Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta liian isoa kotia, jos et pidä siivoamisesta

Vierailija
21.04.2025 |

Meillä on kaksi kerrosta, yhteensä siivottavaa pinta-alaa 182 neliötä. Aivan tolkuton urakka joka kerta kun päättää siivota perusteellisesti. Kunhan lapset lentää pesästä, tämä menee välittömästi myyntiin ja muutetaan puolet pienempään. Mies ei juurikaan siivoa. Minä olen päävastuussa. Lapset siivoavat omissa huoneissaan, mutta nuorin 10 v. tarvitsee siihenkin vielä apua. Anoppi kehui, että kun heillä oli lapset pieniä, kävi siivooja. Joo, mutta he asuivat silloin alle 100-neliöisessä paritaloasunnossa. Tämän talon siivouttaminen ulkopuolisella maksaa maltaita. Ikkunoita olen pesettänyt joskus, ja sekin maksaa, kun hinta yleensä sanotaan ikkunoiden määrän mukaan, ja niitä ikkunoita meillä riittää. Sitä paitsi tänä vuonna kotitalousvähennys pieneni huomattavasti verotuksessa.

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200 m2. Perussivoamiseen menee kaksi tuntia kahdelta henkilöltä. Tosin meillä pienet lapset joten raivaamiseen menee eniten aikaa. 

Tuota ei usko kukaan 😂

Vierailija
62/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

200 m2. Perussivoamiseen menee kaksi tuntia kahdelta henkilöltä. Tosin meillä pienet lapset joten raivaamiseen menee eniten aikaa. 

Tuota ei usko kukaan 😂

Juu, meillä on reilusti pienempi koti, ja minä saan kulumaan ensimmäisen tunnin jo siihen, kun kerään tölkit, pullot, muovit, pahvit ja paperit keräykseen ja lähden viemään niitä. Sitten yleensä tyhjennän eteisen. Se tahtoo aina olla täynnä kenkiä ja kuraa. Eteisen kuramattojen tamppaus ja harjaus ja eteisen imurointi, nihkeäpesu, matot sisälle ja kenkien järjestely. Siinä on jo 2 tuntia kulunut. Ei vielä ole sisätilojen puolella paljon näkyvää tapahtunut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ylimääräistä tilaa se alkaa pikkuhiljaa täyttyä ylimääräisestä tavarasta. Pieneen kotiin ei mahdu ylimääräistä.

Vierailija
64/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lattia- ja ikkunapinta-alaa on enempi isossa kodissa, ei mitään muuta eroa ole siivoamisessa.

Ihan samalla tavalla sitä täytyy pienenkin asunnon keittiö, vessa, makkari, lattiat, ikkunat ym. puhtaana pitää ja tavarat laittaa järjestykseen. Siivoamistarpeeseen vaikuttaa paljon se, kuinka siististi tai sottaisesti elää. Isokin asunto voi olla hyvin helppo- ja nopeahoitoinen, jos elää siivosti. Itse olen asunut 90-neliöisessä ja 40-neliöisessä.

Älä nyt naurata. Ajattelepa vaan miten monta mattoa on isossa kodissa, jo niiden tehokas imurointi vie aikaa. Isoissa asunnoissa on myös enemmän kuin yksi vessa ja kylpyhuone. Saunan putsaamiseen menee aikaa siihenkin, yksiössä tai kaksiossa harvemmin saunaa on. Ja kyllähän ihan itsestään selvästi on nopeampi imuroida joku 35 neliötä kuin 135 neliötä, ihan normaalijärjellä sen ymmärtää -- samoin että 2 ikkunan peseminen vie vähemmän aikaa kuin 20 ikkunan. Lisäksi sitten isossa asunnossa on enemmän kalusteita jotka puhdistaa ja pelkästään pölyjen pyyhkiminen joka huoneesta vie valtavasti aikaa.

Tai sitten voikin olla että ihmiset eivät osaa enää siivota kunnolla vaan hutaistaan vaan näkyvimmät liat pois. Totutaan siihen likaisempaan. Asutaan isossakin asunnossa vain muutamassa huoneessa. Loppuja ei edes siivota, kun muka "ei tarvitse".

Vierailija
65/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuna vaihtaisin ennemmin miestä kuin asuntoa.

Vaihda sinä vaikka sukat. Siinä on riittävästi puuhaa sinulle.

Ei tarvii, kun mun mieheni tekee kotitöitä. Sun ei.

ohiksen ohis

Eihän se mikään mies ole.

Vierailija
66/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpä on pieni koti ja vähän tavaraa ja vaatteita. Helppo siivota. Luulen että olen teistä kaikista muutenkin onnellisin.

Vierailija
67/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt hetken kotisiivouksia.

Huomasin silloin ettei kodin siivousnopeus riipu juurikaan talon pinta-alasta vaan siitä kuinka paljon tavaraa asunnossa on .

Kolmen kerroksen vähä ryönäinen asunto oli nopeampi siivota kuin kolmio, jossa oli paljon siirreltävää ja kerättävää.

Vierailija
68/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttina otsikkoon:

Väärin.

Postimerkin kokoisessa asunnossa on ikävä siivota kun joutuu ensin nostamaan huonekaluja toisten huonekalujen tieltä. Kaappitilaa ei ole ja keittiö on usein liian pieni. 

Kaksio tai kolmio on siivouksen kannalta ihanteellisin, etenkin jos on paljon kaappitilaa sekä eteisessä että keittiössä. 

Vierailija
69/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ylimääräistä tilaa se alkaa pikkuhiljaa täyttyä ylimääräisestä tavarasta. Pieneen kotiin ei mahdu ylimääräistä.

Pienessä kodissa pitää todellakin konmarittaa vähintään kerran vuodessa. Niin pysyy tavaramäärä minimissä. 

Itse yleensä teen niin, että jos ostan kotiin jotain uutta, vanha lähtee samalla ulos roskiin tai kierrätykseen.

Vierailija
70/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman kokoinen asunto ja ei mitään ongelmaa. Nautin tilasta. Enkä pese ikkunoita viikottain. Mies siivoaa myös.

Jotkut tekee ongelman kaikesta mahdollisesta.

Vierailija
71/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpä on pieni koti ja vähän tavaraa ja vaatteita. Helppo siivota. Luulen että olen teistä kaikista muutenkin onnellisin.

Sama täällä. Istun juuri tässä yksiössäni ja ajattelen kauhulla sitä tilannetta kun vuosikymmeniä jossain yli 100 neliön lukaalissa asuvat joutuvat muuttamaan väkisin pienempään ja miten kamala urakka heillä on pelkästään jo sen tavaran raivaamisessa, pakkaamisessa, ja muussa, siivoamisesta puhumattakaan. Kun on varmasti varastotilaakin ja sellaista. Saisin varmaan stressikohtauksen jo pelkästä ajatuksesta. Puhumattakaan että monella naisella näyttää olevan mies, josta ei ole avuksi mihinkään.

Vierailija
72/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, totta.

Oltiin ennaltaviisaita onneks tässäkin asiassa, ja ostettiin lasten ollessa pieniä 93 m2 kerrostaloneliö. JA pidettiin ja pidetään yhä tavaramäärä maltillisena. 

Tämä pelitti ihan hienosti kun lapset asuivat molemmat kotona (nyt enää nuorempi) mutta pelittää sittenkin kun ollaan täällä miehen kanssa kahdestaan, sitten on väljää, mutta ei kuitenkaan vielä liikaa siivottavaa.

Vierailija
73/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neliöitä 350 m2, 4 vessaa. Urakka on niin törkeä, että olen luopunut viikosiivouksesta. Imuroin noin kerran viikossa pahimmat paikat eli k, oh ja et. Makkareita harvemmin. Olen opetellut kestämään sotkua. Mun elämäntehtävä ei ole paikkojen pitäminen vimpan päälle, kun ei se monella miehelläkään sellaista tunnu olevan. Suosittelen tätä ajattelutapaa. Kukaan ei tule muistelemaan sitä, miten olitte niiiiiin siistejä ihmisiä. 

Vierailija
74/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on yksi useista syistä, miksi itse en haluaisi missään nimessä ainakaan yli 80 neliöistä taloa vaikka olisi halvempi kuin pienempi. Mieluummin jopa lähempänä 50 kuin 80 neliötä olisi oma unelmakotini pienelle perheelle. Ison talon siivous veisi aikaa, ja kun tavaraa on vaan tarpeellinen eikä mitään ylimääräistä, niin en oikein edes keksi mitä sillä kaikella tilalla tekisi. Jotenkin tuntuisi luonnonkin kannalta huonolta lämmittääkään niin isoa taloa. Ja ehkä kukkaronkin kannalta pienempää taloa on kivempi lämmittää.

En suostuisi asumaan isossa talossa, enkä edes huolisi sellaista, ellei se olisi järkevästi ja kohtuullisin kustannuksin pienennettävissä tuollaiseen mielestäni hyvän kokoiseen. Pieniä taloja vaan löytyy tosi vähän markkinoilta, ehkä niitä ei ole tehty tai sitten menevät samantien kaupaksi. Moni alun perin kivakin talo on pilattu turhilla laajennusosilla. Onko ihmisistä tullut niin isoja vai mihin sitä tilaa tarvitaan taloissa (ja autoissa!) niin julmetusti?

Vierailija
75/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä neliöitä 350 m2, 4 vessaa. Urakka on niin törkeä, että olen luopunut viikosiivouksesta. Imuroin noin kerran viikossa pahimmat paikat eli k, oh ja et. Makkareita harvemmin. Olen opetellut kestämään sotkua. Mun elämäntehtävä ei ole paikkojen pitäminen vimpan päälle, kun ei se monella miehelläkään sellaista tunnu olevan. Suosittelen tätä ajattelutapaa. Kukaan ei tule muistelemaan sitä, miten olitte niiiiiin siistejä ihmisiä. 

Kyllä saattaa muistella!

Oma mummoni oli ihan järjettömän energinen ja tehokas ihan viimeisiin elinvuosiinsa saakka. 

Hänen eläessään, ja yhä vieläkin hänestä nostetaan yleensä esiin, kuinka hän piti kotinsa aina tiptop-siistinä. Että kyllä ihmiset saattavat sitä muistella :D

Vierailija
76/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiapulainen 5x viikossa on kyllä luojan lahja. Siivoaa, pesee pyykit ja silittää ne, kokkaa ruoat, leikkaa hedelmät, tekee smoothiet jne. Ihana tulla kotiin kun kaikki valmiina, eikä tarvitse tarvitse työpäivän jälkeen niitä pohtia. Työpäivät tosi venyy 12 tuntisiksi kun työmatkat lisää. Ja kuten arvata jo saattaa, ei asuta Suomessa.

Vierailija
77/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Istun juuri tässä yksiössäni ja ajattelen kauhulla sitä tilannetta kun vuosikymmeniä jossain yli 100 neliön lukaalissa asuvat joutuvat muuttamaan väkisin pienempään ja miten kamala urakka heillä on pelkästään jo sen tavaran raivaamisessa, pakkaamisessa, ja muussa, siivoamisesta puhumattakaan. Kun on varmasti varastotilaakin ja sellaista. Saisin varmaan stressikohtauksen jo pelkästä ajatuksesta. Puhumattakaan että monella naisella näyttää olevan mies, josta ei ole avuksi mihinkään.

"Yli 100 neliön lukaali" - oliko tuo vitsi? Eihän se ole lukaalia nähnytkään. Jos on iso perhe, kyllä niistä neliöistäkin iloa on. Meillä kaksi lasta jakoi huoneen ennen kuin esikoinen muutti pois, mutta eivät he siitä koskaan valittaneet. Olen aina ollut iloinen siitä, ettemme ostaneet mitään valtavaa taloa. Tämä ei tunnu liian isolta edes kahdelle. Työhuoneet molemmille on vain hyvä juttu, ja ne ovat tietysti aina aikuisten lasten käytössä, kun tulevat käymään. Ainoa, mihin olisin jossain kurahaalarivaiheessa kaivannut lisää tilaa, oli eteinen. Mutta siitäkin selvittiin karsimisen ja toimivien säilytysratkaisujen ansiosta. Mies tekee meillä viikkosiivouksen ja pesee keväisin ikkunat. Joskus ostamme suursiivouksen ennen isompia juhlia.

Vierailija
78/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttina otsikkoon:

Väärin.

Postimerkin kokoisessa asunnossa on ikävä siivota kun joutuu ensin nostamaan huonekaluja toisten huonekalujen tieltä. Kaappitilaa ei ole ja keittiö on usein liian pieni. 

Kaksio tai kolmio on siivouksen kannalta ihanteellisin, etenkin jos on paljon kaappitilaa sekä eteisessä että keittiössä. 

Voin sanoa että olet väärässä. Mulla on 35 neliön yksiö, ja kalustettu niin, että robotti pääsee helposti joka paikkaan. Lisäksi nämä uudisrakennukset ovat esteettömiä nykyään eli ei ole kynnyksiä eikä hankalia soppia missään, keittiössä ja kylpyhuoneessa on tilaa pyöriä pyörätuolilla tarvittaessa. Ja kaappitilaa on ja sen lisäksi lämmin varasto, hyvin riittää omaisuudelle kun on kaiken turhan raivannut pois. Keittiössä on sen verran kaappitilaa, että ylimmät hyllyt ovat tyhjillään. Kylppärissä on allaskaapit ja peilikaappi, joihin saa kaikki tarvittavat meikit, shampoot, pesuaineet sun muut. Lisäksi tietysti on siivouskaappi ja liinavaatekaappi, jossa kaksi koria pyykeille. Olen kalustanut myös asunnon väljästi, mitään ei tarvitse nostella minnekään.

Vierailija
79/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon sua. Oma elämäni ei ole täydellisen onnellista, mutta jos jostakin niin tavaroiden ja vaatteiden vähyydestä ja kodin pienuudesta ja siisteydestä olen kyllä rehellisesti onnellinen. Vaikkei meillä ole ikinä paljon tavaraa ollut, niin niistä vähistäkin vuosien varrella kertyneistä ylimääräisistä tavaroista eroon pääseminen on ollut jotenkin vapauttavaa. En ole koskaan isommissa kodeissa törmännyt tällaiseen seesteisyyteen. Voin käsi sydämellä sanoa, etten juuri nyt tarvitse mitään materiaalia lisää, en oikeastaan rahaakaan enempää. Materiaalisesti ja taloudellisesti on oikein hyvä näin.

Vierailija
80/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on samankokoinen ja myös kahdessa tasossa. Siivousvastuu on meillä aikuisilla puoliksi niin, että minä siivoan keittiön, kylppärin, olohuoneen ja kaksi makkaria. Lapsi siivoaa oman huoneensa ja miehen vastuulle jää hänen työhuoneensa, toinen kylppäri+sauna ja takkahuone.

Meillä on perussiistiä aina, koska mitään ei loju missään. Siivoan pari kertaa kuukaudessa niin että pesen lattiatkin. Ylläpitoa keittiössä ja kylppärissä päivittäin. Aikaa siivoamiseen menee 2h eli en sanoisi työlääksi. Imurointi, lattioiden pesu, pölyjen ja tarttumapintojen (kahvat, säätimet yms.) pyyhintä, peilien ja lasikaiteen pyyhintä.

Ja heti sillä sekunnilla kun lapsi on muuttanut muualle opiskelemaan, sulla alkaa olla polvessa tai lonkassa kulumaa ja miehellä sydänvaivoja, niin koko korttitalo romahtaa.

? Sitten me varmaan ostetaan siivouspalveluita.