Minua ei enää tutkita mistään vaivasta terkkarissa fibromyalgia-diagnoosin jälkeen
Kaikki vaivat on vain fibromyalgiaa näköjään. Puoli vuotta kärsin helvetinmoisesta korva-, kaula- ja leukakivusta, mutta määrättiin vain kipulääkkeitä. Lopulta varasin ajan hammaslääkärille, jotta kuvaisivat leuan, niin vaivan syy paljastuikin hampaasta. En tajunnut sitä itse, sillä se säteili niin moneen kohtaan, eikä oikeastaan siihen hampaaseen niinkään, mutta kun reikä paikattiin, niin ne kaikki hirveät säryt lähti. Ihmettelen vaan, miten terveyskeskuslääkärille ei tullut mieleen ohjata hammaslääkärille tuossa tapauksessa. Määrättiin vain syömään buranaa, panadolia ja fibromyalgialääkettä, joista ei ollut mitään apua.
Mietin tässä vaan, että jos sairastuisin syöpään, tai johonkin muuhun vakavaan tautiin ja valittaisin taas kovia epämääräisiä kipuja jossain, niin en saisi varmaan sittenkään mitään apua terkkarista, pelkästään tupla-annoksen fibromyalgialääkettä.
Kommentit (46)
Jos on rahaa mene yksityiselle tai jos sukulainen auttaa. Siellä ne ehkä tutkivat. Tai sitten se nimike F pitää ottaa pois ja laittaa reuma tilalle sanaksi, että saa tutkimuksia. Tutkiiko hammaslääkäri edes kuvien avulla leukoja? Tilanne on varmasti kamala ja hankala, varsinkin jos ei rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääke sulla siihen fibromyalgiaan on? Kun mun on annettu ymmärtää, ettei siihen ole lääkettä?
Olen eri. Monien kokeilujen jälkeen löytyi sopiva yhdistelmä. Aikaa kului noin 50 vuotta.
Jeps. Lääketeollisuuden tehtävä ei ole muutenkaan tuottaa terveyttä vaan myydä lääkkeitä.
Alapa pitämään huolta terveydestäsi nyt. Ennaltaehkäisevästi, eli elintavat kuntoon. Prosessoidut sokerit pois, riittävästi vettä, vältä kaikkea paskaa omien tietojesi mukaan ja pidä vaikka pätkäpaastoja sen mukaan mihin kykenet.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääke sulla siihen fibromyalgiaan on? Kun mun on annettu ymmärtää, ettei siihen ole lääkettä?
Triptyl. Ei kyllä ole auttanut mihinkään.
Ap
Kysy tekoälyltä diagnoosia. Paremmin se arvaa kuin ne siellä arvauskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ikävä kyllä fibromyalgiaan tarjotaan mielialalääkkeitä. Se on turhaa, kipukynnys ei niillä parane.
Minulla on lääkelaastari ja pitkävaikutteinen Panadol.
Otan osaa. Mun kaikkiin ongelmiin (jopa liikuntakyvytön vieneeseen noidannuoleen!) tarjotaan syyksi ahdistusta, jota mulla oli joskus 5 vuotta sitten. Haluaisin jo eroon tuosta rikosrekisteristä.
Julkinen terveydenhuolto on ajettu alas ja samoin hammashoito. Ehkä ulkomaalaiset vielä saavat apua tullessaan.
Näin se menee tällä diagnoosilla. Kivunhoito loppuu kuin seinään ja joka vaiva laitetaan fibron alle. Kannattaa tukeutua nettiin ja hakea tietoa muualtakin kuin suomesta. En ole nyt kahteen vuoteen nähnyt lääkäriä enkä aio jos kyse ei ole jostain mitä hekin ymmärtää, esim murtumasta. Rahanhukkaa varata terveyskeskukseen aikoja. Se Triptyl on sitten helvetillinen lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa mene yksityiselle tai jos sukulainen auttaa. Siellä ne ehkä tutkivat. Tai sitten se nimike F pitää ottaa pois ja laittaa reuma tilalle sanaksi, että saa tutkimuksia. Tutkiiko hammaslääkäri edes kuvien avulla leukoja? Tilanne on varmasti kamala ja hankala, varsinkin jos ei rahaa.
Kyllä se hammaslääkäri otti kuvat ja sieltä löytyi se syy, eli iso reikä hampaassa. Mutta en itse olisi voinut ikinä kuvitella, että reikä hampaassa aiheuttaa semmoisen kivun korvaan, naamaan, leukaan ja kaulaan, mutta ei näköjään terveyskeskuslääkärikään sitä tajunnut tai sitten ei vaan halunnut edes keskittyä minuun, vaan antoi niitä fibromyalgialääkkeitä kun se tauti kerran on minulle diagnosoitu.
Ap
Itsellä lääkkeenä lihasrelaksantti-kipulääke yhdistelmä. Tarvittaessa, ei ole jatkuvassa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nostaa se kipukynnystä.
Vierailija kirjoitti:
Eiks fibromyalgia ole sivistyneempi nimi luulosairaudelle?
Niin se kai on, mutta ainakaan minulla nämä kivut ei ole mitään luulosairautta, vaan ihan totisinta totta.
Itselläni oli teini-iässä ahdistusta, niin edelleen lääkärit viittavaat siihen joka ikisessä tekstistä heti ensimmäisenä. Ahdistusta ei ole ollut yli 15 vuoteen. Mutta sellaista se on kun olet nainen, sinua ei uskota, olet vain hysteerinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nostaa se kipukynnystä.
Ja auttaa unen laatuun.
Fibromyalgia on luultavasti ihan oikea sairaus ja siihen on olemassa diagnostiset kriteerit. Kivun ja jomotuksen lisäksi muuta ei löydy vaikka tutkttaisiin kaikilla menetelmillä päästä varpaisiin. Jotkut saavat apua lääkityksistä eikä muuta lääketieteellä ole tarjolla kipuherkille.
Vierailija kirjoitti:
🙂 Ei, kyseessä on pähkinänkuoressa keskushermoston herkistyminen. Tsemppiä trollailuusi ja elämääsi muutenkin, mieluummin ottaisin fibromyalgian kuin olisin sinunlaisesi huomionkipeä reppana.
T. Sh, monia fibromyalgiadiagnoosin saaneita tavannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🙂 Ei, kyseessä on pähkinänkuoressa keskushermoston herkistyminen. Tsemppiä trollailuusi ja elämääsi muutenkin, mieluummin ottaisin fibromyalgian kuin olisin sinunlaisesi huomionkipeä reppana.
T. Sh, monia fibromyalgiadiagnoosin saaneita tavannut
No kiva että on olemassa edes yksi sairaanhoitaja, joka ajattelee noin, kun tuntuu, että yleensä terveyskeskuksessakin vain vähätellään.