Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hoitaa alaselkäkipua?

Vierailija
21.04.2025 |

Mulla on kroonistunut alaselkäkipu. Käypä hoito -sivuilla aika masentavat ohjeet. Liikettä ja Panadolia ja Buranaa. Käyn koiran kanssa ulkona ja vesijumpassa kahdesti viikossa. Nuo lääkkeet ja lihasrelaksantti ovat yhtä tyhjän kanssa, ei auta mitään. Mistä niitä kunnon kipulääkkeitä saisi vai onko se normaali olotila, että alaselkä on aina kipeä ja väsynyt. 61v.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on iskias ja siihen ei kyllä auta yhtään mikään. Tramalia en suostu syömään, oksennus lentää. Muutaman päivän Sirdalud kuuri auttaa.

Vierailija
22/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä vaivan syy, ei ne lääkkeet mitään paranna, turruttaa vaan tuntoaistimuksen aivoissa ja saa suolistosi pilalle.

Joopa joo. Entäs kun syytä ei löydy. Kymmenen vuotta tutkittu ja useita kertoja kuvattu. Selästä ei löydä vikaa edes reumatologi. Diagnoosiksi fibromyalgia.

Joogasta, etorikoksibista ja lihasrelaksanteista olen löytänyt parhaan avun. Myös kipustimulaattori auttaa. Pahimpina aikoina vähän pilveä. Suolisto on ihan hyvässä kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liike on lääke, sanoi lääkäri mulle. Laihduttaminen ja vatsalihasten jumppa auttoi. Fysioterapeutti ohjeisti.

Mulle taas lääkäri sanoi nähtyään MRI-kuvat, että tähän vaivaan ei sitten autakaan jumppa ja laittoi minut leikkausarvioon.

Siellä sitten lääkärit sanoivat, että tapauksessani täytyy selkä leikata kiireellisesti. Oli välilevy revennyt ja sieltä pursunnut massa aiheuttanut voimakkaan hermopinteen eli puristuksen jalkaan kulkevaan hermoon. Oli kestänyt 10 kk ja paheni kuukausi kuukaudelta siten, että loput 6 viikkoa ennen selkäleikkausta makasin vuoteeni vankina noin 23 tuntia vuorokaudesta. Pystyin vain käymään vessassa. Selinmakuu oli ainut, missä pystyin olemaan. Selkäleikkaukseen sitten loppuikin kipu kuin seinään, kun vapauttivat sen hermon pinteestä. Mulla ei ollut selkä ikinä kipeä, vaan jalan hermo perseestä isovarpaaseen. Järkyttävää hermokipua.

Vierailija
24/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikot pakara- ja vatsalihakset, joiden takia lantio kippaa ja selkä joutuu liialle rasitukselle. Ei auta mitkään pikkujumppailut, venyttelyt tai kävelylenkit vaan kunnon treeni ja lihasten vahvistaminen. Tiedän yhden leikkauksen läpikäyneenä mistä puhun.

T. Entinen selkävaivainen

Vierailija
25/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liike on lääke, sanoi lääkäri mulle. Laihduttaminen ja vatsalihasten jumppa auttoi. Fysioterapeutti ohjeisti.

Mulle taas lääkäri sanoi nähtyään MRI-kuvat, että tähän vaivaan ei sitten autakaan jumppa ja laittoi minut leikkausarvioon.

Siellä sitten lääkärit sanoivat, että tapauksessani täytyy selkä leikata kiireellisesti. Oli välilevy revennyt ja sieltä pursunnut massa aiheuttanut voimakkaan hermopinteen eli puristuksen jalkaan kulkevaan hermoon. Oli kestänyt 10 kk ja paheni kuukausi kuukaudelta siten, että loput 6 viikkoa ennen selkäleikkausta makasin vuoteeni vankina noin 23 tuntia vuorokaudesta. Pystyin vain käymään vessassa. Selinmakuu oli ainut, missä pystyin olemaan. Selkäleikkaukseen sitten loppuikin kipu kuin seinään, kun vapauttivat sen hermon pinteestä. Mulla ei ollut selkä ikinä kipeä, vaan jalan hermo perseestä isovarpaaseen. Järkyttävää hermokipua

Mulla oli siis diagnoosina iso välilevytyrä 2 kappaletta ja massiivinen hermopinne (puristus hermossa). Hermovaurio jäi, jalka ei toennut ennalleen (puutuneisuuden tunne jalkapöydässä, jalka jäykkä ja pohje kramppaa herkästi). Mutta tosiaan se hermokipu jäi leikkauspöydälle.

Vierailija
26/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vuosi sitten naprapaatilla pitkään jatkuneiden selkäkipujen takia. Hän löysi myös syyn selkäkivulle.

Vierailija
27/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tutkittu mistä johtuu?

Tuttavalla oli toinen jalka muutaman millin lyhyempi kuin toinen, mikä aiheutti vinon lantion ja alaselkäkipuja. 

Vierailija
28/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosalille ohjelma, joka vahvistaa sekä selkä- että vatsalihaksia. 

Vierailija
29/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokuhan sen selän väsymisen aiheuttaa. Onko päivän aikana tilanteita jossa selkä on epäergonomisessa asennossa? Istutko pitkiä aikoja samalla tuolilla tai ajatko autolla paljon? Jos kävelet paljon, onko kengät hyvät etkä kävele etukenossa ylävartalo ikään kuin alaselän varassa? Entä sänky/patja, milloin viimeksi vaihdettu? 

Vierailija
30/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muurarina 35vuotta ja hoidin selkävaivani kävelyllä, kerran kävin hierojalla kun ilmaiseksi pääsin, kyllä se on se rento liikkuminen mikä auttaa, ei mitään reuhtomista vain liikettä, myös kuntosalille tekemään alaselkäliikettä ja vatsalihaksia. Jos vaan rentona makaa niin ei sitä kenenkään ranka kestä.

Vierailija
31/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli todella kipeä alaselkä, kävellessä vihlaisi eikä juoksuaskelia voinut edes ajatella. Kipulääkettä, lepoa ja liikuntaa vuoropäivin. Alaselkää kuntouttavia liikkeitä kipua tuntien. Pikkuhiljaa kipu hävisi. Löysin ärhäkkään triggeripisteen vielä ja painelin sitä tehokkaasti. Olisko sillä ollut kipuun jotain vaikuttavaa mutta sekin kipu hävisi. Olen 60-v.

Vierailija
32/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua auttoi OMT-fyssarin antamat liikkeet

Vierailija
33/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset eivät kestä mitään kipuja. Alaselkä kipuja on kaikilla ihmisillä jossain vaiheessa elämässään. 

Vierailija
34/34 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset eivät kestä mitään kipuja. Alaselkä kipuja on kaikilla ihmisillä jossain vaiheessa elämässään. 

Et selvästikään tiedä hermokivusta mitään.

Kun kipu on jatkunut vuoden tai pari, sillä tasolla että katkoo unet joka ainoa yö ja aamuisin ottaa 1-2 tuntia että pääset edes ylös niin en tulisi viisastelemaan mistään matalista kipukynnyksistä.

Se kipu on sellaista että pudottaa isonkin miehen polvilleen, eikä mitään pikkujuilimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä