Ei enää ikinä esihenkilöksi! On ollut kyllä pettymys
huomata millaisia ihmiset työelämässä oikeasti ovat. Olen itse ollut aina ns. helppo alainen, hoitanut työni ja muutenkin helposti lähestyttävä ja mun kanssa tulee kyllä aina toimeen. Nyt olen 4v esihenkilötyön jälkeen siirtymässä muihin hommiin, ihan siitä syystä, että on ollut valtava pettymys huomata minkälaisia ihmiset oikeasti ovat. Ja minä johdin asiantuntijahenkilöstöä, eli pitäisi olla kiinnostus omaan alaan ja omiin hommiin. Vaan ei. Voisi jopa kirjan kirjoittaa kaikesta mitä on joutunut tässä näkemään ja selvittelemään
Kommentit (114)
Sama kokemus itselläni. Siihen kun lisättiin vielä mikromanageeraava esimies, niin totesin muutaman vuoden jälkeen, että kivempi siirtyä asiantuntijahommiin ja huolehtia vain omista duuneistaan. Kertaakaan en ole katunut.
täälläpä näyttää olevan paljon näitä lusmuiluun kunnostautuneita työntekijöitä.Tiedän nämä ongelmat ap, mutta tämmöseksi tää porukka on mennyt ,että aina saat kourallisen paskaa niiden helmien mukana.
Vierailija kirjoitti:
Et osaa motivoida erilaisia persoonia. Kaikkia ei voi johtaa samalla tavalla. Turhaan ylennät itseäsi ja niitä, joille tyylisi sopii. Opettele johtamaan.
Mitä helvettiä tekee työelämässä aikuinen ihminen, jolle toisen aikuisen pitää sanoa, että tee työsi ja hoida myös muut velvollisuutesi (ne saikkulaput ym)??? Miksi aikuista ihmistä pitää joutua motivoimaan ulkopuolelta, eikö se nyt ole jokaisen täysjärkisen omalla vastuulla? Tällaiset kädestä talutettavat aikuislapset ihan oikeasti joutaisi pois työpaikoilta ja työhaluisia aikuiseksi kasvaneita tilalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osaa motivoida erilaisia persoonia. Kaikkia ei voi johtaa samalla tavalla. Turhaan ylennät itseäsi ja niitä, joille tyylisi sopii. Opettele johtamaan.
Tää oli hyvä. Sovitaan että Ville 45v. saa kivan autotarran taulukkoon aina kun muistaa ilmoittaa sovitusti sairauslomasta :D
No vaikka, jos se toimii!
Toiset on sellaisia, että he saavat motivaatiota palautteesta. Yksin puurtaminen ei motivoi kaikkia.
Ap olen huomannut työntekijänä/alaisena aivan saman. Itselläni on kova työmoraali ja noudatan sääntöjä. Tykkään "pehmeästä" johtamisesta ja ensisijaisesti johdan itse itseäni. Olen opiskellut myös johtamista, vaikka en johtajaksi ole halunnut. Vanhan kansan kova johtajuus on, outoa kyllä, se mitä monet miehet itselleen haluavat. He ovat ikuisia uhmaikäisiä lapsia, jotka ovat jääneet tahtotaisteluvaiheeseen. Älä ajattele, että kategorioin sinut kumpaankaan. Kategorioin sinulle vastanneita.
Eräässä työpaikassa katsoin kauhuissani esimiesasemassa olevan kohtelua. Naisporukka ohitti kaiken mitä hän sanoi (oli myös nainen). Työprukka kohteli mm. harjoittelijoita töykeästi. Esimies huomautti tästä asiallisesti ja hyvin perustellen, mutta mikään ei muuttunut. Naiset jallittivat esimiestään 10-0. Hän oli pidetty juuri siksi, että hän työporukka sai olla pomona itselleen. Silloin ajattelin, että ei ole minun juttuni lainkaan, mikäli aikuiset käyttäytyvät töissä niin huonosti, tahallaan ja vielä nauttivat tilanteesta avoimesti. Odotin aikuisilta työssäkäyviltä enemmän ihan peruskäytöstaitoja. Ei esimies ole uhmaikäisten aikuisten paimentaja.
Vierailija kirjoitti:
täälläpä näyttää olevan paljon näitä lusmuiluun kunnostautuneita työntekijöitä.Tiedän nämä ongelmat ap, mutta tämmöseksi tää porukka on mennyt ,että aina saat kourallisen paskaa niiden helmien mukana.
Todellakin, kyllä mullakin oli ihan huippujakin tyyppejä siellä, heidän kanssaan oli hyvä tehdä töitä.
t.ap
"Varmasti se on älytöntä. Vaatimus ei kuitenkaan utle esimieheltäsi, eikä ole hänen poistettavissaan, vaan työsi rahoitttajalta."
Tiedän sen. Mutta meinaatko, että mikään koskaan muuttuu, jos alaiset eivät mitään sano vaan tekevät kiltisti kaikki kahteen kertaan tehtävät hommat?
Tää on taas näitä joka kyttää kuinka monta kertaa vessassa käydään päivän aikana muttei millään muotoa esim. helpota työn tekemistä, kehitä työtä ja sen tekemisen sujuvuutta, puolusta alaisiaan järjettömiä vaatimuksia vastaan yms. Muitten syytä vaan kaikki jep jep jep
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä tekee työelämässä aikuinen ihminen, jolle toisen aikuisen pitää sanoa, että tee työsi ja hoida myös muut velvollisuutesi (ne saikkulaput ym)??? Miksi aikuista ihmistä pitää joutua motivoimaan ulkopuolelta, eikö se nyt ole jokaisen täysjärkisen omalla vastuulla? Tällaiset kädestä talutettavat aikuislapset ihan oikeasti joutaisi pois työpaikoilta ja työhaluisia aikuiseksi kasvaneita tilalle!
Totta, mutta ei siitä haittaakaan ole yrittää katsoa asioita laatikon ulkopuolelta. Oletko esimerkiksi varma, ettei työntekijä ole burnoutin partaalla tai sairas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan asian ytimessä! Juuri. Ihan kuin porukka kuvittelisi, että he vaan istuu ja odottaa, että onnistuuko pomo tänään motivoimaan mut tekemään töitä. Mitä ihmettä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna potkut sitten? Sullahan on siihen valta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli hyvä. Sovitaan että Ville 45v. saa kivan autotarran taulukkoon aina kun muistaa ilmoittaa sovitusti sairauslomasta :D
Vitsi oli hauska, mutta se on totta ettei kaikkia voi johtaa samalla tavalla ja jokainen tulisi huomioida omana persoonanaan ja heidän elämäntilanne huomioiden. Huonoimpia esimiehiä on ne jotka vaan ylenee siihen hommaan ilman koulutuksia ja kursseja. Esimies tehtävä on kuitenkin ylläpitää järjestystä ja hyvää ilmapiiria työpaikalla. Itse toki en haluaisi olla esimies koska en jaksaisi niitä perseilijöitä ja kiusaajia koska esimiehen tehtävä on niidenkin kanssa keskustella, nuhdella ja luoda kompromisseja. Ja niitä tulee aina olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on taas näitä joka kyttää kuinka monta kertaa vessassa käydään päivän aikana muttei millään muotoa esim. helpota työn tekemistä, kehitä työtä ja sen tekemisen sujuvuutta, puolusta alaisiaan järjettömiä vaatimuksia vastaan yms. Muitten syytä vaan kaikki jep jep jep
Päinvastoin, järjen kanssa olen pyrkinyt tekemään hommia, en ole mikromanageerannut, vaan pyrkinyt luottamaan asiantuntijoihin jne. Olen ollut alaisteni puolella, kun on ollut sellaista vaativa tilanne. Ja näistä olen saanutkin hyvää palautetta
t.ap
Vierailija kirjoitti:
"Varmasti se on älytöntä. Vaatimus ei kuitenkaan utle esimieheltäsi, eikä ole hänen poistettavissaan, vaan työsi rahoitttajalta."
Tiedän sen. Mutta meinaatko, että mikään koskaan muuttuu, jos alaiset eivät mitään sano vaan tekevät kiltisti kaikki kahteen kertaan tehtävät hommat?
Sun pitää sanoa se oikealle taholle. Siis esim sille rahoittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan asian ytimessä! Juuri. Ihan kuin porukka kuvittelisi, että he vaan istuu ja odottaa, että onnistuuko pomo tänään motivoimaan mut tekemään töitä. Mitä ihmettä?!
Ääripäästä ääripäähän.. Kyllä työntekijät yleensä tekevät parhaansa ja työnsä vaikka hampaita purren. Mutta onnistutko sinä motivoimaan heitä niin, että heistä saadaan kaikki potentaali irti?
Joo, maailmassa on kyllä monenmoista sukankuluttajaa,jotka kuvittelee, että työnantajan pitää ratkaista kaikki heidän ongelmansa. Paras mihin itse olen törmännyt oli tapaus, jossa henkilö kännipäissään aiheutti asuntoonsa vesivahingon ja joutui muutamaan evakkoon. Kotivakuutusta toki ei ollut. Hänne ajatus oli, että työnantaja maksaa hänen hotellinsa, kun "sillä on suora vaikutus työtehoon, miten asuu". Ja siis korkeakoulukoutetusta asiantuntijasta oli tässäkin kyse, ei mistään elämämkoululaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää sanoa se oikealle taholle. Siis esim sille rahoittajalle.
Sitä varten on se esimies että vie ne asiat ylemmälle taholle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ei siitä haittaakaan ole yrittää katsoa asioita laatikon ulkopuolelta. Oletko esimerkiksi varma, ettei työntekijä ole burnoutin partaalla tai sairas?
Sinne työterveyteenkin voi kipittää ihan omin jaloin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, eli sinusta vaan ei ole siihen hommaan, niele pettymykseksi ja mene eteenpäin äläkä valita.
On outoa miten osa ihmisistä tipahtaa töissä jonkinlaiseen lapsen rooliin. Siinä on esihenkilöt lujilla.
-ohis
Varmasti se on älytöntä. Vaatimus ei kuitenkaan utle esimieheltäsi, eikä ole hänen poistettavissaan, vaan työsi rahoitttajalta.