Minua ei enää tutkita mistään vaivasta terkkarissa fibromyalgia-diagnoosin jälkeen
Kaikki vaivat on vain fibromyalgiaa näköjään. Puoli vuotta kärsin helvetinmoisesta korva-, kaula- ja leukakivusta, mutta määrättiin vain kipulääkkeitä. Lopulta varasin ajan hammaslääkärille, jotta kuvaisivat leuan, niin vaivan syy paljastuikin hampaasta. En tajunnut sitä itse, sillä se säteili niin moneen kohtaan, eikä oikeastaan siihen hampaaseen niinkään, mutta kun reikä paikattiin, niin ne kaikki hirveät säryt lähti. Ihmettelen vaan, miten terveyskeskuslääkärille ei tullut mieleen ohjata hammaslääkärille tuossa tapauksessa. Määrättiin vain syömään buranaa, panadolia ja fibromyalgialääkettä, joista ei ollut mitään apua.
Mietin tässä vaan, että jos sairastuisin syöpään, tai johonkin muuhun vakavaan tautiin ja valittaisin taas kovia epämääräisiä kipuja jossain, niin en saisi varmaan sittenkään mitään apua terkkarista, pelkästään tupla-annoksen fibromyalgialääkettä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks fibromyalgia ole sivistyneempi nimi luulosairaudelle?
Niin se kai on, mutta ainakaan minulla nämä kivut ei ole mitään luulosairautta, vaan ihan totisinta totta.
Joidenkin teorioiden mukaan kaikki sairaudet ja kivut ovat lähtöisin mielestä. Tälle löytyy paljon kannatusta myös lääketieteen sisältä.
Itselläkin oli psyykkisesti vaikea ajanjakso, jonka aikana onnistuin lietsomaan itselleni myös fyysisiä ongelmia alavatsan seudulle. Loukkaannuin tuolloin, kun minulle sanottiin että se ei ole välttämättä totta. Mutta tutkin asiaa ja tuosta on paljon viitteitä, että sairauksista ja ongelmista paranemiseen auttaa itse asiassa enemmän terveen feikkaaminen, kuin sen sairauden ympärillä häärääminen. Tämä tukee sitä, että kaikki sairaudet ovat lähtöisin mielestä.
Jotkut tosi kehittyneet yksilöt ovat kertoneet jopa omakohtaisia kokemuksia siitä, kuinka heidän näkönsä on parantunut muutamassa yössä ihan sen perusteella, että he tajusivat, että "jos voin unessa nähdä, voin nähdä tosielämässäkin" ja heivasivat lasinsa mäkeen.
Totuus on tarua ihmeellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä lääkkeenä lihasrelaksantti-kipulääke yhdistelmä. Tarvittaessa, ei ole jatkuvassa käytössä.
Lihasrelaksantti varmaan rauhoittaa myös mieltä? Eikös? Samalla tavalla kuin lasi viiniä.
Sama jos on mielenterveystaustaa, ollaan ohjaamassa apupuhelimiin.
Jos tuo mielen kautta parantuminen on totta, niin sinun tulisi miettiä sitä, että
1. mitä tekisit, jos olisit täysin terve, eli kipuja ei olisi
2. tehdä juuri tämä asia
Ja sitten toistaa tuota aina, kun meinaa tulla oireita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä lääkkeenä lihasrelaksantti-kipulääke yhdistelmä. Tarvittaessa, ei ole jatkuvassa käytössä.
Lihasrelaksantti varmaan rauhoittaa myös mieltä? Eikös? Samalla tavalla kuin lasi viiniä.
No itse en ole kyllä huomannut sinänsä rauhoittavaa vaikutusta, ehkä hitusen väsyttävä vaikutus jos ottaa isomman annoksen.
Fibromyalgia-diagnoosi on hankala. Sitä ei kuvantamisella tai labrakokeilla voi todentaa. Se jää ilmaan, kuten psykiatriset diagnoosit, mutta niistä sentään seuraa sellaisia sosiaalisia ja toimintakyvyn ongelmia, että diagnoosi vahvistuu. Fibromyalgia-diagnoosi pn käytännössä täydellinen este työkyvyttömyyseläkkeelle tai edes sairauslomalle. Vakuutuslääkärit pitävät fibromyalgikkoja luulosairaina. Eivätkä he taida olla täysin väärässä, sillä fibromyalgia-diagnoosin saaneet ovat useimmiten fyysisesti huonokuntoisia, masentuneisuuteen taipuvaisia, sosiaalisen pahoinvointinsa kipuoireisiin kanavoivia ja avuttomiksi oppineita. He tulisivat autetuiksi, jos he saisivat kuuntelijan ja elämäntaidoissa opastajan, mutta kun systeemi saa heidät mieluummin tarrautumaan sosiaalietuuksiin. Älkää huoliko fibromyalgia-diagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Fibromyalgia-diagnoosi on hankala. Sitä ei kuvantamisella tai labrakokeilla voi todentaa. Se jää ilmaan, kuten psykiatriset diagnoosit, mutta niistä sentään seuraa sellaisia sosiaalisia ja toimintakyvyn ongelmia, että diagnoosi vahvistuu. Fibromyalgia-diagnoosi pn käytännössä täydellinen este työkyvyttömyyseläkkeelle tai edes sairauslomalle. Vakuutuslääkärit pitävät fibromyalgikkoja luulosairaina. Eivätkä he taida olla täysin väärässä, sillä fibromyalgia-diagnoosin saaneet ovat useimmiten fyysisesti huonokuntoisia, masentuneisuuteen taipuvaisia, sosiaalisen pahoinvointinsa kipuoireisiin kanavoivia ja avuttomiksi oppineita. He tulisivat autetuiksi, jos he saisivat kuuntelijan ja elämäntaidoissa opastajan, mutta kun systeemi saa heidät mieluummin tarrautumaan sosiaalietuuksiin. Älkää huoliko fibromyalgia-diagnoosia.
Miten voi olla huolimatta, jos lääkäri sen lätkäsee?
Tuo fibro on naisten "tauti" siis psykosomaattinen tauti johon ei ole lääkettä muuta kuin lumelääkkeet ja terapia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Sivistä itseäsi, ettet vaikuta moukalta.
Minullekin tarjottiin fibromyalgiaa ensin. Kun vaadin sitkeästi lisää tutkimuksia. Olikin nivelrikkoa siellä sun täällä. Siihen loppui lekurin puhe fibromyalgiasta ja mielialalääkkeistä.
Mulle jäi borrelioosista fibro. Sehän voi laueta myös vaikka influenssasta tai muusta pahasta virustaudista. Joku kirjoitti ylempänä että on keskushermoston herkistyminen, näin mullekin lääkäri selitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa mene yksityiselle tai jos sukulainen auttaa. Siellä ne ehkä tutkivat. Tai sitten se nimike F pitää ottaa pois ja laittaa reuma tilalle sanaksi, että saa tutkimuksia. Tutkiiko hammaslääkäri edes kuvien avulla leukoja? Tilanne on varmasti kamala ja hankala, varsinkin jos ei rahaa.
Kyllä se hammaslääkäri otti kuvat ja sieltä löytyi se syy, eli iso reikä hampaassa. Mutta en itse olisi voinut ikinä kuvitella, että reikä hampaassa aiheuttaa semmoisen kivun korvaan, naamaan, leukaan ja kaulaan, mutta ei näköjään terveyskeskuslääkärikään sitä tajunnut tai sitten ei vaan halunnut edes keskittyä minuun, vaan antoi niitä fibromyalgialääkkeitä kun se tauti kerran on minulle diagnosoitu.
Ap
Olen pahoillani, miten huonoa hoitoa olet saanut. Olen hammaslääkäri, eikä tarinasi yllätä lainkaan. Ei ole tavatonta, että esimerkiksi potilaan toispuoleista poskiontelotulehdusta hoidetaan pitkään vain antibiooteilla ja punkteerauksella kerta toisensa jälkjeen, kun yleislääkäreillä ei valitettavasti ole kovin kummallista tietoa ja taitoa diagnosoida suun ja leukojen alueen vaivoja. On täysin ymmärrettävää, ettei potilas osaa hakeutua hammaslääkärille, kun kipua on hampaan ulkopuolella. Se ei ole ymmärrettävää, ettei yleislääkäri osaa epäillä hampaistoa ja lähetä potilasta oikeaan hoitopaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se kai on, mutta ainakaan minulla nämä kivut ei ole mitään luulosairautta, vaan ihan totisinta totta.
Joidenkin teorioiden mukaan kaikki sairaudet ja kivut ovat lähtöisin mielestä. Tälle löytyy paljon kannatusta myös lääketieteen sisältä.
Itselläkin oli psyykkisesti vaikea ajanjakso, jonka aikana onnistuin lietsomaan itselleni myös fyysisiä ongelmia alavatsan seudulle. Loukkaannuin tuolloin, kun minulle sanottiin että se ei ole välttämättä totta. Mutta tutkin asiaa ja tuosta on paljon viitteitä, että sairauksista ja ongelmista paranemiseen auttaa itse asiassa enemmän terveen feikkaaminen, kuin sen sairauden ympärillä häärääminen. Tämä tukee sitä, että kaikki sairaudet ovat lähtöisin mielestä.
Jotkut tosi kehittyneet yksilöt ovat kertoneet jopa omakohtaisia kokemuksia siitä, kuinka heidän näkönsä on parantunut muutamassa yössä ihan sen perusteella, että he tajusivat, että "jos voin unessa nähdä, voin nähdä tosielämässäkin" ja heivasivat lasinsa mäkeen.
Totuus on tarua ihmeellisempää.
No, mun kaihi ei ollu mielikuvituksen tuotetta, mutta hyvin lähti ultraäänellä pois muutamassa minuutissa.
Mihin meidän verot menee? S-ompuille?
Vierailija kirjoitti:
Tuo fibro on naisten "tauti" siis psykosomaattinen tauti johon ei ole lääkettä muuta kuin lumelääkkeet ja terapia.
kuole
Vierailija kirjoitti:
Tule jo pois sieltä 90-luvulta, silloin tosiaan ajateltiin noin
Niin monet meistä lääkäreistä ajattelee nykyäänkin, mutta eivät sano sitä potilaalle. Tyypillinen fibroasiakas on 30-50v nainen, lievä/vakava ylipaino, tupakoi ja elämänhallinta on häilyvää. Monet ovat saaneet apua psykoterapiasta, ruokavaliosta, raittiudesta ja mieliala lääkityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Niin monet meistä lääkäreistä ajattelee nykyäänkin, mutta eivät sano sitä potilaalle. Tyypillinen fibroasiakas on 30-50v nainen, lievä/vakava ylipaino, tupakoi ja elämänhallinta on häilyvää. Monet ovat saaneet apua psykoterapiasta, ruokavaliosta, raittiudesta ja mieliala lääkityksestä.
:D Voi kun olisit laittanut tuon provoilutarmosi vaikka lääkikseen pääsemiseen niin elämäsi ei olisi niin surkeaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa mene yksityiselle tai jos sukulainen auttaa. Siellä ne ehkä tutkivat. Tai sitten se nimike F pitää ottaa pois ja laittaa reuma tilalle sanaksi, että saa tutkimuksia. Tutkiiko hammaslääkäri edes kuvien avulla leukoja? Tilanne on varmasti kamala ja hankala, varsinkin jos ei rahaa.
Kyllä se hammaslääkäri otti kuvat ja sieltä löytyi se syy, eli iso reikä hampaassa. Mutta en itse olisi voinut ikinä kuvitella, että reikä hampaassa aiheuttaa semmoisen kivun korvaan, naamaan, leukaan ja kaulaan, mutta ei näköjään terveyskeskuslääkärikään sitä tajunnut tai sitten ei vaan halunnut edes keskittyä minuun, vaan antoi niitä fibromyalgialääkkeitä kun se tauti kerran on minulle diagnosoitu.
Ap
Olen pahoillani, miten huonoa hoitoa olet saanut. Olen hammaslääkäri, eikä tarinasi yllätä lai
Kiitos! Tulipa hyvä mieli tästä sun viestistä.
Ap
Osa ei uskalla mennä lääkäriin enää julkiselle (tietäen palvelun laadun) ja kun tietää että vattuillaan, tiuskitaan joskus ja ei tutkimuksia, jonotusta. Se on vaarallista kaikille. Monilla ei rahaa suoraan yksityisen tutkimuksiin, osalla on. Kaikilla ei ole työterveyttä eikä luota siihen.