Vaimo jäämässä kotiäidiksi, paljonko käyttörahaa kuussa?
Maksan siis itse kotiäitiyden ajan kaikki yhteiset laskut ja ruokaostokset, ja minulla on käyttöoikeus tiliin jonne tulee vaimolle maksettavat tuet ja lapsilisät jotka käytän myös yhteisiin menoihin. Hänellä on pankkikortti ainoastaan erilliseen tiliin jonne siirrän hieman taskurahaa säännöllisesti ja harkinnan mukaan kerran pari vuodessa ekstraa jos isompia hankintoja kuten vaatteet.
Paljonko arvioisitte että kannattaa antaa viikossa/kuussa? Arvioin lonkalta että n. 30-40€/viikko tai 120-150€/kk?
Kommentit (128)
Minulta menee koko tili. Saan vaimolta 120 € viikkorahaa jonka saan käyttää mihin haluan.Yleensä jää n.50€ jonka käytän ilahduttaakseni <3 häntä <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap harrastaa taloudellista lähisuhde väkivaltaa.
Se on varmasti yleisempää, kuin moni tulisi edes ajatelleeksi. Eikä rajoitu lapsiperheisiin. Eikä maahantulleisiin. Ihan siis kantasuomalaisten keskuudessa. Jos toinen on saanut yt-potkut, ja toinen edelleen töissä ja ihan hyvätuloinen voi olla toinen esimerkkitapaus. Niin sille työmarkkinatukea saavalle ei jää edes aloittajaprovon ehdottelemia kymppejä käyttörahaa. Voi jopa olla, että terveydenhoitokulujen takia velkaantuu, joka on vakavaa, koska jo lähtökohtaisesti minimaalisesta tuesta ei velkoja maksella, kun se ei riitä edes minimielinkustannuksiin. Ja samaan aikaan työssäkäyvä ostelee itselleen mieluisia asioita ja elämyksiä. Sähköpyöristä Lapin kalareissuihin. Ja samaan aikaan antaa yhteisen kodin kerätä korjausvelkaa ja rapistua, eikä tee kotona mitään kotitöitä tai pihatöitä.
Jep, halveksuvathan miehet kotiäitejäkin, jotka sijoittavat parhaat energiat ja vuotensa MIEHEN jälkeläisiin.
Miettikää tarkasti diili naiset, jos lähdette erillistaloutta ehdottavan miehen matkaan, naiset. Pelatkaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää että mies tienaa nettona vaikka kolme tonnia. Maksaa siitä ruuat ja asumisen niin miehelle jää kaksi tonnia. Nainen saa muutaman satasen tukia. Silti nainen tekee yksin kotityöt ja hoitaa yksin lasta, vaikka mies ei voisi käydä ollenkaan töissä jos vaimo ei jäisi kotiin.
Minusta palkka pitäisi mennä vaimolle ja miehelle nuo muutaman satasen tuet. Vaimo kuitenkin vaarantaa koko työuransa jäämällä pois töistä.
Meillä vaimo ei suostuisi tuohon koska
asuntolaina + korot 1200€
ruuat 600€
laskut 500€
auto (laina, vakuutus ja verot ja bensat) 500€
hänelle jäisi vain 200€ ja minä saisin vaimon 900€ tuet pelkästään itseeni.
Joten puoliksi mennään niin että kaikki rahat tulee yhteiselle tilille ja sieltä maksetaan laskut ja laitetaan säästöön ja molemmille jää muutama satanen omiin menoihin. (Jos haluaa jotain kallista otetaan säästöstä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti on provo, mutta valitettavasti tuollaisia sikoja on. Tiedän parikin tapausta, jossa suomiukolla on aasialainen postimyyntivaimo ja juuri tuollainen rahajärjestely. Että ällöttää tuollainen orjan pitäminen.
Veikkaan että mies käärii taskuunsa kaikki naisen saamat tuet maksuna majoituksesta ja ruuasta.
Se on katsos sitä rakkautta.
Älkää nyt sekoittako kotitöiden ja lastenhoidon jakamiset ja rahanjaon. Ne kun ovst eri asioita. Rahojen tai menojen jakaminen kun riippuu lähinnä tuloista.
Tottakai sellaista jakoa ei voi tehdä että menot puoliksi tai millä jaolla nyt onkaan ja toiselle jää 0 omaa käyttörahaa.
Ikinä en suostuisi tuollaiseen järjestelyyn. Aina olen turvannut oman selustani enkä olisi koskaan taloudellusesti riippuvainen kenestäkään. Aina maksettu kaikki kulut tasan puoliksi ja köyhemmän mukaan, kumpi milloinkin ollut. Nyt kun tulot nousseet yht. Yli 8000e/kk netto niin menot edelleen pienet niin että pärjäisi yksinkin lasten kanssa vaikka 2000 tuloilla.
Enemmän vaimolle jäi kotona ollessaan käteen kuin minulle aikoinaan, kun hän sai kaikki tuet omalle tilillensä ja minä maksoin asuntolainan lyhennykset, kaikki laskut, auton ja kauppalaskut. Asuntolainan lyhennykset kasvattivat päälle myös hänen omaisuuttaan, koska asunto 50/50 yhteisomituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en suostuisi tuollaiseen järjestelyyn. Aina olen turvannut oman selustani enkä olisi koskaan taloudellusesti riippuvainen kenestäkään. Aina maksettu kaikki kulut tasan puoliksi ja köyhemmän mukaan, kumpi milloinkin ollut. Nyt kun tulot nousseet yht. Yli 8000e/kk netto niin menot edelleen pienet niin että pärjäisi yksinkin lasten kanssa vaikka 2000 tuloilla.
Mutta pärjäisitkö jos mies sijoittaisi oman osuutensa sinun pahoinpitelyysi, mustamaalaamiseesi ja lakimiesarmeijan palkkaamiseen? Siihenhän se useimmiten eron myötä menee, se että mies vaan ei palaa on kuin fantastinen utopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap harrastaa taloudellista lähisuhde väkivaltaa.
Se on varmasti yleisempää, kuin moni tulisi edes ajatelleeksi. Eikä rajoitu lapsiperheisiin. Eikä maahantulleisiin. Ihan siis kantasuomalaisten keskuudessa. Jos toinen on saanut yt-potkut, ja toinen edelleen töissä ja ihan hyvätuloinen voi olla toinen esimerkkitapaus. Niin sille työmarkkinatukea saavalle ei jää edes aloittajaprovon ehdottelemia kymppejä käyttörahaa. Voi jopa olla, että terveydenhoitokulujen takia velkaantuu, joka on vakavaa, koska jo lähtökohtaisesti minimaalisesta tuesta ei velkoja maksella, kun se ei riitä edes minimielinkustannuksiin. Ja samaan aikaan työssäkäyvä ostelee itselleen mieluisia asioita ja elämyksiä. Sähköpyöristä Lapin kalareissuihin. Ja samaan aikaan antaa yhteisen kodin kerätä korjausvelkaa ja rapistua, eikä tee kotona mitään kotitöitä tai pihatöitä.
Mun mies on aina vaatinut kaikki kulut 50/50. Vanhempainvapaata ei kuitenkaan suostunut jakamaan, vaan minä jouduin pitämään ne kaikki. Aika ennen vanhempainvapaauudistusta.
AVIOLIITTO! jotain vanhaa vielä jäljellä, taloudellinen turva
30-40e on lapsen viikkoraha ja loukkaus aikuista kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
#taloudellinenväkivalta
löysitkö tämmölisen sanan, ihan tuntemisissa toinen haluaa tuntea huonommuutta heti ja totttkai on heti väkivaltaa joseei anna rahaa siihen jha siihen kun pyydetään. ilman mitään keskustelua että mihinkäs meni rahat: veikkaukseen vai ehostamiseen. naurettava koko sana ellei tutkita parin ajatuksia ensin kolmannen osapuolen toimesta.
Kokemus omasta elämästä:
olin vähän naiivi ja suostuin lähtemään miehen mukaan ulkomaankomennukselle ja jäin siellä kotiin hoitamaan lapsia ja kotia. Ulkomailla kun oltiin en saanut edes lapsilisää, enkä mitään muitakaan tukia vaan olin taloudellisesti täysin riippuvainen miehestä.
Mies siirsi minulle joka kuukausi rahaa, jota oli niin naftisti että riitti juuri ja juuri perheen ruokamenoihin ja lasten välttämättömyyksiin. Mitään omaa en voinut hankkia, en käydä missään tai harrastaa mitään ilman että kerjäsin mieheltä lisää rahaa. Se oli uskomattoman nöyryyttävää, pyytää rahaa kumppanilta kuin hän olisi isäni. Välillä lisärahaa heltisi, välillä ei. Oli helpompi vaan olla pyytämättä ja kuluttaa mahdollisimman vähän, kuin kohdata se huokailu ja inhottava asenne mitä rahanpyytäminen aiheutti.
Koin olevani kotiorja, joka raataa ja raataa ilman mitään korvausta ja mies nettoaa isoa palkkaa jolla harrastaa, ostelee ja matkustelee.
Puolitoista vuotta tuota riitti. Palasimme kotiin ja nyt on taas oma työ ja oma palkka, jonka (yhteisten menojen jälkeen) saan käyttää ihan mihin ikinä haluan. En KOSKAAN enää aio suostua tilanteeseen, jossa olen taloudellisesti täysin toisen armoilla. Se oli uskomattoman nöyryyttävää ja paljasti myös miehestäni piirteitä joita en olisi halunnut nähdä.
Itse kotiäitinä sain rinnakkaiskortin miehen tilille ja itse asiassa se on jäänyt minulle varakortiksi sen jälkeenkin. En olisi vähempään tyytynyt kun kerran yhteisiä lapsia synnytin ja hoidin. Mutta en tuolta tililtä turhuuksiin toisaalta törsännyt. Ei se kiellettyä olisi ollut, ei puoliso siitä mitään oikeasti olisi sanonut. Korkeintaan hyväntahtoisesti olisi hymähdellyt. Ostin jos tarvitsin tai erityisesti jotain halusin ja hän tietää ihan hyvin etten ole turhan shoppailun perään.
Ainoa vaihtoehto tuossa on jos teillä on oma mökki myykää se pois jolla maksatte sen perhevapaiden ajan menot.
Jos sitten mielitte myöhemmin ostaa uuden mökin molemmat maksaa siitä lyhennykset.
Mökki myyntiin vaimolle rahat. Eiköhän vaimolla 10 000 mene vuodessa erilaisiin lasten hankintoihin.
Hän saa tuloja, jotka sinä käytät, mutta sinä maksat taskurahaa aikuiselle ihmiselle?
Miksi hän ei vain saa itse käyttää omia tulojaan???
Mä heittäsin sut pihalle jos olisit mun lapsen isä. Käyttörahaa? Vähn ku jollekin lapselle. Toivottavasti provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta pärjäisitkö jos mies sijoittaisi oman osuutensa sinun pahoinpitelyysi, mustamaalaamiseesi ja lakimiesarmeijan palkkaamiseen? Siihenhän se useimmiten eron myötä menee, se että mies vaan ei palaa on kuin fantastinen utopia.
Minkä oman osuuden.Onko tää sun fantasia vai tapahtunut asia, uhkaus vai mikä? Ei kai normaali mies toimi noin. Kerro lisää
Sen lapsen kanssa on helpompaa ilman miehen apua. Yöt perhepedissä lapsen kanssa ja päivällä lapsentahtista maailman tutkiskelua. Mies ratsastaa kaupassa ja tuijottaa numeroitaan. Ei paska diili.
Kunhan vaan ei ota takkiin niin voittoahan se. Jos mies on läpipaska niin nainenkin voi erota. Ja niinhän nämä ostovaimot usein tekevätkin. Lapsi saa uudenlaisen tulevaisuuden uudessa yhteiskunnassa.