Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta liian isoa kotia, jos et pidä siivoamisesta

Vierailija
21.04.2025 |

Meillä on kaksi kerrosta, yhteensä siivottavaa pinta-alaa 182 neliötä. Aivan tolkuton urakka joka kerta kun päättää siivota perusteellisesti. Kunhan lapset lentää pesästä, tämä menee välittömästi myyntiin ja muutetaan puolet pienempään. Mies ei juurikaan siivoa. Minä olen päävastuussa. Lapset siivoavat omissa huoneissaan, mutta nuorin 10 v. tarvitsee siihenkin vielä apua. Anoppi kehui, että kun heillä oli lapset pieniä, kävi siivooja. Joo, mutta he asuivat silloin alle 100-neliöisessä paritaloasunnossa. Tämän talon siivouttaminen ulkopuolisella maksaa maltaita. Ikkunoita olen pesettänyt joskus, ja sekin maksaa, kun hinta yleensä sanotaan ikkunoiden määrän mukaan, ja niitä ikkunoita meillä riittää. Sitä paitsi tänä vuonna kotitalousvähennys pieneni huomattavasti verotuksessa.

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä neliöitä 350 m2, 4 vessaa. Urakka on niin törkeä, että olen luopunut viikosiivouksesta. Imuroin noin kerran viikossa pahimmat paikat eli k, oh ja et. Makkareita harvemmin. Olen opetellut kestämään sotkua. Mun elämäntehtävä ei ole paikkojen pitäminen vimpan päälle, kun ei se monella miehelläkään sellaista tunnu olevan. Suosittelen tätä ajattelutapaa. Kukaan ei tule muistelemaan sitä, miten olitte niiiiiin siistejä ihmisiä.

Ainakin joku on rehellinen. Kuten arvattiin, ison kämpän siivoaminen on valtava urakka eikä moni siitä selviä ilman että laskee puhtaustasoa.

No, itse asun mielummin siistissä kerrostaloasunnossa kuin vuosi vuodelta täydemmäksi ja likaisemmaksi muuttuvassa isossa lukaalissa. Eikä tarvitse edes olla siisteysintoilija, että kämppä pysyy puhtaana.

Vierailija
82/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä neliöitä 350 m2, 4 vessaa. Urakka on niin törkeä, että olen luopunut viikosiivouksesta. Imuroin noin kerran viikossa pahimmat paikat eli k, oh ja et. Makkareita harvemmin. Olen opetellut kestämään sotkua. Mun elämäntehtävä ei ole paikkojen pitäminen vimpan päälle, kun ei se monella miehelläkään sellaista tunnu olevan. Suosittelen tätä ajattelutapaa. Kukaan ei tule muistelemaan sitä, miten olitte niiiiiin siistejä ihmisiä. 

Kyllä saattaa muistella!

Oma mummoni oli ihan järjettömän energinen ja tehokas ihan viimeisiin elinvuosiinsa saakka. 

Hänen eläessään, ja yhä vieläkin hänestä nostetaan yleensä esiin, kuinka hän piti kotinsa aina tiptop-siistinä. Että kyllä ihmiset saattavat sitä muistella :D

Niinpä. Ihana mummo :D

Mutta ihmiset toki muistavat myös toisinpäin, että kenellä oli tosi saastainen koti. Siinä ei kunnian kukko laula, kuten mun mummo sanoisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika/turha tavara tekee siivoamisen työlääksi ei tilava koti.

Vierailija
84/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

200 m2. Perussivoamiseen menee kaksi tuntia kahdelta henkilöltä. Tosin meillä pienet lapset joten raivaamiseen menee eniten aikaa. 

Tuota ei usko kukaan 😂

Juu, meillä on reilusti pienempi koti, ja minä saan kulumaan ensimmäisen tunnin jo siihen, kun kerään tölkit, pullot, muovit, pahvit ja paperit keräykseen ja lähden viemään niitä. Sitten yleensä tyhjennän eteisen. Se tahtoo aina olla täynnä kenkiä ja kuraa. Eteisen kuramattojen tamppaus ja harjaus ja eteisen imurointi, nihkeäpesu, matot sisälle ja kenkien järjestely. Siinä on jo 2 tuntia kulunut. Ei vielä ole sisätilojen puolella paljon näkyvää tapahtunut. 

Ei meillä ole tuollaista. Eteinen on aina siisti, ei sitä tarvitse tyhjentää(!), ja roskia ei kerätä sisälle, vaan ne viedään pois aina kun liikutaan asunnosta ulos. 

Vierailija
85/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpä on pieni koti ja vähän tavaraa ja vaatteita. Helppo siivota. Luulen että olen teistä kaikista muutenkin onnellisin.

Sama täällä. Istun juuri tässä yksiössäni ja ajattelen kauhulla sitä tilannetta kun vuosikymmeniä jossain yli 100 neliön lukaalissa asuvat joutuvat muuttamaan väkisin pienempään ja miten kamala urakka heillä on pelkästään jo sen tavaran raivaamisessa, pakkaamisessa, ja muussa, siivoamisesta puhumattakaan. Kun on varmasti varastotilaakin ja sellaista. Saisin varmaan stressikohtauksen jo pelkästä ajatuksesta. Puhumattakaan että monella naisella näyttää olevan mies, josta ei ole avuksi mihinkään.

"Yli 100 neliön lukaali" - oliko tuo vitsi? Eihän se ole lukaalia nähnytkään. Jos on iso perhe, kyllä niistä neliöistäkin iloa on. Meillä kaksi lasta jakoi huo

Tuota... lukaali tarkoittaa asuntoa. Kenelle vastasit kun viestisi tuntui menevän metsään?

Vierailija
86/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on samankokoinen ja myös kahdessa tasossa. Siivousvastuu on meillä aikuisilla puoliksi niin, että minä siivoan keittiön, kylppärin, olohuoneen ja kaksi makkaria. Lapsi siivoaa oman huoneensa ja miehen vastuulle jää hänen työhuoneensa, toinen kylppäri+sauna ja takkahuone.

Meillä on perussiistiä aina, koska mitään ei loju missään. Siivoan pari kertaa kuukaudessa niin että pesen lattiatkin. Ylläpitoa keittiössä ja kylppärissä päivittäin. Aikaa siivoamiseen menee 2h eli en sanoisi työlääksi. Imurointi, lattioiden pesu, pölyjen ja tarttumapintojen (kahvat, säätimet yms.) pyyhintä, peilien ja lasikaiteen pyyhintä.

Ja heti sillä sekunnilla kun lapsi on muuttanut muualle opiskelemaan, sulla alkaa olla polvessa tai lonkassa kulumaa ja miehellä sydänvaivoja, niin koko korttitalo romahtaa.

? Sitten me varmaan ostetaan siivouspalveluita.

Joo ja teillä on sitten valtava talo, josta voitte käyttää vain pientä osaa. Ei siinä siivouspalvelut auta. Asumiskustannukset ovat myös korkeat ellette ole varakkaita, siis että on hyvät tulot eläkkeelläkin.

Vierailija
87/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liika/turha tavara tekee siivoamisen työlääksi ei tilava koti.

Hoe tätä kunnes uuvut ja tilaat siivojan.

Vierailija
88/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuommoset anoppien horinat voi laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ne on juuri niitä muisteloja, että muutaman kerran on siivoutettu vieraalla ja siitä on jäänyt muistikuva, että aina kävi siivooja. Meillä samanlainen horisija. Kyllä me silloin sitä ja tätä ja tuota kun penskat oli pieniä. Eivätkä ole, kyllä ne on sormet verillä jynssänneet kuten muutkin keskiluokkaiset ihmiset.

Meillä kävi oikeasti siivooja t. Zoomeri

Vierailija
89/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmässä asunnossa oli jatkuva kaaos ja sotku, kun tavaraa oli kaikkialla eikä millekään ollut tarpeeksi säilytystilaa. Nyt on jättiasunto, jossa reilusti säilytystilaa. Sama määrä kamaa, mutta se on vaan hävinnyt johonkin. On koko ajan ihanan siistiä ja väljää eikä tarvitse enää raivata kamavuoria. Siivoaminen on niin helppoa. En enää ikinä muuta pienen koppiin.

Vierailija
90/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan isossa talossa ihan luksusta asua. On tilaa reilusti erilaisille toiminnoille, ja ikkunoista erilaiset näkymät ulos ja luontoon. Aurinko paistaa eri aikaan päivästä eri puolelle taloa. Aamulla on mukava herätä aurongonnousuun ja illalla nukahtaa pimeässä. Talossa voi olla jopa erilaisia työtiloja käsitöille ym. harrastuksille, ja sukulaisille ja ystäville on tilaa vierailla ja yöpyä. Helposti sopii isompikin porukka yökylään. Pienessä asunnossa tulee äkkiä ahdasta ja ahdistusta, se on koettu.

Vierailija
91/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 200 neliön talon siistinä pitämiseen ihan ihan normaalia hankkia kotisiivous.

Jos ei ole varaa, niin elää yli varojensa.

Vierailija
92/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 200 neliön talon siistinä pitämiseen ihan ihan normaalia hankkia kotisiivous.

Jos ei ole varaa, niin elää yli varojensa.

On varaa, mutta vielä on selvitty omin voimin ja kyvyin kodin siivoamisesta. On puhdasta, siistiä ja paikat järjestyksessä vaatehuoneita ja varastoja myöten. 

Vierailija
93/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

200 m2. Perussivoamiseen menee kaksi tuntia kahdelta henkilöltä. Tosin meillä pienet lapset joten raivaamiseen menee eniten aikaa. 

Tuota ei usko kukaan 😂

Juu, meillä on reilusti pienempi koti, ja minä saan kulumaan ensimmäisen tunnin jo siihen, kun kerään tölkit, pullot, muovit, pahvit ja paperit keräykseen ja lähden viemään niitä. Sitten yleensä tyhjennän eteisen. Se tahtoo aina olla täynnä kenkiä ja kuraa. Eteisen kuramattojen tamppaus ja harjaus ja eteisen imurointi, nihkeäpesu, matot sisälle ja kenkien järjestely. Siinä on jo 2 tuntia kulunut. Ei vielä ole sisätilojen puolella paljon näkyvää tapahtunut. 

Ei meillä ole tuollaista. Eteinen on aina siisti, ei sitä tarvitse tyhjentää(!), ja roskia ei kerätä s

Ohis mutta sinä siis siivoat koko ajan, jos eteinen on koko ajan siisti? Kyllä omakotitaloon tulee kuraa ja kenkiäkin tarvitaan useammat sään vaihtelun takia. Jos ei laske siivoustoimiin oikeastaan mitään, niin kyllä kai se on äkkiä huitaistu. Vähän sutaisee imurilla.

Vierailija
94/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompi talohan on helpompi siivota, kun on tilaa. Tosin jos koti on ahdettu täyteen tavaraa niin vaikeaa se sitten on. Meillä 220m2 asuinpinta-ala. Imurointi on nopeaa, pitkillä vedoilla, samoin lattianpesu. Ikkunoiden pesu on itselle vastenmielistä, ja niitä on muutama liikaa kyllä. Asuin ennen 60m2 talossa ja vaikeampi sitä oli pitää siistinä. Nyt jokaisella tavaralla on selkeä paikka.

En jotenkin usko tuota, että 60 neliön talossa oli vaikeampaa siivota kuin 220-neliöisessä. Tietenkin noin isossa tavaraa on enemmän, tuskin teillä tyhjiä huoneita kuitenkaan on. Se vaan on eri asia, mikä kenellekin on perusteellinen siivous. Joillakin on niin likaista, kun ikinä eivät pese edes kaapinovia. Lattialistat harmaan pölyn peitossa. Uunia ei pestä vuosikausiin. Roskiskaappi haisee. Kylppärin siivoukseen kuluvan ajan määrä on suoraan verrannollinen kylppärin kokoon, jos kunnolla pestään, eikä vain huuhtaista.

Vierailija
95/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienemmässä asunnossa oli jatkuva kaaos ja sotku, kun tavaraa oli kaikkialla eikä millekään ollut tarpeeksi säilytystilaa. Nyt on jättiasunto, jossa reilusti säilytystilaa. Sama määrä kamaa, mutta se on vaan hävinnyt johonkin. On koko ajan ihanan siistiä ja väljää eikä tarvitse enää raivata kamavuoria. Siivoaminen on niin helppoa. En enää ikinä muuta pienen koppiin.

Mua ei ikinä tavarapaljoudessa haitannut se, että ne tavarat olisivat olleet tiellä tai näkösällä tai eivät olisi mahtuneet säilytystiloihinsa. Mua jotenkin häiritsi vaan se tieto tai ajatus, että tietty ylimääräinen tavara on tietyssä paikassa, vaikka sille tavaralle oma paikka olikin. Entä jos kuolen huomenna, kenen tehtäväksi jää hankkiutua eroon kaikista tavaroista? Entä jos haluan muuttaa ulkomaille ja ottaa mukaan vain muutaman matkalaukun? Kummankaan tapahtuminen ei ole näköpiirissä, mutta ajatuksena jotenkin on vapauttavaa, että oikeasti voisin vaan myydä tai lahjoittaa pari isompaa huonekalua ja lähes kaikki muu mahtuisi mukaan. Ahdistaisi ajatus, että omistaisin jotain enemmän kuin oikeasti tarvin. Mieluummin annan tai myyn jollekin, jolla on enemmän tarvetta. Mieluummin en osta välinettä joka urheilulajiin tai ruuanlaittotarpeeseen tai vaatetta joka tilaisuuteen, vaan yritän miettiä luovasti miten pärjäisin vähemmällä. Itselleni se on kuin oma taiteenlajinsa, ja siinä onnistuminen todella palkitsevaa.

Vierailija
96/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan isossa talossa ihan luksusta asua. On tilaa reilusti erilaisille toiminnoille, ja ikkunoista erilaiset näkymät ulos ja luontoon. Aurinko paistaa eri aikaan päivästä eri puolelle taloa. Aamulla on mukava herätä aurongonnousuun ja illalla nukahtaa pimeässä. Talossa voi olla jopa erilaisia työtiloja käsitöille ym. harrastuksille, ja sukulaisille ja ystäville on tilaa vierailla ja yöpyä. Helposti sopii isompikin porukka yökylään. Pienessä asunnossa tulee äkkiä ahdasta ja ahdistusta, se on koettu.

En oikein huomaa miten kaikki nuo luksukset liittyy talon kokoon. Voi pienikin talo olla omakotitalo, jossa on ikkunat joka ilmansuuntaan. Ja pienestäkin talosta näkee ulos samalla tavalla. Isot ikkunat ja näkymä luontoon eivät myöskään aina liity talon kokoon, vaikka toki yleensä näillä enemmän on enemmän -ihmisillä on iso talo isoine ikkunoineen. Itse en luonnonystävänä osaa arvostaa näitä isoja ikkunoita, joista luonto kirjaimellisesti yrittää tulla sisään, eli joihin linnut törmäilee.

Yövieraita ei toki mahdu pieneen taloon niin paljon. Itse ajattelen, että sopu sijaa antaa. Mieluummin ollaan vähän ahtaasti jos joskus joku sattuu tulemaan yökylään, kuin niin päin että asuttaisiin jatkuvasti liian suuressa talossa, jossa mahtuisi väljästi asumaan kaksi kertaa meidän kokoinen porukka. Toki vieraille sumpliutuu oma huone, mutta itse voidaan kyllä helposti keksiä joku vaihtoehtoinen nukkumispaikka tällaisissa tilanteissa.

Vierailija
97/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mua jotenkin häiritsi vaan se tieto tai ajatus, että tietty ylimääräinen tavara on tietyssä paikassa, vaikka sille tavaralle oma paikka olikin."

Tästä olen samaa mieltä. Meillä on asuintilat väljät, eikä näkyvillä ole turhia tavaroita, eikä näkyvissä ole sotkua. Silti minua häiritsee esim. jotkut keittiön kaapeissa olevat tavarat, vaikka järjestyksessä ovatkin. Mitä minä teen kaikilla niillä kakkuvuoilla ja leipävuoilla vaikka leivonkin paljon? Entä ne kodinkoneet, joita tulee käytettyä harvoin? Toisaalta asiat ovat joltakin osilta ihan hyvin, sillä on vain yksi ruoka-astiasto leipälautasineen ja jälkiruokakuppeineen, muutama kahvimuki ja laseja. 

Vierailija
98/144 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että av-palstan logiikalla jos on 90-neliöinen, yksikerroksinen talo, se on hitaampi siivota kuin 180-neliöinen kaksikerroksinen. Huh!

Vierailija
99/144 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä joutuu kodin siivouksen ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä. 

Itse käyn kuntosalilla ja yritän pitää lihakset kunnossa jotta pärjään mahdollisimman pitkälle ilman siivousapua.

Vierailija
100/144 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä joutuu kodin siivouksen ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä. 

Itse käyn kuntosalilla ja yritän pitää lihakset kunnossa jotta pärjään mahdollisimman pitkälle ilman siivousapua.

Eihän ne kaikki siivousapua tarvitsekaan. Monet kaatuvat saappaat jalassa. Yhtenä päivänä on terve 75-vuotias, siivoaa ja laittaa ruuat ja seuraavana päivänä onkin henki pois