Ei enää ikinä esihenkilöksi! On ollut kyllä pettymys
huomata millaisia ihmiset työelämässä oikeasti ovat. Olen itse ollut aina ns. helppo alainen, hoitanut työni ja muutenkin helposti lähestyttävä ja mun kanssa tulee kyllä aina toimeen. Nyt olen 4v esihenkilötyön jälkeen siirtymässä muihin hommiin, ihan siitä syystä, että on ollut valtava pettymys huomata minkälaisia ihmiset oikeasti ovat. Ja minä johdin asiantuntijahenkilöstöä, eli pitäisi olla kiinnostus omaan alaan ja omiin hommiin. Vaan ei. Voisi jopa kirjan kirjoittaa kaikesta mitä on joutunut tässä näkemään ja selvittelemään
Kommentit (114)
Kun alaiset pelkää, esihlön on helppo luulla että hänestä pidettäisiin. Pelko perseessä ne alaiset on. Sillä ei ole tykkäyksen kanssa paljon tekemistä.
Ei ole kiitollinen homma, miten asiat hoidatkin niin aina joku ottaa asiasta herneen nenään. Ei saa sanoa mitä mieltä alaisesta oikeasti on, pitää olla vain rakentava, positiivinen ja motivoiva. Pysyn nykyään mieluummin erikoisasiantuntijana kuin ottaisin esimiespestin vastaan uudestaan, yli 10v paskaa riitti.
Vastahan tästä oli juttukin jossain lehdessä. Esihenkilön hommat koetaan tänä päivänä niin vaativiksi, että niihin ei enää hakeuduta, vaikka rahkeitakin olisi. Työelämä on tosi kuormittavaa ja en yhtään epäile, etteikö esihenkilöillä vielä tuplasti.
Hyvä hetki hypätä eteenpäin. Ehkä kuitenkin opit jotain. Kaikille ei voi olla mieliksi. Kaikille ei halua olla mieliksi. Sun pitää miettiä kuitenkin sinun työsi ja alaisten työn tärkeimmät asiat. Ne ovat ne sinun ohjenuorasi. Aikataulussa pysyminen, lipsujien pieni hiostus tai pakotus, sitäkin tuo työ on, ei pelkkää jutustelua. Älä missää nimessä mee tekemään alaisesi töitä, kyllä alaisen on palkkansa ansaittava.
Eli pikkuisen särmää tekemiseesi, se ei tarkoita epäkohteliaisuutta tai ilkeilyä, kehuakin pitää hyvästä työstä. Koska olet jo useamman vuoden ollut esimies, osaat varmasti työsi, kyse on sinun kypsymisestä, asenteen höltymisestä. Ota seuraavassa paikassa ajatus edellä työ vastaan. Organisaatio ei aina toimi kuin kone, koska se koostuu erilaisista ihmisistä. Tsemppiä tulevaan kesään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osaa motivoida erilaisia persoonia. Kaikkia ei voi johtaa samalla tavalla. Turhaan ylennät itseäsi ja niitä, joille tyylisi sopii. Opettele johtamaan.
Mitä helvettiä tekee työelämässä aikuinen ihminen, jolle toisen aikuisen pitää sanoa, että tee työsi ja hoida myös muut velvollisuutesi (ne saikkulaput ym)??? Miksi aikuista ihmistä pitää joutua motivoimaan ulkopuolelta, eikö se nyt ole jokaisen täysjärkisen omalla vastuulla? Tällaiset kädestä talutettavat aikuislapset ihan oikeasti joutaisi pois työpaikoilta ja työhaluisia aikuiseksi kasvaneita tilalle!
Anna potkut sitten? Sullahan on siihen valta.
Olen työntekijä, joka hoitaa hommansa ja osaa pitää itse itsestään huolta. Mutta sinä voisit työkaverina vähän ryhdistäytyä tai sitten vapauttaa paikkasi jollekin motivoituneemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hetki hypätä eteenpäin. Ehkä kuitenkin opit jotain. Kaikille ei voi olla mieliksi. Kaikille ei halua olla mieliksi. Sun pitää miettiä kuitenkin sinun työsi ja alaisten työn tärkeimmät asiat. Ne ovat ne sinun ohjenuorasi. Aikataulussa pysyminen, lipsujien pieni hiostus tai pakotus, sitäkin tuo työ on, ei pelkkää jutustelua. Älä missää nimessä mee tekemään alaisesi töitä, kyllä alaisen on palkkansa ansaittava.
Eli pikkuisen särmää tekemiseesi, se ei tarkoita epäkohteliaisuutta tai ilkeilyä, kehuakin pitää hyvästä työstä. Koska olet jo useamman vuoden ollut esimies, osaat varmasti työsi, kyse on sinun kypsymisestä, asenteen höltymisestä. Ota seuraavassa paikassa ajatus edellä työ vastaan. Organisaatio ei aina toimi kuin kone, koska se koostuu erilaisista ihmisistä. Tsemppiä tulevaan kesään!
Mistähän olet saanut ajatuksen, että olen pyrkinyt olemaan kaikille mieliksi? Olen joutunut antamaan mm. varoituksia. Onko se mieliksi oloa? Tai että olisi tehnyt alaisteni hommia? Jänniä olettamuksia sinulla
t.ap
Kaikkihan ei ole alaisina samanlaisia kuin sinä olet ollut. Vaikka ideaalimaailmassa kaikki tekevät työnsä ja ovat mukavia ja helposti lähestyttäviä niin oikeasti se ei vaan mene niin. Koska ihmiset vain ovat erilaisia.
Jos homma ei suju niin aina on syytä katsoa peiliin ja miettiä voiko jotain tehdä toisin.
Työelämä on yksi iso hiekkalaatikko missä enemmistö on vain töissä ja pieni osa oikeasti kiinnostunut työstään. Noiden välillä se vain on tasapainoiltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osaa motivoida erilaisia persoonia. Kaikkia ei voi johtaa samalla tavalla. Turhaan ylennät itseäsi ja niitä, joille tyylisi sopii. Opettele johtamaan.
Mitä helvettiä tekee työelämässä aikuinen ihminen, jolle toisen aikuisen pitää sanoa, että tee työsi ja hoida myös muut velvollisuutesi (ne saikkulaput ym)??? Miksi aikuista ihmistä pitää joutua motivoimaan ulkopuolelta, eikö se nyt ole jokaisen täysjärkisen omalla vastuulla? Tällaiset kädestä talutettavat aikuislapset ihan oikeasti joutaisi pois työpaikoilta ja työhaluisia aikuiseksi kasvaneita tilalle!
Totta, mutta ei siitä haittaakaan ole yrittää katsoa asioita laatikon ulkopuolelta. Oletko esimerkiksi varma, ettei työntekijä ole burnoutin partaalla tai sairas?
Jos yhdestä saikusta pitää ilmoittaa moneen paikkaan, niin ei ole ihme, jos töiden keskellä yksi niistä ilmoituksista unohtuu tehdä. Silloin on hyvä, jos joku muistuttaa.
Saman huomasin ja totesin ettei ole minun homma. Ihmetyttää miten aikuiset ihmiset ovat kuin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Varmasti se on älytöntä. Vaatimus ei kuitenkaan utle esimieheltäsi, eikä ole hänen poistettavissaan, vaan työsi rahoitttajalta."
Tiedän sen. Mutta meinaatko, että mikään koskaan muuttuu, jos alaiset eivät mitään sano vaan tekevät kiltisti kaikki kahteen kertaan tehtävät hommat?
Sun pitää sanoa se oikealle taholle. Siis esim sille rahoittajalle.
Sitä varten on se esimies että vie ne asiat ylemmälle taholle
Ilmeisesti esimies itse on tarpeeton, kun työntekijöiden pitäisi itse johtaa itseään ja vielä viestiä ylemmän johdonkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ei siitä haittaakaan ole yrittää katsoa asioita laatikon ulkopuolelta. Oletko esimerkiksi varma, ettei työntekijä ole burnoutin partaalla tai sairas?
"Sinne työterveyteenkin voi kipittää ihan omin jaloin. "
Tajuatko tyylilajin, jota käytät tuossa lauseessa?
Mitä ajattelisit, jos esimiehesi kirjoittaisi sinulle noin havaittuaan, että jokin mättää työsuorituksessasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Varmasti se on älytöntä. Vaatimus ei kuitenkaan utle esimieheltäsi, eikä ole hänen poistettavissaan, vaan työsi rahoitttajalta."
Tiedän sen. Mutta meinaatko, että mikään koskaan muuttuu, jos alaiset eivät mitään sano vaan tekevät kiltisti kaikki kahteen kertaan tehtävät hommat?
Ilmeisesti esimies itse on tarpeeton, kun työntekijöiden pitäisi itse johtaa itseään ja vielä viestiä ylemmän johdonkin kanssa.
Ja kun esimies vie asian ylemmälle johdolle, niin oletat, että se automaattisesti muuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Ap olen huomannut työntekijänä/alaisena aivan saman. Itselläni on kova työmoraali ja noudatan sääntöjä. Tykkään "pehmeästä" johtamisesta ja ensisijaisesti johdan itse itseäni. Olen opiskellut myös johtamista, vaikka en johtajaksi ole halunnut. Vanhan kansan kova johtajuus on, outoa kyllä, se mitä monet miehet itselleen haluavat. He ovat ikuisia uhmaikäisiä lapsia, jotka ovat jääneet tahtotaisteluvaiheeseen. Älä ajattele, että kategorioin sinut kumpaankaan. Kategorioin sinulle vastanneita.
Eräässä työpaikassa katsoin kauhuissani esimiesasemassa olevan kohtelua. Naisporukka ohitti kaiken mitä hän sanoi (oli myös nainen). Työprukka kohteli mm. harjoittelijoita töykeästi. Esimies huomautti tästä asiallisesti ja hyvin perustellen, mutta mikään ei muuttunut. Naiset jallittivat esimiestään 10-0. Hän oli pidetty juuri siksi, että hän työporukka sai olla pomona itselleen. Silloin ajattelin, että ei ole minun juttuni lainkaan, mikäli aik
Ihanne tapauksessa olisi näin, mutta kyllä se on esimiehen tehtävä puuttua kiusaamiseen ja häirintään. Jos esimies ei puutu, hän ei silloin tee töitään.
Esihenkilönä pitää olla ihminen, jota kiinnostaa se ihmisten johtaminen. En ole ikinä ollut kovin kiinnostunut asioista vaan ihmisistä, joten mulle tää sopii. Saan kiksejä siitä että saan motivoitua työntekijää joka selkeästi on leipääntynyt duuniinsa, että se oman itsensäkin hukkaava parikymppinen alkaa ilmestymään duuniin ajoissa, että tiimi pelaa saumattomasti yhteen ja onnistuu projekteissaan.
Ja kyllä, välillä tää on yhtä päiväkotimeininkiä, mutta tässä pitää uskaltaa puhua avoimesti ja antaa sopivasti siimaa, ruoskaa ja vastuuta. Ja muistaa olla nöyrä ja hyväksyä ettei ole aina itse oikeassa.
Yliopistokin oli kivaa vain niin pitkään kun sai käydä liveluennoilla ja järjestää bileitä, korona-aika oli jotain ihan järkyttävää kun ei ollut muuta tekemistä kuin se opiskelu. Silloin tajusin että esihenkilötehtävät on mun suunta uralla, ei asiantuntija.
Mä oon vielä yksin viihtyvä introvertti eli en mitenkään ilmiselvä pomoihminen mutta niin vaan johtaminen on mun juttu.
Vierailija kirjoitti:
"Päinvastoin, omat alaiset eivät haluaisi päästää,"
Se että alaiset tykkäävät sinusta kovasti ei ole automaattisesti merkki siitä että olisit hyvä esihenkilö. Voi olla että olet liiankin kaverillinen ja sovitteleva joka on kyllä positiivinen asia alaisten kannalta mutta ei aina sen koko työpaikan kannalta.
Niin no, työpaikan kannalta paras valinta on aina se, että firma säästää ja tuottaa rahaa. Entä pitkässä juoksussa? Jossain määrin tulee ottaa huomioon työntekijöiden tyytyväisyys ja etenkin terveys. Toki rivitekijät voi korvata uusilla, mutta rekrytointi syö aikaa ja rahaa. Uusien oppiminen talon tavoille hidastaa prosesseja.
Mutta selväähän se on, että aloittaja on huomannut ettei viihdy esihenkilönä. Kyllä siihen vaaditaan tiettyä kovuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna potkut sitten? Sullahan on siihen valta.
Olen työntekijä, joka hoitaa hommansa ja osaa pitää itse itsestään huolta. Mutta sinä voisit työkaverina vähän
En puhu itsestäni. Jos työntekijä ei tee työnään niin eikö hänelle silloin anneta varoitus ja jos ei meno muutu niin sitten potkut?
"Jos yhdestä saikusta pitää ilmoittaa moneen paikkaan, niin ei ole ihme, jos töiden keskellä yksi niistä ilmoituksista unohtuu tehdä. Silloin on hyvä, jos joku muistuttaa."
Jos sun täytyy tehdä kolme ilmoitusta, niin sitten vain lasket, että tuliko tehtyä kolme ilmoitusta, eikä kaksi. Ei voi olla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan ok laittaa viestiä vaikka toimarille jos siltä tuntuu. Oon ollu myös duunipaikassa jossa sut poltettiin roviolla jos katoitkin esimiestä ylempään päin ja se oli ihan paska mesta olla töissä. Se että viestittely kulkee ilman hierarkiaa on vaan hyvä asia.
Uskon! Jos tämänlaista porukkaa on sulla duuniss kauin tällä palstalla, en jaksaisi kuunnella hetkeäkään sitä viisastelun ja veetuilun määrää. Tsemppiä!
"Sinne työterveyteenkin voi kipittää ihan omin jaloin. "
Aika moni siellä käykin esimiehen tietämättä, kun esimies sattuu olemaan sellaista tyyppiä, jolle ei uskalla kertoa. Tai työpaikan ilmapiiri on sellainen.