Opettajilla taas kaksi 4 päivän lomaa melkein peräkkäin: pääsiäinen ja vappu!
on se helppoa opettajien elämä ja työ, yhtä lomaa ja pian on 2,5 kk kesäloma
Pääsiäisloma pe 18.4. ma 21.4.2025
Vappu to 1.5.2025
Vapaapäivä pe 2.5.2025
Kommentit (140)
Ammatinvalintakysymys. Ai niin, mutta moni muukin on vapaalla tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
En ole kateellinen opettajille. Itse saan sentään pitää lomani milloin haluan eikä silloin kun kunta on ne määrännyt. Eikä itse työkään varmasti ole herkkua nykypäivänä.
Niin reppanat joutuvat pitämään aina lomansa parhaimpaan aikaan ja kesälomaakin kesä-elokuussa.
Ai niin lomamatkat ovat kalliimpia silloin nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajathan ovat erittäin etuoikeutettu ammattiryhmä juurikin noiden vapaiden/lomien vuoksi. Jos oikein olen laskenut, niin ovat lomilla noin neljä kk vuodessa eli 1/3 vuodesta loma-aikaa. Sitten vielä viitsivät valittaa huonoista palkoista ja karuista työskentelyolosuhteista. Hankalaa se on muillakin ammattialoilla ja lomia puolet opettajien vastaavista. Monilla aloilla lomaa viisi vkoa vuodessa eli kesällä neljä ja talvella yksi.
Unohdit opettajien vapaat viikonloput, siitäkin tulee satakunta päivää. Eli vajaa kolmasosa vuotta tulee jo siitä. Sitten kolmen kuukauden kesäloma (toiset sata päivää), kahden ja puolen viikon joululoma, viikon hiihto- ja syysloma ja neljän päivän päästäisi- ja vappuvapaat + muut arkipyhät, kuten heelatorstai ja itsenäisyyspäivä. Sekä parin kuukauden palkalliset saikut (60 p.) e
Ja opetustunnit voi olla 20 tuntia viikossa siihen jää vielä 20 tuntia suunnitteluihin ja palavereihin yms.
Varma kevään merkki: opettajaa kadehditaan.
Minullakin on ja en ole opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Myös helatorstain jälkeinen perjantai on kätevä ottaa vapaaksi niin saa siihenkin pidemmän vapaan. Onnistuu aika monella muullakin kuin opettajilla.
Tänä vuonna ei oikein onnistu tuo opettajilta, koska lauantai 31.5. on työpäivä. Muilla aloilla ei samaa ongelmaa.
Opettajat on vapaansa ansainneet. Jaksavat sitten paremmin vielä toukokuun. Työ on uuvuttavaa ja lapsilla paljon haasteita. Huoltajatkaan eivät aina edistä lastensa asioita.
Meteli on lisäksi koulussa kova. Opet ovat arjen sankareita!
T: Kouluterkkari
Opet voisi siivota niitä kouluja kun ei ole opetusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnassa opettajilla on pe 2.5. vapaana?
Aika monessa. Se on tehty *sisään* osalla jo syksyllä.
Esimerkiksi missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa. Se on tehty *sisään* osalla jo syksyllä.Esimerkiksi missä?
Helsingissä ja Vantaalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytpä heität vauvankakanvärisen kateuspyyhkeesi pois ja alat opiskella opeksi. Tadaa, niin helppoa. Sitten pääset pitkille lomille. Ai, eikö äly ja sinnikkyys riitäkään opuskeluun? Se on sitten voi voi.
-Eri
Mutta monella työttömällä on opintotuet jo käytetty.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Työkkärissä on työryhmä, joka päättää saatko luvan opiskeluun eli tukeeko uusi tutkinto työllistymistäsi.
Miksi sinun pitäisi saada opiskella työttömyyskorvauksella? Opiskelijat opiskelee opintolainan ja pienen opintotuen turvin.
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä kateuden määrää! Mut en mä viitti siivota kouluja - ei tällä koulutuksella. Sorry.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa. Se on tehty *sisään* osalla jo syksyllä.Esimerkiksi missä?
Helsingissä ja Vantaalla
Ei mun lasten kouluissa Helsingissä ole. Ne on koulukohtaisia.
Vakkaripuheenaiheet joka kevät: koirankakat ja kateusoksennukset opettajien lomista 😁
Opettajien lomista valittavat keväisin vain ne kauhukakaroiden vanhemmat, jotka kauhistuvat siitä, että joutuvat kohta taas hoitamaan omia kersojaan 2kk 😁. Se kun on niin rankkaa ja työlästä. Sitäpaitsi ketää voi syyttää jos lapsi perseilee lomalla ja ruokkiakin ne pitäs ihan itse. Huh-huijaa.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien lomista valittavat keväisin vain ne kauhukakaroiden vanhemmat, jotka kauhistuvat siitä, että joutuvat kohta taas hoitamaan omia kersojaan 2kk 😁. Se kun on niin rankkaa ja työlästä. Sitäpaitsi ketää voi syyttää jos lapsi perseilee lomalla ja ruokkiakin ne pitäs ihan itse. Huh-huijaa.
Tämä on totta. Päiväkodissa sentään pystyi pitämään lapset hoidossa koko kesän niin sai lomailla rauhassa. Koulu onkin heille sitten kauhistus kun tämä ei enää onnistukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajathan ovat erittäin etuoikeutettu ammattiryhmä juurikin noiden vapaiden/lomien vuoksi. Jos oikein olen laskenut, niin ovat lomilla noin neljä kk vuodessa eli 1/3 vuodesta loma-aikaa. Sitten vielä viitsivät valittaa huonoista palkoista ja karuista työskentelyolosuhteista. Hankalaa se on muillakin ammattialoilla ja lomia puolet opettajien vastaavista. Monilla aloilla lomaa viisi vkoa vuodessa eli kesällä neljä ja talvella yksi.
Unohdit opettajien vapaat viikonloput, siitäkin tulee satakunta päivää. Eli vajaa kolmasosa vuotta tulee jo siitä. Sitten kolmen kuukauden kesäloma (toiset sata päivää), kahden ja puolen viikon joululoma, viikon hiihto- ja syysloma ja neljän päivän päästäisi- ja vappuvapaat + muut arkipyhät, kuten heelatorstai ja itsenäisyyspäivä. Sekä parin kuukauden palkalliset saikut (60 p.) e
n vain 24 pv.Palstan mukaan poliiseilla, palomiehillä, sairaaloiden, tehtaiden ja kauppojen henkilökunnalla ei ole ja vuosilomiakin vain 24 vrk.
Olen itse käsittänyt, että opettajilla on kokonaistyöaika ja sen vuoksi pitkät lomat. Silloin tuohon toki kuuluu myös se, että kokeita korjataan tarvittaessa viikonloppuna, illalla tai vaikkapa pääsiäisenä.
Ja varsinkin ala-asteella opetustunteja on vähän eli aikaa jää myös iltapäivisin usein hyvin kirjallisille töille..
Mitä iloa saat valehtelusta?
Suurimmalla osalla työelämässä olevilla on vapaat viikonloput. Opettajat joutuvat kyllä usein korjaamaan kokeita ja aineita silloin, eli ei ne aina suinkaan vapaita ole.