Kommentti: Kerrostalossa asuminen vei mielenterveyden - vuokra-asunto muuttui ihmiskokeeksi
Kerrostalossa asuminen ei ole ihmisen arvoistaelämää.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-kerrostalossa-asuminen-ve…
Kommentit (207)
Oli täyttä helvettiä asua muinoin teinin, juuri aikuisuuden kynnyksellä olevan miehenalun naapurina. Seinän takaa kantautunut basson Jytke oli suoraan syvimmästä pimeästä paikasta. Yläkerrassa nistikämpåä, jossa huudettiin soittaa huutoa ja ovi oli auki edestakaiselle liikenteelle koko ajan. Täyttä ihmiselämän hukkaan heittoa tuo aika.
Ajatelkaa ihmiset aina muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyl näissä tottuu elämään. Nykyajan lattiamateriaalit vaan ovat äänekkäitä ja kaikuvia. Entinen joustovinyyli imi ääntä. Nämä heijastavat. Kotelorakenteista, joihin tekniikat ja putket pistetään aiheuttavat myös kaikurakennetta.
Lentokentän lähellä olevaan taloon ei kuulu koneiden äänet sisälle. Rakentaa voi ääntä etistäen. Tai halvalla metelikeskuksen.
Jos asukkaalla ei ole edes kunnon mattoja. Voi meteli olla melkoinen.
Minkä vuoksi sitä laminaattia täytyy laittaa joka paikkaan, jos se kerran on äänekäs materiaali (no juu, se on halpa ja sietää kulutusta)??? Asun 70-luvun talossa, jossa alunperin on ollut muovimatot tai parketti. Nyt vuokraloordit ovat vaihtaneet halpaan laminaattiin, joka suorastaan soi askelten alla. Kuulen 2 kerrosta ylempänä asuvien askeleet häiritsevästi. Yläkerrasta puhumattakaan. Yläkertalainen tasan tietää, että tömistely kuuluu, koska omat yläkerran naapurinsa tömistelevät. Ystävällisesti laittaa vahingon kiertämään.
Ja täällä ovat naapurin terroristilapset ulisseet jo toista tuntia täysillä :)
Vierailija kirjoitti:
Äänieristys kuntoon, niin ongelma ratkaistu.
Ei pidä olla urpo ja muuttaa 1930 -luvun jälkeen rakennettuun taloon. Mielummin 1920-luvulla tai aikaisemmin. Nämä on muurattu paikallaan tiilistä ja seinät ovat massiiviset ja talot tulevat olemaan pystyssä vuosisatoja. Samaa ei voi sanoa uusista komposiittipaskoista. En ikinä ostaisi asuntoa uudesta talosta. Ne ovat rakennusteknisesti huonompia kuin vanhat ja huonommilla paikoilla kuin vanhat.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut unettomuuden, uupumisen ja jatkuvat korvakivut. Aihe on siis samaistuttava. Kesäisin pääsi riippumatolla metsään nukkumaan.
Äänien vaikutusta terveyteen yhä vähätellään, joka on harmi, sillä jatkuva melualtistus kotona voi stressin ja unettomuuden lisäksi vaikuttaa mielenterveyteen, kognitiivisiin kykyihin, sairaiden oireiden pahenemiseen sekä kehon terveyteen. (Esimerkiksi verenpaine ja sydänongelmat). Lapsilla meluisa asuinympäristö on linkitetty joissain tutkimuksissa hitaampaan kielen oppimiseen, koulumenetykseen sekä käytösongelmiin. (Mutta äänien vaikutus terveyteen on melko uusi tutkimuskohde)
Nimenomaan. Kolhooseissa asuminen on epäterveellistä. Asuin itsekin kymmeniä vuosia, ja stressitasot olivat koko ajan koholla.
Vierailija kirjoitti:
"Tilanteeni toivottomuus ja jatkuva meteli sai minut itkuiseksi ja ahdistuneeksi. Jatkuvien itkukohtauksien takia olin vielä uudelleen yhteydessä isännöitsijään."
Aikuinen mies ja pelkää kerrostalossa asumista. Hissin ääni ja naapurien tupakalla ravaaminen ahdistaa tyyppiä. Voi hellanlettas sentään. Olisikohan kaverin aika jo miehistyä ja lopettaa vinkuminen.
Suomessa on ilmeisesti tosi paljon ääniherkkiä ihmisiä. Asuin espanjassa vuoden ja siellä oikeasti meinasin tulla hulluksi. Suomeen takaisin muutettuani nautin hiljaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Muutin talvella kerrostaloon kantakaupunkiin. Ihanaa, kun kaikki on lähellä. Naapurit moikkaavat ystävällisesti. Talossa asuu eri ikäisiä ihmisiä ja on lapsia ja koiria. Hyvin olen nukkunut, alussa vain muutoksesta johtuvaa unen pätkäisyyttä. En herää edes lehdenjakajan ääniin vaikka olen todella herkkäuninen. Tässä on pihalla tupakointipaikka, mutta jo yksi naapuri valitti siitä, että savu tulee hänen parvekkeelle kesäisin. Olen sitä mieltä, että kun taloyhtiö on sen tupakointipaikan asettanut, niin niillä mennään. En ole juurikaan siellä tupakoijia nähnyt. Itselläni on ystävä, joka viimeistään puolen vuoden asumisen jälkeen alkaa valittaa naapureista. Kuulema lapset rapussa häiritsee jne. Hän onkin yleensä muuttanut noin kolmen vuoden välein. Meitä on moneksi.
Kantakaupungissa vanhassa talossa asuminen on ihan parasta. Mielellään sellaisessa, jossa ei ole pieniä asuntoja. Näissä on sivistyneet naapurit.
Kyllä niissä yleensä tehdään äänikokeet. Ei pitäisi noin uudessa enää äänet kuulua yhtään mistään
Äänieristys päin persettä, jos noin äänet kuuluu. Itsellä kokemusta ihan tien vieressä asumisesta hyvän äänieristyksen kerrostalossa. Tien läheisyydestä huolimatta ohiajaneiden ajoneuvojen äänet eivät kuuluneet lainkaan sisään, sireenit päällä kulkeneita hälytysajoneuvoja lukuun ottamatta. Rapusta kuului jonkin verran naapureiden ovenavaukset ja kiinni laittamiset, askeleet eivät juurikaan. Naapureiden puhe tai muut äänet naapuriasunnoista eivät kuuluneet lainkaan, elleivät sitten kunnolla huutaneet tai ellei naapurissa tehty jotain äänekkäämpää hommaa, kuten vaikka poraamista. Mutta esim. imuri tai pesukone eivät juurikaan kuuluneet. Suihku kuului vessassa ja kylppärissä, mutta se ääni ei koskaan minua haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia on ovien paiskojat. En ymmärrä, miksei asunnon ulko-ovea voi laittaa rauhallisesti kiinni? Saman voi opettaa lapsilleenkin. Ihan perusjuttuja toisten huomioimisessa.
Tämä. Meidän talossa naapurin lapset ravaa sisälle ja ulos ja aina se ovi paiskataan kiinni. Seinät tärähtää ja ikkunat helisee. Tosi kiva kun yrittää rentoutua vapaapäivänä.
Meillä on pohjakerroksessa päädyssä rauhallista. Yläpuolella asuu pappa joka on kesät mökillä ja seinänaapureita ei ole kun tässä pohjakerroksessa on vain tämä asunto ja yleiset tilat. Jossain vaiheessa ehkä muuttuu jos itse asutaan tösdä vielä kun pappa eiboke . Rapussa on 9 asuntoa eikä kukaan tässä rapussa polta. Hetken oli koira mutta se porukka näyttää muuttaneen pois. Yksi lapsiperhe. Ei häiriötä. Mutta koskaan ei tiedä. Naapuritalo on pohjakerrosta lukuunottanatta samanlainen ja siinä on enemmän sijoitusasuntoja js kuulemma välillä tietyt perheet äänekkäitä. Tässä vuokrattuja vain yksi, jossa asuu rauhallinen nuoripari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten yhtä helvettiä ja tuo tupakkaralli ja jatkuvasti paukkuvat ovet. Kyllä voi tosiaankin viedä mielenterveyden jos et saa nukuttua vaan ehdollistut ääniin.Vaikka niille naureskellaan niin voivat olla muuten monen puhkeavan sairauden takana. Tuollaiset monotooniset toistuvat äänet ovat pahimpia.
No se ei ole mun vikani jos talon äänieristys on surkea.
Parveketupakoinnin kieltämisestä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Juuri näin! Kun meidän entisessä talossa kiellettiin parveketupakointi, alkoi se jatkuva ravaaminen, missä ovet paukkuu ja kolistellaan rappukäytävässä yötä myöten! Ei tosiaan häirinnyt se, jos joku parvekkeellaan käy tupakalla, vaan sen jälkeiset metelit, kun se kiellettiin. Olin tulla hulluksi, kun minulla alkoi aamuvuorot klo 05. Se tarkoittaa herätystä klo 03.45. Viimeiset tupakalla raivaajat noin klo 23-24 välillä joka jessuksen ilta. Se ralli oli pahimmillaan klo 21-24 välillä, kun minä yritin jo nukkua.
Omistusasuminen kerrostalossa voi muuttua myös ihmiskokeeksi jos huono suunnittelu ja talonpito.
Meillä on talo, jossa on hyvä äänieristys. Metelin pitää olla todella kovaa, jotta kuuluu. Mikään kovempikaan puhe, vessanvetämiset jne ei todellakaan kuulu naapuriin. Alakerran naapurit ilmeisesti kuvittelevat, että mitkään äänet eivät kantaudu. Heillä on aivan jatkuva meteli. Taaperoikäinen lapsi hakkaa leluillaan seiniä ja pattereita. Heittelee tavaroita, hakkaa ovia, hyppii ja juoksee. Heillä ulkoillaan todella vähän ja meteli on sen mukaista. Kaikki ulkoaktiviteetit ovat ilmeisesti sisällä sallittuja, koska teini pompottaa palloa sisällä. Tätä meteliä on aamusta iltamyöhään, kun taapero aloittaa iltariehumisen joka saattaa jatkua alkuyöhön asti. Meteli on niin kovaa, että esimerkiksi suomalaisia ohjelmia pitää katsoa tekstityksellä telkkarista. Tästä on huomautettu. Ja olen ihan itse rekonstruoinut, millainen ääni lähtee kun esimerkiksi koripalloa pompotellaan. Hetken auttaa, sitten alkaa taas sama ralli. Taapero herää kukonlaulun aikaan herättäen koko talon metelillään. Vaunut, pulkat ja muut säilytettiin kaikesta huomautteluista huolimatta ahtaassa rapussa. Lopulta huoltoyhtiön ukaasi viedä tavarat pois kokonaan rapusta auttoi. Osalla ihmisistä on ihan perusasiat hukassa. Meilläkin on pihassa leikkipuisto, johon lapsen voisi viedä remuamaan. Kellaritiloissa on hyvä paikka vaunuille ja talo on äärettömän rauhallinen muuten.
Apn linkkaamassa jutussa asukasta häirinnyt meteli taisi tulla ihan vaan asukkaan korvien välistä alunperinkin.
Vierailija kirjoitti:
"Tilanteeni toivottomuus ja jatkuva meteli sai minut itkuiseksi ja ahdistuneeksi. Jatkuvien itkukohtauksien takia olin vielä uudelleen yhteydessä isännöitsijään."
Aikuinen mies ja pelkää kerrostalossa asumista. Hissin ääni ja naapurien tupakalla ravaaminen ahdistaa tyyppiä. Voi hellanlettas sentään. Olisikohan kaverin aika jo miehistyä ja lopettaa vinkuminen.
Mä taas nimenomaan ihastelin, että miestoimittaja kirjoitti muuttuneensa itkuiseksi. Silläkin uhalla, että kaltaisesi koulukiusaajat haukkuvat ja pilkkaavat. En muista tuollaista rohkeutta hetkeen nähneeni. 💪
Vierailija kirjoitti:
Uudet talot on rakennettu niin halvalla kuin pystyy. Kukaan rakennusalan konkari ei osta vanhuudenpäivien asuntoa viimeisemimmän 15 vuoden aikana rakennetuista. Pintojen ulkonäöllä tehdään se myynti, mutta materiaalien ja rakentamisen taso on mitä on. Halvat työntekijät idästä tekevät ahkerasti töitä viikonloppunakin. Ei niin haittaa vaikka vahingossa osa materiaalista menisi omaan peräkonttiin ja siinä lahden taakse.
Venäjältäkö ne rakentajat tulevatkin? Venäjä on idässä. Minkä lahden yli mennään itään ja päästään Venäjälle?
Vierailija kirjoitti:
Sun kaltaisesi pas ka säkit ilmeisesti ovat just noita ihmisiä, jotka eivät välitä tippaakaan ottaa muita ihmisiä huomioon. Toivottavasti karma maksaa sulle takaisin ja joudut muuttamaan juuri sellaiseen asuntoon, jossa on äärimmäisen huono äänieristys ja siihen päälle äärimmäisen meluava asukas.
Vierailija kirjoitti:
Oli täyttä helvettiä asua muinoin teinin, juuri aikuisuuden kynnyksellä olevan miehenalun naapurina. Seinän takaa kantautunut basson Jytke oli suoraan syvimmästä pimeästä paikasta. Yläkerrassa nistikämpåä, jossa huudettiin soittaa huutoa ja ovi oli auki edestakaiselle liikenteelle koko ajan. Täyttä ihmiselämän hukkaan heittoa tuo aika.
Ajatelkaa ihmiset aina muitakin.
Ihmiset ajattelevat omia asioitaan eivätkä välttämättä huomaa metelöivänsä. Nistikämpät ovat pelottavia ja he eivät varmaankaan naapureitaan ajattele.
Ihmisiä on paljon, taloissa ei ole vanhan liiton talkkareita. Muiden ihmisten toimintaan yleensäkin vaikea vaikuttaa.
Tiedän kyllä tuon jatkuvan stressin tunteen äänistä.
Itselläni asui alakerrassa häirikkö, joka soitti päivisin musiikkia täysillä ja voihki yöllä kuin sikaa pistettäisiin.
Yläkerrassa alkoi 7 jälkeen tenava pomppia ja pomputella palloa niin,että seinät tärisi.. (kuka ostaa lapsille palloja kerrostaloon?). Jäi vuorokaudessa noin klo 3 yöllä- aamu 7 välinen aika vain hiljaiseksi.
Ostin peltorit, useammat äänenvaimennus kuulokkeet etc. Olin todella stressaantunut ja itkuinen.
Onneksi nyt ollut pidempään hiljaista.. En tiedä onko naapurit vaihtuneet, vai mikä.. *koputtaa puuta*.
Musiikkia etc muuten kannattaa soittaa kuulokkeista; ei häiritse naapureita ja volyymin saa tasan tarkkaan itse säätää.
Vain näiden kahden naapurin kanssa ollut tässä talossa ongelmia Itselläni.