyysisesti toimistolle. Huonompi juttu että työpäivät etänä tuppaa välillä venymään turhankin pitkiksi.

Itse taasen en pystyisi tekemään (kovin hyvin) töitäni etänä ilman ulkoista näyttöä ja läppärin näyttöä kakkosnäyttönä. Sitä isoa näyttöä on hankala siirtää sohvalle.

Tietotyötäkin on monen tyyppistä.

-ohis

Vierailija
17/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työkykyinen niin et saa saikkua 

Vierailija
18/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En unohtanut. Lue toisen kappaleen ensimmäinen lause.

Se lause on "Toki siis jos se työ etänä tehtynä onnistuu ilman sairauslomaa, sitten on asia erikseen, mutta yleensä siis tietotyöläiselläkin se työpäivän tekeminen vaatii sitä, että jaksaa sen ajan istua tietokoneen ääressä.". Missä tuossa on muistettu työmatka?

Vierailija
19/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneusleikkauksiin ei saa saikkua 

Vierailija
20/42 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ainakin saikulla. Tarvitsen monta näyttöä töihini. Hankala järjestää sängyn pohjalle. Lisäksi olin tosi kipeä ja panacodia kului. 

Jalka turposi ja kipuili öisin. En tosiaan ollut työkunnossa 

Makasin sängyssä tai sohvalla jalka koholla Panacod pöhnässä. Ei ehkä paras juttu töitä ajatellen kun pitää kuitenkin olla tarkkana kuin porkkana 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi