Ei enää ikinä esihenkilöksi! On ollut kyllä pettymys
huomata millaisia ihmiset työelämässä oikeasti ovat. Olen itse ollut aina ns. helppo alainen, hoitanut työni ja muutenkin helposti lähestyttävä ja mun kanssa tulee kyllä aina toimeen. Nyt olen 4v esihenkilötyön jälkeen siirtymässä muihin hommiin, ihan siitä syystä, että on ollut valtava pettymys huomata minkälaisia ihmiset oikeasti ovat. Ja minä johdin asiantuntijahenkilöstöä, eli pitäisi olla kiinnostus omaan alaan ja omiin hommiin. Vaan ei. Voisi jopa kirjan kirjoittaa kaikesta mitä on joutunut tässä näkemään ja selvittelemään
Kommentit (114)
Ei enää ikinä kouluun töihin.
Pinnalliset lapset ja nuoret ovat tyhmistyneet mm. TikTokin vaikutuksesta. Monet eivät osaa muuta ajatella kuin pelaamista. Ja kaikki yli 40v.naiset ovat mummoja. Ulkolainen uikutus musiikki Lähi-idästä kaupan päälle. Siitä on tän päivän monet nuoret ja lapset tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ap, itse olen koko urani ollut esihenkilö 50 alaiselle, ja vuodatuksestasi päätellen, olisit tarvinnut enemmän koulutusta monessa asiassa. Jo tuo, että haukut täällä alaisten käyttäytymistä, on epäammattimaista. Itse olen lähes 30v tehnyt tätä työtä. Ihmiset eivät ole robotteja vaan yksilöitä... Sillä toimintamallilla olisit jo päässyt pitkälle.
Eihän se ap täällä kerro kenestä puhuu. Eikö tämä olekaan keskustelupalsta?
t.Ohis
Vierailija kirjoitti:
Et osaa motivoida erilaisia persoonia. Kaikkia ei voi johtaa samalla tavalla. Turhaan ylennät itseäsi ja niitä, joille tyylisi sopii. Opettele johtamaan.
Tää oli hyvä. Sovitaan että Ville 45v. saa kivan autotarran taulukkoon aina kun muistaa ilmoittaa sovitusti sairauslomasta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, itse olen koko urani ollut esihenkilö 50 alaiselle, ja vuodatuksestasi päätellen, olisit tarvinnut enemmän koulutusta monessa asiassa. Jo tuo, että haukut täällä alaisten käyttäytymistä, on epäammattimaista. Itse olen lähes 30v tehnyt tätä työtä. Ihmiset eivät ole robotteja vaan yksilöitä... Sillä toimintamallilla olisit jo päässyt pitkälle.
Eihän se ap täällä kerro kenestä puhuu. Eikö tämä olekaan keskustelupalsta?
t.Ohis
Jep, jos nimettömänä purkaa anonyymillä keskustelupalstalla yleisesti ihmisten älytöntä käyttäytymistä, ei se ole epäammattimaista, vaan ihan inhimillistä.
Ihminen se on esimieskin.
T. Toinen ohis
Vierailija kirjoitti:
Et osaa motivoida erilaisia persoonia. Kaikkia ei voi johtaa samalla tavalla. Turhaan ylennät itseäsi ja niitä, joille tyylisi sopii. Opettele johtamaan.
Missä kohtaa ap ylensi itsensä? Jos joku on huono työssään, niin on. Ei se muutu miksikään vaikka kuinka yrittäisi asioita jappastella. Taidat itse olla sitä tyyppiä, joka vinkuu ja vänisee joka asiasta, mitkä kuuluisi vain hoitaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli hyvä. Sovitaan että Ville 45v. saa kivan autotarran taulukkoon aina kun muistaa ilmoittaa sovitusti sairauslomasta :D
No vaikka, jos se toimii!
Omasta työpaikastani tiedän, että kateelliset lusmut käyvät valittamassa esimiehille usein hyvistä työntekijöistä, koska näyttävät itse heidän rinnallaan surkimuksilta. Oikein harmitti kuunnella niiden laiskojen lusmujen valitusta, kun joku nuori hoiti asiat paljon paremmin ja oli pidetty asiakkaiden keskuudessa. Esimieheltäkin meinasi palaa käämi siihen satuiluun ja mustamaalaamiseen. Eli ymmärrän. Ei ole helppoa olla esimies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se tuntuu tänä päivänä olevan. Jokainen on niin uniikki lumihiutale, että ei tartte tehdä kuin kivoja juttuja ja sitten hämmästellään kun palkasta puuttuu asioita. No kas, kun et itse toimittanut lomahakemustasi ajoissa, ei tullut sairauslomatodistusta, ei jokaviikkoisia tuntikortteja jne. Ihan perusjuttuja ei viitsitä hoitaa mutta vika on aina muissa: esihenkilössä, palkanlaskijassa, HR:ssä jne.
Huonoja esihenkilöitä on suomi täynnä ja AP on yksi sellainen,sitten valittaa palstalla miten kauheita alaiset on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa ap ylensi itsensä? Jos joku on huono työssään, niin on. Ei se muutu miksikään vaikka kuinka yrittäisi asioita jappastella. Taidat itse olla sitä tyyppiä, joka vinkuu ja vänisee joka asiasta, mitkä kuuluisi vain hoitaa
Ootko koskaan miettinyt, että osa niistä asiosita, jotka "kuuluu vaan hoitaa", on älyttömiä? Samat asiat kirjataan moneen eri paikkaan ja sitten vielä pelataan joidenkin tulostettujen lippulappujen kanssa. Ei sillä, kyllä minä ne täytän, mutta vituttaa joka kerta, että olen jo ilmoittanut samat asiat digitaaliseen järjestelmään ja sitten pitää vielä tulostaa paperi johon merkitään samat asiat.
Itselläni täysin sama kokemus. Siirryin rivityöntekijästä esimieheksi. Siis aivan käsittämätöntä miten kiittämättömiä ja vain omaa itseään ajattelevia tosi monet ovat. Joka käänteessä yritetään käyttää hyväksi. Ja ei, se ei ole sitä etteikö minusta ole esimieheksi. Rajat on laitettu ja tarvittaessa kovinkin sanoin. Sen myönnän, että olin ehkä liian sinisilmäinen ennen esimiesuraani ja oletin, että eihän nyt pomoa aleta kusettamaan, koska itselleni työntekijänä ei käynyt pienessä mielessäkään.
Ilmeisesti se on siis ihan normaali juttu, että kaikki käyttävät toisiaan hyväksi täysin surutta, armotta, kylmästi ja välinpitämättömästi, heti jos sellaiseen pieninkin sauma nähdään? Onko tuollainen normaalia aikuisen ihmisen käyttäytymistä? Minusta ei, vaan kertoo pelkästään kusipäisyydestä ja itsekkyydestä. Ei voi sanoa tiimipelaajaksi tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei tuosta saa mitään ajattelemisen aihetta niin en voi sille sitten mitään. 😊
Vierailija kirjoitti:
Omasta työpaikastani tiedän, että kateelliset lusmut käyvät valittamassa esimiehille usein hyvistä työntekijöistä, koska näyttävät itse heidän rinnallaan surkimuksilta. Oikein harmitti kuunnella niiden laiskojen lusmujen valitusta, kun joku nuori hoiti asiat paljon paremmin ja oli pidetty asiakkaiden keskuudessa. Esimieheltäkin meinasi palaa käämi siihen satuiluun ja mustamaalaamiseen. Eli ymmärrän. Ei ole helppoa olla esimies.
Teit oikein, jos pistit stopin mustamaalaamiselle. Se kiusaamista ja heikentää yleistä ilmapiiriä ja sitä kautta työtehoa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni täysin sama kokemus. Siirryin rivityöntekijästä esimieheksi. Siis aivan käsittämätöntä miten kiittämättömiä ja vain omaa itseään ajattelevia tosi monet ovat. Joka käänteessä yritetään käyttää hyväksi. Ja ei, se ei ole sitä etteikö minusta ole esimieheksi. Rajat on laitettu ja tarvittaessa kovinkin sanoin. Sen myönnän, että olin ehkä liian sinisilmäinen ennen esimiesuraani ja oletin, että eihän nyt pomoa aleta kusettamaan, koska itselleni työntekijänä ei käynyt pienessä mielessäkään.
Ilmeisesti se on siis ihan normaali juttu, että kaikki käyttävät toisiaan hyväksi täysin surutta, armotta, kylmästi ja välinpitämättömästi, heti jos sellaiseen pieninkin sauma nähdään? Onko tuollainen normaalia aikuisen ihmisen käyttäytymistä? Minusta ei, vaan kertoo pelkästään kusipäisyydestä ja itsekkyydestä. Ei voi sanoa tiimipelaajaksi tuollaisia.
Aika moni niistä itsekkäistä on tajunnut, että vaikka itse kuinka joustaa yms niin firma repii kaiken sun selkänahasta. Takaisinpäin ei joustoa tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko koskaan miettinyt, että osa niistä asiosita, jotka "kuuluu vaan hoitaa", on älyttömiä? Samat asiat kirjataan moneen eri paikkaan ja sitten vielä pelataan joidenkin tulostettujen lippulappujen kanssa. Ei sillä, kyllä minä ne täytän, mutta vituttaa joka kerta, että olen jo ilmoittanut samat asiat digitaaliseen järjestelmään ja sitten pitää vielä tulostaa paperi johon merkitään samat asiat.
Meinaat, että niiden tekemättä jättäminen auttaa asiaan? Tai sitten esihenkilölle asiasta valittaminen? Yleensäkään yksittäinen esihenkilö ei voi vaikuttaa tuollaisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten itsessäsi näe mitään ongelmaa? niin makaa kun petaa sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Tokihan siihen että ihmiset ovat yksilöitä KUULUU myös se, Että jotkut niistä ovat oikeasti paskiaisia, joillakuilla on vaikeita henkilökohtaisia tilanteita ja jotkut on pysyvästi narsisteja, kiusaajia tai laiskureita. Silti sen kanssa pitää pomona tulla toimeen, eikä niitä voi/pidå ryhtyä paapomaan. Minusta ap on oikein hyvällä tiellä, kun tämän tajuaa. Ja sekin on hyvä, että hän tuntee itseään sen verran, ettei halua pakottaw itseöön toimimaan nöissä oloissa, jos se ei kerran hänelle sovi.
Monet firmat ei muuten tarjoa esimiehille mitään koulutusta. En sano, että ne ovat kovin hyviå firmoja, koska johtaminenhan on opittavissa oleva tsito, jotw olisi hyvä väilillä vähän päivittää - mutta niitä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni hän ei hauku vaan kertoo sen, minkä moni työelämässä ollut muutenkin tietää. Ja siksi moni ei edes halua esimiesasemaan.
Vierailija kirjoitti:
Oi että, tiedän mistä puhut.
Ihan älytöntä tosiaan, miten joitakin aikuisia ihmisiä saa paimentaa kuin lapsia.
Ihan jo pelkästään lähtien siitäkin, että kun on selkeästi sovittu että poissaoloista pitää ilmoittaa, ja tuoda sairauslomalappu jos sairaus kestää yli 3 pv, niin näiden perässä saa juosta ja soitella joka kuukausi.
Työaikaani tuhrautuu PALJON ihan tällaiseen joutavanpäiväiseen paimennukseen, jonka LUULISI olen itsestäänselvää, kun niin monesti on ohjeistettukin.
Minä luulisin näin työntekijänä, että jos lappua ei tuo, ei saa palkkaakaan? Ehkä se herättäisi.
Ilmoittaisin seuraavassa palaverissa, että jos lappua ei toimiteta, niin kannattaa varautua siihen, että palkka on pienempi
Tätähän se on, mutta sentään jotain valoa on nyt tunnelin päässä! Hallitukselta on tulossa apua tähänkin, uuden irtisanomislain muodossa. Jatkossa noista kroonisista pahanilmanlinnuista, vinkujista, saikuttajista ja vastuunvälttelijöistä on merkittävästi helpompi päästä eroon. Vihdoinkin päästään tilanteeseen jossa työllistäminen on aidosti vapaaehtoista, eikä niin että kunhan pystyt lyhyen koeajan aikana piilottamaan aitoa persoonallisuuttasi, ei sinusta enää pääsekään eroon.