Miten hoitaa alaselkäkipua?
Mulla on kroonistunut alaselkäkipu. Käypä hoito -sivuilla aika masentavat ohjeet. Liikettä ja Panadolia ja Buranaa. Käyn koiran kanssa ulkona ja vesijumpassa kahdesti viikossa. Nuo lääkkeet ja lihasrelaksantti ovat yhtä tyhjän kanssa, ei auta mitään. Mistä niitä kunnon kipulääkkeitä saisi vai onko se normaali olotila, että alaselkä on aina kipeä ja väsynyt. 61v.
Kommentit (34)
Täällä sama. Tuntuu ettei mikään auta. Ei liikunta, ei lepo, ei särkylääkkeet, ei fysioterapeutin ohjeet. Alan olla epätoivoinen.
Kertokaa joku tehokas lääke, mitä ruikuttaa terveysaseman lääkäriltä?
Minä hoidan joogalla ja kiropraktiolla/osteopaatilla/hierojalla käymällä sekä kävelemällä 2 kertaa päivässä 10-15 km. Hyvin on pysynyt selkäkipu poissa. Olen samaa mieltä että lihasrelaksanttit ja kipulääkkeet (Tramal, Oxynorm jne.) eivät auta lainkaan. 60+
Minulla auttoi joko sängyn vaihtaminen tai alaselän venytysliikkeet tai korjaantui itsestään kun aloin pudottamaan paria kiloa, mihin pidin paastopäiviä jolloin suolisto pääsi tyhjenemään...
Kroonistunut tarkoittaa pitkittynyttä. Pitkittynyt saattaa tarkoittaa, että vaiva on ja pysyy. Kannattaa silti liikkua selkäystävällisesti.
En osaa neuvoa, mutta haluaisin tietää, että miten se selkä noin on mennyt kipeäksi?
Ootko loukannut tai onko työstö johtuvaa?
Ainakin kannattaa laihduttaa normaalipainoon.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama. Tuntuu ettei mikään auta. Ei liikunta, ei lepo, ei särkylääkkeet, ei fysioterapeutin ohjeet. Alan olla epätoivoinen.
Väärä treeni. Laiskuus. Huono patja. Voimaharjoittelu auttaa ja läskin poltto pois vatsasta.
Liike on lääke, sanoi lääkäri mulle. Laihduttaminen ja vatsalihasten jumppa auttoi. Fysioterapeutti ohjeisti.
Mul on ylimenonivel selässä ja kipuja päivittäin.
Selkäliiton sivut vilkaise.
Ei auta relaksantit. Särkylääke ei anna vastetta. Pelkkä kävely ei auta.
Liikkeessä on se juttu. Et pitää löytää se itselle sopiva. Välillä jätin salin pois ja keskityin vain varjonykkeilyyn, pyöräilyyn ja kävelyyn. Varjossa sain kyykkyvaritaatioita montaa ja vahvistettua jalkoja. Silti skolioosini on pahentunut ja vasen jalka on heikko. Kivut ovat selän puolella vähentyneet. Mutta vasemman jalan lihaksia puristaa.
Tammikuussa otin salin ja nyrkkeilysäkin taas ohjelmaan. Joka kerta, kun salin oven avaa tulee sanottua itselle. Ettei mihinkään tankoon tungetaan yli 20 kiloa. Ei ole kivut selkään palanneet. Vasen jalka silti heikko.
Selkä tarvitsee juoksevaa verta. Ja lihakset vahvistusta. Lääkkeitähän saa jos haluaa, mut toimintakuntoisen selän saa vain lihaksia vahvistamalla. Käy fyssarilla muutama kerta pääset alkuun.
Alaselänkipu naisella voi johtua myös lantion väärästä asennosta. Googlaa, löytyy jumppia, jotka auttavat tähän.
Minulle annettiin aikoinaan 80-luvulla ohje laittaa jalkojen alle joku pieni jakkara tms. niin että polvet osoitti maatessa suoraan kattoon ja sääret lepäsi pehmustetun jakkaran päällä vaakasuoraan, selkä oli suorana sängylla. Siis 90 asteen kulma nurinpäin. o_r
Vierailija kirjoitti:
Liike on lääke, sanoi lääkäri mulle. Laihduttaminen ja vatsalihasten jumppa auttoi. Fysioterapeutti ohjeisti.
Olen noista samaa mieltä. Lisäksi minulla auttoi, kun ostin rekkitangon. Asensin sen niin alas, että jalat ylttävät maahan. Sitten roikun tangossa ja otan askelia eteenpäin. Se venyttää selkänikamia ja helpottaa kipua. Toinen on jumppapallon päällä selällään itsensä pyörittely.
Mulla kipeytyy ja väsyy aina kun lihaskunto jää pois. Maastaveto on paras liike.
Ehdottomasti nostatte jalat ja alavartalon ylemmäksi jotta paino ja paine hellittää alaselästä ja alavartalosta. Jo nukkuessa voi tukea takapuolen ja tai jalat ylemmäksi yöksi.Huomaa jo hetken päästä että miten paine alaselässä helpottaa.Yöksi polvien väliin litteä tyyny kylkiasennosss.Muuten tyynyillä voi muotoilla makuusentoaan mukavammaksi.Jos ei oo vatsalihaksia niin silloin alaselkä eli lanneranka ei saa kunnon tukea.Tukivyö voi auttaa mutta hiostaa.
No, ihan itsestään selvää on että pitäisi ensin selvittää MISTÄ KIPU JOHTUU? Johtuuko kenties jakaterien, nilkkojen lonkkien virheasennosta -> jos näistä, niin kävely (ainakin pitkät matkat) voi vain pahentaa kipua.
Ihan turha on syödä niitä (kovia) kipulääkkeitä, sillähän vaan vaiennetaan fyysisen vaivan seuraus. Kipu on aina seuraus jotain. Ja se juurisyy pitää selvittää ja yrittää poistaa.
Kokeile lempeää yin joogaa kotosalla 2-3x viikossa, aloita ihan vaikka isiitä että olet lattialla selällään, nosta poplvet koukkuun vatsan päälle, jolloin alaselkä pyöristy, kokeile keinutella puolelta toiselle ihan rauhassa ja hitaasti. Sitten jalkapohjat lattiaan, polvet koukkuun ja alat hiljalleen keinuttamana polvia puolelta toiselle kuin hidastetussa filmissä. Näin saat lisättyä verenkiertoa alaselän alueelle, jos tuntuu hyvältä niin toista seuraavana päivänä. Saatat huomata hyviä tuloksia jo muutamien kertojen jälkeen jos selässäsi ei ole esim välilevyn pullistumaa tai nivelkulumaa.
Selvitä vaivan syy, ei ne lääkkeet mitään paranna, turruttaa vaan tuntoaistimuksen aivoissa ja saa suolistosi pilalle.
Täällä paljon todella hyviä vinkkejä! Kiitti! Mulla perussairaus fibromyalgia, ja tuntuu usein, että selkälihakset on spagetista tehty. Kävelyllä tuntuisi kaikkein parhaimmalta mennä kyykkyyn ja pyöristää selkä. Se helpottaisi. Mutta harvemmin on kävelyllä seuraa, joka vetäisi mut käsistä ylös. Ja muutenkin olisi vähän tyhmän näköistä, selkähän on luotu kannattelemaan ranka. En varmaan mitään kovaa lääkettä mistään saisikaan. Mut lantion asento, pötsiä pois ja venyttely voisivat toimia.
ap
Eikö täällä ole ketään muita kipuilijoita?