Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos niskat ovat pahasti jumissa, voivatko jumien aiheuttamat oireet pahentua niitä käsitellessä?

Vierailija
20.02.2023 |

Minulla on ollut jo pitkään jumeja ja kipua niska- sekä hartiaseudulla. Nyt, kun olen alkanut viimeisen parin päivän aikana venytellä ja hieroa lihaksia, niistä aiemmin aiheutuneet oireet, kuten huimaus ja pahoinvointi, ovat menneet pahempaan suuntaan. Onko se ihan normaalia, kun lihakset ovat kuitenkin ennen tätä olleet jumissa pitkään? Kannattaako alueen käsittelystä pitää välillä taukoja ja palata siihen uudelleen esimerkiksi parin päivän päästä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
2/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan voi mennä pahemmaksi ja kannattaa pitää taukoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan voi mennä pahemmaksi ja kannattaa pitää taukoa.

Oliko sinullakin samanlaista oireilua jumien takia?

Vierailija
4/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pää ei enää käänny, hierontaa ei suositella, vaan pitää hakea lääkäriltä resepti täsmälääkkeisiin.

Vierailija
5/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pää ei enää käänny, hierontaa ei suositella, vaan pitää hakea lääkäriltä resepti täsmälääkkeisiin.

Kääntyy aika hyvin, mutta lihakset tuntuvat kipeiltä jostain tosi syvältä.

Vierailija
6/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pahentua. Ensin kannattaisi hoitaa lihasten tulehdus vaikka buranalla ja mobilatilla parina päivänä. Hyvä ravinto-, neste- ja suolatasapaino. Stressi pois tai liiat menot ja hyvä tyyny. Sen jälkeen katsoa koskettamista ja venyttelyä uudelleen. Ellei hyvin varovasti kädellä hiero sitten kun sallii.

Vierailija
7/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa! Kaikki venyttelyt on ihan turhia.

Vierailija
8/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä. Pitkään kestäneitä tai erityisen kipeitä jumeja ei suositella välttämättä hieromaan ollenkaan, mutta ainakin ammattilaisen tulisi se hoitaa. Olen itse saanut elämäni ainoan migreenikohtauksen, kun mies yritti hieroa erityisen jumiutunutta niskaani.

Vierailija
9/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mikään tuollainen ei auta niskajumeihin vaan pahentaa oireita. Itse toki ei voi ehkä kovin rankasti hieroa, mutta minulla esim on turhan yrittää hieroa lihaksia ns auki. Se vain tuntuu todella kipeältä ja inhottavalta, ja sen jälkeen lihas on entistä enemmän sumpussa käsittelystä. Ammattihieroja näkökulmasta kevyt sively, joka lisää verenkiertoa eikä saa ollenkaan sattua lihaksiin, toimii ok, vaikkei toki minään ihmelääkkeenä lihasten tilannetta paranna.

Perinteinen venyttely eli pitkäkestoiset 30-60 sekunnin venyttelyt eivät nekään kuin pahenna. Minulla varsinkin kun osa lihaksista on luuston virheasentojen vuoksi jo valmiiksi ylivenyneessä tilassa.

Dynaamiset pumppaavat liikkeet, rangan kierrot ja käsien pyöritykset, alkuverryttelyn kaltaiset, tehoavat parhaiten. Rankemmasta treenistä vaikkapa 1 kg painon kanssa lihakset vain menevät lisää sumppuun.

Jos voisin lakata muun elämän, ja vaikkapa vuoden ekan jokainen tunti käyttää 10 min noihin liikkeisiin, saattaisivat lihakset olla jo melkein normaalissa kunnossa! :D

Vierailija
10/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä. Pitkään kestäneitä tai erityisen kipeitä jumeja ei suositella välttämättä hieromaan ollenkaan, mutta ainakin ammattilaisen tulisi se hoitaa. Olen itse saanut elämäni ainoan migreenikohtauksen, kun mies yritti hieroa erityisen jumiutunutta niskaani.

Voi jotkut avata selkälihaksia tolppaa vasten kotona tai kulmaa, käsillä hartioita itse. Mutta sitten kun on parempi ja tietää mitä kohtaa ei saa liikaa painaa. Hierontalaite voi olla liian raju. Kävely auttaa myös sitten kun ei ole pahin hetki, vaan mennyt ohi.

Vierailija
11/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo käytössä kipu(lääke)geelit ja kylmävoiteet? Lämpötyyny? Piikkimatolla verenkierron lisäämistä?

Vierailija
12/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jo käytössä kipu(lääke)geelit ja kylmävoiteet? Lämpötyyny? Piikkimatolla verenkierron lisäämistä?

Kipugeelejä ja kylmävoiteita on kokeiltu, samoin lämpöä. En osaa sanoa, auttaako niistä mikään erityisen paljon. Piikkimattoa minulla ei ole.

Vierailija
13/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipugeelejä ja kylmävoiteita on kokeiltu, samoin lämpöä. En osaa sanoa, auttaako niistä mikään erityisen paljon. Piikkimattoa minulla ei ole.

Itse olen kokenut että on iso etu, että vaivat ja kipu eivät pahene vähitellen vaan säilyvät edes ennallaan. Geelit ja voiteet tuntuvat tuossa auttavat. Lisäksi esim kipeään lihakseen kylmävoiteen vaikutuksen huomaan välittömästi, että se (sen lyhyen aikaa) oikeasti sotkee signaaleja niin, että kipu lievittyy. 

Vierailija
14/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kokenut että on iso etu, että vaivat ja kipu eivät pahene vähitellen vaan säilyvät edes ennallaan. Geelit ja voiteet tuntuvat tuossa auttavat. Lisäksi esim kipeään lihakseen kylmävoiteen vaikutuksen huomaan välittömästi, että se (sen lyhyen aikaa) oikeasti sotkee signaaleja niin, että kipu lievittyy. 

Itse en oikein edes koe tuota kipua suurimmaksi ongelmaksi, vaan siitä huimaamisesta ja pahoinvoinnista on enemmän haittaa. Voi toki olla, että niiden poistuminen ottaa enemmän aikaa.

Vierailija
15/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran tunsin tulehtuneen lihaksen kivun (selässä) hieronnan jälkeen. Oli niin kova kipu, että menin tauoilla makaamaan pukuhuoneen lattialle ja se tuntui helpottavan, eli kylmä helpotti tulehdusta.

Soitin hierojalle ja hän sanoi, että lihakset ovat tulehtuneet.  

Pitkään toimi sitten esim. niskalihasten tulehtuessa kylmähoito. Nyt käytän Sirladudia ja kipugeeliä.

Vanhemmiten ainakin veto on pahasta niskalihaksille, nuo uudet tuuletusjärjestelmät ovan ihan pyllynreiästä,

Vierailija
16/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla, helpottaako kylmä vai lämmin jumia. Esim. kylmävaraaja sukkaan tai kääritään muuten hyvin johonkin pyyhkeeseen, ettei ole liian kylmä ja niskaan.

Vierailija
17/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kaksi niskaa?

Vierailija
18/18 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtäkää hartiat auki. Kaikki kipugeelit, lääkkeet ja muut kemikaalit ovat vain markkinamiesten hömpötyksiä joihin ei pidä langeta. Hoitakaa syytä, älkää oiretta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä