Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei nainen kelpaa paaviksi?

Vierailija
22.04.2025 |

Kaikkien luterilaisten odotetaan hyväksyvän naispappeus (vaikka ev.lut. kirkko hyväksyy virallisesti myös naispappeuden vastustamisen), mutta kukaan ei vaadi katollisia hyväksymään naista paaviksi. Mistä se johtuu?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paavi on Trumpinkin pomo, niin silloin ei ole ihan sama kuka on Paavina tai pappina.

Taviksille nyt on ihan sama mitä Raamatun vastaista pajunköyttä syöttää.

Trump on protestantti. Protestanttien pointti on siinä, että paavi ei ole heidän pomo.

Vierailija
42/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

naiset ei pääse tuikkaa pikkupoikia kakkoseen, paavin yksi persuvaatimuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
44/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paavi on Vatikaani valtion pääMIES ja katolisen kirkon hengellinen johtaja. Siksi ei kelpaa nainen kun pitää olla mies niin kuin nimessä sanotaan päämies

Eikö häntä kutsuta myös pyhäksi isäksi, Kristuksen sijaiseksi maailmassa? Tämän korkeampaa arvonimeä tuskin kukaan muu ei voi maanpinnalla saada.

Pietarin sijainen tai oikeammin hänen työnsä jatkaja eli opetuslasten esimies.

Olet väärässä. Katolisen kirkon mukaan paavi on Pietarin seuraaja ja Kristuksen sijainen.

Vierailija
45/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohje on alkujaan Moosekselta, että Jumala on miehen pää ja mies on naisen pää.  Jeesus taasen sanoi Pietarille:"Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet Tuon on katsottu tarkoittavan, että kaikkien opetuslasten johtaja ja paimen on Pietari ja hänen työtä jatkamaan perustettiin paavius.

Tuolle kohdalle on muuten paljon ilmeisempi selitys, kuin että kirkko perustetaan Pietarin varaan. Jeesus kysyy Pietarilta: *Kuka sinä sanot minun olevan?*

Pietari vastaa: *Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika.*

Jeesus sanoo: *Sinä olet Pietari (kivi/ kallio), ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani.

Jeesus ei tietenkään puhu Pietarista, vaan Pietarin tunnustuksesta *sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika*. Se tunnustus on seurakunnan perustus, ei Pietarin persoona. Katolilaiset ovat ymmärtäneet homman täysin väärin. Ei seurakunnan perustus poistunut Pietarin kuollessa.

Vierailija
46/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohje on alkujaan Moosekselta, että Jumala on miehen pää ja mies on naisen pää.  Jeesus taasen sanoi Pietarille:"Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet Tuon on katsottu tarkoittavan, että kaikkien opetuslasten johtaja ja paimen on Pietari ja hänen työtä jatkamaan perustettiin paavius.

Tuolle kohdalle on muuten paljon ilmeisempi selitys, kuin että kirkko perustetaan Pietarin varaan. Jeesus kysyy Pietarilta: *Kuka sinä sanot minun olevan?*

Jeesus sanoo: *Sinä olet Pietari (kivi/ kallio), ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani.

Jeesus ei tietenkään puhu Pietarista, vaan Pietarin tunnustuksesta *sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika*. Se tunnustus on seurakunnan perustus, ei Pietarin persoona. Katolilaiset ov

"Ei tätä ole ilmoittanut sinulle liha eikä veri, vaan minun Isäni joka on taivaissa."

Vierailija
47/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies kelpaa missiksi? Deal with it.

Vierailija
48/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen vaietkoon seurakunnassa.

Suomessa jopa kahdella kielellä.

Hankalaa on paaviksi pääsy, ei taida 

edes Paavolta onnistua.

M58

Vierailija
49/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ev lut ei olisi myöskään koskaan pitänyt hyväksyä naispappeuden. Raamattu kieltää naisia toimimasta pappeina/pastoreina !

Nykyään on monissa vapaissa seurakunnissa myös Raamatunvastaisia naispastoreita. Valitettavasti ! 

T. N 50+

Vierailija
50/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus ei tietenkään puhu Pietarista, vaan Pietarin tunnustuksesta *sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika*. Se tunnustus on seurakunnan perustus, ei Pietarin persoona. Katolilaiset ov

Miksi pidät antamaasi selitystä "paljon ilmeisempänä" kuin kirjaimellista tulkintaa? Kiinnitä huomiota kokoinaisuuteen: Ensin Pietari sanoo Jeesusta Kristukseksi, elävän Jumalan Pojaksi. Sen jälkeen Kristus sanoo Pietaria Pietariksi/kallioksi, jonka varaan Jeesus rakentaa kirkkonsa/seurakuntansa. Jos Jeesus ei tarkoittanut Pietaria itseään hänestä puhuessaan, miksi Pietarikaan olisi tarkoittanut Jeesusta itseään puhuessaan hänestä Kristuksena? Jos taas Pietari todella puhui Jeesuksesta itsestään, eikö ole luontevaa olettaa, että myös Jeesus puhui Pietarista itsestään?

Vierailija
51/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ev lut ei olisi myöskään koskaan pitänyt hyväksyä naispappeuden. Raamattu kieltää naisia toimimasta pappeina/pastoreina !

Nykyään on monissa vapaissa seurakunnissa myös Raamatunvastaisia naispastoreita. Valitettavasti ! 

T. N 50+

P.s. ev. lut kirkon alamäki alkoi kun naisia hyväksyttiin papeiksi.

Vierailija
52/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus ei tietenkään puhu Pietarista, vaan Pietarin tunnustuksesta *sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika*. Se tunnustus on seuraku

Koska seurakunta seisoo tai kaatuu sen varassa, uskovatko he Jeesuksen Kristukseksi, elävän Jumalan Pojaksi. Pietarin poistuminen kuoleman kautta et hetkauttanut seurakuntaa yhtään, ei myöskään yhdenkään paavin.

Mutta jätä pois Jeesuksen tunnustaminen Jumalan Pojaksi, niin sinulla on heti käsissäsi mm. Jehovan Todistajien tai islamin kaltainen harhaoppi. Täysin ilmiselvää, 

Vierailija
53/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta jätä pois Jeesuksen tunnustaminen Jumalan Pojaksi, niin sinulla on heti käsissäsi mm. Jehovan Todistajien tai islamin kaltainen harhaoppi. Täysin ilmiselvää, "

Oletko koskaan kuullut millä sanoilla Jehovan todistaja päättää rukouksen ? "...kuule tämä rukouksemme rakkaan poikasi Jeesuksen Kristuksen nimeen - amen" Tunnustavat Jeesuksen Jumalan Pojaksi jokaisen rukouksensa yhteydessä.

Vierailija
54/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska seurakunta seisoo tai kaatuu sen varassa, uskovatko he Jeesuksen Kristukseksi, elävän Jumalan Pojaksi. Pietarin poistuminen kuoleman kautta et hetkauttanut seurakuntaa yhtään, ei myöskään yhdenkään paavin.

Mutta jätä pois Jeesuksen tunnustaminen Jumalan Pojaksi, niin sinulla on heti käsissäsi mm. Jehovan Todistajien tai islamin kaltainen harhaoppi. Täysin ilmiselvää,

Ohitit täysin pointtini. Raamatun mukaan Pietari sanoi ensin Jeesukselle: "Sinä olet..." Heti perään Jeesus sanoi Pietarille: "Sinä olet..." Jos kerran Pietari puhui todella Jeesuksesta itseään, eikö kuulosta aika kaukaa haetulta, että Jeesus olisi heti sen jälkeen puhutellut täsmälleen samoilla sanoilla ("sinä olet") Pietaria tarkoittaen jotain aivan muuta kuin Pietaria itseään?

Vierailija
55/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liikaa valtaa ihmiselle joka ei kykene järkeä käyttämään ja hallitsemaan tunteitaan kun on täysin tunteiden hallinassa

Vierailija
56/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi rinnastat Pietarin kuoleman Jeesuksen tunnustamiseen Jumalan Pojaksi? Jeesus ei puhunut tuossa Pietarin kuolemisesta mitään. Ja miksi juuri Pietarin kuoleman olisikaan pitänyt hetkauttaa kirkkoa jotenkin erityisesti, koska Pietari on saanut paaveista seuraajia?

Mietitään hetki, mitä protestanteille on käynyt sen jälkeen kun he hylkäsivät paavin Pietarin seuraajana. Siinä missä katolinen kirkko on säilynyt erimielisyyksistä huolimatta hämmästyttävän yhtenäisenä, yhden protestanttisen suurkirkon sijasta maailmalla on tuhansittain protestanttisia pikkukirkkoja, jotka on keskenään eri mieltä vähän kaikesta. Paavi onkin selvästi eräänlainen kokoava voima, joka liimaa katolilaiset yhteen ja estää katolista kirkkoa hajaantumasta protestanttien tavoin tuhansiin kuppikuntiin.

Myös mainitsemasi Jehovan todistajat ja moni muu kristillisperäinen lahko on selvästi protestanttisuuden perillisiä, koska heidän oppinsa perustuu heidän itsensä mukaan puhtaasti Raamattuun. Onko siis oikein väittää, että paavius on turha? Vaikuttaa pikemminkin siltä, että paavius pitää uskovat yhdessä ja estää toinen toistaan villimpien raamatuntulkintojen yleistymistä.

Vierailija
57/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

800-luvulla oli Paavi Johanna

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…

Antamassasi linkissä todetaan selvästi, että tutkijat on yksimielisiä siitä ettei paavi Johannaa ollut olemassa. Kyse on pelkästä legendasta, johon jotkut tietämättömät ihmiset haluaa edelleen uskoa.

Vierailija
58/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ummehtunutta ajattelua tuollainen sukupuolinen lokerointi. Sukupuoli on jokaisen oma mielipide.

Mutta se tekee selväksi että niiden erot myönnetään. Koetapa kuvitella jotain bossinaista paapattamassa paavina.  Mahtaisi henkiset asia jäädä toiseksi.

Vierailija
59/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole roomalaiskatolinen, mutta useimmissa uskonnoissa on naisille ja miehille omat selvät roolinsa.

Mielestäni se on hyvä asia.  

Taidat olla mies. Omat roolinsa joo, kivat roolit miehille ja pskat roolit naisille. Ei kovin hyvä juttu, jos on nainen.

Vierailija
60/78 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies voi olla igumenia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme