Onko normaalia väsyä näin? Ettei jaksa oikein enempää tehdä vai johtuuko yksinäisyydestä?
Aamulla herään klo 9. Juon kahvia.
Klo 11 käyn lenkillä 8-10 km kävelyä.
Klo 13 syön terveellisen aterian, proteiinia, kasviksia ja hyviä rasvoja, juon janojuomana vettä.
Klo 14 lepään tai siivoan ja juon lisää kahvia
Klo 15 eteenpäin en jaksa enempää. Klo 17-20 välillä syön vielä ruokaa, yleensä tukeva terveellinen ateria kuten lounaallakin, lisäksi ehkä leipäjuustoa, kananmunia, marjoja, jogurttia, mitälie.
Käyn suihkussa ja pesen hampaat.
Kuuntelen äänikirjoja, katselen sarjoja ja menen sitten nukkumaan. Aamulla taas sama. Olen sairauslomalla toistuvan masennuksen vuoksi. Ennen en pystynyt edes tähän vaan olin todella loppi tyyliin hereillä olemisesta ja vain elämisestä. Nyt olo on monella tapaa paljon parempi mutta silti olen jotenkin vähillä käyvä. Joskus ennen olisin tehnyt ihan hirveästi enemmän mutta nykyään en jaksa klo 15 jälkeen enää paljoakaan.
Jos joudun käymään jossain asioilla niin lenkki jää väliin ja on pakko levätä. Uuvun kovasti etenkin hälinästä ja ihmisten seurasta.
Kommentit (44)
Samaistun tähän. Itsellä ei ole edes mitään diagnoosia ja työtön, mutta nykyisin en jaksa kovinkaan paljon. Sinulla sentään on diagnoosi ja "syy" väsyä.
Minulla päivät menevät hieman toisin. Olen aamuisin jo väsynyt ja kyllästynyt. Sitten vähitellen olo paranee. Kävelen itsekin paljon jo oman mielialan takia. Päivällä lähes saman kuin sinä. Ruokahalu on itsellä huono tällä hetkellä. Jotain yritän syödä. Illalla piristyn monesti hieman. Kävelen toisen lyhemmän lenkin ja sitten koen hetken olevani onnellisempi, kun olen saanut yhden päivän iltaan ja katson jotain sarjaa yms. Seuraavana aamuna taas olo monesti surullinen ja väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Se on se kahfi se.
Kahfi duuppaa kahfi crashhin siin iltapäiväst viimestäää.
Dumppaa pois kahfi ja selaa Caffeine Blues bookki jsos e muuuten usko.
Saattaa hyvinkin vaikuttaa. Kofeiinin vieroitusoireisiin kuuluu mm. väsymys. Myös kofeiinin yliannostus voi aiheuttaa väsymystä. Kofeiini vaikuttaa myös unenlaatua heikentävästi (jopa aamulla juotuna). Toki kaikki eivät ole niin herkkiä. Tiedän, että masentuneena on houkutus juoda kahvia, kun väsyttää ja mieli on maassa, mutta ehkä voisi kokeilla määrän rajoittamista, jos käyttää paljon?
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin näyttelemään melkein 20 vuotta. Oon pian 40. Miksen saisi vihdoinkin elää itselleni? Elin pari vuosikymmentä muille. Mistä lähtien Suomessa ei ole saanut erakoitua? Tarkistin just täällä olevan vielä voimassa yksilönvapaus.
Suomessa saa erakoitua, jos on rahaa. Näin se menee.
Ruokailuista piti kirjoittaa vielä, että ehkä syöt liian vähän tai kevyesti liikuntaasi nähden. Itse joskus kävelen paljon ja syön vähän ja sitten olo on ihan voimaton. Kroppa menee ns säästöliekille ja sitten energia loppuu ja alkaa väsyttää. Jos saan kysyä niin oletko esim laihtunut? Itse olen ja tiedän sen, että kävelyyni nähden pitäisi syödä enemmän. Eli ei haluttua laihtumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se kahfi se.
Saattaa hyvinkin vaikuttaa. Kofeiinin vieroitusoireisiin kuuluu mm. väsymys. Myös kofeiinin yliannostus voi aiheuttaa väsymystä. Kofeiini vaikuttaa myös unenlaatua heikentävästi (jopa aamulla juotuna). Toki kaikki eivät ole niin herkkiä. Tiedän, että masentuneena on houkutus juoda kahvia, kun väsyttää ja mieli on maassa, mutta ehkä voisi kokeilla määrän rajoittamista, jos käyttää paljon?
Olen tätä kans miettinyt. Vähentänyt olen kahvin juontia kyllä eli kaksi kuppia aamulla ja kaksi päivällä. Ovat puolikkaita kuppeja, enempää en edes pysty juomaan tai tulee huono olo.
Pitäisi ehkä kokeilla olla kokonaan ilman ja katsoa miten vaikuttaa. Tällä hetkellä kahvi on kyllä kohokohta aamussa ja päivissä mutta kai sekin kertoo riippuvuudesta. Ap
Mitä sinä teet kun haluat pitää hauskaa, viihtyä tai olla onnellinen?
Onko liikunta vai ruoka sinulle tärkeää? Ne ovat ne kaksi asiaa, jotka mainitset. Saatko niistä sisältöä?
Vierailija kirjoitti:
Samaistun tähän. Itsellä ei ole edes mitään diagnoosia ja työtön, mutta nykyisin en jaksa kovinkaan paljon. Sinulla sentään on diagnoosi ja "syy" väsyä.
Minulla päivät menevät hieman toisin. Olen aamuisin jo väsynyt ja kyllästynyt. Sitten vähitellen olo paranee. Kävelen itsekin paljon jo oman mielialan takia. Päivällä lähes saman kuin sinä. Ruokahalu on itsellä huono tällä hetkellä. Jotain yritän syödä. Illalla piristyn monesti hieman. Kävelen toisen lyhemmän lenkin ja sitten koen hetken olevani onnellisempi, kun olen saanut yhden päivän iltaan ja katson jotain sarjaa yms. Seuraavana aamuna taas olo monesti surullinen ja väsynyt.
Paljon hyvää sinne. Tunne välittyi viestistäsi vahvasti ja ymmärrän. Toivottavasti saat kaipaamaasi apua. Sinuna ehkä kuitenkin kävisin lääkärissä puhumassa mutta toki se on sinun päätöksesi. Itse en varmaan olisi ilman apua enää jaksanut, meni niin pahaksi ja kaikista parhain apu on ollut terapia ja oikea lääkitys. Sitä kautta elämään on tullut paljon muita tärkeitä asioita kuten oikeanlainen ravinto ja liikunta. Tämä siis vain oma kokemukseni, toiselle joku toisenlainen apu ehkä parempi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se kahfi se.
Olen tätä kans miettinyt. Vähentänyt olen kahvin juontia kyllä eli kaksi kuppia aamulla ja kaksi päivällä. Ovat puolikkaita kuppeja, enempää en edes pysty juomaan tai tulee huono olo.
Pitäisi ehkä kokeilla o
Nykyään saa ihan hyviä kofeiinittomia kahveja. Toki ei sitten tule kofeiinin toivottujakaan vaikutuksia. Vieroitusoireisiin kuuluu alakuloisuutta, joten kannattaa vähitellen lopettaa, ettei vointi huonone. Joillekin riittää se, ettei juo kahvia kahden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ruokailuista piti kirjoittaa vielä, että ehkä syöt liian vähän tai kevyesti liikuntaasi nähden. Itse joskus kävelen paljon ja syön vähän ja sitten olo on ihan voimaton. Kroppa menee ns säästöliekille ja sitten energia loppuu ja alkaa väsyttää. Jos saan kysyä niin oletko esim laihtunut? Itse olen ja tiedän sen, että kävelyyni nähden pitäisi syödä enemmän. Eli ei haluttua laihtumista.
Seuraan syömistäni ja merkkaan kaiken ylös. Syön riittävästi. Olen kyllä laihtunut mutta oli minulla liiaksi painoakin tuon pahimman kauden jäljiltä. Laihtuminen on hiljalleen tapahtunut kun jätti einekset pois ja aloin kävelemään ensin lyhyitä, sitten pidempiä reittejä. Niin koen että nyt on parempi mutta pidän mielessä ja seuraillen ettei ala liikaa paino tippumaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä teet kun haluat pitää hauskaa, viihtyä tai olla onnellinen?
Onko liikunta vai ruoka sinulle tärkeää? Ne ovat ne kaksi asiaa, jotka mainitset. Saatko niistä sisältöä?
Hmm. No kuuntelen musiikkia ja jos on hyvä päivä niin tanssin tahdissa. Joskus harvoin jaksamisen mukaan näen joitakin kavereita. Olen aiemmin ollut päihteiden suurkuluttaja, joten rauha ja tasainen arki on oikeastaan tosi ok. Olen ihan tyytyväinen kun elämässä on perusasiat ok tällä hetkellä. Myöhemmin sitten kun on voimavaroja niin pääsen ehkä toteuttamaan haaveitani. Nyt mennään näin mutta parempaa kohti. Ap
Oletko kokeillut paastoa? Sulla voi olla insuliinit koholla, mikä tarkoittaa energianpuutetta soluissa. Silloin voi käydä noin, että laihtuukin ehkä, mutta olo ei ole hyvä. Eli mieluummin syö kunnolla kun syö ja sitten välillä on syömättä päivän pari tai pitempäänkin, jos tuntuu hyvältä. Jos resistenssi on paha, sen purkaminen ottaa aikaa. Vaikka sulla kuulostaa jo tilanne olevan parempi kyllä. Kolmen päivän paasto pätkäpaastoharjoitusten päälle piristi itseäni, ja laihtuminen tapahtuu ilman kieltäymyksiä. Ei vain kiinnosta ahmia. Harmittelen sitä, että ihmiset sitoutuvat laihdutuslääkkeisiin kokeilematta ensin tätä luontaista menetelmää. Niistä kun ei välttämättä ole enää paluuta, ja pitkäaikaisvaikutukset ovat arvoitus. Paastolla kun olisi useimmille vain hyviä vaikutuksia.
Sinänsä olisin tosi tyytyväinen tuohon, mihin olet jo päässyt. Anna itsellesi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut paastoa? Sulla voi olla insuliinit koholla, mikä tarkoittaa energianpuutetta soluissa. Silloin voi käydä noin, että laihtuukin ehkä, mutta olo ei ole hyvä. Eli mieluummin syö kunnolla kun syö ja sitten välillä on syömättä päivän pari tai pitempäänkin, jos tuntuu hyvältä. Jos resistenssi on paha, sen purkaminen ottaa aikaa. Vaikka sulla kuulostaa jo tilanne olevan parempi kyllä. Kolmen päivän paasto pätkäpaastoharjoitusten päälle piristi itseäni, ja laihtuminen tapahtuu ilman kieltäymyksiä. Ei vain kiinnosta ahmia. Harmittelen sitä, että ihmiset sitoutuvat laihdutuslääkkeisiin kokeilematta ensin tätä luontaista menetelmää. Niistä kun ei välttämättä ole enää paluuta, ja pitkäaikaisvaikutukset ovat arvoitus. Paastolla kun olisi useimmille vain hyviä vaikutuksia.
Sinänsä olisin tosi tyytyväinen tuohon, mihin olet jo päässyt. Anna itsellesi aikaa.
Olen lukenut miten paasto vaikuttaa fysiologiaan ja se on kyllä hyvin kiinnostavaa. Olen pahan flunssan, joka ei meinannut millään parantua niin saanut parannettua 50 tunnin vesipaastolla. Uskon siis täysin paaston parantaviin vaikutuksiin.
Joskus harjoitan, kunnon mukaan. Pätkäpaastoan päivittäin ja pidän hiilihydraatit maltillisena nimenomaan sen vuoksi, että minulla sokerit pomppasi aika pahasti silloin kun en välittänyt mistään, vähiten elämästäni ja hyvinvoinnistani. Nyt tilanne onneksi eri ja kiitollinen olen päivittäin. Ap
Tämä ei ole loukkaus, mutta oletko ap itsekeskeisyyteen taipuvainen? Tarkkailetko omaa elämää jatkuvasti: mitä syöt, miltä tuntuu, miten jaksat?
Itse olin tällainen ja se oli uuvuttavaa, vei koko elämän pois, vuodet vain valui itseäni kytäten. Lopulta sain raahauduttua terapiaan ja opin suuntamaan huomion muualle, ja orientoitumaan elämään ulospäin. Sain elämäni takaisin. Masennus ja kyvyttömyys, tyhjyyden tunne, poistui hiljalleen.
Vierailija kirjoitti:
Sama paitsi enää ei nuo kävelytkään piristä mieltä, mutta se illoissa on aamua parempaa että saa mennä nukkumaan ja ehkä jopa näkee jotain kivaa unta missä kaikki on hyvin. Joskus joku sarjan katselukin vie ajatuksen muualle ja sitten saattaa nähdä jopa unta siitä sarjasta..
En tiedä, ketjua lukiessa tuli tunne että pitäisi vissiin olla tosi huolissaan omasta olosta ja jaksamisesta koska en mä jaksa puoliakaan. Tai ehkä mä sitten olen jo puolikuollut. Mitä väliä.
Väsyä? Minusta vaikutat enemmänkin ihan maanisen energiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole loukkaus, mutta oletko ap itsekeskeisyyteen taipuvainen? Tarkkailetko omaa elämää jatkuvasti: mitä syöt, miltä tuntuu, miten jaksat?
Itse olin tällainen ja se oli uuvuttavaa, vei koko elämän pois, vuodet vain valui itseäni kytäten. Lopulta sain raahauduttua terapiaan ja opin suuntamaan huomion muualle, ja orientoitumaan elämään ulospäin. Sain elämäni takaisin. Masennus ja kyvyttömyys, tyhjyyden tunne, poistui hiljalleen.
En kyllä osaa sanoa. En ainakaan ennen ole ollut. Aiemmin olin todella ulkoapäin ohjautuva, en tunnistanut ollenkaan omia rajojani tai tarpeitani. Tein todella paljon siksi että muille tulisi hyvä olo ja että olisin riittävä. Työelämässä olen suorittanut liikaa jotta kelpaisin. En ole arvostanut itseäni ja olen ollut tosi huonoissa myrkyllisissä ihmissuhteissa, ollut läheisriippuvainen.
Nykyään harjoittelen elämistä itselleni. Yritän kuunnella mitä haluan ja kliseisesti olla lempeämpi itseäkin kohtaan. Siinä mielessä kyllä tässä vaiheessa sitä on joutunut aika paljon olemaan oman navan ympärillä. Mielestäni se on kuitenkin ollut tarpeellista. Tämä aika on itselleni tosi tärkeää ja merkityksellistä missä nyt elän vaikka se saattaa kuulostaa aika tyhjältä elämältä. Elän ehkä autenttisinta aikaa nyt ja tavallaan ehkä olen liikaa itsekseni mutta toisaalta tarve on ollut siihen suuri. Ap
Vierailija kirjoitti:
Väsyä? Minusta vaikutat enemmänkin ihan maanisen energiseltä.
Ai. No itse olen miettinyt miten toiset jaksavat nähdä ystäviä, käydä töissä, harrastuksissa, hoitaa lapsia, kiinnostua joistain isommista projekteista, parisuhteesta pitää kiinni jne.
Minä käyn lenkillä, syön ja makaan. Kuten olen jo sanonut niin on tämäkin jo tosi hyvällä suunnalla mutta tiedän että tulen vielä muitakin asioita kaipaamaan ja tekemään. Ap
Luulosairas olet.
Mene TÖIHIN vassuri.
Mielialalääkkeenä voxra ja hyväksi todettu. Ei mitään sivuoireita ollut ja tuo lääke lisäsi energiaan.
Syön tarpeeksi ja syön myös hiilihydraatteja mutta en liikaa koska kohonnut sokeri. Aiemmin kun olin todella huonossa kunnossa niin söin paljon eineksiä, roskaruokaa ja nopeita hiilareita niin tottakai sillä oli vaikutuksensa. Nyt kun voin paremmin niin kaikki muukin mennyt parempaan, yhden asian kun muuttaa niin seuraa muitakin asioita perässä.
Syön kolme kertaa päivässä. En yhtään enempää jaksa eikä huvita enkä näe sitä myöskään tarpeelliseksi. Ap
Ehkä kannattaisi noita verensokereita mittailla? Siis ihan kotona(kin). Pyydä lainaan mittari, jos itselläsi ei ole jo. Hyvä olisi ihan ohjattu seuranta terveydenhuollon ohjeiden mukaan. Jos verensokerit pielessä suuntaan tai toiseen, ei väsymys ole ihme. Siis juot pelkän kahvin ja sitten käyt pitkällä lenkillä?