Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajilla taas kaksi 4 päivän lomaa melkein peräkkäin: pääsiäinen ja vappu!

Vierailija
21.04.2025 |

on se helppoa opettajien elämä ja työ, yhtä lomaa ja pian on 2,5 kk kesäloma

Pääsiäisloma pe 18.4. ma 21.4.2025

Vappu to 1.5.2025

Vapaapäivä pe 2.5.2025

Kommentit (140)

Vierailija
81/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perjantaina on täällä ainakin ihan normiTYÖpäivä.

terv. Alakoulun ope 

No sitten on. Kunnat saavat itsekin päättää joistakin asioista.

Vierailija
82/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt, että lauantaina ei saa pitää koulupäivää etukäteen säästöön.

No, sit oot ymmärtäny väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan työhän on tunnetusti helppoa. 45 minuutin välein tauko ja tunnin aikana saat vain istua pöydän takana😂

Tervetuloa alalle! 😉

Siksi minä aloin opettajaksi ja pitkä lomat. Harmi, että vuosi on niin lyhyt aika, että tuo legendaarinen kolmen kuukauden kesälomakin on pitänyt ahtaa vähän yli kahteen kuukauteen.

Vierailija
84/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo kirjoitti ei kaupungeissa tarvitse pitää lauantaina koulupäivää, jos vapun jälkeinen perjantai on vapaa. Silloin koulu on aloitettu elokuussa muita kouluja ennemmin tai joku muu loma on ollut lyhyempi. Jokaisessa kaupungissa on yhtä monta koulupäivää. Kaupungit voivat päättää itse milloin lomat on. Kaikilla kouluilla koulu kuitenkin loppuu kesän alussa samana päivänä. 

Vierailija
85/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt pääsiäisenä sitten vappu ja vielä helatorstaina. Enkä ole päivääkään tehnyt opettajan työtä. Tosin olen muo tunnit tehnyt jo aiemmin saldopankkiin. Aina pidetään vapaata näkynyt tuollainen tilanne sattuu, kakki koko firmassa. Suunnittelualalla voi valita työaikansa. 

Vierailija
86/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäloma muuten ei enää pitkään ole ollut 2,5kk. Meidän kunnassa vika työpäivä tänä vuonna 31.5 ja koulutuspäivät alkaa 6.8., ja tämän tyylisesti on mennyt jo useampi vuosi. Eli loma 2kk ja n. 5 pv. 

Mutta en valita, lomaa on tarpeeksi. Ei silti liioitella tai valehdella.

Vierailija
87/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntiin ja kaupunkeihin on tulossa irtisanomisia. 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011108669.html

Vierailija
88/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä erikoista, että opettajilta pitäisi saada lomat pois, mutta ei näitä valittajia itseään kiinnosta ryhtyä opettajiksi. Miksiköhän?

Vierailija
89/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen omia sukulaisiani kehottanut kannustamaan lapsiaan opiskeluun. Ei kaikista voi tulla korkeastikoulutettuja, on vastaus. Olen sukuni ainut yliopiston käynyt. Eli silloin, kun itse pitäisi panostaa opiskeluun, ei huvita. Sitten pienipalkkaisissa töissä kadehditaan heitä, jotka ovat kouluaikana valinneet opiskelun itsensä viihdyttämisen sijasta. Ilmeisesti oletetaan hyvän työmarkkina-aseman tippuvan lahjana taivaasta. 

Tietenkin, kun kaikilla on oikeus.

Vierailija
90/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tänä vuonna tuli uudistus, että kaupunki joutuu maksamaan puolet ansiosidonnaisesta tai työmarkkinatuesta jo 100 päivän työttömyyden jälkeen ja vain tes-palkkatyö kelpaa sakkomaksuihin työttömistä. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä."

https://yle.fi/a/74-20138031

Vierailija
91/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla työtön kun ei tiedä, että monessa työehtosopimuksessa arkipyhistä saa ylimääräisiä vapaita. 

Vierailija
92/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tänä vuonna tuli uudistus, että kaupunki joutuu maksamaan puolet ansiosidonnaisesta tai työmarkkinatuesta jo 100 päivän työttömyyden jälkeen ja vain tes-palkkatyö kelpaa sakkomaksuihin työttömistä. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä."

https://yle.fi/a/74-20138031

Lehdessä oli, että nuo rahat leikataan kouluista ja varhaiskasvatuksesta. 

Hyvinvointialue ei ole enää kaupungin työpaikka joten sieltä ei voi leikata. 

Vierailija
93/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti opet jaksaa 3 kk kesälomaan asti.

Senkin ne ahneet paskat ovat antaneet parin kuukauden ajalle, etteivät lapset saa pitää elokuuta lomaa.

Vierailija
94/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo nyt poikkeaa normaalin työsuhteen palkkasta ja vapaista?

Suomen työlainsäädännön mukaan:

"Uudenvuodenpäivältä, pitkäperjantailta, 2. pääsiäispäivältä, helatorstailta, juhannusaatolta, jouluaatolta sekä joulupäivältä ja tapaninpäivältä maksetaan työntekijälle arkipyhäkorvauksena 8 tunnin palkka keskituntiansion mukaan."

Vierailija
95/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytpä heität vauvankakanvärisen kateuspyyhkeesi pois ja alat opiskella opeksi. Tadaa, niin helppoa. Sitten pääset pitkille lomille. Ai, eikö äly ja sinnikkyys riitäkään opuskeluun? Se on sitten voi voi.

Vierailija
96/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla työtön kun ei tiedä, että monessa työehtosopimuksessa arkipyhistä saa ylimääräisiä vapaita. 

Ei ap, mutta itsellä cv 2 sivua. 

Juu, aika lailla 2 päivää kuukaudessa kertyy vapaata ja pyhät on palkallista vapaata ainakin valtion ja kaupungin virastoissa. 

Vierailija
97/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskahommia vaan tulipa tehtyä. Kokeile ja nauti sinäkin ...!  Ope

Vierailija
98/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on oppilaillakin. Ja koulun siivoojilla, vahtimestarilla yms. henkilökunnalla. On siellä koulussa töissä muitakin kuin opettajia. Kuten teatterissa on töissä muitakin kuin näyttelijöitä (itse asiassa näyttelijät ovat siellä vähemmistönä). Teatterialallakin muuten nuo päivät ovat vapaita. 

Käypikö katteeks?

Vierailija
99/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajia ei kannata kadehtia, koska paikkoja on nytkin avoinna ja voi itse hankkia pätevyyden yliopistosta. Sitten vaan suorittamaan työtä! Aina myös työllistyy, kunhan valitsee oikein  esim. matemaattiset aineet ja on valmis lähtemään mihin kuntaan tahansa.

T. DI ja aineenope, joka on töissä 2.5. Ja jonka insinöörikaverit saa 2x palkan leppoisampien kavereiden kanssa. Mutta työ se on tämäkin jo kymmenen vuotta.

Matikanopeille on työtä. Miksikö? Koska työllistyvät myös yrityksiin. Koulukaverin sisko, fysiikan, matikan ja tietotekniikan ope, sai heti valmistuttuaan viran yläkoulusta, viihtyi siellä 2 vuotta ja siirtyi yritykseen töihin. Edes lomat eivät saaneet jäämään kouluun.

Työkaverin tytör jaksoi neljä vuotta. Opetti vielä lukiolaisia mikä lienee des hiukan helpompaa kuin yläaste henkisesti. Itmrtisanoutui ilman tietoa työpaikasta mutta melkein heti löysi uuden. 

Vierailija
100/140 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillakaan ei oo koulua, huomenna, monet on vapaalla.